Tips zadelmak maken en inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Tips zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:25

Het o-zoveelste zadelmak topic.

Deze topic is enkel bedoeld naar mensen die effectief tips of visies kunnen delen, dus reageer hier niet als je nog geen paard hebt ingereden.

Ik ben zojuist begonnen met het inrijden van mijn paard, verloopt heel vlot. Deed er al tijdje grondwerk mee, ook borstelen enzo en heb er ondertussen al enkele keren opgezeten en mee rondgestapt, kalm aan zonder paniek of zonder overdreven lange sessies.

Welke methodes gebruiken jullie om de hulpen correct aan te leren (vooral beenhulpen).

Ik dacht eerst met de stem leren en daarna tegelijkertijd de beenhulpen gebruiken, hoe hebben jullie het aangeleerd ?

Het ultieme zou voor mij toch zijn dat mijn paard licht word ingereden en toch wel attent wordt op de hulpen.

Groetjes

abeltje_xx

Re: Tips zadelmak maken en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:27

ik heb in de HK een topic lopen over beleren. waarom kom je daar niet eens kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:28

Sorry maar ik blijf er bij dat dit geen goede manier is, als je het zelf niet weet, haal er dan iemand bij die het wel weet...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:08

Hier gaan we weer, altijd iemand bijhalen. Neen ik ga geen 50/uur betalen voor iemand die mij mischien niets gaat bijleren. Ik heb ervaring met jonge paarden en het verloopt heel positief. Waarom zou ik er dan iemand bijhalen ?
Heb je gelezen wat ik vroeg ? Denk je dat die persoon die je erbij haalt, zich nooit vragen stelt over de verschillende manieren ? Die gaat dat natuurlijk niet laten zien als je hem betaalt, maar iedereen bevraagt zich toch eens over hoe en wat, daarvoor hoef je echt niet altijd iemand bij te halen hoor. Als je kalm blijft en correct omgaat met een paard kun je het ook niet naar de zak helpen zoals hier soms al vaak geroepen word.

Ik heb mensen rondom mij die er verstand van hebben en die mij ook helpen, maar mag ik dan geen tips vragen van andere mensen met ervaring ? hoe kun je meteen zeggen dat het geen goede manier is als je niet weet hoe ik ermee omga en hoe het paard reageert ?
Ik heb in mijn omgeving enkele mensen die al veel meer paarden zadelmak hebben gemaakt en een enkel van hun dat dat volledig op dezelfde manier doet, wil niet zeggen dat het verkeerd is. Ik haal eruit wat mij het meest aanspreekt en waarin ik mij het beste thuisvoel.

@ Abeltje: dank u, ik ga eens gaan kijken

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:57

Joolien schreef:
Sorry maar ik blijf er bij dat dit geen goede manier is, als je het zelf niet weet, haal er dan iemand bij die het wel weet...

Maar wat is dan wél de juiste manier?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:03

Ik zie nergens staan dat TS om tips vraagt. Meer om met elkaar te delen hoe iedereen die beleerd dat doet.

Wij zorgen er altijd eerst voor dat het paard de stemhulpen aan de longe goed snapt. Dan nemen we dit eerst mee als we op het paard zitten. En langzaam aan vervangen wij de stemhulpen met de beenhulpen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 14:59

@ frieswytske: Ja is ook een oplossing. Ik ben wel gelijktijdig met het rijden beginnen longeren, is een bewuste keuze om het paard niet te veel conditie te geven vooraleer er opgezeten wordt. Gemakkelijker en veiliger voor mij om erop te kruipen als ze moe is :D

En jeej wat een gevoel als je als 1ste ruiter op je paardje mag gaan zitten, vond ik dus echt een emotioneel moment. Ze was braaf (iemand had ze ook wel vast aan koord met halster) en zo rond de piste gestapt. Ze was aadachtig maar paniekeerde totaal niet, die 1ste maal vergeet ik nooit en heb er echt geen spijt van. Nu 3de maal al eens gedraafd en ook hier totaal geen paniek. Begreep wel de beenhulpen nog niet, maar dit komt dus. Voor het moment is het al heel flink dat ze het gewoon wordt om iemand te dragen.

Wijken voor druk kent ze al, dus ze zal snel wel doorhebben wat beenhulpen willen zeggen, zeker als ze de link legt met de stem.

Tijdens grondwerk heb ik er vooral aan gewerkt dat ze me respecteerde, want in het begin durfde ze wel eens de rebel uit te hangen en de confrontatie aangaan als je in de piste kwam }:0

Hebben jullie ook grondwerk gedaan vooraleer verder te gaan. Hoe verliep bij jullie die eerste stapjes ?

Stel wel heel veel vragen, maar vind het erg interessant, ook dat alle paarden anders reageren enzo. Heb wel hevigere 3 jaars gekend als die van mij. Bvb als ik erop stap dan kan het haar echt niet schelen of ik voorzichtig mijn been optil of niet, allemaal geen probleem, terwijl ik op een net zadelmakke 3 jaar reed waar dat je eerst een paar keer op/af moest stappen enzo omdat deze nog wat paniekeerde bij het opstappen

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:01

ik rijd momenteel ook mijn eigen paard ik, ik doe het gewoon ruster en op mijn paard dur tempo. wel zou ik er een zweepje bij houden, voor als ze niet reageert een klein tikje op dur schouder bijvoorbeeld,

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:09

Wij werken ook eerst veel met de paarden vanaf de grond. Het paard moet alles leren op stem. Verder proberen we al een paar "rare dingen" om schrikreacties te testen. (dan weet je waar je op gaat zitten) Ik probeer altijd om in het begin eerst stem te geven en net voor de gewenste reactie beenhulp bij. Daarna tegelijk, en later eerst been, dan stem. Vind het ook belangrijk dat een paard de zweep kent. Die heb ik er meestal als begeleiding na een paar keer bij. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen maar rustige paarden gehad heb. Nooit is er 1 in paniek geweest, ze accepteren het allemaal heel snel. We geven ze ook de tijd, van 1ste keer zadel, naar zelfstandig rijden, duurt gerust 3 maanden.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:14

wow 3 maanden echt?? dan gaat het bij ons miss te snel, wij zijn binnen een maand van aan de longe naar nu los rijden. dat wil nog niet zeggen zonder iemand in het midden? maar heb je ze 3 maanden aan de longe dan? wij stappen en draven alleen. galop doen we nu nog aan de longe zonder iemand er op aangezien ze daar nog moeite mee heeft.
of is het 3 maanden omdat het paard dat aangeeft? sorry ben gewoon benieuwd!

Wel moet ik erbij zetten dat ze al een jaar tuigmak is en voor de kar kan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:17

Merel_Brit schreef:
We geven ze ook de tijd, van 1ste keer zadel, naar zelfstandig rijden, duurt gerust 3 maanden.

Wat een geduld.

Hoop toch stiekem dat het niet te lang zal duren :P Zonder te forceren zeker niet, maar 3 maand is voor mij best lang. Knap dat je ze zoveel tijd kunt geven in ieder geval.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:18

Ik heb ook altijd zelf mijn paarden (en andermans paarden) Beleerd.
Inderdaad eerst goed gehoorzaam maken aan de longe. Ook moeten ze eerst goed op stem zijn.
Hoe je hem/haar beter aan het been kan krijgen is toch ook echt een kwestie van tijd. Na 3x kan je er nog niet zoveel van zeggen.
Het ene paard pikt het wel zo op terwijl een ander er veel langer over doet.
Ik ben nu al mijn 2,5jarige Noordzweedse ruin kennis aan het laten maken met een rijzweepje. Op een positieve manier dan.
Ik aai ermee over zijn hele lichaam zodat hij er straks niet van schrikt.
Leuk zo`n topic. Het is voor mij alweer een jaar of 4 a5 geleden dat ik in het paarden beleren zat.
Word voor mij ook weer spannend straks als mijn paardje 3jaar word. (al ben je nu al bezig) :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:26

wij hebben eerst longeerwerk gedaan, zodat ie op stem komt. daarna langzaamaan met touwtjes bijzetten, niet te strak, want het paard mag er niet tegenin komen. Aan de longe liep ie al heel rustig en ontspannen. Daarna hebben we er een zadeltje op gelegd en is er iemand op gaan zitten die vaker paarden heeft ingereden en voor de duvel niet bang is. Zij is rustig gaan zitten en heeft er 10 minuutjes op gezeten. Na 3x rijden heb ik het van haar overgenomen. Paard was super braaf met rijden. combi stem en been pakte ie zo op. na een tijdje heb ik de stemhulp weggelaten. ging prima.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:26

Heb voor ik begon met inrijden veel dubbele longe en langelijnen gedaan.
Alles aan 2 kanten omdat hersens apart werken, dat vind ik nog wel 1 van de belangrijkste dingen.

Rijd nu sinds een maand ongeveer 2á3keer per week, maar we stappen alleen nog. Meer durf ik niet aan zonder dat instructrice erbij is. Ben bang dat ik te snel ga, en dat ik dan alles verpest. Dat ze nu (ze is 5,5) gewoon accepteert dat ik erop zit is al super stap voor ons. (beest heeft heel verleden).
Maar goed, vind het ook belangrijker dat ze in stap alles kan en netjes rechtuit kan. Dan kijken we weer verder.

Heb ook tijdje geleden 3jarige pony's voor de verkoop ingereden.
Daar reed ik dan met 4 weken al mee in het bos, ging heel snel. Reed ik 3/4 keer per week op. Hoef ik bij mijn paard niet te proberen, die is het tegenover gestelde van die nrps'ers. Deze waren heel nuchter, rustig, stoer :D.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:28

Ja hoor 3 maanden. Beginnen aan de longe erop, op een grote ei vormige volte. Doen in stappen, stap draf galop. Ook los met iemand in de bak na ongeveer 2 maanden. Na 3 maanden kan het paard alles zelfstandig. Het is misschien wel vrij lang ja, 3 maanden. Maar voor ons werkt het en we merken het bij de paarden ook. Die zijn heerlijk rustig.

Maar die 3 maanden is echt van 0 naar zelfstandig he? Het paard heeft dan nog nooit een zadel of hoofdstel gezien. Meeste weten pas sinds een paar dagen wat een mens is. :+
Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 15-11-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:30

maar na die 3 maanden is het paard dan ook al helemaal aan de been hulpen en kan hij goed sturen etc? want dan komen wij idd ook wel op een maand of 3:D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:31

Mijn tip als je tips van bokt nodig hebt voor het zadelmak maken, dan moet je er niet aan beginnen.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:31

Ja je moet wel met stemhulpen begeleiden. Maar de reactie komt al aardig door. Sturen is eigenlijk nooit een probleem.

Maar dat is ook wat ik versta onder een ingereden paard. Het kent het been en de rem, is te sturen in elke gewenste gang. Misschien heeft iedereen daar ook wel een ander idee bij? Zadelmak betekend voor mij erop kunnen zitten zonder gelanceerd te worden.
Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 15-11-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:34

@ sporter: ik vin dhet wel leuk om te horen hoe andere mensen het doen. wij hebben onze eigen manier maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

@ merel_brit: ja idd, dat komt precies overeen! leuk om te horen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:35

ik zou de eerste keren niet alleen erop stappen trouwens... altijd zorgen dat je met z'n tweeen bent. wel handig om iemand erbij te hebben die ervaring heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:36

sporter schreef:
Mijn tip als je tips van bokt nodig hebt voor het zadelmak maken, dan moet je er niet aan beginnen.

Dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk kun je brainstormen over hoe de ander het doet, maar dat komt in mijn ogen al snel over als gebrekkige kennis.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:41

ts, hoe zeker ben je zelf om erop te gaan stappen? want als je eraf lazert, moet je er direct weer op stappen. en zeker niet teveel met je hand lopen hengelen. Das funest bij zo'n jong ding.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:55

Merel_Brit schreef:
Wij werken ook eerst veel met de paarden vanaf de grond. Het paard moet alles leren op stem. Verder proberen we al een paar "rare dingen" om schrikreacties te testen. (dan weet je waar je op gaat zitten) Ik probeer altijd om in het begin eerst stem te geven en net voor de gewenste reactie beenhulp bij. Daarna tegelijk, en later eerst been, dan stem. Vind het ook belangrijk dat een paard de zweep kent. Die heb ik er meestal als begeleiding na een paar keer bij. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen maar rustige paarden gehad heb. Nooit is er 1 in paniek geweest, ze accepteren het allemaal heel snel. We geven ze ook de tijd, van 1ste keer zadel, naar zelfstandig rijden, duurt gerust 3 maanden.

Ik ben persoonlijk ook van de lange rustige weg. Zo heeft het paard de tijd om alles te verwerken en bevestig je alles eerst goed voordat je rare truukjes van hem gaat vragen. Ik ben van mening dat een goede basis goud waard is. Een paard en ook jijzelf kan daar altijd op terugvallen. Veel paarden worden overdonderd en in een paar weken ingereden. De verwerking van alles begint pas daarna waardoor sommige dan ineens gaan klieren.

Ik ben nu dik anderhalf jaar bezig met mijn hengst, eerst een hele lange tijd gelongeerd en toen rustig gaan opbouwen met zadel en hoofdstel. Daarna zitten, stappen aan de hand en werken aan de longe. De stemhulpen waren door het vele longe werk al bekend bij het paard en daar door waren de been en zithulpen snel bevestigd. Inmiddels zijn we bezig met het sturen en ook dit weer in alle rust.
Het paard heeft geen enkele keer gebokt, gerend of zelfs maar opzij gestapt. En ik denk dat dat mede komt door de rust die we gebruikt hebben. Maar dat is mijn mening en die is niet heilig. Er zijn talloze manieren om een paard goed op te leiden en elke manier heeft zijn voor en nadelen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:58

Joolien schreef:
sporter schreef:

Dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk kun je brainstormen over hoe de ander het doet, maar dat komt in mijn ogen al snel over als gebrekkige kennis.

Bij paarden bestaat er geen typisch juiste oplossing, want elk paard is anders. Het delen van kennis en het opdoen van nieuwe is toch de normaalste zaak.

Ik ken er genoeg hoor dat 100% zeker zijn van alles en niemand iets vragen. Ze maken paarden zadelmak ja, dan nog op tamelijk brutaale wijze. resultaat... zadelmak paard, maar hoe...?? ahja juist, die gast is een pro want die heeft niemand zijn mening ooit gevraagd, hallo ?

Sinds waneer is iets vragen een teken van onkunde. Ik stelde in de klas nooit vragen, ben ik daarom de slimste van de school ??

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:01

brainstormen vind ik ook prima. Maar ik zou nooit klakkeloos opvolgen wat hier genoemd wordt. Je hebt gelijk wat betreft de aanpak van paarden hoor. Ellk paard is anders. Maar ik wil je toch wel op het hart drukken iemand erbij te nemen die het vaker heeft gedaan. Al is het een vriendin die goed kan rijden, stabiel zit en niet bang is. De eerste paar keren dat je erop gaat, kun je ook beter zorgen dat er iemand bij je is. Je weet het nooit. Het blijft een dier.