Slechte zit toch rijden!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slechte zit toch rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:56

We hebben het vaak over het welzijn van paarden, we praten over de ruimte van boxen het wel of niet op stand staan etc.

Maar is een slechte zit eigenlijk niet vele malen slechter voor het welzijn van een paard!?

Het paard is van nature geen lastdier en zijn zwakke plek is zijn rug......en daar gaan wij op zitten!
Zou het niet beter zijn als alle beginnende ruiters eerst zit lessen krijgen en gewoon les krijgen vanaf blz.1!? Beginnen bij het begin......

Hoe denken jullie hier eigenlijk over!?

Air

Re: Slechte zit toch rijden!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:58

Dat zou inderdaad veel beter zijn :j Zou al zoveel schelen.
En dan niet de verkeerde dingen zoals rechtop zitten/achterover hangen. Zit je in het begin je paard gigantisch mee tegen, verzameld het paard meer ga je vanzelf rechter op zitten.

Emmagical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:53

Daar heb je volledig gelijk in. Ik heb zelf een afwijking naar links, met alles. Dat heeft niet puur te maken met mijn houding. Ik weet niet of dit ook slecht is voor het paard, maar ik ben vanaf les 1 gewoon op een paard gezet.. Heb de eerste jaren eigenlijk slechte les gehad ben ik nu achter. Maar is het niet ook goed dat ze vanaf de eerste keer rijden een aantal weken met longeersingel zitten? Dan leren ze ook goed zitten of is dit niet veel beter?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:13

inderdaad een goede zaak! als iemand scheef zit op een paard of pony, is dit ook belastend voor z´n rug ,, loop zelf maar met 10 kg zand in 1 hand, je gaat naar de andere kant leunen.... zo kun je het een beetje vergelijken.. dat is ook niet goed...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:18

Helemaal mee eens! Mijn zit is niet optimaal en op den duur kan dat (in het ergste geval) leiden tot het kreupelrijden van je paard... Dit omdat hij het (scheve) gewicht gaat compenseren en daarom zelf scheef gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:18

Zitlessen worden gegeven in kleine groepen en in het begin aan de longe zo kan jij als ruiter je concentreren op je zit, in het begin is het nog niet zo erg om je hoofd naar beneden te richten, eerst de juiste zit dan de volgt de rest bijna let wel bijna vanzelf.

Je blijft als ruiter leren, je grenzen verleggen etc.

Ik vind het dan ook ongepast dat ruiters van welk niveau dan ook de air gaan ontwikkelen omdat men denkt het allemaal al te weten en te kunnen.

Zelf ben ik iemand die nog heel veel moet leren, en volgens mij raak je nooit uitgeleerd!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:54

BEH --> RT-D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:21

Joenalie1 schreef:
Zou het niet beter zijn als alle beginnende ruiters eerst zit lessen krijgen en gewoon les krijgen vanaf blz.1!?

Verhip laten we dat nou al jaaaaaaren zo aanpakken... ;)

Beginners beginnen bij ons allemaal aan de longe, éérst vertrouwd raken en onafhankelijke zit ontwikkelen, dán pas los.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:23

Je hebt toch ook een bedrijf die een apparaat verhuurd met instructeur waarop je leert te zitten, als je niet goed zit, doet het apparaat het niet.
Best nuttig lijkt me dat, maar vast een hand vol geld.

Maar nee, is geen verkeerde zaak, aangezien zoveel ruiters een slechte zit hebben ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:37

Sonja schreef:
Joenalie1 schreef:
Zou het niet beter zijn als alle beginnende ruiters eerst zit lessen krijgen en gewoon les krijgen vanaf blz.1!?

Verhip laten we dat nou al jaaaaaaren zo aanpakken... ;)

Beginners beginnen bij ons allemaal aan de longe, éérst vertrouwd raken en onafhankelijke zit ontwikkelen, dán pas los.

Idd, zo gaat het bij ons ook, eerst evenwicht op het paard, de rest komt dan pas als ze dat onder de knie hebben!

En om het te gaan vergelijken met stallen/stands vind ik overigens wel te ver gaan, daar staan paarden vaak de hele dag in, en met rijden is maar voor kortere duur per dag (en meestal niet eens 7 dagen in de week)

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:15

Ja dat is wel belangrijk.. maar bij de meeste lessen gebeurd dat al. Eerst gewend raken en je balans vinden, en dan pas verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:33

Toch zijn er manege's die dit niet doen, waar zou dat aan liggen zijn wij als (beginnende)ruiters dan niet mondig genoeg om eerst om zitlessen te vragen!?

Het verschilt ook per instructeur hoe de lessen worden aangepakt, ik werd op mijn eerste les meegenomen naar buiten voor een buitenrit, leuk maar ik ging zo ongeveer dood in het zadel en voor het paard was het gestuiter ook niet bepaald een feest, hij gaf later ook toe dat hij verwacht had dat ik beter kon rijden, terwijl ik toch echt duidelijk had aangegeven dat ik een beginner ben, ook al had ik eerder op het paard gezeten!

Bij een andere manege(vroeger +/- 10 jr terug) werd eerst gekeken naar wat de ruiter al aan vaardigheden bezat en van daar uit werd dan het niv. bepaald voordat hij/zij aan een of andere lesgroep deelnam en zo kwam het ook voor dat er werdt gezegd sorry maar eerst krijg je zitlessen want je zit is niet goed!

Een slechte zit vind ik toch wel erger voor een paard want je brengt hem voordurend uit zijn balans met als gevolg blessures e.d.
Als een paard op stand staat is dat nog geen ramp zeker niet als het paard ook weidegang krijgt.

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:59

slechte zit kan ook slecht voor de rug van het paard worden en het paard kan dan ook minder goed zijn evenwicht houden

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:00

excuses maar.................... ik word een beetje moe van dit soort geitewollensokkentopics :Z

en nu valt natuurlijk half bokt over me heen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:04

RM94 schreef:
excuses maar.................... ik word een beetje moe van dit soort geitewollensokkentopics :Z

Oh wacht jij rijdt al heel erg goed, zeker!? Er valt toch altijd te sleutelen aan je rijhouding lijkt mij!?

Als ik naar mezelf kijk, ben ik er nog lang niet en heb ik nog heel veel te leren en neffens mij raak je nooit uitgeleerd omdat elk paard anders is en een andere aanpak vereist, je blijft leren en grenzen verleggen en juist dat maakt het voor mij zo leuk!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:09

Ik heb zelf wel eerst leren zitten voordat het 'echte' rijden begon... Maar helaas gebeurt dat niet altijd! Vooral niet als mensen al wat ouder zijn. Die hebben nog nooit een paard gezien maar omdat ze te oud zijn om aan beginnerslessen mee te doen, worden ze bij leeftijdsgenootjes in de groep gezet. :(
Ik reed in een gevorderde les, komen er ineens 2 beginners bij die niet eens een paard konden zadelen... Maar omdat ze onze leeftijd hadden werden ze maar in die groep gezet. :( Dat was 1 van mijn laatste lessen op die manege.

ziggygirl2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:16

Joenalie1 schreef:
RM94 schreef:

Oh wacht jij rijdt al heel erg goed, zeker!? Er valt toch altijd te sleutelen aan je rijhouding lijkt mij!?

Als ik naar mezelf kijk, ben ik er nog lang niet en heb ik nog heel veel te leren en neffens mij raak je nooit uitgeleerd omdat elk paard anders is en een andere aanpak vereist, je blijft leren en grenzen verleggen en juist dat maakt het voor mij zo leuk!

Dat zegt ze ook niet,ze zegt alleen dat ze van dit soort topics moe wordt.
en natuurlijk iedereen heeft altijd nog wat te leren!
Ik denk dat iedereen bij blz. 1 wil beginnen,maar dat doen ze dan verkeerd(sommige)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:22

hmm, ook beginners zitles geven aan de longe, zullen imo toch niet zo hard stuiteren als het om de rug gaat...
Zo'n machine zou een goed alternatief zijn, échter....ik vraag me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk zullen willen, aangezien veeel mensen toch graag op het paard willen zitten om te kijken of ze het leuk vinden als (dure) hobby.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:57

Niemand kan perfect zitten. Niemand IS daadwerkelijk perfect.
Er is altijd wel 1 puntje dat niet perfect is, al is het maar een heel klein puntje.
Maar ik ben er helemaal voor! Dat zeker!
Dat bij blz. 1 beginnen heeft iedereen dan helemaal gelijk in.
Maar niet iedereen kan perfect zitten, of zie ik dat nou verkeerd :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:58

Zitten op een paard leer je niet van bladzijde 1.
Daarbij wat denk je van al die kinders? Die willen niet eerst precies zo en zo leren rijden zodat het bokt-correct is. Die willen plezier maken. Gezellig met vriendinnen en de ponys lol maken. Later komt dan vaak de interesse in het serieuzere werk, en gaan ze zich ook meer verdiepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-10 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:59

Ik weet niet of dit veel uit maakt, ik vind dat je het moet voelen.
Theorie kun je wel begrijpen, alles wel weten, maar dan moet je het nog doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:00

mee eens. Op maneges zie je genoeg 'boze' ponys waaraan je gewoon duidelijk ziet dat het niet echt altijd even prettig aanvoelt op de rug.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:46

RM94 schreef:

Volledig mee eens.

Net of die kleine kontjes van 20 kg een paard zijn rug breekt.
Als jullie echt het beste willen voor het paard, stoppen dan met dit gezeik en dat hypocriet gedoe over beginnelingen en gewoon niet rijden, want een paard is niet gemaakt om ruiter te dragen. Jullie zijn nooit een beginneling geweest zeker. Ik zie jullie al opgaan weken aan een stuk om op een machine te kruipen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:39

IndyPeanut schreef:
Ja dat is wel belangrijk.. maar bij de meeste lessen gebeurd dat al. Eerst gewend raken en je balans vinden, en dan pas verder.

gewend raken en balans vinden of zitlessen, daarzit ook een groot verschil in. De meeste manege's richten zich inderdaad op het vetrouwd raken en balans vinden maar echte zitlessen, dus zonder beugels draven en dat soort dingen, kom je nog maar weinig tegen. Vroeger deden wij nog wel eens spelletjes of zonder zadel rijden het laatste half uur, dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer. Het lijkt wel of ze al die kleine kinderen zo snel mogelijk op een Z proef willen zien. En zolang het er maar netjes uit ziet, dan heb je toch je best gedaan als instructeur/instructrice! ;(

Nu ook dochter van een kennis zit sinds een paar maanden op paardrijden. Ze heeft nog nooit een prive les gehad en werd per direct in een groepsles gegooid. Laatst bij dr wezen kijken maar nu 5 maanden later heeft ze nog niks geleerd m.u.v. hoe ze achter haar voorganger aan moet hobbelen. Ze mogen zelf kiezen op wie ze rijden, er rijden dus ook meisjes van 7 jaar op een fries. Opzadelen wordt gedaan zonder enige uitleg en noem maar op. Staat er een instructrice in de bak met een mega longeerzweep te zwaaien ;(

Maar een kind dat net leert rijden kun je wel zitlessen gaan geven maar hier vinden ze ten eerste niks aan en ten tweede slaan ze het niet op. Ze kunnen beter eerst 3-4 jaar met een pony spelenderwijs leren rijden en pas daarna je in zitlessen gaan verdiepen omdat je anders weinig lesklantjes zal hebben want iedereen stopt ermee.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:59

Bij kinderen is de coordinatie nog niet goed geregeld in de hersenen. Dus kan je bepaalde dingen gewoon niet verlangen van een kind.