De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naambordjes

De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:53

Nav dit topic: [RIJ-ITP] Haymete's Kalim lekker trainen in de avondzon L2(SLR)

Was ik benieuwd hoe jullie de hulpen geven voor wijken voor de kuit.
Ikzelf doe net als TS van bovenstaand topic mijn binnenbeen achter de singel en buitenteugel begrenzen voor het weglopen over de schouder en buitenbeen op de singel.
In het topic komt er naar voren dat anderen de beenhulpen juist andersom geven.

Nog een bron die de TS vermeldde: http://www.stareclipse.com/paarden/dress_verzam.htm

Ben benieuwd naar de reacties.

FriesWytske

Re: De juiste hulpen voor wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:04

Ik geef ze ook op die manier. En ook nog nooit commentaar op gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:08

Wijken doe je volgens mij en mijn instr. voor 1 zijdige kuitdruk.
Buiten been begrensd uitzwaaien van achterhand.
In theorie ligt je binnen been gewoon op de singel, aangezien paard daar iets om heen moet buigen.
Buitenhand begrensd, zodat hij niet over schouder weg loopt en niet met te veel buiging in de hals gaat lopen.

Maar ongetwijfeld voeren vele wegen naar rome, geloof niet dat een jury zich daar heel druk over maakt, mits er verder keurig geweken wordt in de oefening? Denk ik.... (kan het vreselijk mis hebben natuurlijk.)
Je kan een paard ook leren op een fluitcommando zijwaarts te gaan, dus tja. (dat mag vermoedelijk niet :D )

Toevoeging..
Als ik namelijk bij mijn fjordje mijn binnenbeen naar achteren zou doen, zou dat betekenen appyeren,
aangezien dan mijn buitenbeen, op de singel bijft, tevens is dan mijn binnenteugel de begrenzing voor de schouder.
Snap je wat ik bedoel?
(ga dan uit van wijken naar de hoefslag vanaf middenlijn, wat betreft binnen en buitenbeen)

Jouw hulpen voor het wijken zouden dan verwarring kunnen geven, aangezien jij binnenbeen naar achteren legt
voor wijken ik dus voor appyeren...
Echter dan heb ik wel andere teugel als begrenzing voor de schouder.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 20-09-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:12

naambordjes schreef:

Ik vind dat een heel onlogische manier van je hulpen geven. Hoe maak je dan nog onderscheid tussen een hulp om wat meer nadruk op de buiging te leggen? Als ik mijn binnenbeen vooraan aanleg wil ik dat hij zich ahw hol maakt om mijn binnenbeen. Leg ik het wat naar achter dan moet hij recht opzij gaan.

Ik hou er wel van om het gewoon een beetje simpel te houden allemaal.

Sjolvir: waarom geef je daar de hulp, als het in het wijken juist de bedoeling is dat het paard niet buigt? Bij een appuyement daarentegen is het de bedoeling dat je paard wel buigt.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 20-09-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:12

Ik krijg tot op heden nog steeds instructie om het zoals ik doe de hulpen te geven, (binnenbeen naar achter, buitenbeen op de singel en buitenteugel begrenzen tegen over het schouder weglopen, binnenhand er gewoon aan) maar er waren sowieso 2 in het andere topic die er over vielen waardoor er bij mij twijfel toesloeg :')

Haha ach als je zachtjes kan fluiten en valt niet op bij de jury moet dat gewoon mogen toch? _O-
Laatst bijgewerkt door naambordjes op 20-09-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:13

Zoals ik in dat topic ook al geplaatst heb, naar mijn idee zijn de juiste beenhulpen voor het wijken, je binnenbeen op de singel (paard moet buigen om je binnenbeen) en je buitenbeen een fractie naar achteren om te begrenzen. Je binnenzitbeenknobbel is gas en je begrenst uiteraard met je buitenteugel. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:13

Niet buigt is groot woord, je wilt ook niet dat ie als plank zijwaarts gaat, toch?
Al buig je minimaal in verhouding tot appyement.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:14

Equimotion schreef:
naambordjes schreef:

Ik vind dat een heel onlogische manier van je hulpen geven. Hoe maak je dan nog onderscheid tussen een hulp om wat meer nadruk op de buiging te leggen? Als ik mijn binnenbeen vooraan aanleg wil ik dat hij zich ahw hol maakt om mijn binnenbeen. Leg ik het wat naar achter dan moet hij recht opzij gaan.

Ik hou er wel van om het gewoon een beetje simpel te houden allemaal.

Sjolvir: waarom geef je daar de hulp, als het in het wijken juist de bedoeling is dat het paard niet buigt? Bij een appuyement daarentegen is het de bedoeling dat je paard wel buigt.

Vind dit wel een hele logische verklaring op de manier hoe wij het paard laten wijken voor het been. :j

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:14

Equimotion schreef:

Gezien mijn methode overeenkomt met die van Sjolvir, zou ik er ook graag op willen reageren. Ook bij het wijken is er sprake van stelling, echter minder dan dat in een appuyement en tegengesteld. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:15

Sjolvir schreef:
Niet buigt is groot woord, je wilt ook niet dat ie als plank zijwaarts gaat, toch?
Al buig je minimaal in verhouding tot appyement.

Dat niet als een plank gaan komt voort uit het scharen, niet uit de buiging. In het wijken is het paard licht gesteld, maar niet gebogen. Stelling zegt alleen iets over de hals, niet over lengtebuiging. Pak de plaatjes uit je dressuurproevenboekje er maar eens bij.

Hoe maak jij dan onderscheid tussen zijwaarts gaan en meer buiging?
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 20-09-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:15

Blijf ik zitten met het feit dat dat binnen been naar achteren bij mij gebruikt wordt bij een appyement, waarbij ik de buiging andersom wil dan in het wijken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:16

Volgens mij haal je nu je binnen en je buitenbeen door elkaar ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:17

Buitenteugel begrenzen, binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel. Zo deed ik het. :+

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:18

Peuk schreef:
Buitenteugel begrenzen, binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel. Zo deed ik het. :+

Hm... nu ik er goed overna denk deed ik het voorheen toch ook wel zo volgens mij... *denkt diep na*
Maar nu ik nieuwe instructie heb doet iedereen het zoals ik eerder uitlegde, binnenbeen achter, buitenbeen op de singel.

-:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:21

Equimotion schreef:
Volgens mij haal je nu je binnen en je buitenbeen door elkaar ;)

Nee, zoals ik al uitlegde, heb ik voor het gemak even gedaan dat middenlijn kant binnenbeen is
en je van middenlijn naar hoefslag gaat (aangezien het anders helemaal wirwar wordt)

Sjolvir schreef:
Blijf ik zitten met het feit dat dat binnen been naar achteren bij mij gebruikt wordt bij een appyement, waarbij ik de buiging andersom wil dan in het wijken.

Dus het been dat het dichtst bij de middenlijn is, noem ik binnenbeen, die ligt in appyement bij mij naar achteren.
En bij TS bij wijken.

Door scharen beweegt paard zijwaarts, ben echter van mening dat paard ook licht gesteld en gebogen is in wijken.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:24

Ergens kan ik er wel inkomen dat idd het binnenbeen op de singel moet en buitenbeen erachter zodat de achterhand niet uitzwaait en eerst komt ipv de voorhand.

Al kan ik me ook wel vinden in binnenbeen achter de singel zodat je de achterhand goed meeneemt in het wijken.

Uhhja.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:25

Als we het heel technisch willen houden dan moeten we misschien de termen even opfrissen ;-)
Stelling is geen buiging en wijken is geen zijgang....

Stelling betreft alleen hoofd en kaak van het paard, buiging het gehele lijf.
In het wijken heeft een paard alleen stelling, geen buiging. buiging om het binnenbeen vragen is dus niet juist.

De hulpen zoals de KNHS ze beschrijft:
Hulpen
*Halve ophouding
*Binnenbeen en binnenhand voor stelling
*Buitenhand begrenst
*Binnenbeen drijft voor/zijwaarts
*Buitenbeen begrenst en houdt voorwaarts
*Ruiter zit rechtop, kijkt in rijrichting

In de praktijk gaan mijn been wat naar achteren, en dan heb ik het over het been dat het paard de andere kant op duwt. (wijken naar links = rechterbeen drijft).

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:26

Kelly_ann schreef:
Als we het heel technisch willen houden dan moeten we misschien de termen even opfrissen ;-)
Stelling is geen buiging en wijken is geen zijgang....

Stelling betreft alleen hoofd en kaak van het paard, buiging het gehele lijf.
In het wijken heeft een paard alleen stelling, geen buiging. buiging om het binnenbeen vragen is dus niet juist.

De hulpen zoals de KNHS ze beschrijft:
Hulpen
*Halve ophouding
*Binnenbeen en binnenhand voor stelling
*Buitenhand begrenst
*Binnenbeen drijft voor/zijwaarts
*Buitenbeen begrenst en houdt voorwaarts
*Ruiter zit rechtop, kijkt in rijrichting

In de praktijk gaan mijn been wat naar achteren, en dan heb ik het over het been dat het paard de andere kant op duwt. (wijken naar links = rechterbeen drijft).

Dit vind ik heel goed duidelijk en logisch beschreven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:31

TS als ik jouw beenvoering volg, kom ik in de problemen bij volgende oefeningen.

Even in archief gegraven, overgang van schouder binnenwaarts, waarbij je dus voorhand verplaatst niet achterhand wegduwt,
naar appyement. Bij appyement, buitenbeen naar achteren, binnenbeen op singel.
Afbeelding
Afbeelding

Dus als ik ipv daar zou appyeren zou wijken zou ik volgens TS zelfde beenligging hebben,
echter dan moeten wijken en dat zou ik dan met teugels aan mijn paard moeten vertellen.

Laat ik het zo zeggen, op deze manier snappen ik en de pony het en kan ik het volgen, andersom raak ik in de knoop :D
Ben ook geen sterruiter, alleen mijn fjordje en ik snappen elkaar op onze manier.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:33

Puissance schreef:
Equimotion schreef:

Gezien mijn methode overeenkomt met die van Sjolvir, zou ik er ook graag op willen reageren. Ook bij het wijken is er sprake van stelling, echter minder dan dat in een appuyement en tegengesteld. :)

Bij wijken is er wel sprake van iets stelling, maar dat is iets anders dan buiging. Stelling vind plaats in de hals en buiging is in het lijf. Gezien er geen buiging is in het wijken is het niet noodzakelijk om het paard om een binnenbeen te buigen. Been iets achter de singel is een enkele hulp voor zijwaarts. Leg je een been achter de singel en druk je het paard tegen een ander been aan dat op de singel ligt krijg je buiging van het paard maar niet noodzakelijkerwijs een zijgang. Ook in een appuyement geef je met het been achter de singel de zijwaartse beweging aan. Schouderbinnenwaarts is daarmee iets anders want daar plaats je de schouder en zorgt je binnenbeen dat het paard niet van de hoefslag afloopt en zorgt je buitenbeen achter de singel voor de buiging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:41

grr. had quote te veel, dus ze maar weggepoetst.

Vandaar dat ik ook die foto's plaatste, zie je andere beenligging bij de oefening, Kan nergens wijkfoto vinden.
Bij appyement duidelijk buitenbeen naar achteren.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:46

Nu even iets heel stoms misschien :o

Bij je appyementfoto's moet je dezelfde kant op als wijken en dus geef je dezelfde hulpen alleen dan met de stelling de andere kant op en ga je van de hoefslag naar binnen ipv binnen naar de hoefslag.

Klopt dat? :o?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:48

Nou ja, voor jou zijn het dus dezelfde hulpen, aangezien je op de foto in jouw topic je been dat bij mij dan op/bij de singel ligt, verder naar achteren hebt.

Vandaar dat ik dan dus in de knoop kom.

Als je op die appyeeer foto zou wijken, van hoefslag naar midden.
Zou ik dus been dat het dichtst bij is op de foto naar achteren hebben, en been dat bij de bakrand zit op/bij de singel.
En dan inderdaad paard de andere kant op laten kijken.

Die kant van de stelling vertel ik mijn paard dus met mijn benen. (oke en buitenhand begrensd ander duikelt ze weg
over buitenschouder, overigens straft Sjol aan binnenteugel zitten vanzelf af, want rent dan ook weg over schouder.)

Vandaar dat ik dus de beenhulpen andersom geef bij het wijken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:50

@ Naambordje... klopt: Bij wijken is dat je binnenbeen, bij appuyeren buitenbeen, paard gaat bij beiden dus opzij voor hetzelfde been. (opzij naar links = rechterbeen).
De stelling van wijken verandert in buiging naar de kant waar je paard loopt bij appuyeren.

Foto's van mijn rijwijze:

Wijken:
Afbeelding

Appuyement:
Afbeelding

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:53

Bedankt voor de foto's Kelly_Ann.
Hierop is idd heel duidelijk te zien wat ik net in woorden probeerde uit te leggen.