paard stil zetten of door laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje_666

paard stil zetten of door laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:05

Ik ben wegens een blessuure een half jaar uit de running. Ik mag en kan een half jaar niet rijden. Ik verwacht dat ik met een paar weken wel weer kan longeren.

Nu sta ik met 1 van mijn paarden voor een dillema: Stil zetten en gaan longeren zodra ik kan of een ruiter voor een half jaar zoeken? Of zelfs verkopen?

Vos is 9 en ik vindt een half jaar stil voor hem echt een hele lange zonde periode. Bijkomend probleem is dat ik geen goede bak tot mijn beschikking is, dus als ik iemand hem laat rijden dan zou ie eigenlijk naar die gene toe moeten. Wat zouden jullie doen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:12

Ik denk dat dan de belangrijkste vraag is, wat heb je ervoor over?
Ervan uitgaande dat je wilt dat hij op niveau blijft of zelfs verbetert (anders kan je hem immers net zo goed stilzetten) en het feit dat het tijdelijk is, is dit imo niet gratis. Ik ken iig niemand die een paard voor een ander gaat rijden voor een kortere periode en daar ook nog de kosten voor draagt.
Profs zijn duur, blijft over een goede amateurruiter die voor een redelijk bedrag jouw paard tijdelijk kan stallen en trainen.

Dus, wil je er iets aan uitgeven, hoeveel wil je eraan uitgeven, en wat wil je er voor ruiter op. En van daaruit bekijk je de mogelijkheden, en zal je misschien je wensen nog aan moeten passen. Maar ik denk niet dat iemand hier kan zeggen waar je voor moet kiezen...

Edit: profiel gezien, ik zou zelf denk ik wel proberen iets te regelen, inderdaad zonde om stil te zetten!

2005

Re: paard stil zetten of door laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:19

Hoever is hij in training? Als hij zwaar getraind is zou ik dat wel af laten bouwen en hem niet in een keer in het land gooien. Anders zou dat wel kunnen, half jaar op het land.
Het fijnst lijkt me als het paard door iemand getraind wordt, en dat je daarna zelf weer verder kunt. Zou hem wel in de buurt houden, zodat je af en toe nog kunt kijken hoe het gaat.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:25

Ik rijdt hem in het Z1 dressuur en B springen. Eigenlijk is ie nog niet echt sterk genoeg voor de Z1, maar ik wou graag de M uit en nou kon hij eerst de kilometers in een 20x60 ring maken.

Om eerlijk te zijn neig ik naar een vriendelijk rijdende "amateur". Maar vindt die maar eens! Over kosten valt te praten, maar hij staat me thuis natuurlijk niet in de weg. Er staan daar meer paarden.

Hij staat altijd de hele dag buiten in de kudde, nu dus ook. Voor aftrainen is het eigenlijk al te laat. :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:29

Dan zou je hem toch aan kunnen bieden als leerpaard voor de "amateur", iemand die bijvoorbeeld L niveau rijd.
Is het voor jou wel jou wel mogelijk er bij te zijn als iemand er op rijd? Dan kan je zelf helemaal bepalen wat er met het paard gebeurt en de ruiter aanwijzingen geven tijdens het rijden.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:37

@ quir: Ja ik kan wel helpen. Da's geen probleem. Niet elke dag natuurlijk, maar elke week kan wel.

T zou ook wel een goed leer paard zijn, alleen ik ben zo bang dat ik hem "met een bek als een baksteen" en doof voor het been terug krijg.

En ik weet zo niet iemand. Heb mn gedachten wel eens rond laten gaan en bij de meesten weet ik dat drukte met school iod of stalling een probleem wordt...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:59

Je zou ook iemand kunnen zoeken en dan dat ze verplicht zijn om wekelijks te lessen bij jouw intstructeur/trice.
Die kan dan helpen om het paard te houden zoals het is. Zo blijft je paard goed aan de hulpen.
Dus als ze dan 1x per week les heeft en jij helpt ze 1x per week en dan kun je altijd nog kijken of het goed gaat zo houdt je toch nog de controle dat het paard redelijk op conitie blijft en de basis gewoon goed blijft.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:07

Ik zou voor zo'n paard toch ervoor kiezen om hem door iemand anders te laten rijden.
Het is gewoon een kwestie van de juiste persoon (met de juiste mentaliteit) vinden..

Ikzelf ben (voorzichtig) opzoek naar zo'n paard. Aangezien ik voor m'n school op een bepaald niveau moet zitten en mijn eigen paard daar nog niet klaar voor is.
En zo zijn nog wel een paar te vinden.
Bied je hem te lease aan, of blijf jij de stalling betalen etc?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:58

Misschien kan je in de buurt een leuke bijrijder zoeken, die gewoon een aantal keer per week komt rijden?

Ik woon vlakbij je in de buurt en mocht je iemand zoeken dan mag je altijd een pbtje sturen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:50

Ik zou in jouw plaats ervoor kiezen om hem bijv. twee keer per week te longeren, twee keer per week door je instructeur te laten rijden en een keer onder een stalgenoot oid naar buiten.
Dan houdt hij zijn basisconditie maar krijg je hem niet verprutst terug en jij weet wat er ondertussen gebeurt.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 10:33

Dank voor jullie reacties.

Het laten rijden door mijn instructeur wordt een beetje lastig. Ik heb er op het moment namelijk geen. Wel geef ik zelf les, dus ik kan de begeleiding wel op me nemen.
Ik heb de paarden prive, dus geen stalgenootjes. Maar zodra ik weer meer mag gaan bewegen is het wel de bedoeling igg te gaan longeren. Dan heb ik dat stukje afgedekt ;)

@ xNOUSS tja echt aanbieden is het (nog) niet, weet immers nog niet precies wat ik wil. Maar naar wat voor paard ben je opzoek?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:38

misschien is er nog iemand op een paardenopleiding (bijv. deurne) die een paard zoeken? (misschien iemand met een paard die een blessure heeft opgelopen, of iemand die nog geen paard heeft)
dan weet je in ieder geval zeker dat je paard goed begeleidt wordt.... en je helpt er nog iemand anders mee ook.
Als je daar van te voren afspraken over maakt....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:46

ik zou idd een tijdelijk iemand zoeken...lastig natuurlijk ivm niveau... een recreatieve ruiter vind je natuurlijk sneller...

Ik ga nu binnekort lessen..al dan niet vaak dus had hem prima kunnen gebruiken als paard om a de les mee te doen en erna te kunnen oefenen echter voor mij is het geen doen, geen geld ervoor en te ver weg..tevens geen hoog dressuur niveau ;) daar ga ik juist voor lessen

iig zet eens een advertentie, zoek internet door heel NL af voor iemand die tijdelijk ff iets zoekt! zullen er miss wel te vinden zijn...stil zetten kan, maar houd er rekening mee dat je dan wat moet bijspijkeren als hij weer gereden word..als het je alleen om de beweging gaat en niet het niveau trainen, dan kun je ook een goede ruiter vinden die het leuker vind soms wat ik de bak figuren te rijden en soms naar buiten gaat

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:03

ik zou iemand zoeken die tijdelijk het paard verzorgd/rijd. maar omdat je geen bak hebt kan je natuurlijk ook iemand zoeken die het paard voor je gaat longeren... zo hoef je je paard niet te verkopen en kan je er over een half jaar gewoon weer zelf op rijden ...

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:11

En je kent ook niemand die je paard op een fatsoenlijk niveau 2/3 daagjes in de week wilt rijden? Al zijn het maar een paar daagjes, je paard in ene stil zetten lijkt me niet erg fijn toch? Alleen heb je het probleem met je bak nog, erg lastig!
:)

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:15

Beetje rust voor een paard kan nooit kwaad. Maar alles hangt af van je ambities denk ik.
Als ik in jouw schoenen stond, dan liet ik hem toch nog doorrijden. Liefst door iemand met wat ervaring in M. Zo gun je hem meteen dat half jaartje 'sterker' worden en kan je meteen met hem aan de slag als je terug in orde bent.

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:57

Hmm, ik denk niet dat het kwaad kan als ie een tijdje stil staat, het kan er nooit slechter op worden vind ik.
Is ook maar net wat voor paard je hebt, als ie leergierig is zou ik hem door laten rijden, als ie het best vind om stil te staan niet :D.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:13

er zijn best wel wat mensen die op nivo rijden en tijdelijk een goed paard (op nivo) zoeken om bepaalde punten te halen.
Misschien eff op MP kijken?
Staan best wel eens advertenties.

En als je niemand kan vinden, een tijdje rust is voor een paard niet slecht, waarschijnlijk dat die daarna beter loopt, omdat die veel meer zin heeft.

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:21

een tijdje stilzetten kan ook niet heel veel kwaad, als hij maar wel af en toe zijn benen kan strekken.. nadat hij een tijd stil heeft gestaan is hij vast wel lekker voorwaarts...

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:27

Maar waar rijd je zelf dan? Aangezien je geen bak hebt?
Kan die (eventuele) bijrijder daar ook niet rijden?

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:18

is er ook niet ergens een manege is de buurt waar je je paard tijdelijk kan stallen,, dat zou het makkelijker maken voor iemand om er op te rijden

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:25

Ik denk dat het voor paardje ook niet eens zo gek is om 'een half jaartje met vakantie te gaan', en daarbij geef je zelf al aan...je zou eventueel over een aantal weken zelf weer kunnen longeren..
Ik denk dat je lekker voor je paardje moet kiezen, zie je in de komende periode echt dat je paard zich gruwelijk verveeld...dan kan je altijd nog een andere beslissing nemen.
Zolang je paard elke dag lekker buiten komt met andere paarden, lijkt een half jaartje mij niet zo gek ;)
Succes ermee :)

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:57

ik zou idd met longeren doorgaan en als je iemand kunt vinden die je paard wil en kan rijden zou ik dat altijd aangrijpen.... maar wel zeggen dat het tijdelijk is en misschien bevalt het zo goed dat je die bijrijder er bij wilt houden

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 11:55

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik rijdt in het maisland aan de andere kant van de weg van stal. Dat mag gelukkig van die boer. Het nadeel is dat ook dat momenteel een modderbad is.

Een leerling van mij gaat Vos nu proberen bij te rijden. Ze zal er zaterdag voor het eerst op. We gaan dan naar de clubbak die 1,5 km van stal vandaan is. Vos is niet helemaal fijn langs de weg (paard is nog erg onzeker en daardoor soms gevaarlijk in zijn angst), dus probeer er wel bij te zijn.

Zoals het nu lijkt kan ze alleen in het weekend rijden, we proberen nog een oplossing te vinden dat het vaker kan. Zou hem toch het liefst 3 tot 4 keer per week aan het werk hebben. Als ik weer kan longeren en het land weer wat opdroogt is dat ook weer een optie.

Bij een manege stallen is financieel geen haalbarekaart. Dus hoop dat dit nu gaat werken.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:34

hanggt er vanaf wat je doel is met je paard:
probeer je steeds verder te komen of rijd je zomaar een beetje voor de lol omdat het gewoon leuk is?