Slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:44

Hallo!

Oke, met dit topic loop ik de kans om een reltopic te openen, maar tóch wil ik jullie mening lezen in mijn situatie. Ik weet namelijk niet echt meer wat ik moet doen, en heb écht advies nodig.

Allereerst, ik rijd een fjord bij van 10 jaar. Een merrie die wel onder het zadel heeft gelopen, maar nooit echt is "doorgereden". Er werd voornamelijk mee gemend. Er is ooit een bijrijdster geweest, maar deze sloeg meer dan dat ze reed.

Nu ben ik begonnen met haar, en in het begin was ze nogal voorwaarts. Haar tempo heb ik terug kunnen brengen, mede met behulp door een thiedemann teugel. Ik heb 1x per maand les, en tussen 2 lessen in waren we onwijs vooruit gegaan. Ze liep in een mooi tempo onder me, en kon dat ook volhouden.

Nu begon het eigenlijk vorige week, toen ik een zadel ging passen, ik reed zonder de thiedemann, want echt rijden deed ik toch niet. Ik heb een goed zadel gevonden, eentje waarin ze echt bewegingsvrijheid had. Bij het vorige zadel, werd haar schouder belemmerd, waardoor ze haar pas niet netjes af kon maken.
Nu kan dat dus wel. Ik heb een Wintec Cair dressuurzadel, wat heel fijn ligt op Vriska. Een zadelmaker/instructeur was erbij, en heeft haar dus zien lopen.

Het probleem wat ik voornamelijk had, is dat ze begon te rennen. Ze draafde zó hard, dat ik haar niet kon houden, ze galoppeerde nog net niet aan.

Donderdag ging ik weer rijden, hetzelfde als altijd. Alleen ze was wel héél rennerig. Ik heb haar een paar keer tegen het hek gezet, en ook een keer moeten omtrekken. Aan het eind ging het wel weer. Ik heb toen mijn dressuurproefje fatsoenlijk kunnen oefenen, zonder dat ze té hard ging.

Galop heeft ze altijd al moeilijk gevonden, maar dat is niet veranderd. Ze gaat hierin nog wel hard, maar dat was daarvoor ook al zo.

Nu adviseerde die zadelmaker mij om met een slof te gaan rijden, zodat ik deze erbij kon pakken wanneer ze rennerig werd. Hij zei ook, dat je een slof gemakkelijker afbouwt dan een thiedemann, en uiteindelijk wil ik natuurlijk wel zonder een hulpteugel gaan rijden.
Mijn instructrice raadde het mij af, omdat ik geen ervaring heb met een slofteugel, en dus meer kapot kan maken dan me lief is. Ze zei dat ik dat met hulp moest doen. Zij adviseerde mij om te gaan longeren met een bijzet, maar omdat ik binnenkort een wedstrijd heb, moet ik natuurlijk wel blijven rijden.
Ik heb gisteren gelongeerd met een bijzet, hiervan heb ik een filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=eZB8bEt-PYM

Nu rijd mijn vriendin met een slofteugel, en die zou mij wel willen helpen.

Kort samengevat, voor Vriska zou het goed zijn, voor mij niet.

Nu vraag ik jullie mening. Niet gewoon zeggen: Slof is slecht, maar onderbouw het. Ik heb meer aan een duidelijke mening met argumenten dan oneliners omdat je nou eenmaal tegen een slof bent.

Andere oplossingen zijn ook zeer welkom!!

upendo

Re: Slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:46

Wat ik ten eerste lees is dat je je thiedemann als rem hebt gebruikt, daar is hij niet voor bedoeld. :)

En een slof is ook niet bedoeld als rem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:46

dus sinds je met een ander zadel rijdt, rent je paard onder je weg...hm :)* zou het een met het ander te maken hebben?
heb je het andere zadel nog? probeer dat weer ns en kijk of het verschil maakt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:48

Ik vindt een slof niet verkeerd, als je maar weet hoé je hem moet gebruiken! :)

Verder denk ik dat je zadel niet helemaal past dan op de rug van je paard. Is er een zadel maker bijgeweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:49

Sowieso nooit met slof gaan rijden zonder zeer goede begeleiding als je niet 100% weet wat je doet. Prachtig hulpmiddel, maar je verneukt zo je paard als je niet weet wat je doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:50

Pfoe lastig, wat ik op het longeer filmpje zie is een paard wat ook erg gehaast loopt. Niet recht is (Valt gewoon af en toe) en daardoor steeds harder gaat..
Hoezo wil je zo snel al een proefje rijden? Ik jouw situatie is dat niet echt slim. Ik zou echt bezig gaan met rechtrichten en niet allerlei hulpteugels erbij pakken. Je zou het erbij kunnen pakken als rem (voor als het echt mis gaat) Maar niet om het paard telkens af te moeten remmen, je maakt het dier echt heel zwaar in de hand en zo krijg je later alleen maar meer problemen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:50

Dat staat in het verhaal. Zadelmaker was erbij.

Verder loopt ze wel beter onder dit zadel. Lastig uit te leggen, maar ze is voorwaartser maar wel rustiger. Ze kan haar pas afmaken, en haar schouder ligt geheel vrij.

Bij dat andere zadel was dat niet zo. Was ook een zadel dat voor een ander paard op maat gemaakt was, dus wat eigenlijk per definitie niet op Vriska zou passen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:51

Wat dacht je van helemaal géén hulpteugel? Gewoon fatsoenlijk lessen, zien of het een lichamelijke oorzaak heeft. En goed van je lesgeefmens om een slof af te raden. Die voegt hier imo niks toe.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:52

ZusJacobs schreef:
Pfoe lastig, wat ik op het longeer filmpje zie is een paard wat ook erg gehaast loopt. Niet recht is (Valt gewoon af en toe) en daardoor steeds harder gaat..
Hoezo wil je zo snel al een proefje rijden? Ik jouw situatie is dat niet echt slim. Ik zou echt bezig gaan met rechtrichten en niet allerlei hulpteugels erbij pakken. Je zou het erbij kunnen pakken als rem (voor als het echt mis gaat) Maar niet om het paard telkens af te moeten remmen, je maakt het dier echt heel zwaar in de hand en zo krijg je later alleen maar meer problemen!

Het punt is, dat proefje hebben we afgesproken wanneer het goed ging, en donderdag ook, na een tijdje ging het wél goed. Uiteindelijk hebben we het proefje goed kunnen rijden, dus ze kan het wel degelijk.

Thiedemann is niet als rem gebruikt, maar als hulpmiddel. Want ze ging nogal snel met haar hoofd omhoog, en ook de instructrice vond dat het goed werkte.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:57

Ik zou dan eerder een martingaal nemen. Maar als het nu niet goed gaat waarom dan nog wel het proefje rijden? Iedereen heeft is een periode dat het minder gaat, ook paarden. Ik zou het voorlopig dus nog wel uitstellen.

Maar wat vind je van het rechtrichten? Ga je daar iets mee doen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:57

Ja daar ben ik al zeker mee bezig, en ze reageerd er ook wel goed op. Het is een fijn paardje, en ze leert ontzettend snel.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:59

Kun je je paard niet de rem aanleren aan de longe?
Mijn paard had een 'versleten' rem, en die zit er nu bijna perfect weer op.
Ik liet hem veel overgangen maken aan de longe, en in het begin heb ik een paar keer de zweep voor hem op de grond geslagen (hem niet geslagen!), zodat hij schrok van het geluid. (hetzelfde idee als achter je paard op de grond slaan om te versnellen in het longeerbegin).
Zo leerde hij heel snel en heel duidelijk waar de rem zat, en dat zonder pijn, hulpteugel of trekken.

Edit: ik gaf daar ook een commando bij, daarna hoefde ik al heel snel alleen nog het commando te geven.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 24-10-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:00

Aan de longe is ze heel braaf, maar stemhulpen is ze natuurlijk gewent vanwege het mennen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:03

En die stemhulpen werken niet onder het zadel?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:04

Tot op zekere hoogte, maar dat raadde mijn instructrice af, omdat er een scheiding moet zijn tussen ohz, longeren en mennen ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:05

Je kunt je juist heel goed stemhulpen gebruiken om hier de been/hand hulpen aan te linken.
Ze hebben dat heen snel door, en dan kun je de stemhulpen afbouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:08

@ maroow instruktrice ;nou niet mee eens,het kan je juist helpen om je paard duidelijk te maken dat je op je houding en zit een overgang\schakeling terug wil in tempo, geef je lichaamshulp en halve ophouding en tegelijkertijd je stemhulp. zo snel als je paard reageerd belonen ,wedden dat ie de link legt? het zal veel oefenen en herhalen zijn maar uiteindelijk hoor je het zo te gaan doen. slof en tiedeman zijn hulpmiddelen die een probleem in stand houden je zal moeten proberen om zonder te kunnen vooral als je proefjes wil rijden

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:08

Ik zou het ook met stem doen dan, als dat werkt waarom niet. Altijd beter dan getrek en gepluk!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:10

Maar een slof is makkelijker af te bouwen, want deze laat je los hangen, en op een gegeven moment kun je hem eraf doen. Dat gaat toch in mijn ogen gemakkelijker dan wanneer je onder het rijden de thiedemann een gaatje losser moet doen.

ZusJacobs: Ik trek en pluk niet hoor ;) Ophouding loslaten ophouding loslaten... zo is het mij aangeleerd, en ik rijd veel overgangen onder het zadel.

Over het algemeen stap ik ook heel veel. In stap is ze heel braaf, en blijft ze netjes onder me. De draf is echt het probleem

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:11

ik zou ook niet aan een slof beginnen... maakt imo ook meer kapot dan goed is, zeker omdat je aangeeft dat je er geen ervaring mee hebt. je vriendin wel zeg je, hoe loopt haar paard zonder? hier kun je goed aan zien of de slof is om het paard naar beneden te houden. ben van mening dat een slof niet is om te remmen, maar om, in zeer goed gebruik, een paard mee vwnw te rijden en meer rug gebruik te verkrijgen. ik zou gewoon lekker door gaan met je lessen (misschien wat vaker) en vooral terug te rijdne op je zit, niet meteen op de teugels. en ja, ik weet hoe moeilijk dit is...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:13

Nou haar paard loopt met slof als ze buiten rijd ;) maar die kan wel echt goed rijden, en heeft de slof er vaak losjes aan hangen :)

Probleem is, les is 25 euro per 3 kwartier, en ik rijd ook nog op de manege. Ik kan niet meer les betalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:15

Marjoow schreef:
Maar een slof is makkelijker af te bouwen, want deze laat je los hangen, en op een gegeven moment kun je hem eraf doen. Dat gaat toch in mijn ogen gemakkelijker dan wanneer je onder het rijden de thiedemann een gaatje losser moet doen.

Precies. Een prachtig hulpmiddel. Echter ook een prachtige manier om je paard helemaal de poedersuiker in te rijden als je niet 100% weet waar je mee bezig bent. En nee even een boekje lezen of 1 lesje is niet voldoende.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:15

Beste Marjoow,
Weet je nog, een hele poos geleden heb ik een topic geopend en die eindigde in een rel. En dan had ik nog niet eens een slofteugel waarmee ik reed :D Kun je jezelf voorstellen als jij een topicje opent met foto's van jou op je Fjord met een slof eraan geknoopt?! :D
Als ik jou was zou ik die slof lekker laten hangen in de kast, als lange teugel gebruiken bij het lange teugelen of gewoon op eenmaal andermaal zetten. Verder zou ik er niks mee doen.
Ik zou als ik jou was goed les nemen. Geen les van bokt, want daar schiet je niks mee op. Ik bedoel goed les van een goede instructeur. Maar zo te lezen heb je al een fijne instructeur want die verteld je dat je van de slof af moet blijven.
Met een slof creëer je een valse knik, je paard breek hierdoor af en ruggebruik kun je helemaal vergeten. Tipje: lees het boek van Dressuur onder vuur maar eens.
Overleg eens met je instructeur ;)
Succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 22:17

Wat bedoel je met lange teugelen??

Ik ben zelf niet voor hulpteugels, maar wel wanneer ze goed gebruikt worden en een goed effect hebben op het paard :P
Maar zoals die zadelmaker/instructeur het zei over de slof klonk het heel logisch. Zodra ze hard gaat, haar iets afremmen doordat ze haar hoofd lager moet houden. Dan kán ze niet harder.
Toch, als ik er nu zo over nadenk, heeft mijn instructrice een groter punt :P
Laatst bijgewerkt door Marjo op 24-10-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:18

Klinkt precies als mijn vorige verzorgpony...

Ontzettend gevoelig, snel, aan de longe was het alleen maar rennen, keihard door je heen draven (als je erop zit), galop vooral hard en moeite met ontspannen. Steeds weer het gevoel dat ik haar niet kan terugnemen.

Was zelfs zo erg dat ik in het begin alleen in de paddock heb moeten rijden ivm veiligheid. Ze gaat er niet vandoor, maar draaft zo hard en onregelmatig. Daarna zijn we de grote bak in gegaan, een jaar lang is het vechten geweest. Elke keer weer onregelmatig en hard, niet terug te nemen zowat. Stappen ging goed, maar draven en galop was een ramp. Een jaar lang heb ik haar beloond wanneer het wat beter ging, heb ik vooral voltes gereden om haar in tempo terug te moeten nemen, zigzagjes gereden om terug te nemen. En na een jaar ging het goed. Kon er op normaal tempo mee galloperen, op buitenrit en ontspannen de bak door. Later 1 wedstrijdje rijden maar toen was er weer zoveel spanning en hebben we de hele baan door gecrosst :D

Mijn tip is blijven door gaan, niet opgeven en geen hulpmiddelen. Probeer door te gaan en te belonen voor de goede dingen. Draaft ze een rondje rustig, prima gelijk uitstappen en belonen. Gaat ze té hard, zet haar dan op een kleine volte tot ze rustig draaft. Bouw dan de volte uit, steeds groter, gaat ze harder dan weer kleiner. Zigzagjes maken, kleine slangenvoltes maken helpt allemaal om af te remmen. Niet teveel met je handen doen, stil zitten op het paard (zitlessen nemen is ook echt een aanrader) en vooral niet in paniek en boos raken, dan kan je helemaal opnieuw beginnen.

Het is ontzettend moeilijk met zo'n paard, maar blijf doorgaan en blijf rustig, het zal beter gaan :)