Beginners op paarden, gewoon voor de lol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Beginners op paarden, gewoon voor de lol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:21

Staat dit hier goed?

Ik zie net een reclame van camping life. Mensen willen perse paardrijden op de hei, maar kunnen het niet. Gevolg: Iemand die loopt te stuiteren en te doen terwijl iemand anders aan de teugels hangt... Daar kan ik zo slecht tegen.

Prima als mensen zich willen vermaken, maar het gaat zo ten koste van. Ooit moet je het leren, maar ik snap mensen die 1 middag willen paardrijden niet zo goed. De mensen die hun paarden ervoor uitlenen begrijp ik nog minder goed.

Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan, valt het allemaal wel mee? Hebben de paarden zich er maar in te schikken? Of is het toch een zekere (lichte) vorm van dierenmishandeling?

Anoniem

Re: Beginners op paarden, gewoon voor de lol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:21

Ik vind het persoonlijk wel een lichte vorm van dierenmishandeling, ik zou mijn paard er never nooit voor lenen. Het dier heeft er niets aan, het is alleen maar naar voor hem.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:25

Volgens mij zijn er aardig wat mensen die denken dat paardrijden erg makkelijk is. Ze stappen er rustig op tijdens bijvoorbeeld een vakantie.
Hoe vaak hoor je niet van mensen dat ze een beetje bang zijn voor paarden omdat ze ooit 1 keer op een paard hebben gezeten en eraf zijn gevallen?

De mensen die hun dieren hiervoor verhuren hebben waarschijnlijk dollartekens in hun ogen en vergeten daarbij het welzijn van de dieren, helaas...

Sylvia_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:30

helemaal mee eens. Eigenlijk hoop ik dan stiekum dat ze er af vallen en zich flink zeer doen. Niet netjes, wel eerlijk

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:31

wat vind je dan van de (beginners) lessen van een manege?
vaak ook stuiterende/hangende kinderen imo.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:33

Illusion schreef:

Die worden goed begeleid om ervoor te zorgen dat ze de ponys zo min mogelijk in de weg zitten en leren hoe ze het beter kunnen doen.
En als ze de paarden hierbij echt pijnigen wordt er ingegrepen.
Dat is met dit soort ritten heel anders
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 25-10-10 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:34

Illusion schreef:

Maar dat is wel met het dóel om ooit te leren rijden, het is tenminste nog ergens goed voor. TS doelt op mensen die zonodig voor een middagje moeten rondhobbelen (letterlijk) en helemaal niet de intentie hebben om te léren rijden.

Ik vind dierenmishandeling nét ff een te groot woord, maar ik kan me er verder wel in vinden dat je je af kan vragen of dat nou wel zo diervriendelijk is en of het nou echt nodig is en we dat wel moeten willen :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:34

Illusion schreef:

Dat vind ik altijd lastig, ik ben zelf ooit ook stuiterbal geweest, iedereen moet het leren. Maar je hebt tegenwoordig toch ook van die simulators? Dat zou ik dan wel een goed alternatief vinden. Beginners SowieSo zonder bit laten rijden, optrekken aan de teugels met lichtrijden... :n

Klinkt een beetje raar, maar stuiteren met het doel beter te worden vind ik dan een fractie minder erg dan stuiteren zonder er verder iets mee te doen. Al maakt het voor de paarden natuurlijk geen fluit uit.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 25-10-10 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:34

Bij dit soort ritten moet al helemaal niet gedraaft worden ;) Gewoon stappen blijven. Is fijner voor de ruiter als voor het paard.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:35

Echt... tis dat men geen rijbewijs nodig heeft en het dus zo maar allemaal kan... Het is alsof een fiets wordt uitgeleend. Maar ja, niemand leent een fiets als ze niet kunnen fietsen, dus waarom moet dat wel met paarden? Verder zal ook niemand zomaar een motor kunnen lenen voor een ritje, want dat ding moet je wel kunnen besturen... Maar ach een paard... die hobbelt wel gewoon toch?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 21:38

Eigenlijk zou je alleen een paard moeten kunenn huren met een ruiterbewijs...
Alleen dan denk ik dat de meeste verhuurbedrijven over de kop gaan. Denk dat het gros van de mensen met ruiterbwijs zelf een paard ter beschikking heeft om op te rijden. Ze moeten het juist hebben van de dagjesmensen denk ik.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:40

Als het aan mij lag ging de hele regelgeving wat paardenhouderij betreft op de schop, hele systeem deugt niet en hier word het weer eens bewezen. Een motor leen je toch ook niet uit voor een eenmalig plezierritje aan iemand zonder rijbewijs? Wat als ze iemand die niet kan paardrijden een ernstig ongeluk veroorzaakt, wat door een echte ruiter voorkomen had kunnen worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:16

Jana_en_Ik schreef:
Echt... tis dat men geen rijbewijs nodig heeft en het dus zo maar allemaal kan... Het is alsof een fiets wordt uitgeleend. Maar ja, niemand leent een fiets als ze niet kunnen fietsen, dus waarom moet dat wel met paarden? Verder zal ook niemand zomaar een motor kunnen lenen voor een ritje, want dat ding moet je wel kunnen besturen... Maar ach een paard... die hobbelt wel gewoon toch?

Ik leen mijn auto ook zomaar niet uit, dat ding is gewoon gevaarlijk..... als je hem in zijn 4 zet, en je raakt het gaspedaal maar lichtjes aan, rijd je voor je het weet 220, want die auto gaat gewoon door...... daar rijd je je echt dood in, de auto slaat genadeloos terug als je een fout maakt. Maar met paarden moet dat gewoon kunnen blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:29

Ik heb niet zo'n moeite met iemand die gewoon eens voor de lol wil hobbelen, en ik leen mijn paarden daar ook gerust voor uit. Kinderen van vrienden of bv collega's, volwassenen zelf, kom maar op, lang leve de lol.
Ik bescherm echter wel mijn paarden tegen TE veel dingen die niet prettig voor ze zijn*.
Dat ze het dan eens een uurtje wat minder gezellig hebben (is dat zo?) of dat er eens een extra kontjeboem in het zadel komt ipv de dagelijkse altijd o-zo-verantwoorde-training ( :D ) dat is dan gewoon een keertje jammer voor ze. Ik moet ook wel eens iets doen waar ik niet heel gelukkig van word. Wordt na het uurtje hobbelen doorgaans ruimschoots afgekocht met meebrachte worteltjes en appeltjes.

*zo krijgen dergelijke hobbelaars geen teugels in de handen, gaan de paarden aan de longe en doe ik een poging om de ruiters zo weinig mogelijk schade aan te laten brengen, of als ze altijd al gedroomd hebben van het bos zien vanaf de paardenrug dan trek ik m'n bergschoenen wel aan en is het voor mij meteen een flinke wandeling, waarbij paardlief lekker aan de lijn meewandelt.

ERGENS komt bij mij het moment dat ik gewoon eens uitga van "sorry beest, had je maar geen paard moeten worden".

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:39

Ik vind het pure onzin. Maarja, als je nooit met paarden omgaat en er geen verstand van hebt, snap je natuurlijk ook niet dat je dat niet in één middag kan leren :S

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 15:56

Sonja schreef:
Ik heb niet zo'n moeite met iemand die gewoon eens voor de lol wil hobbelen, en ik leen mijn paarden daar ook gerust voor uit. Kinderen van vrienden of bv collega's, volwassenen zelf, kom maar op, lang leve de lol.
Ik bescherm echter wel mijn paarden tegen TE veel dingen die niet prettig voor ze zijn*.
Dat ze het dan eens een uurtje wat minder gezellig hebben (is dat zo?) of dat er eens een extra kontjeboem in het zadel komt ipv de dagelijkse altijd o-zo-verantwoorde-training ( :D ) dat is dan gewoon een keertje jammer voor ze. Ik moet ook wel eens iets doen waar ik niet heel gelukkig van word. Wordt na het uurtje hobbelen doorgaans ruimschoots afgekocht met meebrachte worteltjes en appeltjes.

*zo krijgen dergelijke hobbelaars geen teugels in de handen, gaan de paarden aan de longe en doe ik een poging om de ruiters zo weinig mogelijk schade aan te laten brengen, of als ze altijd al gedroomd hebben van het bos zien vanaf de paardenrug dan trek ik m'n bergschoenen wel aan en is het voor mij meteen een flinke wandeling, waarbij paardlief lekker aan de lijn meewandelt.

ERGENS komt bij mij het moment dat ik gewoon eens uitga van "sorry beest, had je maar geen paard moeten worden".

Het gaat hier volgens mij vooral om mensen die nog nooit een paard aangeraakt hebben die zomaar paarden mee krijgen om naar het bos te gaan en daar flink gaan scheuren, hobbelen, trekken en schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:02

Da's not done, dat mag duidelijk zijn. Ik post mijn bericht eigenlijk vooral voor degenen die het maar belachelijk vinden dat iemand uberhaupt voor 1 keer en zonder de intentie om goed te leren rijden op een paard wil zitten.
Ik snap dat wel.
Een paard is groot, sterk, een beetje 'eng' zelfs voor veel mensen. Machtig om daar een keer op te rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:11

@Sonja - helemaal eens. Ik doe dat ook wel eens, hoewel niet alle paarden hier er even geschikt voor zijn :+ . Ik vind het ook altijd wel eng, ben bang dat er wat gebeurt, ook al lopen ze inderdaad aan de hand of aan de longe mee. Maar als iemand de lol wil hebben en belooft voorzichtig te zijn (grote stoere mannen overschatten zichzelf ng wel eens ;) ) - gewoon doen!
Problematisch is inderdaad dat er nog steeds paarden worden verhuurd (lees: meegegeven) aan grote onbenullen. Met die paarden heb ik wel meelij, vaak is dat hun leven. Soms worden ze eerst 's morgens een uurtje flink afgepeigerd zodat ze wat rustiger zijn...daarna in de verhuur aan iedere onnozele hals die dat wil. Gelukkig is het lang niet meer zo erg als een aantal jaren geleden, maar het zou eigenlijk verboden moeten worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:25

Ik ben sowieso tegen het verhuren van paarden zonder gids. Ruiterbewijs of niet, je hebt gewoon geen controle over wat er met je paarden gebeurt en aangezien je paarden je grootste goed zijn...
Ik ben in mijn tijd in de Drunense Duinen een beetje te vaak mensen tegengekomen die de paarden gewoon aan het afjakkeren waren, maar ze altijd wel droog en uitgestapt terug op stal brachten. Die hadden dan de naam netjes en betrouwbaar te zijn. Nou, aan m'n hoela.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 16:53

Ik vind het ook eng om ze tegen te komen....één keer gehad dat een paard met ons mee wilde, niet echt fijn als er dan iemand op zit die van toeten nog blazen weet.

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:52

Illusion schreef:

Dit gaat ook meestal over kinderen van 100 gram, waar ik me meer aan erger zijn de volwassenen van 100 kilo die op een miniscuul fjordje of op een enorme KWPNer worden gezet. Het fjordje zal zijn rug breken en de KWPNer zal ervandoor gaan.

Dit is ook een van de redenen dat als ik ergens een paard wil huren(tja, zonder eigen paard of verzorgpaard wat meekan moet ik er toch aan geloven), dan zorg ik ervoor dat ik naar een bedrijf ga waar je alleen een paard mag huren met ruiterbewijs. Meestal kijk ik voor ik echt met het paard wegga ook nog ff rond in de stal hoe de knollies erbij staan en ik vraag/huur er ook altijd een gids of begeleider bij.

In Oostenrijk is het trouwens vaak zo dat je niet perse een ruiterbewijs moet hebben, maar vaak moet je wel eerst een uur in de bak rijden. Dit vind ik een goede compromis, zo weet je tenminste zeker dat iemand rijervaring heeft.

lisa_sara596

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:24

Illusion schreef:

ikwas ook een begginende leerling & hing ook op m'n paardje; maar op de manege word je goed geholpen en word het uitgelegd. dus is dat een heel ander verhaal inderdaad. de mensen die een dagje gaan paardrijden moeten denken aan de paardjes. & niet aan hunzelf.

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:01

Ik verbaas me daar inderdaad ook over. Ik vind het nogal onverantwoord dat sommige verhuurders hun paarden meegeven aan mensen die niet kunnen rijden. Wat als een paard er tijdens een buitenrit vandoor gaat of ineens opzij springt? Als beginner weet je dan echt niet wat je moet doen en lig je er naast voor je het weet. Ik vind het Oostenrijkse beleid wel goed trouwens; eerst een uurtje in de bak en als dat goed gaat dan pas naar buiten. Heb zelf eens meegemaakt op een stal waar wij zelf net terug kwamen van een buitenrit (wij konden allemaal rijden) dat er na ons een groepje van drie zonder begeleiding eropuit ging, waarvan slechts een van de drie een beetje kon rijden...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:04

Ik heb een keer een rit gemaakt op Ameland. Er werd alleen gevraagd of je kon rijden. Dus wij gingen op pad, met gids, en er waren twee jonge meiden mee. Halverwege werden die door iemand opgehaald, want die konden dus echt niet rijden en hadden zich opgegeven voor een rit met rengalop... Waarom laten ze mensen niet eerst 5 minuten voorrijden in een bak?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:05

Heb er ervaring mee. Ik snap hun wel, paardrijden is natuurlijk super leuk. Maar niet iedereen kan het zomaar. En het is niet echt leuk als je 'zo'n gemixte groep heb met beginners en gevorderde.