alvast bedankt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chessje schreef:Ik heb zelf ook een biltloos hoofdstel, echter doe ik er niet veel mee. Ik heb de ervaring opgedaan, dat je heel goed moet kunnen stil zitten, vooral de handen stil, en het paard goed aan het been moet zijn.
Sanne94 schreef:Chessje schreef:Ik heb zelf ook een biltloos hoofdstel, echter doe ik er niet veel mee. Ik heb de ervaring opgedaan, dat je heel goed moet kunnen stil zitten, vooral de handen stil, en het paard goed aan het been moet zijn.
Maar dat wil je toch eigenlijk altijd?
(ook als je met bit rijd?)
want ik denk je handen stil belangrijker is bij mét bit als zonder ??
(of zeg ik nu rare dingen?)
Geryon schreef:Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!
kynshiri schreef:het is wel zo (vind ik) dat je met bit makkelijker kunt 'smokkelen'. zo leg ik het toch altijd uit als ik les geef. Heel vaak konden mensen bv van op de manège best al wel wat rondrijden, maar dan moesten ze hier bitloos gaan rijden en dan verdwaalde het paard zowat in de piste. even subtiel een trekje naar links geven omdat ie naar links moet, werkt niet bij bitloos. als je te laat bent met je zit en je benen, dan is het paard de andere kant op; zo simpel is dat...
ik vind het dus een heel goeie oefening en voor mensen die gewoon lekker recreatief/basis rijden, zou bitloos even goed moeten gaan als met bit.
Vroeger dacht ik ook echt dat alles bitloos ook kan. Maar toen kreeg ik dus een paard met een scheve rug... en ja, dan voelde ik toch wel dat als je een bit heel fijngevoelig gebruik en ook echt weet wat je doet met je handen, dat het toch net dat beetje verschil kan maken. een bitloos hoofdstel blijft 'lomper' (op een groter oppervlak, t paard voelt minder verschil naar gelang de positie van je handen,...) qua hulpgeving tenslotte...
nu roep ik dus op dat je goed moet nadenken wat je wilt doen en of een bit daarvoor behulpzaam zou kunnen zijn.
Ruiters die de bitloze-basis fase doorlopen hebben, wil ik dus best ook met een bit leren rijden, maar ieder kind dat start met rijden direct een bit in de handen geven (letterlijk), vind ik geen logische manier van leren.
Geryon schreef:Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!
corinadw schreef:Geryon schreef:Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!
Wat zijn de voordelen van een kaakgekruist hoofdstel?
x_Marr schreef:Geryon schreef:Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!
Los maken van voor? Dat komt allemaal van achteruit.
Er zijn twee mogelijkheden: of er zit een foutje in je rijden, of dit hoofdstel is niet het geschiktste hoofdstel voor je paard.
Sommige kaak/kingekruiste hoofdstellen hebben geen goede release, en dat kan storingen veroorzaken.