bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:36

ik heb geen idee of het hier goed staat, maar voor de mensen die bitloos rijden: wat zijn jullie ervaringen daarmee? heeft het zin om soms met bit en soms zonder bit te rijden? of wordt een paard daar alleen vervelend van?

alvast bedankt! ;)

Mastrootje

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:15

Waarom zou je dat doen?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:17

Tis maar net waar je paard beter op reageert.. aan beide zitten nadelen. Een neus (waar een bitlooshoofdstel vaak werking op heeft) is ook erg gevoelig. Je kunt je beter even inlezen in bitloos rijden, op bokt is er heel veel te vinden over bitloos en de verschillende manieren van bitloos rijden. met een crosslink hoofdstel valt prima te dressuren bijv.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:08

waarom wil je afwisselen ?
Neem aan dat je daar een reden voor hebt , wil je af en toe voor de fun bitloos rijden ?
Ik ben met mijn haf overgestapt op bitloos, omdat ik de indruk had dat die last van het bit had . En liep eigenlijk met het idee om het tzt weer met bit te gaan rijden (als de tandarts was geweest)
Maar ik denk inmiddels dat ik lekker bitloos blijf , zie het nut er niet van in weer met bit te gaan rijden .
Want zonder gaat het ook prima :)
En ik vind mijn pony veel relaxter zonder bit .
Zou het gewoon gaan proberen en kijken wat je het beste ligt .

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:18

ik wissel soms af.
ik rij wel western, maar train dus meestal op bosal en schakel stilaan over op shanks (die je met één hand rijdt dus).
Persoonlijk vind ik dat je voor de basis zeker geen bit nodig hebt. als je niet kunt wenden of halthouden zonder bit, dan schort er serieus wat aan je rijkunsten.

wel begrijp ik dat veel mensen vanaf een bepaald moment tegen wat problemen kunnen aanlopen bij het bitloos rijden. zelf had ik bv een pony met een probleem in de rug en RA. Bitloos was het heel moeilijk om haar zodanig te corrigeren dat ze echt de oefeningen hetzelfde uitvoerde in beide richtingen (specifiek rechtrichtwerk bedoel ik dan). nu is ze weer veel losser en nu kan ik dat alles wel gewoon zonder bit ook.
ook weet ik dat sommigen na een tijd een bepaalde fijngevoeligheid misten bij een bitloos hoofdstel. Niet om gewoon basistraining te doen uiteraard, maar wel voor de moeilijkere oefeningen of wanneer het echt juist moet zijn.

ik ben wel heel grote voorstander van logisch nadenken. vraag jezelf af wat je gaat doen en of je daar strikt genomen een bit voor nodig hebt. neen? doe er dan geen in.
ga ik een hele dag op stap met het paard? sja dan doe ik geen bit in, want das stukken gemakkelijker onderweg (eten en drinken).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 02:31

GVL >> RT D

GVL is specifiek voor werken op de grond, en omdat het hier om rijden gaat verplaatst ik je topic. :)

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:32

Ik rij meestal met bit, ik weet eigenlijk ook niet precies waarom :o gewoont gewoonte denk ik..
Wel doe ik nu veel grondwerk met mijn paard, en heb plannen om volgende week een kingekruisd bitloos hoofdstel te kopen
een vriendin van mij rijd nooit met bit,
zij heeft haar paard nu 2 jaar, en hij heeft nog nooit met haar met bit gereden..
Ik weet wel argumenten tegen het mét bit blijven rijden(deze vind ik niet hoor !!)
- met bit heb je meer controle
met bit heb je meest waarschijnlijk meer controle, omdat je dan natuurlijk hem pijn kan doen(goeie ruk aan de teugels oid). Maar dit ligt dan(no effence) meest waarschijnlijk aan jezelf, jíj hebt je paard niet onder controle, dus probeer dan aan jezelf te werken, bijv door grondwerk een band op te bouwen. En zo je paard leren meer te vertrouwen.
- zonder bit kan hij niet aan de teugel.
ook dit ligt niet aan het bit, maar aan ''hoe het in je hoofd zit'', een meisje met een shetlander zei dit, terwijl ze haar shet nog nooit bitloos gereden had, terwijl mijn ervaring juist is, dat bitloos paarden juist sneller aan de teugel gaan. En dat aan de teugel rijden kwestie is van veel overgangen maken, en voltes etc, en niet lopen rukken in je paard's mond!

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:52

Ik heb zelf ook een biltloos hoofdstel, echter doe ik er niet veel mee. Ik heb de ervaring opgedaan, dat je heel goed moet kunnen stil zitten, vooral de handen stil, en het paard goed aan het been moet zijn.
Daarnaast denk ik ook dat het afhankelijk van de leeftijd van het paard. Ik heb toen mijn paard 20 jaar was een overstap willen maken, maar bij een paard dat zeker 17 jaar met bit is gereden en een ruiter die nog niet alle kneepjes beheerst is het bijna niet te doen!
Wel zal ik het over een poos weer proberen.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:54

Chessje schreef:
Ik heb zelf ook een biltloos hoofdstel, echter doe ik er niet veel mee. Ik heb de ervaring opgedaan, dat je heel goed moet kunnen stil zitten, vooral de handen stil, en het paard goed aan het been moet zijn.

Maar dat wil je toch eigenlijk altijd :P ?
(ook als je met bit rijd?)
want ik denk je handen stil belangrijker is bij mét bit als zonder ??
(of zeg ik nu rare dingen?)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:08

het is wel zo (vind ik) dat je met bit makkelijker kunt 'smokkelen'. zo leg ik het toch altijd uit als ik les geef. Heel vaak konden mensen bv van op de manège best al wel wat rondrijden, maar dan moesten ze hier bitloos gaan rijden en dan verdwaalde het paard zowat in de piste. even subtiel een trekje naar links geven omdat ie naar links moet, werkt niet bij bitloos. als je te laat bent met je zit en je benen, dan is het paard de andere kant op; zo simpel is dat...
ik vind het dus een heel goeie oefening en voor mensen die gewoon lekker recreatief/basis rijden, zou bitloos even goed moeten gaan als met bit.

Vroeger dacht ik ook echt dat alles bitloos ook kan. Maar toen kreeg ik dus een paard met een scheve rug... en ja, dan voelde ik toch wel dat als je een bit heel fijngevoelig gebruik en ook echt weet wat je doet met je handen, dat het toch net dat beetje verschil kan maken. een bitloos hoofdstel blijft 'lomper' (op een groter oppervlak, t paard voelt minder verschil naar gelang de positie van je handen,...) qua hulpgeving tenslotte...
nu roep ik dus op dat je goed moet nadenken wat je wilt doen en of een bit daarvoor behulpzaam zou kunnen zijn.
Ruiters die de bitloze-basis fase doorlopen hebben, wil ik dus best ook met een bit leren rijden, maar ieder kind dat start met rijden direct een bit in de handen geven (letterlijk), vind ik geen logische manier van leren.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:54

Ik rijd mijn jonge paard zowel met als zonder bit. Ze snapt beide en doet t op beide even goed. De reden waarom ik met beide rijd is omdat ik gewoon wil laten zien dat het met beide kan. Een beetje persoonlijke uitdaging zeg maar. Het is soms wel even kijken welke bitloze optoming het best past bij je paard maar ik heb nu alleen de kaakgekruisde Dr. Cook in de kast hangen. Mijn pony liep bitloos juist beter terwijl ik zeker ben dat die geen problemen had in de mond en haar bit goed was. Vandaar mijn overtuiging dat t met beide kan.
@ kynshiri: een bitloos hoofdstel hoeft niet perse lomp te zijn. Een hackamore bijvoorbeeld is niet te vergelijken met een gekruisd systeem.
Wel top dat je kinderen zonder bit leert rijden en ik ga er vanuit dat je die met eem halster-achtig hoofdstel of gekruist systeem of zoiets leert rijden.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:21

Sanne94 schreef:
Chessje schreef:

Maar dat wil je toch eigenlijk altijd :P ?
(ook als je met bit rijd?)
want ik denk je handen stil belangrijker is bij mét bit als zonder ??
(of zeg ik nu rare dingen?)

Nee je zegt niets raars, tuurlijk wil je dat altijd. Je moet het wel leren. Niet iedereen houdt makkelijk de handen stil. Ik heb daar moeite mee. Met een bitloos hoofdstel kun je dan meer schade aanrichten, dan dat het goed is... De neus is ja heel gevoelig... En die van mij gaat dan extreem met de neus omhoog lopen...

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:13

Dat laatste is niet altijd waar. De gekruisde optomingen liggen direct boven het stuk waar t neusbeen smaller wordt, voor dat je dan wat breekt moet je t wel heel raar doen. Als je daar hard aan gaat trekken gaat t strakker om het hoofd zitten, verder gebeurt er weinig. Met een hackamore met scharnierwerking is het weer een ander verhaal. En met een bit kun je ook net zoveel schade aanrichten, wel eens foto's gezien van schedels die jaren lang verkeerd/hard met een bit zijn gereden? Word je ook niet blij van, beschadigde kaken/lagen (en dan bedoel ik het bot) en kapotte kiezen. De optoming is zo zacht of hard als de hand van de ruiter vind ik altijd en t is maar net waar t paard t meest baat bij heeft.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:01

Mijn pony reed ik altijd met bit. maar als mijn hoofdstel een keer te lang in de olie had gelegen ging ik gerust met een halstertje op buitenrit of gewoon dressuur rijden. Paardje liep net zo fijn als met bit.

Mijn andere paard heb ik ook een paar keer bitloos proberen te rijden maar hij accepteerde de druk op zijn neus niet.

Verschilt dus heel erg per paard :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:45

Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!

corinadw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:50

Geryon schreef:
Ik rijd mijn ene pony bitloos. Ik heb een kaakgekruist hoofdstel. Mijn ervaringen ermee zijn goed! Al vind ik het met bit toch net even lekkerder om hem soms even los te maken van voor. Bitloos gaat dit toch even moeilijker. En dan heb ik het over stelling die ik expres dan veel te veel rijd en steeds wisselen en laag en rond rijden zodat hij lekker los word. Bitloos gaat dat nog niet en ik denk dat het nooit helemaal gaat lukken. Hij is bitloos wel minder verzamelt en vooral in de galop heeft ie geen mooie sprong, wat ik met bit mooi verzameld kan krijgen, en bitloos niet. Maar ooit moet dat vast ook wel lukken!

Wat zijn de voordelen van een kaakgekruist hoofdstel?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:53

kynshiri schreef:
het is wel zo (vind ik) dat je met bit makkelijker kunt 'smokkelen'. zo leg ik het toch altijd uit als ik les geef. Heel vaak konden mensen bv van op de manège best al wel wat rondrijden, maar dan moesten ze hier bitloos gaan rijden en dan verdwaalde het paard zowat in de piste. even subtiel een trekje naar links geven omdat ie naar links moet, werkt niet bij bitloos. als je te laat bent met je zit en je benen, dan is het paard de andere kant op; zo simpel is dat...
ik vind het dus een heel goeie oefening en voor mensen die gewoon lekker recreatief/basis rijden, zou bitloos even goed moeten gaan als met bit.

Vroeger dacht ik ook echt dat alles bitloos ook kan. Maar toen kreeg ik dus een paard met een scheve rug... en ja, dan voelde ik toch wel dat als je een bit heel fijngevoelig gebruik en ook echt weet wat je doet met je handen, dat het toch net dat beetje verschil kan maken. een bitloos hoofdstel blijft 'lomper' (op een groter oppervlak, t paard voelt minder verschil naar gelang de positie van je handen,...) qua hulpgeving tenslotte...
nu roep ik dus op dat je goed moet nadenken wat je wilt doen en of een bit daarvoor behulpzaam zou kunnen zijn.
Ruiters die de bitloze-basis fase doorlopen hebben, wil ik dus best ook met een bit leren rijden, maar ieder kind dat start met rijden direct een bit in de handen geven (letterlijk), vind ik geen logische manier van leren.

Die storing zou er niet in moeten zitten bij een bitloos hoofdstel, wel bitloos hoofdstel heb je?
Het ene paard reageert beter op kruislings, het andere op een sidepull. Andere vind ik niet geschikt voor dressuur door een te scherpe inwerking.
Zit echt geen verschil in bitloos vs. bit als je het juiste bitloze hoofdstel hebt gevonden welke goed voor je paard werkt. Verschil voel je dan ook niet.
Het idee dat er niks meer in de mond zit vind ik alleen veel fijner :) Met minder hetzelfde bereiken vind ik beter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:55

Geryon schreef:

Los maken van voor? Dat komt allemaal van achteruit.
Er zijn twee mogelijkheden: of er zit een foutje in je rijden, of dit hoofdstel is niet het geschiktste hoofdstel voor je paard.
Sommige kaak/kingekruiste hoofdstellen hebben geen goede release, en dat kan storingen veroorzaken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:57

corinadw schreef:
Geryon schreef:

Wat zijn de voordelen van een kaakgekruist hoofdstel?

Ik heb echt geen idee! Ik ging gewoon naar de paardenwinkel en vroeg om een bitloos hoofdstel. Ze hadden alleen kaakgekruist dus heb ik die maar gewoon genomen. Volgensmij mag je wel wedstrijden starten met en kaakgekruist hoofdstel. Ook een sidepull en nog iets anders volgemsij. Je moet gewoon proberen welk hoofdstel het beste bij je paard past.

Ik vind trouwens dat er wel degelijk een verschil zit tussen bit en bitloos, maar dan ligt er ook aan welk niveau je ermee rijd, lijkt me..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:01

x_Marr schreef:
Geryon schreef:

Los maken van voor? Dat komt allemaal van achteruit.
Er zijn twee mogelijkheden: of er zit een foutje in je rijden, of dit hoofdstel is niet het geschiktste hoofdstel voor je paard.
Sommige kaak/kingekruiste hoofdstellen hebben geen goede release, en dat kan storingen veroorzaken.

Hij is hardstikke los van voor, vanuit de achterhand natuurlijk. Maar ik vind het gewoon fijn dat mijn paard van voor heelmaal los is in de kaak en in de hals. Naar links, naar rechts en steeds verder tot ie lekker met ze neus als het ware bij je knie kan buigen en zo gereden kan worden. Kan ook geoefent worden met een snoepje trouwens. Ik heb het dus niet over het losmaken, maar om het extra losmaken dmv erg veel stelling en stellingwisselen van de neus van je rechterknie, naar je linkerknie en dat allemaal terwijl het paard nog mooi rond en niet omhoog komt. Gewoon dat soort dingen.. En dan bedoel ik niet dat het gedwongen is, maar gewoon lekker met een zachte hand enzo. Mijn paarden zijn beide elastieken door dit soort trainingen. Ik snap heus wel dat het van achter moet komen, anders krijg je je paard ook niet verzamelt en vooral geen mooie sprong in de galop terwijl je paard van zichzelf een 4 tact heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:05

Als je alleen kaakgekruist bij je paard hebt geprobeerd kan je toch niet beweren dat er verschil is tussen bit en bitloos? :=

Uuh wat je nu zegt kan allemaal met bitloos hoor, waarom zou dat niet kunnen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:17

Dat is waar maar hoe ik het nu ervaar is dat er wel degelijk een verschil is tussen bit en bitloos, en ik meen meerdere malen te hebben gelezen dat mensen dit ook vonden.

Wat ik zeg, is mijn ervaring zoals ik erbij heb gezet. Mijn ervaring is dat het MIJ EN MIJN PAARD niet lukt om hem zo lekker los te maken van voor, zonder bit. Ik krijg hem wel lekker laag en rond, maar zo los maken zoals ik doe lukt mij bitloos gewoon niet. Misschien met een ander bitloos hoofdstel wel, maar sommige paarden reageren nou gewoon beter op een bit dan bitloos.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:33

Maar hoe voer je het dan uit? :+

Het zijn toch voornamelijk de mensen die teveel aan de voorkant zitten die bitloos niet hetzelfde vinden... maar als je het juiste hoofdstel gevonden hebt en niks raars uithaald in je rijden zit er geen verschil in.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:48

En je moet er rekening mee houden dat t even duurt voordat je paard er optimaal op loopt. In het boek wat ik erbij kreeg stond dat je zo'n 3 maanden er alle keren mee moet rijden om te weten hoe t uiteindelijk werkt voor je paard. Ik ben ook van mening dat je alles kan met bitloos maar dat je gewoon de optoming moet vinden die het best werkt voor beide.
En de release bij kaakgekruisde hoofdstellen zou idd goed moeten zijn. Ik heb 1 van kunststof, die blijft altijd erg soepel. Ik denk dat als leer iets uitdroogt of net niet soepel genoeg is dat de release al onjuist is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 00:49

Ik vind bitloos echt heerlijk rijden en met nromaal rijden vind ik het helemaal hetzelfde. Wat veel mensen niet doen, is hoe ik mijn paarden extra los maken, dus kunnen zij ook niet ervaren dat het op dat gebied niet helemaal hetzelfde is. Ik buig mijn paarden extreem in. Er zit inderdaad qua rijden geen verschil in, maar in het extreme losmaken wat ik soms doe, zit er wel degelijk verschil in. Althans, nu nog, misschien komt het later nog wel.

Hoe ik het uitvoer, ja gewoon net als met bit, gewoon extreem veel stelling vragen met zachte ophoudingen en een losse contactteugel. En dan gewoon extreem naar binnen en naar buiten gesteld en dan veel wisselen, wat nog het moeilijkst is. (en daarin uiteraard de standaard dingen zoals tempowisselingen en zo, maar dat spreekt altijd voorzich natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 26-09-10 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt