Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
detour schreef:met alle respect maar er wordt hier gepretendeerd dat jullie allemaal voor de stille hand kiezen; misschien friemelen jullie wel onbeuwst? Dat geeft meer onrust omdat dat onopvalllend gebeurt en inconsequent is. moet een paard persé naar beneden als er een ophouding wordt gemaakt? Of zou er ook iets anders gevraagd kunnen worden?

_Cindy schreef:Mijn bescheiden mening is nooit een paard naar beneden vragen. Niet door zagen, maar ook niet door friemelen, spelen of ophoudingen maken. Enige manier om je paard correct 'aan de teugel' te laten lopen is om hem verder ook correct te rijden. Dus eerst ontspanning, rechtrichten, goed aan het been etc. Met trucjes kun je paard wel met het hoofd omlaag laten lopen maar dat is eigenlijk voor de sier en heb je verder niets aan. Als paard helemaal correct gereden wordt zal het vanzelf de juiste houding aannemen. (Klassieke rijschool)
Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.
Hannanas schreef:Ik vind dat de hand stil moet blijven.
Bij het woord " friemelen" krijg ik zelf de kriebels.
Nageeflijkheid moet van achteruit komen, en niet omdat je van voor bezig bent.
Betekend niet dat het makkelijk is.
.
. Maar niet vast houden dat is niet eerlijk tegen over het paard! Als hij wilt dalen moet jij loslaten wilt ie dat niet moet je vasthouden. Loslaten niet de teugels losgooien maar minder teugeldruk!
Hannanas schreef:Een volledig stille hand is ook geen goede ruiterhand, omdat je je handen dan vastzet Proberen zo meegaand mogelijk te zijn, zo rustig mogelijk en zo licht mogelijk is iets wat je WEL kan doen. En dat is heel wat anders dan zitten te friemelen.
Dat noem ik een stille hand.
(edit: Detour), juist dat friemelen kan onrustig zijn, precies door wat jij typt: moet het paard halthouden of nageven?