Aan de teugel lopen door friemelen, want vind jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Aan de teugel lopen door friemelen, want vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:50

Ik rijd nu een paard dat vrij makkelijk aan de teugel loopt, zonder dat ik daarvoor met mijn handen hoef te friemelen. (Ophouding, druk houden, etc) Hiervoor reed ik een paard waarbij me geleerd werd een ophouding te maken met mijn binnenhand, om hem zo naar beneden te vragen. Maar ik vraag me af: als je, op wat voor manier dan ook, je paard moet vragen om te krullen, doet hij dat dan nog wel vanuit ontspanning? Dus vragen door middel van ophouding, 'zagen' (wat natuurlijk fout is, maar sommige mensen doen het), etc..

__Carmen__

Re: Aan de teugel lopen door friemelen, want vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:15

Ik heb geleerd dat mijn paard aan de teugel gaat lopen als ik haar van achter naar voren rij. Dus het motortje achter aan het lopen hebben en dan van voren tegen houden. Als dat goed is en ze is ontspannen over de rug, komt ze vanzelf mijn hand opzoeken. En als ze dan toch een keer omhoog komt, geef ik een ophouding om duidelijk te maken dat het niet de bedoeling is. Komt ze weer naar beneden, ontspan ik mijn hand.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:28

Jep, klinkt me bekend in de oren. :D

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:17

ik heb hetzelfde geleerd..

van friemelen gaat mijn paard ook alleen maar irritant doen.
voor mij geen gepruts aan de voorkant dus!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:23

Zagen en friemelen vind ik wel een heel groot verschil, er zit een legio aan mogelijkheden tussen; anyway, ik rijd mijn jonge paard ook wel eens met wat gefriemel, noem het een ophouding en als ze zakt en ontspant, houd ik mijn handen stil. Zagen doen we maar in de schuur.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:25

Ik vind dat de hand stil moet blijven.
Bij het woord " friemelen" krijg ik zelf de kriebels.
Nageeflijkheid moet van achteruit komen, en niet omdat je van voor bezig bent.
Betekend niet dat het makkelijk is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:26

Ik noem friemelen kneden.
Ik vind het een prachtmiddel om een groen paard op weg te helpen.
overigens vindt mijn paard het niet erg, misschien doe ik het dan goed?..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:29

Mijn bescheiden mening is nooit een paard naar beneden vragen. Niet door zagen, maar ook niet door friemelen, spelen of ophoudingen maken. Enige manier om je paard correct 'aan de teugel' te laten lopen is om hem verder ook correct te rijden. Dus eerst ontspanning, rechtrichten, goed aan het been etc. Met trucjes kun je paard wel met het hoofd omlaag laten lopen maar dat is eigenlijk voor de sier en heb je verder niets aan. Als paard helemaal correct gereden wordt zal het vanzelf de juiste houding aannemen. (Klassieke rijschool)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:34

met alle respect maar er wordt hier gepretendeerd dat jullie allemaal voor de stille hand kiezen; misschien friemelen jullie wel onbeuwst? Dat geeft meer onrust omdat dat onopvalllend gebeurt en inconsequent is. moet een paard persé naar beneden als er een ophouding wordt gemaakt? Of zou er ook iets anders gevraagd kunnen worden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:39

detour schreef:
met alle respect maar er wordt hier gepretendeerd dat jullie allemaal voor de stille hand kiezen; misschien friemelen jullie wel onbeuwst? Dat geeft meer onrust omdat dat onopvalllend gebeurt en inconsequent is. moet een paard persé naar beneden als er een ophouding wordt gemaakt? Of zou er ook iets anders gevraagd kunnen worden?

Uhm :?
Wil je nou beweren dat niemand met een stille (meegaande) hand zou kunnen rijden?

Voordat je iets uitvoert is het handig om eens na te gaan of dat friemelen voor het paard ook als friemelen voelt. En dat denk ik niet. Friemelen om een paard op weg te helpen? Waarnaartoe? Naar de vernieling? Paard hoef je niet te leren na te geven hoor, ruiter moet leren hoe een paard correct kan ontspannen, met gefriemel in de mond komt nou niet echt vertrouwen in de hand.

Vertrouwen, en ook nageeflijkheid, is niet af te dwingen.

_Cindy schreef:
Mijn bescheiden mening is nooit een paard naar beneden vragen. Niet door zagen, maar ook niet door friemelen, spelen of ophoudingen maken. Enige manier om je paard correct 'aan de teugel' te laten lopen is om hem verder ook correct te rijden. Dus eerst ontspanning, rechtrichten, goed aan het been etc. Met trucjes kun je paard wel met het hoofd omlaag laten lopen maar dat is eigenlijk voor de sier en heb je verder niets aan. Als paard helemaal correct gereden wordt zal het vanzelf de juiste houding aannemen. (Klassieke rijschool)

Precies. Sterker nog met het naar beneden friemelen/kneden/zagen kan je je paard zelfs schade toe brengen.
Zijn trouwens ook paarden die gewoon graag al in een krulletje lopen, heeft dan alleen niks met correcte nageeflijkheid te maken dus dan hoor je er ook wat aan te doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:43

Wordt er beweert dat men het afdwingt? met een stille hand rijden? jazeker dat kan bijna niemand. Een stille goede ruiterhand vind ik een zeldzaam verschijnsel. kijk zelfs eens op Grand Prix nivo, hoeveel stille handen zie jij?
...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:47

Wat ben je anders aan het doen met friemelen/kneden/zagen?
Waarom zou je niet willen afdwingen maar toch dat doen terwijl het niet nodig is?

Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet ;) Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:49

Weet je wel hoeveel je onbewust friemelt, mar? Ik vind het nogal ongeuanceerd zoals je het meldt; er komt zoveel meer kijken dat teugelvoering en ook al denk je dat je een stille lieve hand hebt, dan kan er weer wat anders zijn waardoor je hand niet stil is.
imo Is een stille hand iets wat erg weinig voorkomt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:50

Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.

Dat noem ik een stille hand.
(edit: Detour), juist dat friemelen kan onrustig zijn, precies door wat jij typt: moet het paard halthouden of nageven?
Als jij die scheiding goed kan houden, prima!
Bij mij is een ophouding halthouden of een overgang, niet meer niets minder.

Betekend natuurlijk niet dat ik het altijd goed doe, maar ik streef er wel naar.

Friemelen noem ik friemelen zoals laats tijdens een proefles:
Moest mijn paard continue "vragen" te zakken.. zowel ik als het paard werden er niet goed van.
" beetje spelen, nog meer, ja, blijven vragen" Resultaat was een strak en stijf paard, volledig op de voorhand lopend.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 25-09-10 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:52

Ik friemel niet onbewust Detour ;)
Ik ben namelijk heel bewust met paardrijden bezig.
Wanneer ik eens te streng inkom dan heb ik dat ook door en zorg ik er zo goed mogelijk voor dat het niet weer voorkomt.
Leren van je fouten heet dat.

En dat is echt heel wat anders dan bewust zitten te friemelen om het hoofd in een krul te krijgen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:55

liever onbewust een niet geheel goede meegaande hand maar dat je daar wel aan werkt dan bewust friemellen want dat is in mijn ogen gewoon bewust je paard in de weg zitten, irriteren en pijnige en ook nog erg overbodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:17

Hannanas schreef:
Ik vind dat de hand stil moet blijven.
Bij het woord " friemelen" krijg ik zelf de kriebels.
Nageeflijkheid moet van achteruit komen, en niet omdat je van voor bezig bent.
Betekend niet dat het makkelijk is.

Als jouw hand compleet stil is mét een lichte druk op de teugel is dat niet goed.

Je behoort -te streven naar- te rijden met een lichte contstante druk; het "contact" en vanuit je onderarm veer je mee met de mond van het paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:19

Dus ja, als het spelen met de mond om het zomaar even te noemen friemelen is, dan ja.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:28

Je kan een paard nooit laten nageven of aan de teugel rijden zonder dat je je hand eraan houdt. Soms moet je zelfs streng zijn met je hand, als je daarna maar weer vriendelijk bent. Wat je er achter in stopt, moet je aan de voorkant begrenzen. Een paard is als een boog, als je hem niet spant,gebeurt er niets.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:32

Voorwaarts is makkelijker neerwaarts! ;).
De ene keer wat strenger en de andere keer doen ze het makkelijker elk paard is anders en iedereen gebruikt wel een een strengere hand en dat geeft niet als je daarna maar weer meegeeft! :). Maar niet vast houden dat is niet eerlijk tegen over het paard! Als hij wilt dalen moet jij loslaten wilt ie dat niet moet je vasthouden. Loslaten niet de teugels losgooien maar minder teugeldruk! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:32

Mooi gezegd Johanna. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:48

Wat afschuwelijk dat sommige mensen denken dat friemelen echt nodig is om een paard nageeflijk te krijgen, sterker nog, je kan je paard daar behoorlijk mee verpesten.

Zakt een paard niet vanzelf dan is dat aan jou om bij jezelf te zoeken. Wat doe je fout? Is er iets in je houding wat het paard stoort? Heb je het paard niet voldoende los of in balans gereden? Etcetera.

Lichte contstant contact is het enige wat je nodig hebt, daar komt geen gefriemel aan te pas en dat is ook geen gefriemel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:54

Hannanas schreef:
Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.

Dat noem ik een stille hand.
(edit: Detour), juist dat friemelen kan onrustig zijn, precies door wat jij typt: moet het paard halthouden of nageven?

Met het eerste stukje ben ik het eens. Een paard wordt alleen maar doods op een dode hand.

Met het tweede stukje ben ik het niet eens. Niet het paard maar de ruiter moet nageven. Aan de achterkant energie erin, aan de voorkant opvangen en dan de hand ontspannen. Dit herhaal je steeds: been (of kietelen met je zweepje), opvangen, ontspannen. En nee, natuurlijk niet bij iedere pas maar wanneer het nodig is, dus bijvoorbeeld wanneer het paard tempo dreigt te verliezen of uit het door jou gevraagde frame wil glippen. Bij het ene paard is dat een paar keer per hoefslag, bij het andere eens in de zoveel minuten.

Althans, zo leer ik dat :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-09-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:56

Zo heb ik het lang geleden ook geleerd hoor, als je maar niet blijft 'friemelen' en stopt als je paard ontspannen is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:58

Ik friemel weleens ja, maar niet zozeer om het paard nageeflijk te rijden, maar meer om het paard op de goede weg te helpen. Ik denk dat detour dat ook bedoeld.

Friemelend naar beneden rijden is niet wat ik wil, want dan kan het paard imo nooit een goede verbinding aangaan van achter naar voor (verbinding is immers stil en meegaand en niet friemelend, of we proberen dat zo goed mogelijk)

Wel friemel ik eens om te vertellen van joh, let eens op, of joh ff loslaten daar hoor en dat dan aanvullen door vanachter uit te rijden :j