Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:34

Discussieonderwerp:
Is het beter om je paard boomloos en bitloos te laten rijden. Want ik heb wel eens gehoord dat het beter is voor een jong paard om wel met een boom te rijden?
Antwoorden/Discussies zijn welkom ;-)

tamary

Re: Bitloos en B0omloos rijden beter voor jong en oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:44

Paard wisseld tot ong. 5 jaar, bit kan in die periode irritatie geven en dus verzet bij het rijden. Bitloos voorkomt dat probleem en dus een reden voor verzet. Hoe minder redenen voor verzet hoe minder dat een gewoonte wordt en hoe makkelijker paard te rijden en hanteren is/blijft.
Al is het wel zo dat niet ieder paard fijn loopt op druk op de neus, de juiste optoming blijft afhankelijk van de combinatie en de training.

Omdat een jong paard nog volop in de groei is kan een zadel snel niet meer passen. Boomlooszadel geeft meer ruimte om een paard te laten groeien zonder dat het zadel niet meer past. Maar een boomlooszadel verdeelt de druk van de ruiter veel minder. Bij een zwaardere ruiter kan dat een te hoge belasting geven door een te klein oppervlak dat het gewicht moet dragen. Ook hier hangt wat werkt af van de combinatie en van het gebruik. Een lichte ruiter (qua hoeveel dat paard veilig kan dragen) die 3x per week een uurtje dressuurt in de bak kan veel makkelijker zonder problemen met een boomlooszadel rijden dan een voor paard zware ruiter die vaak lange buitenritten al dan niet met bepakking rijdt.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 09:46

Het gaat vooral om recreatierijden, geen zware wedstrijdtrainingen, maar een rustige simpele training, ook af en toe met natural horsemanship, en ik ben rond de 55 kg denk ik ;D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:54

Over het bitloos sluit ik me bij Tamary aan :)

Over het boomloos niet, het is zeer zeker waar dat een boomloos zadel meer ruimte geeft vooral voor paarden die in de groei zijn,maar met een boomloos zadel word de ruggengraat niet ontlast,wat bij een standaard zadel wel zo is. Daarom zou ík niet voor boomloos kiezen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:29

Ok, af en toe aan NH doen vind ik iets vreemds: of je verdiept je wel in wezen paard en gaat hier op een andere manier mee om dan bijvb dressuurders, of niet?

Bitloos vind ik paardvriendelijker dan met bit. Toch zijn er ook een aantal scherpe bitloze optomingen (hackamores bijvoorbeeld). Ook en touwhalster kan erg scherp inwerken (dat is ook de bedoeling van die dunne touwtjes). Ik kies daarom voor een sidepull met een brede, platte neusriem. Mn paardje reageert hier ook het beste op.

Qua zadel: Ik heb een tijd boomloos gereden, maar dit zadel lag mn paardje toch nog in de weg. Nu heb ik een speciaal zadel aangeschaft (een strada), die past goed en daarmee loopt hij veeel beter.
Het belangrijkste is om een zadel te kiezen wat bij de bouw van je paard past, bij jou bouw en bij de manier van rijden. Hiervoor is advies van een goed zadelpasmens wel erg handig.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:53

Ik denk dat het inderdaad handig is om per paard-pony een zadelmaker in te huren en om hulp te vragen ;D

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:23

tamary schreef:
Paard wisseld tot ong. 5 jaar, bit kan in die periode irritatie geven en dus verzet bij het rijden. Bitloos voorkomt dat probleem en dus een reden voor verzet. Hoe minder redenen voor verzet hoe minder dat een gewoonte wordt en hoe makkelijker paard te rijden en hanteren is/blijft.
Al is het wel zo dat niet ieder paard fijn loopt op druk op de neus, de juiste optoming blijft afhankelijk van de combinatie en de training.

Omdat een jong paard nog volop in de groei is kan een zadel snel niet meer passen. Boomlooszadel geeft meer ruimte om een paard te laten groeien zonder dat het zadel niet meer past. Maar een boomlooszadel verdeelt de druk van de ruiter veel minder. Bij een zwaardere ruiter kan dat een te hoge belasting geven door een te klein oppervlak dat het gewicht moet dragen. Ook hier hangt wat werkt af van de combinatie en van het gebruik. Een lichte ruiter (qua hoeveel dat paard veilig kan dragen) die 3x per week een uurtje dressuurt in de bak kan veel makkelijker zonder problemen met een boomlooszadel rijden dan een voor paard zware ruiter die vaak lange buitenritten al dan niet met bepakking rijdt.

Met het bit gedeelte ben ik het met je eens.
Het boomloos gedeelte ben ik het niet helemaal mee eens.
Niet elke paardenrug is geschikt om boomlooszadel op te leggen.
Daarbij komt ook nog dat er niet heel veel ruimte is om in het zadel te groeien, De pommel van een boomlooszadel heb je niet voor niets in verschillende maten ;)
Daarnaast ben ik het ook niet met je eens over het gewicht van de ruiter.
Een wat zwaardere ruiter met een goeie zit die goed kan rijden schaad het paard minder dan een iemand met weinig gewicht dat zit te hossen en stoten op de rug.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:33

Dan nog zit je met het totaal gewicht en het gewicht per cm2. Daar is een grens aan en ruiterkunde kan die grens niet oprekken. Niet voor niets dat de vraag : "ik weeg 43 kg, pas ik op een shetlander?" Altijd met nee beantwoord wordt. Te zwaar is te zwaar, hoe kundig de ruiter ook is. Ja een goede ruiter is lichtere belasting dan een beginner, bij zelfde lengte en gewicht!
vilouma schreef:
Over het bitloos sluit ik me bij Tamary aan :)

Over het boomloos niet, het is zeer zeker waar dat een boomloos zadel meer ruimte geeft vooral voor paarden die in de groei zijn,maar met een boomloos zadel word de ruggengraat niet ontlast,wat bij een standaard zadel wel zo is. Daarom zou ík niet voor boomloos kiezen.

Hangt toch van je type zadel af. Heb hier een startrekk liggen en daar heb je dat wel, maar dat is dan ook een stijver model (tuigleer) dan barefoot etc. en met stevige kussens eronder.

En een pommel vervangen is een stuk makkelijker dan een goede zadelmaker vinden om je boomzadel aan te passen.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:46

Ik doelde natuurlijk ook niet op mensen met een gewicht wat echt te zwaar is voor het paardje :)
Zoals je zegt met die pommel is waar.
Maar dan zou je ook voor een verwisselbareboom zadel kunnen kiezen.
Daar zou mijn voorkeur voor een jong paard die hoe dan ook nog een slappe rug heeft liggen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:23

Gentle_Vival schreef:
Ik doelde natuurlijk ook niet op mensen met een gewicht wat echt te zwaar is voor het paardje :)
Zoals je zegt met die pommel is waar.
Maar dan zou je ook voor een verwisselbareboom zadel kunnen kiezen.
Daar zou mijn voorkeur voor een jong paard die hoe dan ook nog een slappe rug heeft liggen

Bij een boom moet die bij de rugvorm passen, al zal die minder veranderen dan de breedte.
Al heeft een boom bij mij ook de voorkeur, maar ik wil met bepakking kunnen rijden en daar is in mijn mening een boomlooszadel niet geschikt voor.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:53

Boomloos kan zowel op jonge als oude paarden
De pommel is trouwens in no time te verwisselen voor een breder of smaller exemplaar
De pommel bepaald de maat in zekere mate maar knellen zal het niet snel doen
Als je erop zit kun je er zo je hand onder stoppen 8-)

Probeer dat maar eens met een boomzadel :n
Met uitzondering van de WOW;daar kun je nl ook zo je hand onder stoppen omdat de voorkant mee kan bewegen
Een WOW is een soort boomloos zadel maar dan met boom :+

Deze zadels zijn uitermate geschikt omdat ze mee kunnen groeien met de rug van het paard

Bitloos vind ik júist voor jonge paarden fijn omdat ze nog het wisselen zijn

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:40

unamie schreef:
Boomloos kan zowel op jonge als oude paarden
De pommel is trouwens in no time te verwisselen voor een breder of smaller exemplaar
De pommel bepaald de maat in zekere mate maar knellen zal het niet snel doen
Als je erop zit kun je er zo je hand onder stoppen 8-)

Probeer dat maar eens met een boomzadel :n
Met uitzondering van de WOW;daar kun je nl ook zo je hand onder stoppen omdat de voorkant mee kan bewegen
Een WOW is een soort boomloos zadel maar dan met boom :+

Deze zadels zijn uitermate geschikt omdat ze mee kunnen groeien met de rug van het paard

Bitloos vind ik júist voor jonge paarden fijn omdat ze nog het wisselen zijn

Ik denk dat de meningen daar nogal over verdeeld zijn.
Ik heb meerdere paarden gezien die wel degelijk drukplekken & schuurplekken kregen van een boomlooszadel.
Een boomlooszadel kan net zo goed knellen of schuiven als een boomzadel.

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:45

Bitloos is zo goed nog niet als sommige denken.

Met een bit rij je naar een bepaalde ontspanning toe.
Hierbij ontstaat een aanleuning, waarbij de kaak/nek vrij en ontspannen blijft.
Je krijgt een fijne, lichte druk op het bit, en het paard legt als het ware '' zijn hoofd in je handen''.

Met een bitloos hoofdstel kán je deze druk niet houden.
Dat word al snel hangen, en als je de druk wél hebt, heb je kans dat het bitloze hoofdstel, wat op de neus leunt, gaat schuren, en in een erger geval wondjes veroorzaakt.
Hierdoor kan je paard dat kleine stukje ontspanning niet aannemen, en daardoor blijft er altijd een lichte spanning, wat je met het bit ( indien goed gereden ) niet hebt.
Natuurlijk, met bitloos rijden kan je nagefelijkheid hebben, en een soort van aanleuning.
Maar die spanning blijft.
Níet omdat je het niet goed doet, maar simpelweg omdat het fysiek niet mogelijk is.

Boomloos ben ik zelf ook niet zó'n fan van, maar heb ik me nooit erg in verdiept.
Kan ik dus niet over oordelen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:54

Calisi schreef:

Je krijgt een fijne, lichte druk op het bit, en het paard legt als het ware '' zijn hoofd in je handen''.

Dat word al snel hangen, en als je de druk wél hebt, heb je kans dat het bitloze hoofdstel, wat op de neus leunt, gaat schuren, en in een erger geval wondjes veroorzaakt.
Hierdoor kan je paard dat kleine stukje ontspanning niet aannemen, en daardoor blijft er altijd een lichte spanning, wat je met het bit ( indien goed gereden ) niet hebt.
Natuurlijk, met bitloos rijden kan je nagefelijkheid hebben, en een soort van aanleuning.
Níet omdat je het niet goed doet, maar simpelweg omdat het fysiek niet mogelijk is.

Hangen doen paarden die verkeerd gereden worden en/of die lichamlijke problemen hebben
Een goed getraind paard draagt zijn hoofd zelf!!
Kijk maar

Calisi schreef:
Boomloos ben ik zelf ook niet zó'n fan van, maar heb ik me nooit erg in verdiept.

Dát is pas een onderbouwde mening :+

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:01

unamie schreef:
Calisi schreef:

Hangen doen paarden die verkeerd gereden worden en/of die lichamlijke problemen hebben
Een goed getraind paard draagt zijn hoofd zelf!!
Kijk maar

Calisi schreef:

Dát is pas een onderbouwde mening :+

Een goed gereden paard draagt inderdaad zijn hoofd zelf, maar wél met lichte ondersteuning van de ruiter.
Het is niet de bedoeling dat het paard op je hangt nee, en als je nog een keer leest wat ik geschreven heb, zie je ook dat ik erop doelde dat het meer lijkt op hangen dan op een contact/aanleuning.
Ik verwacht echter wel dat mijn paard mooi het bit aan gaat nemen, en een lichte druk aanpakt.
Met een bitloos hoofdstel kán dit niet.
Dit is onderzocht, bewezen, en als je erover nadenkt, en even de fysieke mogelijkheden van het paard nagaat, ook erg logisch.
Ik heb het nu overigens wél over de hogere dressuur sport.
Waar dus de oprichting bij hoort.

Dat over het boomloze zadel, doelde ik erop dat ík persoonlijk er geen fan van ben om er 1 te gebruiken.
Heb er 1 keer mee gereden, en vond het niks.

Edit: nog even over het filmpje.
Dit paard kán niet ontspannen, omdat hij dat stukje druk niet kwijtkan!
En als je ziet hoe ze het paard vooruit duwt met haar zit.. nee, dit vind ik geen knap gereden paard.
Tuurlijk, leuk en bijzonder dat je je paard zo kan aansturen, maar echt ontspannen en prachtig om te zien? Nee.
Het paard maakt zijn passen niet af, er is duidelijk een spanning in de nek/kaak te zien, paard kijkt ook niet echt tevreden of ontspannen
En verzameling is ook ver te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Calisi op 28-10-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:05

Calisi schreef:
Een goed gereden paard draagt inderdaad zijn hoofd zelf, maar wél met lichte ondersteuning van de ruiter.
Het is niet de bedoeling dat het paard op je hangt nee, maar ik verwacht wel dat mijn paard mooi het bit aan gaat nemen, en een lichte druk aanpakt.
Dit is onderzocht, bewezen, en als je erover nadenkt, en even de fysieke mogelijkheden van het paard nagaat, ook erg logisch.

Dat over het boomloze zadel, doelde ik erop dat ík persoonlijk er geen fan van ben om er 1 te gebruiken.

Bij bepaalde oefeningen zal een bit idd een beter ondersteuning geven
maar bij een jong paard die aan het wisselen is vind ik bitloos toch een uitkomst
Gek genoeg maken veel paarden ruimere passen zonder bit :j

Calisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:17

unamie schreef:
Calisi schreef:
Het is niet de bedoeling dat het paard op je hangt nee, maar ik verwacht wel dat mijn paard mooi het bit aan gaat nemen, en een lichte druk aanpakt.

Bij bepaalde oefeningen zal een bit idd een beter ondersteuning geven
maar bij een jong paard die aan het wisselen is vind ik bitloos toch een uitkomst
Gek genoeg maken veel paarden ruimere passen zonder bit :j

Als je je paard goed rijd, en dan bedoel ik dus vanuit de ontspanning, maken ze met bit veel ruimere passen.
Dit omdat ze hun nek/kaak los kunnen laten ( dat is dan het stukje dat jij ondersteunt ), en de juiste spieren goed kunnen gebruiken.
Bovendien kan je ook beter naar de hand toe werken.

Ik rij affentoe met de kaptoom, bijvoorbeeld als mijn paard aan het wisselen is, 1 keer na ziekte had ze hele droge/open lippen, tevens kaptoom gebruikt.
Ja, het is te doen, maar een bit is zoveel fijner, geeft zoveel meer ontspanning.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:37

Het bit is imo een heel handig communicatiemiddel wanneer je aan de verzameling gaat werken: het geeft net wat meer steun aan het paard. Bij bijv. jonge Ijslanders rij ik dan ook liever met bit dan bitloos: ik heb gemerkt dat deze zo vele malen makkelijker tolten (waar enige verzameling voor nodig is) dan zonder bit. Een jong paard wat nog op lager niveau gereden wordt kan even fijn met als zonder bit gereden worden, en met wisselen kan het inderdaad een uitkomst zijn.
En boomloos zadel zal ik niet zo snel op een jonkie gooien, puur omdat het zadel minder steun aan de ruiter geeft en dat snel leidt tot een ongebalanceerde ruiter op een al even ongebalanceerd paard. Als zowel paard als ruiter mooi in balans zijn kan een boomloos zadel heerlijk rijden, maar tot die tijd zou ik voor een boomzadel gaan. Ook omdat een boomlooszadel meer puntdruk geeft en een jong paard nog minder rugbespiering heeft. Je belast de rug, de nog niet uitgegroeide rug, zo enkel extra en dat lijkt me niet gewenst.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:12

Uhm, sinds wanneer is een bit nodig om de kaak te ontspannen? Het lijkt mij juist eerder spanning veroorzaken. Enkele goede ruiters (en ik bedoel dan niet Anky) kunnen volgens mij wel zo rijden zoals hierboven wordt beschreven.
Maar dit is niet het doel van de gewone recreatieruiter...
Ik ben van mening dat het ook mogelijk moet zijn om op een bitloze manier naar het paard te kunnen communiceren waar je graag wil dat hij extra ontspant.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:06

laura1986 schreef:
Uhm, sinds wanneer is een bit nodig om de kaak te ontspannen? Het lijkt mij juist eerder spanning veroorzaken. Enkele goede ruiters (en ik bedoel dan niet Anky) kunnen volgens mij wel zo rijden zoals hierboven wordt beschreven.
Maar dit is niet het doel van de gewone recreatieruiter...
Ik ben van mening dat het ook mogelijk moet zijn om op een bitloze manier naar het paard te kunnen communiceren waar je graag wil dat hij extra ontspant.

Het zal zeker mogelijk zijn, maar je moet je ook afvragen wat fijner is voor ruiter en paard. Een bit hoeft absoluut niet vervelend te zijn voor een paard en kan net dat beetje extra communicatie en steun geven dat het makkelijker maakt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:43

laura1986 schreef:
Uhm, sinds wanneer is een bit nodig om de kaak te ontspannen? Het lijkt mij juist eerder spanning veroorzaken.

Dat laatste klopt helemaal.

De tongbeentjes zijn dmv kleine spiertjes verbonden met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie.
Als er spanning bestaat in de tong, dan heb je ook spanning die helemaal doorloopt naar het kaakgewricht, het borstbeen, de halswervel en de schouder en daarmee het gehele lichaam.

Een paard is in staat vrijer te bewegen met een betere coördinatie door een vrije, ontspannen en zachte tong. Met een ontspannen tong kunnen de passen van het paard opvallend langer worden, zijn balans beter en bovenal wordt het paard gemakkelijker te rijden. Er valt dus alles voor te zeggen dat rijden zonder bit vele voordelen heeft ten opzichte van het rijden met bit, aangezien bij bitloos de tong altijd ontspannen in de mond ligt, geen tegendruk hoeft te geven, niet gebruikt hoeft te worden om druk ergens in de mond te verminderen, niet geprikkeld of afgekneld wordt en niet verlegd hoeft te worden om aan druk of pijn te ontkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:56

Killyenn schreef:
Het zal zeker mogelijk zijn, maar je moet je ook afvragen wat fijner is voor ruiter en paard. Een bit hoeft absoluut niet vervelend te zijn voor een paard en kan net dat beetje extra communicatie en steun geven dat het makkelijker maakt.

"Dat beetje extra communicatie" komt neer op "dat beetje extra druk/pijnprikkel/dwangmiddel".
Zonder bit kun je namelijk prima met je paard communiceren, een paard reageert namelijk al op je gedachte en energie, daar is geen stuk metaal in de mond voor nodig.

"Steun" aan het bit moet je ook helemaal niet willen. Het paard moet op z'n eigen 4 benen lopen. Soms zie je dat wanneer het bit achterwege wordt gelaten, dat een paard in het begin gewoon loopt te zwalken en te zoeken. Dan komt opeens tot uiting dat het paard totaal geen eigen balans had en dus niet rechtgericht was en het bit ahw als 5e been gebruikte. Niks positiefs aan dus.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:19

JoviBan schreef:
Killyenn schreef:

"Dat beetje extra communicatie" komt neer op "dat beetje extra druk/pijnprikkel/dwangmiddel".
Zonder bit kun je namelijk prima met je paard communiceren, een paard reageert namelijk al op je gedachte en energie, daar is geen stuk metaal in de mond voor nodig.

"Steun" aan het bit moet je ook helemaal niet willen. Het paard moet op z'n eigen 4 benen lopen. Soms zie je dat wanneer het bit achterwege wordt gelaten, dat een paard in het begin gewoon loopt te zwalken en te zoeken. Dan komt opeens tot uiting dat het paard totaal geen eigen balans had en dus niet rechtgericht was en het bit ahw als 5e been gebruikte. Niks positiefs aan dus.

Druk en pijnprikkels zijn twee verschillende dingen, als iemand mij een vriendelijk duwtje naar rechts geeft om aan te geven dat we rechtsaf moeten, is dat wat anders dan wanneer hij me met een puntige stok naar rechts duwt. Dat geld ook voor het bit. Ik ben absoluut niet tegen bitloos, maar net zo min tegen het bit. Als ik met het bit duidelijker kan aangeven wat ik wil, waardoor het paard mij beter begrijpt, dan doe ik dat liever dan dat ik probeer om enkel op mijn zit te rijden en zo soms dubbele signalen geef, waardoor de communicatie enkel verslechtert. Ik ben nu eenmaal nog niet dusdanig goed dat ik altijd recht en in balans zit, noch is mijn paard al op zo'n hoog niveau dat hij moeiteloos in balans op eigen benen verzamelt. En daar kan ik dat stukje extra communicatie, noem het extra druk, van het bit goed gebruiken. Een zithulp is namelijk even goed druk. Ja, uiteindelijk zou ik het liefst geen hoofdstel meer nodig hebben om op een volledig verzameld paard de bak door te kunnen, maar zolang ruiter en paard daar nog niet aan toe zijn zie ik niet in waarom je dat nu zou willen. Ander voorbeeld: jonge IJslander die leren om onder het zadel te tolten. Daar is al een hoop verzameling voor nodig en dat vind zo'n jonkie uiteraard lastig. Als hij op het bit beter loopt, niet door pijnprikkels maar door de extra steun, waardoor hij sterker kan worden en meters kan maken zonder dat hij ontaktmatig gaat lopen, dan is dat in mijn ogen een veel betere oplossing. Natuurlijk moet je uiteindelijk van die extra steun af, maar pas als het paard daar aan toe is.
Verder kan een paard, ook met bit, prima op z'n eigen benen lopen. Dat is ook gewoon de bedoeling, dat het niet altijd gebeurt is een ruiterfout, geen bitfout. Het gebeurt eveneens vaak genoeg zonder bit dus daar zit absoluut geen argument.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:46

Killyenn begin je dan niet aan verzameling voordat het paard daar in feite aan toe is (niet aanvallend bedoeld)?