Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)naambordjes schreef:In het topic komt er naar voren dat anderen de beenhulpen juist andersom geven.

Equimotion schreef:naambordjes schreef:In het topic komt er naar voren dat anderen de beenhulpen juist andersom geven.
Ik vind dat een heel onlogische manier van je hulpen geven. Hoe maak je dan nog onderscheid tussen een hulp om wat meer nadruk op de buiging te leggen? Als ik mijn binnenbeen vooraan aanleg wil ik dat hij zich ahw hol maakt om mijn binnenbeen. Leg ik het wat naar achter dan moet hij recht opzij gaan.
Ik hou er wel van om het gewoon een beetje simpel te houden allemaal.
Sjolvir: waarom geef je daar de hulp, als het in het wijken juist de bedoeling is dat het paard niet buigt? Bij een appuyement daarentegen is het de bedoeling dat je paard wel buigt.
Equimotion schreef:Sjolvir: waarom geef je daar de hulp, als het in het wijken juist de bedoeling is dat het paard niet buigt? Bij een appuyement daarentegen is het de bedoeling dat je paard wel buigt.
Sjolvir schreef:Niet buigt is groot woord, je wilt ook niet dat ie als plank zijwaarts gaat, toch?
Al buig je minimaal in verhouding tot appyement.
Peuk schreef:Buitenteugel begrenzen, binnenbeen op de singel, buitenbeen iets achter de singel. Zo deed ik het.
Equimotion schreef:Volgens mij haal je nu je binnen en je buitenbeen door elkaar
Sjolvir schreef:Blijf ik zitten met het feit dat dat binnen been naar achteren bij mij gebruikt wordt bij een appyement, waarbij ik de buiging andersom wil dan in het wijken.

Kelly_ann schreef:Als we het heel technisch willen houden dan moeten we misschien de termen even opfrissen
Stelling is geen buiging en wijken is geen zijgang....
Stelling betreft alleen hoofd en kaak van het paard, buiging het gehele lijf.
In het wijken heeft een paard alleen stelling, geen buiging. buiging om het binnenbeen vragen is dus niet juist.
De hulpen zoals de KNHS ze beschrijft:
Hulpen
*Halve ophouding
*Binnenbeen en binnenhand voor stelling
*Buitenhand begrenst
*Binnenbeen drijft voor/zijwaarts
*Buitenbeen begrenst en houdt voorwaarts
*Ruiter zit rechtop, kijkt in rijrichting
In de praktijk gaan mijn been wat naar achteren, en dan heb ik het over het been dat het paard de andere kant op duwt. (wijken naar links = rechterbeen drijft).
Puissance schreef:Equimotion schreef:Sjolvir: waarom geef je daar de hulp, als het in het wijken juist de bedoeling is dat het paard niet buigt? Bij een appuyement daarentegen is het de bedoeling dat je paard wel buigt.
Gezien mijn methode overeenkomt met die van Sjolvir, zou ik er ook graag op willen reageren. Ook bij het wijken is er sprake van stelling, echter minder dan dat in een appuyement en tegengesteld.