Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pinkelotje16 schreef:ik heb een verzorg paard maar ik kan er alleen op rijden.
bij anderen galopeerd ze weg als je op stap.
dus ik vind en krijg te horen dat ik een goede band met haar heb maar ik kan haar niet zonder bit rijden dan zit er geen rem meer op.
ik kan haar ook met lange teugel rijden.
Tigra_ schreef:Nou ik vind wel dat het er gedeeltelijk mee te maken heeft maar net als een bit vindt ik persoonlijk een bitlooshoofdstel net zo goed een hulpmiddel.
Als je het paard volledig zonder zadel en hoofdstel of neckring kunt rijden dan rijdt je pas ECHT zonder hulpmiddelen.
Maar goed daar is zeker wel wederzijds vertrouwen voor nodig. En ik denk ook dat je heel veel "problemen" aan de hand of onder het zadel op kunt lossen zonder al te veel hulpmiddelen maar dat is dus maar net hoe ver je staat en wat jij belangrijk vindt. Bitloos vind ik echt een hype en zoiezo niet echt beter of vriendelijk dan met bit maar daar ging het niet echt over ik ben zeker van mening dat je met een goede band met het paard heel ver kunt komen, en ja ik vindt het zeer knap om zonder enig hulpmiddel te rijden dus alleen paard en ruiter en voor rest totaal niets en ik denk zeker dat je dan een goede band hebt met het paard want jij vertrouwd het paard en het paard luisterd naar minimale aanwijzingen.
Lusitana schreef:@kekavo: JIJ hebt die Thiedemann nodig, je paard niet. Want als jij je paard zo kon rijden dat ze de hals laag houdt en de rug juist opbolt, was er geen probleem, maar daar schiet je zelf rijkundig te kort. Mijn hengst drukt ook de rug weg, die is echt helemaal verreden, maar ik krijg hem zonder hulpmiddelen, sterker nog, door het bit uit te doen, wel (de meeste tijd) laag en rond. Een ander krijgt dat met jouw paard misschien ook wel voor elkaar. Heb je trouwens wel eens bitloos geprobeerd met haar?
Cinnepin schreef:Tigra_ schreef:Nou ik vind wel dat het er gedeeltelijk mee te maken heeft maar net als een bit vindt ik persoonlijk een bitlooshoofdstel net zo goed een hulpmiddel.
Als je het paard volledig zonder zadel en hoofdstel of neckring kunt rijden dan rijdt je pas ECHT zonder hulpmiddelen.
Maar goed daar is zeker wel wederzijds vertrouwen voor nodig. En ik denk ook dat je heel veel "problemen" aan de hand of onder het zadel op kunt lossen zonder al te veel hulpmiddelen maar dat is dus maar net hoe ver je staat en wat jij belangrijk vindt. Bitloos vind ik echt een hype en zoiezo niet echt beter of vriendelijk dan met bit maar daar ging het niet echt over ik ben zeker van mening dat je met een goede band met het paard heel ver kunt komen, en ja ik vindt het zeer knap om zonder enig hulpmiddel te rijden dus alleen paard en ruiter en voor rest totaal niets en ik denk zeker dat je dan een goede band hebt met het paard want jij vertrouwd het paard en het paard luisterd naar minimale aanwijzingen.
Ik kan mijn paard rijden zonder enig tuig staan ook wat leuke foto's in mn profiel ) maar toch rijd ik ook met een bitloos hoofdstel. Wel heb ik dan amper druk op mijn teugels
Maar het gebeurt dus ook dat ik op mn paard stap zonder iets erom of wat en dan ga rijden, doe eigk van alles wel, behalve een bit erin hangen, dat doe ik niet. De lagen van een paard zijn zo gevoelig en het bot eronder zo scherp. Is dus erg pijnlijk als daar een stuk ijzer op drukt