Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
Merel_Brit schreef:Wij werken ook eerst veel met de paarden vanaf de grond. Het paard moet alles leren op stem. Verder proberen we al een paar "rare dingen" om schrikreacties te testen. (dan weet je waar je op gaat zitten) Ik probeer altijd om in het begin eerst stem te geven en net voor de gewenste reactie beenhulp bij. Daarna tegelijk, en later eerst been, dan stem. Vind het ook belangrijk dat een paard de zweep kent. Die heb ik er meestal als begeleiding na een paar keer bij. Moet wel zeggen dat ik tot nu toe alleen maar rustige paarden gehad heb. Nooit is er 1 in paniek geweest, ze accepteren het allemaal heel snel. We geven ze ook de tijd, van 1ste keer zadel, naar zelfstandig rijden, duurt gerust 3 maanden.
Joolien schreef:sporter schreef:Mijn tip als je tips van bokt nodig hebt voor het zadelmak maken, dan moet je er niet aan beginnen.
Dat bedoel ik dus ook. Tuurlijk kun je brainstormen over hoe de ander het doet, maar dat komt in mijn ogen al snel over als gebrekkige kennis.