Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jury schreef:Met bijzetters, neem ik aan dat je bijzetteugels bedoelt, een vaste verdbinding al dan niet met rubbere ring van zadel naar bit dus).
Ik zou dat niet aandurven. Wat als het paard stijgert, je klapt zo achterover omdat je het paard geen ruimte kan geven.
Als er al een hulpteugel aan te pas moet komen dan liever een elastiek.
jury schreef:Met bijzetters, neem ik aan dat je bijzetteugels bedoelt, een vaste verdbinding al dan niet met rubbere ring van zadel naar bit dus).
Ik zou dat niet aandurven. Wat als het paard stijgert, je klapt zo achterover omdat je het paard geen ruimte kan geven.
lailapri schreef:maar hoe los je het dan op als het paard in een krulletje op de voorhand valt? En dan dus nog altijd de rug weg druk en spanning heeft? Dit gaat vast vroeg of laat problemen geven.

lailapri schreef:jury schreef:Met bijzetters, neem ik aan dat je bijzetteugels bedoelt, een vaste verdbinding al dan niet met rubbere ring van zadel naar bit dus).
wat je verteld kan ook met een elastiek, iemand die in mijn tijd ook de opleiding paardenhouderij deed heeft dit meegemaakt op stage en kon haar opleiding wel gedag zeggen. Ik zou dan zeggen slof of thiedemann. Maar beter nog zo lesgeven dat de mensen het niet nodig hebben. Is het niet een beetje de zwakheid van de instructrice bij het paard neer leggen?

Lowara schreef:persoonlijk zie ik liever een paard die aan de bijzet loopt en daardoor netjes zijn rug gebruikt, dan een sterrekijker die alle kanten opgaat en niet goed begeleid wordt door de ruiter omdat deze dit nog niet kan.
xKnol schreef:Ik snap het niet. nooit. bijzetteugel wordt gezien als een oplossing, maar volgens mij is het pure onmacht of pure ontwetendheid van mensen. sowieso als je een bijzet eraan hangt bij zo'n jong paard, leert het nooit laag te lopen vanuit ontspanning. hij leert alleen laag te lopen omdat het moet. en een gigantisch groot deel van de mensen in de paardensport weet het verschil niet eens. erg triest.