Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
carolalisa schreef:je hebt wel een brave vierjarige als je zonder zadel en hoofdstel zo naar buiten kunt.
ik moet zeggen dat ik het erg veel vind. zoweizo vind ik dat elk paard in ieder geval 1 keer in de week een rustdag kan gebruiken. of die nu oud of jong is. een jong paard zoals die van jou zou ik persoonlijk niet elke dag rijden, maar bijv 3 keer per week rijden 2 keer per week longeren en 2 dagen rust. en als je rijd dan maar 3 kwartier tot een urrtje. ligt eraan hoe intensief.
Oakland1990 schreef:Ik vind de hoeveelheid niet zo het probleem, maar wel de duur. 2uur gemiddeld is echt lang. Als ik jou was, zou ik de ritjes wel blijven doen, maar inkorten. Zorgen dat ze verder gewoon buiten kan lopen, en regelmatig een rustdag inlassen.
bigone schreef:Of het teveel is voor je paard kan je zo niet beoordelen, veel dravers worden met twee al klaargestoomd op de drafbaan, dan heeft jouw paard het waarschijnlijk beter, ook de beslissing om alleen met een halsring buiten te rijden is je eigen beslissing maar als je dertien bent zie je meestal geen gevaar(weet ik uit eigen ervaring) maar ik vind dat je door zo buitenritten te maken wel andere mensen en je paard in gevaar kunt brengen, doe er dan een bitloos hoofdstel en barebackpad op, veiliger en veel comfortabeler voor jouw achterwerk.

YelaBrenda11 schreef:Anoniem schreef:Ik vind het feit dat je zonderzadel rijd erger dan de hoeveel heid die je rijd! zoveel ZZ rijden op een jong dier kan veel schade toe brengen. Een zadel is niet voor niets gemaakt!
BBP
Nogmaals een zadel bestaat niet voor niets
GaelleS schreef:Denk dat je het zelf wel ziet aan je paard of ze ervan vermoeid raakt of niet :p
+ paarden leggen in het wild heeeeele lange afstanden af dus denk niet dat een uurtje of 2 stappen + draven en galop echt teveel is:p Als ze het gewoon is kan het zeker geen kwaad volgens mij
mayniac_val schreef:TS, ik vind het een beetje jammer dat je jezelf hier onderuit wilt praten.
Twee uur is al een lange rit voor een paard dat zo jong is, maakt niet uit hoeveel pauzes je neemt. Dit is nu meerdere keren gezegd, als je dit niet aan wilt nemen kun je beter geen topic openen
Anoniem schreef:Paarden in het wild doen dit zonder ruiter op de rug. Verder stappen ze meestal alleen. En in een rustig tempo. Dus daar zit toch een verschil in met een Huis paard
onley schreef:ik zie hier ook geen probleem mee ik ging vroeger met mijn 4 jarige ook veel erop uit met ritten van 2 a 3 uur op ons gemak
en niks te merken dat die moe was of zo,
Gewoon een dag inlassen dat je mischien alleen grond werk doet
dus in plaats van 5 x uit rijden er 4 x van maken
waarop je dan op 1 dag grondwerk doet.
ik vind het alleen maar goed dat die zo veel beweging krijgt
en dat er echt met het paard rekening word gehouden.
Maar zoals gezegd zou ik wel een zadel gaan gebruiken vanwege de rug, je kunt ook bv een boomloos zadel halen

GaelleS schreef:Anoniem schreef:Paarden in het wild doen dit zonder ruiter op de rug. Verder stappen ze meestal alleen. En in een rustig tempo. Dus daar zit toch een verschil in met een Huis paard
Dat is waar, misschien is het een wwat dikker paard:p Grootste verschil tussen huispaard en wild paard is dat huispaard meestal stil staat op stal :p
mijn 4 jarige staat nu 24/7 buiten en ze heeft zeker genoeg energie voor 2 uurtjes 'iets' te doen..
Meestal ga ik buiten een uurtje wandelen, of in de piste ben ik wel langer dan een uur bezig en dat is wat zwaarder 'werk', daarna heeft ze nog energie genoeg om te spelen, 'déconneren' zeg maar:p
@ onley: ik vind dat je gelijk hebt :p