Jong paard met bijzetters rijden....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Missbambie

Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:51

Wat is jullie mening over een instructrice die een gezin les geeft op jong paard (4jr) het paard is nu 1jaar onder het zadel en het paard weet niet beter dan dat iedere rit weer die bijzetters eraan moeten. volgens haar zou dit zijn om het hoofd van het paard laag te houden. deze lieve mensen vertrouwen er op dat de instructrice weet wat ze doet... (Paard heeft een wat zwakkere rug) Het vreet nogal aan me.

Ik heb mijn oordeel al, graag hoor ik die van jullie!

EllyC

Re: Jong paard met bijzetters rijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 06:36

Met bijzetters, neem ik aan dat je bijzetteugels bedoelt, een vaste verdbinding al dan niet met rubbere ring van zadel naar bit dus).
Ik zou dat niet aandurven. Wat als het paard stijgert, je klapt zo achterover omdat je het paard geen ruimte kan geven.
Als er al een hulpteugel aan te pas moet komen dan liever een elastiek.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 07:33

jury schreef:
Met bijzetters, neem ik aan dat je bijzetteugels bedoelt, een vaste verdbinding al dan niet met rubbere ring van zadel naar bit dus).
Ik zou dat niet aandurven. Wat als het paard stijgert, je klapt zo achterover omdat je het paard geen ruimte kan geven.

Correct! bijzetteugels.... Ik rij zelf zonder en dat gaat prima gaat hier om een koudbloed paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:34

tja, sommige mensen vinden dat nodig? alleen vraag ik me af voor instructrice dat dan wel niet is?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:34

Ik zou het niet goed vinden.
Doet het paardje iets dan?

Nee, ik zou me er niet gemakkelijk bijvoelen, Vooral om het aan te raden!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:03

we kennen de ruiter, instructeur en paard niet, dus het is moeilijk beoordelen zo vanaf de pc, of deze mensen goed of verkeerd bezig zijn.

Als deze mensen weinig rijervaring hebben en dus een paard niet goed nageeflijk kunnen rijden, dan kan een bijzetteugel wel nuttig zijn. Beter dat, dan een paard dat steeds met z'n hoofd omhoog loopt, waardoor de ruiter niet fijn kan zitten en gaat trekken, omdat ie niet weet hoe hij anders het hoofd naar beneden krijgt. Met een bijzet kan een ruiter dus netjes leren zitten en rijden, zonder zich druk te maken om het nageeflijk zijn van het paard. En het paard leert zo nageeflijk lopen aan een stille teugel en gaat dat normaal vinden. Na verloop van tijd zou die bijzet er natuurlijk wel af moeten kunnen.

Zie het maar hetzelfde als met longeren, dan zet je het paard ook vaak bij met 'iets' bij. Dat is ook nuttig, omdat er dan niemand op zit, die het paard nageeflijk rijd.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:13

Inderdaad, net zoals schoentje zeg.

Jonge paarden kunnen erg veel moeite hebben met een ruiterhand die niet stil is(meeste paarden uiteraard) bij jonge paarden is het belangrijk dat ze leren hun rug gebruiken en versterken dmv (lang en) laag gereden te worden. Maar heb je er dan nog een ruiter op die nog niet goed kan rijden, dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Door een bijzet er aan te doen (dat hoeft helemaal niet strak) leert het paard meer op zijn rug te gaan lopen en heeft door de bijzet wel een constantere verbinding dan de ruiterhand van de ruiter die nog niet zo goed kan rijden. in plaats van een paard die zijn hoofd bij God op zolder legt en zijn hele rug wegdrukt, want na verloop van tijd zit het beestje helemaal vast in zijn rug. Niet fijn voor het paard, maar ook niet fijn voor de ruiter. Door de bijzet hoeft de ruiter ook niet te gaan klungelen aan de voorhand en hoeft alleen maar te zorgen dat ze het paard mooi voorwaartst blijft rijden.

Na verloop van tijd zal de bijzet er uiteraard gewoon af moeten, maar voor het begin is het helemaal niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:15

Niets van te zeggen zonder het te zien. Je geeft zelf al aan dat het paard toch een probleem in de rug heeft, dus de instructrice heeft vast een goede reden voor het gebruik van bijzets.

Persoonlijk zou ik de instructrice om uitleg vragen om er van te leren (of in ieder gevan een gefundeerde mening te kunnen vormen), in plaats van een topic op internet openen in de hoop dat iedereen met je meeblaat dat het fout is...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:05

jury schreef:

wat je verteld kan ook met een elastiek, iemand die in mijn tijd ook de opleiding paardenhouderij deed heeft dit meegemaakt op stage en kon haar opleiding wel gedag zeggen. Ik zou dan zeggen slof of thiedemann. Maar beter nog zo lesgeven dat de mensen het niet nodig hebben. Is het niet een beetje de zwakheid van de instructrice bij het paard neer leggen?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:08

Dat is ook om het paard te beschermen. ALs het paard zijn rug weg gaat drukken is dat juist slecht. Als je hem bijzet (wat niet bedoelt is voor als een paard "iets doet" Enyaa) moet hij zijn rug beter gebruiken.
Een goede manier dus juist om onervaren ruiters te leren rijden.

Sonja, ik ben het helemaal met je eens. Er worden hier erg vaak instructrises "afgekraakt" alleen omdat men niet weet waarvoor iets dient. Ze zijn niet voor niet instructrise.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:11

maar hoe los je het dan op als het paard in een krulletje op de voorhand valt? En dan dus nog altijd de rug weg druk en spanning heeft? Dit gaat vast vroeg of laat problemen geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:00

Lijkt me niet de ideale keuze. Ik weet niet om wat voor ruiters het gaat maar als het onervaren ruiters zijn lijkt het me niet geschikt als je ze gaat bijzetten is belangrijk om ze voorwaarts te houden zodat ze niet in een krul gaan lopen. Anders doe je volgens mij meer kwaad dan goed.

Daarbij is een bijzet niet automatisch om het paard over de rug te laten lopen dan komt er toch heel wat mee bij kijken. Maar goed verder is er niet over te oordelen. Er zijn volgens mij niet denderend veel instructrices die weten waar ze mee bezig zijn maar goed hopen dat deze wel weet waar ze mee bezig is.

Ben het trouwens ook met Sonja eens misschien een om opheldering vragen aan de instructrice zelf.
Kom je er gauw genoeg achter of ze weet wat ze doet of niet.
Of nouja in ieder geval of jij daar achter staat of niet. Mensen hebben nu eenmaal een verschillende mening als het gaat om een paard trainen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:03

Toen ik zo'n 6 tot 8 jaar geleden bij de ponyclub les had, leek het wel een trend om met bijzet te rijden, maar bij de grote paarden heb ik nooit meer met bijzet gereden. Als we hem nog gebruiken, dan is het met het logeren.
Ik heb geen kwaad woord over bijzet, maar het kan ook een probleem wegwerken.
Mijn pony liep perfect met bijzet en na een tijd getraind te hebben met bijzet, ging het ook beter zonder, maar uiteindelijk op wedstrijd kwam ik nergens. Uiteindelijk had mijn pony een rug waarvan je u tegen zij dat ze mij uberhaubt erop heeft laten zitten. Ik ben de naam kwijt, maar de wervels waren bijna naar gort. En maar lekker omlaag rijden met bijzet.

Ja, het kan fijner werken, maar altijd met bijzet rijden is naar mijn idee niet goed, omdat het je paard laag inzet, waardoor dat hij soms ook zijn problemen kan ontwijken, waardoor ze alleen maar slechter kunnen worden. En zeker met een jong paard lijkt me dit onverstandig.
Misschien een nieuwe ruiter op een meer ervaren paard zetten en een ruiter met een stille hand en ervaring op een jong paard zetten. Dat lijkt mij beter als dit...

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:13

lailapri schreef:
maar hoe los je het dan op als het paard in een krulletje op de voorhand valt? En dan dus nog altijd de rug weg druk en spanning heeft? Dit gaat vast vroeg of laat problemen geven.

Ik dacht net hetzelfde: hangt er idd vanaf of het paard dan effectief de achterhand gebruikt of gewoon op de voorhand loopt en de rug wegdrukt. Ook worden veel paarden veel te kort bijgezet. Kan me nog een beetje vinden in het idee van losse bijzets om te verhinderen dat het paard echt met de neus in de wind loopt, maar anders, nee, vind ik niet zo'n goed idee. Ik hoop trouwens dat die lessen niet te intensief zijn, want 4 jaar is nog jong (paard is maar volgroeid aan 6 jaar), en dan nog met een zwakke rug ...

Ben sowieso geen voorstander van hulpteugels, want zoals het onderschrift van iemand hier op Bokt zegt: "Waar het geduld van de ruiter ophoudt, daar beginnen de hulpteugels." (of in dit geval het geduld van de instructrice)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:45

Als je een jong onbespierd paardje bijzet tijdens het rijden, lijkt me dat gewoon niet zo fijn voor het paardje.
Er is een reden waarom een paard nog niet fijn nagevelijk loopt natuurlijk, en bij die jonkies is dat bijna altijd een balansprobleem.
Ga je dan bijzetten, krijgen ze het moeilijk.
Maar het kan natuurlijk ook anders. Voor een paard dat absoluut niet gewend is zijn buik en rugspieren juist te gebruiken, kan het volgens mij wel figuurlijk een zetje in de rug geven. Elk paard moet anders behandeld worden, daarom zou ik nog niet te snel oordelen over die instructrice :)
Maargoed dit is mijn mening

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:51

Een bijzetteugel hoeft niet per direct negatief te wezen. Het is juist beter ook voor een jong dier om zijn rug goed te gebruiken. Dus misschien is het voor dit dier wel beter, lastig oordelen zonder meer gegevens....

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:54

Moeilijk om hier een mening op te geven. Zoals eerder is gezegt weten we inderdaad niet hoe het komt dat heel het gezin met bijzetteugels moet rijden. Dit soort dingen vind ik zonde omdat ik zelf vind dat het niet nodig hoeft te zijn. Maar wellicht is het wel hun methode en voelen zij zich hier prettig bij. Dan kun je er weinig aan doen. Je zou eens aan het gezin kunnen vragen waarom ze dit blijven gebruiken. Misschien staan ze wel open voor een gesprek en kun je ze uitleggen dat het ook zonder kan. Maar verder... ik zou mijn moeite er niet in steken. Vooral ook omdat iedereen zijn eigen manier heeft van rijden, en ik mijzelf al snel voel opdringen aan iemand in dit soort momenten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:16

vaag verhaal, en dit duurt dan al een jaar, lijkt mij tijd voor een andere instructrice.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:23

Er valt zo niks over te zeggen. Ik zie liever bijzetjes dan een paard dat elke keer aan zijn kop gesleurt word om hem omlaag te houden.
Helemaal als ze een zwakke rug hebben. Aan de andere kant als dit al een jaar duurt is het ook niet helemaal de oplossing.

lailapri schreef:
jury schreef:

wat je verteld kan ook met een elastiek, iemand die in mijn tijd ook de opleiding paardenhouderij deed heeft dit meegemaakt op stage en kon haar opleiding wel gedag zeggen. Ik zou dan zeggen slof of thiedemann. Maar beter nog zo lesgeven dat de mensen het niet nodig hebben. Is het niet een beetje de zwakheid van de instructrice bij het paard neer leggen?

Net alsof die paardenhouderij opleidingen heilig zijn :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:42

iuk zou de situatie toch eens goed bekijken voor je je oordeel klaar hebt. als schijnbaar dat hele gezin op dat paard lest, zal er ook niveau verschil zijn in die mensen.
persoonlijk zie ik liever een paard die aan de bijzet loopt en daardoor netjes zijn rug gebruikt, dan een sterrekijker die alle kanten opgaat en niet goed begeleid wordt door de ruiter omdat deze dit nog niet kan.
natuurlijk is dag in dag uit een bijzet ook niet bepaald optimaal,maar we kennen de situatie niet zoals hij is, en ik neem aan dat die instructrice dit wel weet, en weet wat ze doet en met welke reden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:01

Wel te hopen voor het paardje dat de instructrice goed oplet dat het paard niet naar voren duikelt en alsnog de rug wegdrukt, maar dat het zijn achterhand ook netjes gebruikt.
Jonge paarden hebben weinig balans en als ze hun hoofd omhoog steken, is dat vaak om deze reden, ze lopen nog niet over 4 benen.
Om er nu constant een bijzet aan te hangen als symptoombestrijding, ik weet niet :-(
Wanneer het hier gaat om ruiters die te onervaren zijn om een jong paard te rijden, dan is het kiezen uit twee kwaden..
Bij mij zou het niet gebeuren en zeker niet op zo'n lange termijn.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:23

Ik snap het niet. nooit. bijzetteugel wordt gezien als een oplossing, maar volgens mij is het pure onmacht of pure ontwetendheid van mensen. sowieso als je een bijzet eraan hangt bij zo'n jong paard, leert het nooit laag te lopen vanuit ontspanning. hij leert alleen laag te lopen omdat het moet. en een gigantisch groot deel van de mensen in de paardensport weet het verschil niet eens. erg triest.

Lowara schreef:
persoonlijk zie ik liever een paard die aan de bijzet loopt en daardoor netjes zijn rug gebruikt, dan een sterrekijker die alle kanten opgaat en niet goed begeleid wordt door de ruiter omdat deze dit nog niet kan.

ik niet. als een paard zijn rug echt netjes gebruikt is de bijzet simpelweg niet nodig en is het overbodig dat deze gebruikt wordt. dan betekent het dat de ruiter geen inzicht heeft in hoe hij/zij zijn paard moet ondersteunen. dat laatste zie ik ook niet graag, maar dat valt beter op te lossen met instructrice dan met een bijzet. bovendien vergelijk je nu appels met peren, het is niet zo dat je óf een sterrekijker hebt en een ruiter die er niet van bakt, óf (met bijzet) een paard die zijn rug netjes gebruikt.
zie dikgedrukt. een paard gaat zijn rug niet goed gebruiken door bijzet.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:48

xKnol schreef:
Ik snap het niet. nooit. bijzetteugel wordt gezien als een oplossing, maar volgens mij is het pure onmacht of pure ontwetendheid van mensen. sowieso als je een bijzet eraan hangt bij zo'n jong paard, leert het nooit laag te lopen vanuit ontspanning. hij leert alleen laag te lopen omdat het moet. en een gigantisch groot deel van de mensen in de paardensport weet het verschil niet eens. erg triest.

Ben 't helemaal met je eens x-Knol..
bijzetteugels, handen vastzetten, kneepjes, gepluk en getrek, een scherper bitje en noem maar op..vanalles om het paard zijn hoofd maar in bedwang te houden en te komen tot een valse knik...en 'n stukgereden paard.
Triest aan het hele verhaal, is dat ik instructeurs en juryleden dit nog steeds met regelmaat zie ondersteunen of belonen.
Naar aanleiding van de informatie uit dit verhaal, ligt er imo een taak en adviesrol bij de instructeur.
Deze dient immers zowel, en op de eerste plaats, aan het jonge paard en diens juiste ontwikkeling te denken, alsmede eerlijk te zijn tegen de berijders van het dier.
Onervaren ruiters op een onervaren paard begeleiden en problemen die dan ontstaan oplossen door een jaarlang bijzet t gebruiken tijdens het rijden, lijkt mij ondoordacht en in niemands belang.
Laat deze ruiters eerst ervaring opdoen met een beleerd paard en het paard beleren door een ervaren ruiter, voordat ze met elkaar aan de slag gaan.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:56

Jammer dat die mensen geen ervaren paard hebben gekocht zeg. Gemiste kans....
Maar nu ze dit paard hebben is het een beetje roeien met de riemen die je hebt vrees ik.
Loopt het paard wel aan de longe dan? Dan kan de longeur iig zorgen voor de juiste tempo en impuls, net als met voltige, daar lopen de paarden toch ook met bijzetteugels? Ik kan me in dat geval voorstellen dat het iig beter is dan onervaren ruiters die zitten te trekken en te plukken. Maar zonder het paard en de ruiter(s) gezien te hebben is het natuurlijk onmogelijk om er een oordeel over te vellen.

edit: verduidelijking

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:18

Lastig verhaal om ten eerste voor ons te beoordelen. Hoe is de pony? Hoe wordt hij gereden? Met wat voor hulpteugel en hoe 'strak' zit de teugel? Wat is de beweegreden van de instructrice voor de hulpteugel?
Daarnaast wat wil jij er mee bereiken? Wil je de mensen advies geven of een bevestiging van jou eigen idee over de situatie? :)