Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:12

Hallo!

Ik zie hier vaak topic passeren met sporten die mensen naast het paardrijden doen. Erg interessant!
Maar ik vraag mij soms af of er geen sport/oefeningen zijn die het paardrijden nét bevorderen! Het lijkt mij fijn om iets 'naast' het rijden te doen, waarvan ik dan nog weet dat het goed is.

Zelf heb ik eens goed nagedacht over dingen die ik deed/doe/ of wil doen die goed voor het rijden zouden moeten zijn.

Ten eerste, op trainingsweek bij Bartels heb ik op de flexchair gezeten. Die dus voornamelijk is om ze zien waar jij met je zwaartepunt is en wat je er mee doet. Maar de begeleidster heeft ook een oefening gegeven, die volgens haar je bekken/heupen spieren traint, de spieren waar door jij je gewicht en dus je zitbeenknobbes (tijdens het rijden ;) ) kan ontwikkelen en oefenen. Je doet die oefening normaal op die flexchair, maar ik doe hem vaak als ik bv. achter mijn bureau zit, probeer ik het zelfde gevoel te zoeken.

De oefening gaat als volgt:
Ga recht op zitten, op een stoel. Het best is een krukje (wat dus de flexchair was), dan kan je je benen aan de zijkanten plaatsen, dit lijkt het meest op een zadel. Dan laat je je bekken/heupen helemaal naar voren rollen, zodat je rug hol wordt. Hou je schouders en bovenlichaam wel recht. Je doet dit best zo traag mogelijk, dan rekken en trainen de binnenspiertjes blijkbaar het best. En je mag ook best extreem ver naar voren. Dan laat je je weer naar het midden rollen en dan ga je zo ver mogelijk naar achteren met je bekken, dat je rug hol wordt. Weer goed je schouders rechthouden en laat die spieren in je rug maar wat 'trekken' (dat doen ze bij mij toch :D ) als je op je verste gaat.
Dit kan je zo veel je wil herhalen. En dan ook van links naar rechts. Dus je houdt je bovenlichaam recht voor uit, niet gaan scheef hangen en je laat je gewicht en bekken naar links bv. hangen. Dit kan je trouwens controleren met je handen onder je zit vlak.
Zo wordt het dan = Afbeelding
Ja, zo zit je niet op je paard, dat weet ik wel, maar je traint die spieren hier dan ook 'harder', om ze beter te kunnen beheersen :)
Dit is dus een oefening dat de Bartels vaak doen, er zijn er nog een heleboel meer met die flexchair maar dit is degene die ik nog vaak doe ;)

Ten tweede dan, doe ik ook aan een combinatie van yoga en pilates, yogalates. Ik heb tegen de leraar gezegd dat ik paardrijd, en hij zei dat dit dan heel geschikt was. In die les werken ze vooral naar je middelpunt, want blijkbaar heel bevordelijk is. De leraar zegt dat de bal heel effectief is, omdat dat volgens hem de bewegingen van een paard een beetje nabootst :D Het is wel geen paardenman laat dat duidelijk zijn :D
Volgens de leraar zijn dit de beste oefeningen als je paardrijd en beter wil worden:
1. Afbeelding
Hier ga je dus met je knieen op de bal liggen, je handen op de grond. Dan 'kruip' je altijd verder, tot je nog met je enkels (of vroeger als je niet verder kan) op die bal ligt. Dan kan je ook nog een paar keer pompen, maar het stabiel houden van je zelf op die bal door middel van je bovenlichaam is hier het belangrijkste.

2. http://www.sixpack-now.com/pics/Swiss-ball-exercise.jpg
Deze foto is de uitgangspositie. Je spant je bovenlichaam op, tot je als een plank met je benen op de bal ligt. Ook hier is het belangrijke dat j er in slaagt om jezelf stabiel te houden op die bewegende bal (en je bewegende benen waarschijnlijk) door middel van het bovenlichaam. Dit kan je dus 5 sec volhouden en dan afwisselen.

3. En dan als laatste oefening, ga je gewoon op de bal zitten. Dan focus je op een punt en strek je een van de 2 benen horizontaal. Zo train je dus weer je rompstabiliteit, en oefen je op het feit dat je niet afhankelijk bent van je benen voor het evenwicht ;)
Ik heb thuis geen bal, dus die oefeningen doe ik enkel in die les ;) En ik moet zeggen, dat ik sinds ik de yogalates ben begonnen, echt beter kan doorzitten, mijn instructrice zei het ook. Maar om dat nu volledig aan yogalates te wijden, dat denk ik niet of weet ik niet :=

Dan heb ik ook nog een artikeltje over oefeningen (pilates achtig) speciaal voor ruiters : http://www.willowhillfarm.net/files/equ ... eflyer.pdf wat best interessant is, staan ook een paar goede oefeningen in, die ik in de toekomst graag eens wil doen.
En dan ten laatste vind ik de site van Mary D. Midkiff ook heel interessant, misschien is er iemand op bokt die het ebook ofzo heeft ? http://www.womenandhorses.com/index.html

Zo dat waren mijn oefeningen, het zou echt super leuk zijn moesten jullie andere dingen doen of andere oefeningen bevorderlijk vinden. Dan kunnen we ze zo uitwisselen. ;)

En moddies, sorry als er toch al zo'n topic als dit bestaat. Ik heb de zoekmachine gebruikt en vond niet echt iets recent, want deze sporten en oefeningen evolueren wel snel (flexchair bv. gebruikt Bartels nog maar een half jaar ;) ) En ik zoek echt naar bevorderlijke sporten, geen sporten naast het rijden, dus zo'n topic vond ik niet ;)

Mars

Re: Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:12

[MW] >> [RT-D]

J_Weya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:10

Wat een goede tips! Ik zal ze zeker ook eens gaan gebruiken.
Ik heb namelijk wel oefeningen nodig, ben ook bezig met mensendieck therapie (voor de houding). En het is gewoon ook goed om oefeningen te doen.. :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:12

die Flexchairs zijn erg fijn maar wel heel duur :=

zelf zit ik wel eens een paar uurtjes op zo'n bal achter de computer, doe af en toe een beetje yoga en in de sportschool doe ik zumba en cardio. ik train dus spieren, maar ook conditie ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:16

Ik zou in dit soort gevallen toch eerder spreken van lichaamsbeweging of gymnastiek dan van sport.
Sporten is voor mij meer atletiek, dingen met kracht en/of snelheid, en die staan paardrijden bijna altijd in de weg omdat vaak bv de dijbenen dan rond worden of je te hard wordt in je spieren en te grof in je coördinatie. Voor paardrijden is balans en fijne motoriek eigenlijk het belangrijkste.
Vandaar dat oefeningen voor ruiters vrij specifiek zijn.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen die hier voorbij gaan komen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:40

Leuk topic!

Mijn centered riding instructrice vindt yoga echt een toevoeging. Voor de balans maar ook bijvoorbeeld om je heupen los te maken (dan kan je been mooi naar achteren liggen tijdens het paardrijden, schouder-heup-hak lijn).

Een simpele oefening om je zijkanten los en lang te maken (wat helpt bij het recht op het paard zitten, als je zelf vastzit aan 1 kant ga je scheef zitten):

ga rechtop staan, voeten zo'n 40 cm uit elkaar

Strek dan je armen recht boven je lichaam.
Reik zo ver mogelijk, alsof je een appel gaat plukken die net te ver boven je hangt, je voeten houdt je stevig op de grond.

Terwijl je zo staat til je nu van je linkervoet je hak op en je reikt nog iets verder om die appel te plukken. Strek je armen nog steeds recht boven je, niet schuin! Je tilt alleen je hak op, verder niks

Je zal merken dat als je je linkerhak omhoog tilt, je rechterzijkant strekt. Blijf ademen en houdt even vast.

Zet je hak weer neer, armen naar beneden, voel het verschil tussen je twee zijkanten.
En doe hetzelfde nog eens maar dan je rechterhak optillen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:50

Aah, super dat het verplaatst is! Ik had het namelijk op bij MZ gezet, en daar werd het wat vergeten :D

Lusistana, je hebt helemaal gelijk!
En om het dus voor iedereen duidelijk te houden/maken, heb ik de definitie van sport nog eens opgezocht :D:
Citaat:
allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Heel erg brede definitie dus, maar dat maakt het net leuk ;) En idd, de 'explosieve' sporten zoals men zegt, zijn niet altijd goed voor het paardrijden. Althans meen ik mij te herinneren dat ik ooit eens ergens heb gelezen dat rollerskaten goed was. Dat zal ik wel nog eens eventjes moeten opzoeken, want zo zeker ben ik niet :D

Als ik het zo hoor, moet ik toch maar eens consequenter naar de yoga :D
Drunksheep, ja die flexchair :Y), ik heb die prijzen ook eens opgezocht, echt te gek voor woorden, voor een stoel!
Daarom doe ik die oefeningetjes op een gewone stoel. Het zal wel misschien niet zo effectief zijn, maar de bewegingen 'voelen' wel het zelfde aan als toen ik op de flexchair zat ;)

En ik ga nu de oefening van Waves doen :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:00

Het leuke van yoga is dat je er niet veel voor nodig hebt. Als je een paar simpele oefeningen kan onthouden dan kan je het overal tussendoor doen.

Ik doe vaak vlak voor ik ga rijden in de stal nog even zo'n strekoefening zoals hierboven en ik rek en strek mijn heupen even. Ik merk het verschil echt in mijn houding als ik dan ga rijden.

Geinig is ook dat paardlief het vanuit de stal allemaal aanziet en er serieus rustiger van wordt. Door de oefeningen wordt je namelijk ook heel "geaard" en ontspannen. Gevoelige, nerveuze paarden reageren daar heel goed op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:00

Rollerskaten vast ook niet, omdat dat ook zo'n sport is waarbij je volgens mij je dijbenen traint. Eigenlijk alle sporten (en dansen!)waar je dijbenen rond van worden zijn nadelig. De binnenkant van je dijbenen moeten nl altijd vlak tegen het zadel kunnen blijven en zacht zijn.
Maar goed, ik ken iemand die wel drie sporten deed en oa schaatsen en wielrennen dus echt wel "dikke bovenbeensporten" en die kon toch met paardrijden ook gewoon (spring)competitie rijden, wat vaardigheid betreft, maar uiteindelijk moesten er sporten geschrapt wegens tijdsindeling voor de training en het uitkomen op wedstrijden. Want dat is natuurlijk weer een ander probleem waar je mee te maken krijgt als je bv in teamverband sport.
Thuis oefeningen is dan ook weer een andere afdeling, zeg maar.

*edit, er zijn rijscholen waar je eerst wat (strek) oefeningen moet doen voordat je te paard gaat en dan nog eens te paard. Dit zijn gewoonlijk ook de scholen waar je eerste en onafhankelijk zit leert krijgen aan de longe.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:30

Ik zal vast niet te meest logische sport beoefenen om het paardrijden te bevorderen....maar ik doe veel aan aikido en hardlopen.
De technieken/oefeningen bij Aikido zijn gericht op evenwicht en balans, daar heb ik dus wel wat aan.
Hardlopen niet in directe zin, wel verbeterd m'n conditie en ademhaling, door het hardlopen heb ik geleerd adem te halen vanuit mn buik tijdens inspanning, ook tijdens het paardrijden wordt ik hieraan herinnert.

Daarnaast mediteer ik, en dat heeft wel een positieve bijdrage aan het rijden.
Dat merk ik gelijk aan mn paard, als niet gemediteerd heb ben ik onbewust toch nog met de beslommeringen van alledag bezig in mijn hoofd.
Omdat mijn paard erg gevoelig is, merkt ze dit gelijk op...wat niet inhoud dat de dingen dan niet meer goed gaan maar het is gewoon anders...
Na een meditatie ben ik zo ontspannen en mag ik lichamelijk en geestelijk rust ontvangen waar mijn paard erg blij mee is, dan heb ik aan een oogwenk of half woord genoeg bij dr.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:10

Ook pilates is een sportvorm die bevorderlijk werkt voor ruiters en de spieren die zij bij het rijden gebruiken

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:02

Lusitana schreef:
Ik zou in dit soort gevallen toch eerder spreken van lichaamsbeweging of gymnastiek dan van sport.
Sporten is voor mij meer atletiek, dingen met kracht en/of snelheid, en die staan paardrijden bijna altijd in de weg omdat vaak bv de dijbenen dan rond worden of je te hard wordt in je spieren en te grof in je coördinatie. Voor paardrijden is balans en fijne motoriek eigenlijk het belangrijkste.
Vandaar dat oefeningen voor ruiters vrij specifiek zijn.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen die hier voorbij gaan komen.

Deels ben ik het zeker met je eens en vind ik de oefeningen van TS ook zeker heel nuttig. Anderzijds vind ik het zeker goed om te sporten naast het paardrijden om je te kunnen verplaatsen in het effect van een training op het lichaam van je paard. Ik loop bijvoorbeeld hard omdat je zo naast conditie ook bewuster bent van hoe belangrijk warming up/ cooling down is en het opbouwen van spierkracht bij je paard. Daarnaast doe ik buikspieroefeningen om minder snel vermoeide buikspieren te hebben in het zadel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 20:51

Het belangrijkste is dat je sporten beoefend die niet voor overmatige bovenbeenspieropbouw zorgen, want dat zit paardrijden in de weg omdat je voor paardrijden juist een zo plat mogelijk binnendijbeen moet hebben en het been ontspannen moet kunnen laten hangen.

In principe kun je dus best hardlopen, maar niet sprinten bv.
Je kunt fietsen, maar niet wielrennen etc.
Altijd kijken wat de sport met je bovenbenen doet!
Dit houd over het algemeen in dat je eigenlijk alles wel in zekere mate recreatief kunt doen, maar zodra je fanatiek wordt ga je er toch de bouw naar krijgen. Of die bouw past bij een ruiter is dus iets waar je naar moet kijken.

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:08

Ik begrijp je punt ... het is een kwestie van duurtraining wat puur conditioneel is ipv krachttraining en dat is ook waar ik op doelde :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:18

Ik denk dat ruiters vooral veel baat hebben bij sporten waarbij lichaamscoördinatie, evenwicht en soepelheid gevraagd worden. En niet te vergeten: ademhalingstechnieken.

Zelf heb ik veel aan vechtsport gehad omdat daar veel aandacht aan lichaamsbeheersing (ook mentaal), lenigheid en evenwicht gewerkt wordt. Ht voordeel van leren skeeleren was dat het goed is voor je evenwichtsgevoel en ik trainde ook in de skeeler cursussen opnieuw valtechnieken. Ook al doe ik dit al jaren niet meer aan vechtsport: van de valtechnieken die ik destijds geleerd heb, heb ik veel profijt gehad.

Pilates en yoga zijn ook al genoemd. En ook meditatie is een goede aanvulling op horsemanship (in de breedste zin van het woord).

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:02

zwemmen

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:48

Ik ben hier absoluut voor! Ik zou er zelf ook echt baat bij hebben door mijn verkeerde houding vanwege mn lengte, ik ga dit is serieus in overweging nemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:31

Heeft er ook iemand oefeningen om specifiek mijn linkerbeen te verbeteren/meer controle te krijgen? :P Merk dat dit been duidelijk zwakker en minder genuanceerd is dan rechts, en wil daar dus in verbeteren, en met alleen paardrijden trek ik het verschil niet bij.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:04

Hallo,

ik heb me sinds kort ingeschreven op een sportschool. Ben nu 4 geweest, waarvan ik 3 keer Bodybalance heb gedaan. Dit is echt een goede aanvulling voor het paardrijden. Bodybalance is een combi tussen power-yoga, Pilates en Tai Chi. Ik merk nu heel duidelijk het kracht verschil tussen links en rechts in mijn lijf.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:23

salsa dansen haha word je soepel van in de heupen serieus waar

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:37

haike schreef:
Heeft er ook iemand oefeningen om specifiek mijn linkerbeen te verbeteren/meer controle te krijgen? :P Merk dat dit been duidelijk zwakker en minder genuanceerd is dan rechts, en wil daar dus in verbeteren, en met alleen paardrijden trek ik het verschil niet bij.

Ik heb dit probleem ook, maar kwam er met skaten pas achter hoeveel slechter 'links' tov was van rechts. Het is er wel iets beter door geworden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:40

Kijk eens in de Centered Riding-boeken, daar staan ook nuttige dingen in. :)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:42

Train nu sinds kort ook met de fitnessbal, heb er oefeningen op dvd bij. We gebruikten dit ook bij de zwangerschapscursus en is erg goed voor evenwicht, rug, buik en bekken. Ik voel echt al het verschil!

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:26

Hoi, weten jullie ook oefeningen om meer vormspanning te krijgen? Ik heb een erg los lijf, waardoor vaak ook wat ongecoordineert..Die centered riding boeken, heb je daar namen van?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:29

Centered Riding 1 en Centered Riding 2. :+
Meestal gewoon te vinden in de plaatselijke bieb, en anders is deel twee nog te krijgen.

Wat bedoel je met meer vormspanning?
Wel ontspannen maar weinig coordinatie, begrijp ik het zo goed?