Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:14

Ik had puur voor de gein een topic over dit onderwerp geopent, maar kennelijk valt het toch meer onder discussies, dus bij deze.

Imo zijn paarden, met de juiste opvoeding, ontzettend makkelijke dieren.
Alles wat ik rijd of train word aan een grondige opvoeding onderworpen, en bij mij houd opvoeding ook in dat ze tegen gekkigheid moeten kunnen. Ook zogenaamde karakterpaarden, of moeilijke paarden, die van nature dan wat heftiger kunnen reageren, probeer ik toch te desensibiliseren. Dan duurt het maar wat langer, geeft niet. Juist als je alle tijd gunt gaat het het snelst. Het resultaat van die opvoeding? Nouja hier een super duidelijk voorbeeld.

Shet van 5 jaar inrijden? 1 keer in de bak 10 minuten, een weekje later al naar buiten, voorop kunnen lopen, alles op combi van stem en normale hulpen al. Zonder ook maar 1 keer protest, ze komt zichzelf melden van hé ik wil weer mee!
Een week later weer, kar erachter gehangen en weg wezen! En zelfs alles bitloos.

De stap van "gekkigheid" in de opvoeding naar een ruiter of een kar, is dus gewoon heel klein voor zo'n dier, het is allemaal normaal, dus geen probleem.

En voor je begint te roepen dat ik een onverantwoorde penny ben, hier komen de kleine lettertjes.

Voor ik uberhaupt aan dit dacht ging ik al met de pony wandelen, wijken voor de druk leren, verkeersmak was ze al, met poetsen zonder halster of iets stil staan, en dan perfect, gewend aan over haar heen hangen, en drukte. Ik had al eens wat aan de lange lijnen geprobeerd, kende de pony perfect. Ze is 5 jaar oud, mentaal en lichamlijk volwassen, zeer lief en rustig. Gaf zelf aan meer te willen doen. Dusja toen was op een dag mijn zeer netjes rijdende nichtje mee. Die heeft eerst een half uur staan tutten, en toen eens zadel erop, longeren 5 min daarmee, no problemo. Kindje netjes 1 keer hangen, natuurlijk geen probleem kent ze al. Kindje erop, ach klein verschil. Eerste stapjes wat onzeker met mij ernaast, maar hé er zat een vrolijk iemand op haar rug dus het was allang goed. Nog helpen sturen, stoppen, stappen en draven eerst, toen dat goed ging steeds wat meer afstand en uiteindelijk los. Steeds kijken of ze het nog leuk vond, anders waren we direct gestopt. (En nee wel op een goed moment, niet als beloning voor slecht gedrag.)
Positief geindigd, alleen nog wat weinig evenwicht, maar verder, toppie. :)

Een week later, weer mijn nichtje mee. Pony gaf zelf aan weer mee te willen, dus weer tutten, opzadelen etc. Ik een ponyvriendinnetje meegenomen als gezelschap, en zomaar een kwartiertje om het dorp geweest. Lange rechte lijnen maken, evenwicht zoeken, welgeteld 2 keer even in draf geweest omdat pony het zelf aangaf te willen. Eerst natuurlijk weer ernaast lopen, maar steeds wat meer afstand genomen tot ik gewoon er achter liep met het andere ponytje. En ik ben pas begonnen met afstand nemen toen ik 1 keer een schrikreactie had gezien, die was hetzelfde als aan de hand, gewoon even opzijspringen, dus vertrouwde ik het wel.

Weer een week later, pony voledig bijgekomen lijkt me. Er stond een buitenrit op de planning, maar we kwamen 1 paardje om voor de wagen te zetten tekort. Nou je raad het al, pony kende lange lijnen, dus wij eens gaan kijken wat ze van voor een karretje lopen vond. Rustig laten kijken, alle tijd gegeven, in de bak ernaast en dan erachter, toen pas rustig op het wagentje (sulky achtig iets voor 2 personen, weegt geen drol) gaan zitten. Pony vond het allang best, gaan we nou al naar buiten??? :+
Nou toen een iets langer rondje als de week daarvoor gedaan, ik op een brave pony voorop, daar liep pony voor het wagentje lekker achteraan. Op de wagen zaten twee mensen die ervaring hadden met mennen en beleren, een daarvan had natuurlijk z'n handen vrij, die hield een andere shet vast voor de gezelligheid en om pony op haar gemak te stellen. Weer gaf pony zelf aan meer te willen, dus dat rustig gedaan. (Wel tegen zichzelf beschermt.) Iets vaker en langer gedraafd, was top. En natuurlijk altijd helemaal de hemel in prijzen.

Wat ik met dit voorbeeld wil zeggen, is dat je met een goede opvoeding, en lekker veel gekke dingen doen, heel veel kunt bereiken. Wanneer jij als leider aangeeft dat iets goed en normaal is, dan is het voor een paard gewoon zo.
Ik heb al zo vaak (ook op bokt) moeten horen dat ik maar geluk heb dat ik makkelijke paarden heb, anders zou ik allang verongelukt zijn. :roll:
Want ja, jij hebt makkelijke paarden dus daarom kun je gekke dingen doen.
Nee, omdat ik gekke dingen doe heb ik juist makkelijke paarden, het werkt precies omgekeerd. :D

Zo vinden mensen het raar dat ik met mijn paard naar de kermis ga om een suikerspin te halen. (Exreem voorbeeld maar toch.)
Want nee, daar zul je een paard met echt karakter nooit aan kunnen laten wennen.
Euh, maar dat paard met karakter gaat wel braaf op de trailer, en op concour met allerlei "enge" dingen.
Imo is dat het zelfde, alleen een ietsje verder uitgebouwd. Omdat jij het normaal vind om op wedstrijd te gaan, gaat je paard dat op den duur ook vinden. Rijd jij dagelijks langs een pretpark, gaat je paard dat ook normaal vinden.

Mijn mening is dus dat elk paard met de juiste trainer en training "makkelijk(er)" kan worden. Want ook dat "braaf zijn" is imo een kwestie van opvoeding, dat hoort er bij. In mijn eerste topic kwam dat wat extreem over, ik zal het wat afzwakken. Ik zeg niet dat je plots met je sportgefokte dressuurcrack naar de binnenstad moet rijden om een ijsje te halen, dat zou zelfmoord zijn. Maar ik denk wel dat je ieder paard toch in een bepaalde mate voor dingen kunt desensibiliseren, en hem zo steeds makkelijker maakt. Want hoe vaker een paard merkt dat iets niet echt eng is, hoe groter zijn zelfvertrouwen en hoe verder je kunt gaan met enge dingen. Zijn reactie zal mischien altijd heftig blijven, goed dat is de aard van het beessie. Maar als je het langzaam opbouwt kun je toch wat bereiken.

Nog even heel kort samengevat:
Wanneer je je paard een brede basis meegeeeft, met naast basisopvoeding ook nog wat nuchterheid tov nieuwe rare dingen, krijg je een veel makkelijker paard later, en zullen nieuwe dingen sneller geaccepteerd worden. Waarom? Omdat het gewoon normaal is en gewoon kan, en dat dus ook veilig.
Een paard word makkelijk omdat je er gekke dingen mee doet, niet andersom! :)

Barst los, maar houd het aardig. ;)
Waar ik vooral naar benieuwd ben, in hoeverre denken jullie dat elk willekeurig paard inderdaad zo "makkelijk" kan worden?
En wie heeft ervaringen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:26

Wat? :+
Ik wou graag een suikerspin. En waar ik te fiets kom daar ga ik te paard ook. En omdat ik wel vaker gekke dingen doe, had paardlief zoiets van goed, het zal wel weer eens. Het is raar maar dat is het wel vaker.
Edit: Goed nu ik het zo teruglees met jou reactie eronder klinkt het wel wat appart. :o

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:29

Heel goed, en zo moet het eigenlijk ook wel, dan heb je er heel prettige paarden aan, gewoon alles laten zien en kennis laten maken en alles laten wennen, daar heb je veel plezier van.

Heb ik ook met mijn arabier, veel mensen zeiden dat hij zo goed is opgevoed en dan dan ben ik er trots op, want ik heb hem vanaf dat hij 1 jaar oud was en pas toen hij bijna 8 jaar werd verkocht en nu is hij weer terug in mijn bezit, en ik heb er nog steeds profijt van, van de goede opvoeding die hij heeft genoten.

Ik vind mijn arabier heel makkelijk en superbraaf, ook van toen hij nog hengst was, want hij had wel respect voor mij, ik was gewoon niet bang voor hem en durfde hem wel op zijn donder te geven, als hij echt iets doet wat niet mag, en los is hij heel wild en stout en ben ik bij hem is hij zo mak als een lammetje, heeft ook ermee te maken dat hij lekker mag ravotten en stoeien met andere paarden en heeft ook gewoon paardse opvoeding gehad dat is ook heel belangrijk, dat hij sociaal is opgegroeid, dan heb je er een leuk paard aan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-08-10 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:30

Ik denk dat je voor een groot deel gelijk hebt. Veel mensen doen veel te moeilijk, maken het voor zichzelf en hun paard te ingewikkeld.
Nu zijn er echt heel gevoelige, lastige, e.d. paarden die niet zomaar gaan veranderen in een makkelijk paard, waar het hete/koppige/... altijd wel gaat blijven inzitten.
Ook lukt dit niet bij ieder persoon, sommige mensen stralen nu eenmaal rust en leiderschap uit en hun zal dat wel lukken. Sommige mensen, al hebben ze nog zo'n fantastische rijtechniek slagen er na jaren nog niet in om wat rust en leiderschap uit te stralen op hun paard, wat je voor zo'n dingen zeker nodig hebt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:32

Nee, ben ik het niet mee eens. Tuurlijk speelt opvoeding een grote rol. Maar je hebt ook aanleg. En sommige paarden zullen nu eenmaal altijd rotzakken blijven, maar dat zijn vaak de fijnste beesten voor de sport!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:34

owh :p ik had net geregeerd in dat andere topic met een kort samenvattingske van mij en mijn paardje :p
Khad het allemaal niet echt gemeen of weet ik vele hoe opgepakt :p

Kdenk ook dat elk willekeurig paard zo makkelijk kan worden :p Moet soms wel effe zoeken naar juiste manier van ze te stimuleren zeker:p

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:35

Ja dat ben ik ook met je eens Chaos, karakter speelt ook een belangrijk rol in, het klikt of het klikt niet, ik had vroeger vaak moeilijke paarden te verzorgen en of te rijden, altijd komt het met de tijd goed en kan je er van alles mee doen, dan heb je er fijne paarden aan met vechtlust.

Ooit had ik een andausier verzorgd en bijgereden, dat was een echte rotzak maar heerlijk beest om mee te rijden en ermee naar buiten te gaan, die zal je nooit eraf gooien en wil altijd door en was nergens bang voor, ideaal.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-08-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 22:35

Haha you go blowdiene!

Hhm nu ik het beter uitleg gelukkig wel positieve reacties. Het is te vergelijken met verkeersmak maken, maar dan een stapje verder gaan.

Het houd overigens ook in dat paardlief laatst in het bos gewoon los liep terwijl wij zaten te picknicken op een grasveldje. Gewoon ingesloten plek, en ze bleef netjes bij ons. Natuurlijk zou ik dat niet met ieder paard zo 123 doen, maar niets is onmogelijk, en door veel te doen kom je er wel.

@Chaos: Natuurlijk is de een makkelijker dan de andere, maar toch valt er kennelijk wel iets makkelijker te maken aan die dieren, anders zouden ze ook nooit zadelmak etc. worden toch?

blowdiene

Re: Stelling: Paarden zijn makkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:49

Nee echt waarom niet!
Ik denk dat ik binnenkort even door de macdrive ga om een macflurry te halen :+)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:54

Miss_Malfoy schreef:
Haha you go blowdiene!

Hhm nu ik het beter uitleg gelukkig wel positieve reacties. Het is te vergelijken met verkeersmak maken, maar dan een stapje verder gaan.

Het houd overigens ook in dat paardlief laatst in het bos gewoon los liep terwijl wij zaten te picknicken op een grasveldje. Gewoon ingesloten plek, en ze bleef netjes bij ons. Natuurlijk zou ik dat niet met ieder paard zo 123 doen, maar niets is onmogelijk, en door veel te doen kom je er wel.

@Chaos: Natuurlijk is de een makkelijker dan de andere, maar toch valt er kennelijk wel iets makkelijker te maken aan die dieren, anders zouden ze ook nooit zadelmak etc. worden toch?

Dat hoeft niet, ik ken zat paarden die in de hand de grootste klootzakken zijn, waren met name hengsten of dekhengsten -dat wel, maar onder het zadel, wauwie. Dan hebben ze nog wel veel karakter en zijn ze heet en temperamentvol, maar met de juiste ruiter en een fijne samenwerking worden dat de beste paarden hoor!

Maar das mijn mening natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:56

blowdiene schreef:
Nee echt waarom niet!
Ik denk dat ik binnenkort even door de macdrive ga om een macflurry te halen :+)

Hier hebben we het ooit eens geprobeerd maar werden er uit gezet. Maar dat is jaaaaaren geleden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:27

Ik vind paarden niet gemakkelijk. Elk paard heeft ook zijn moeilijke en makkelijke kanten denk ik. Een paard kan doodnuchter zijn maar zo slim en vlug dat hij je regelmatig te snel af is, een paard kan goudeerlijk zijn maar zo ongelofelijk kijkerig dat je vooral bidt dat er nergens een grasspriet verkeerd staat, een paard kan superbraaf zijn maar zo sensibel dat hij reageert als jij een spier in je kont beweegt.
Uiteindelijk blijft het wel zo'n zes-, zevenhonderd kilo onder je en als ze besluiten dat ze niet willen wat jij wilt heb je het nakijken. Gelukkig zijn ze van nature normaal erg coöperatief maar makkelijk zou ik niet willen zeggen. Over het algemeen vind ik pony's trouwens wel handelbaarder en nuchterder dan paarden, daar kom ik toch vaker 'opstappen en wegrijden' bij tegen waar de paarden vaak langer moeten wennen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:30

ooh ik heb ook van die ontzettende lieverds <3
nooit last met ze,, heeeerlijk :j

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:03

Chaos schreef:
Nee, ben ik het niet mee eens. Tuurlijk speelt opvoeding een grote rol. Maar je hebt ook aanleg. En sommige paarden zullen nu eenmaal altijd rotzakken blijven, maar dat zijn vaak de fijnste beesten voor de sport!

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
toen ik 4 jaar terug mijn eerste paard kocht was het echt een hufter.
let wel gericht schoppen naar je continu rodeo onder het zadel en je ging bij haar nog sneller het land / stal uit dan dat je er in ging.
er was geen land mee te bezeilen en heb toen ook een doods verklaring van de veearts gekregen.
nu zijn we 3 jaar verder en het is een gewedig paard geworden, ik kan er alles mee!
ze bokt niet meer ik mag in haar stal komen in der weiland ik kan staan op der rug echt alles wat je maar kan bedenken, en ik zou haar echt nooit meer kwijt willen ze is echt me vriendin en me alles !
dus ja ik denk dat het zeker wel met de opvoedding te maken heeft.
je moet lief zijn voor je paard en respect voor ze hebben dan hebben ze dat ook voor jou!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:40

Je maakt of kraakt een paard, bij een goede opvoeding ben je al over de helft in alle verdere opzichten...

Een tweejarige groene hengst kan stukken makkelijker zijn als een 10 jarig "verpest" paard.
Ik vind het zonde hoe sommige jonge paarden verpest worden en een foute opvoeding krijgen, het gaat er allemaal makkelijker in als eruit...

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:16

Ik ben zelf van mening dat consequent zijn het tovermiddel is.
Zolang jij duidelijk (en met respect) aangeeft ja is ja en nee is nee, zal het dier jou als leider beschouwen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:27

marjoleinft schreef:
Chaos schreef:

daar ben ik het niet helemaal mee eens.
toen ik 4 jaar terug mijn eerste paard kocht was het echt een hufter.
let wel gericht schoppen naar je continu rodeo onder het zadel en je ging bij haar nog sneller het land / stal uit dan dat je er in ging.
er was geen land mee te bezeilen en heb toen ook een doods verklaring van de veearts gekregen.
nu zijn we 3 jaar verder en het is een gewedig paard geworden, ik kan er alles mee!
ze bokt niet meer ik mag in haar stal komen in der weiland ik kan staan op der rug echt alles wat je maar kan bedenken, en ik zou haar echt nooit meer kwijt willen ze is echt me vriendin en me alles !
dus ja ik denk dat het zeker wel met de opvoedding te maken heeft.
je moet lief zijn voor je paard en respect voor ze hebben dan hebben ze dat ook voor jou!

Ginger? Vervelend? Welneee :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:49

Ik ben het voor een groot deel wel met je eens :j Maar er blijven uitzonderingen ;)

Mijn onwijs pittige en rillerige draver heb ik buitenrit-mak gemaakt op 1 januari terwijl er nog allerlei vuurwerk werd afgestoken :D Een heel jaar lang draaide ze na twee passen alweer om en racede ze terug naar stal. Met geweld, met liefde, met toverkunsten...het had gewoon geen nut.
Totdat ik het dus die dag nog maar eens ging proberen! Door alle enge knallen vergat ze zich gewoon om te draaien :') Ik heb drie uur lang buiten gereden, over een grote brug, langs een grote weg, spoorweg oversteken, het ging allemaal ineens prima :))
Nooit geen last meer gehad daarna en ik heb sindsdien fijne buitenritten kunnen maken :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 02:56

Nee ik ben het niet met je eens.
Ik heb 2 paarden, de ene heb ik 8 jaar (Quell), de ander heb ik 10 jaar (Stan). Quell is een makkelijk paard en heeft toch echt dezelfde opvoeding gekregen als Stan, maar Stan leeft lekker zijn eigen leven. Genoeg mensen de revue gepasseerd in de trant van 'die wilde bok tem ik wel ff', maar kwamen allen van de koude kermis terug.
Heb dus ook na een paar jaar vechten besloten dat meneer zijn eigen leven mag leiden, maar dat hij me wel ff moet vertellen hoe hij het precies wenst (hij vindt het een prima hotel, alleen zijn de porties muesli zo klein, hij is een bekende van de Ombudsman).
Karakter is zo'n groot deel van of het een makkelijk paard is/wordt of niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 03:06

Quellian schreef:
Nee ik ben het niet met je eens.
Ik heb 2 paarden, de ene heb ik 8 jaar (Quell), de ander heb ik 10 jaar (Stan). Quell is een makkelijk paard en heeft toch echt dezelfde opvoeding gekregen als Stan, maar Stan leeft lekker zijn eigen leven. Genoeg mensen de revue gepasseerd in de trant van 'die wilde bok tem ik wel ff', maar kwamen allen van de koude kermis terug.
Heb dus ook na een paar jaar vechten besloten dat meneer zijn eigen leven mag leiden, maar dat hij me wel ff moet vertellen hoe hij het precies wenst (hij vindt het een prima hotel, alleen zijn de porties muesli zo klein, hij is een bekende van de Ombudsman).
Karakter is zo'n groot deel van of het een makkelijk paard is/wordt of niet.

Eeeen bedankt, nu heb ik jenever in m'n neus :') _O-

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:51

Ik denk dat wij dan onze discussie ook beter in dit topic kunnen voortzetten. ;) Heb even mijn laatste bericht uit het andere topic hierheen gekopieerd.

Miss_Malfoy schreef:
O sorry ik heb het nu over het paard dat jij beschreef als moeilijk.
Ik bedoel daarmee te zeggen, jij vind het normaal dattie op de trailer gaat, dus dan is het voor het paard op den duur ook normaal. Als jij dolgraag op de kermis zou willen rijden zou het er wie weet ook wel van komen. Maar omdat jij dat niet normaal vind, zal je paard dat ook nooit vinden. Wat niet aanvallend bedoelt is, je zou wel gek zijn om daar bv jaren op te gaan trainen terwijl je dat totaal niet belangrijk vind.

En mensen nogmaals, mijn openingspost was gewoon humoristisch geschreven, op een gedeelte als paardenpraat is daar ruimte voor. Daar ga ik me niet voor verontschuldigen of whatever, het is gewoon een leuk verhaaltje. Jammer genoeg moet je kennelijk overal op bokt jezelf eerst weer bewijzen.

Beantsje, sorry zeg ik ben beter van jou gewend dan dit. Maar bedankt voor je denigrerende woorden hé.

Overigens, zijn er mensen die dit liever op bv een serieus forum als discussies zouden willen bespreken? Aangezien mensen het toch een interessantere discussie vinden dan verwacht. Verder, voor persoonlijke aanvallen staat mijn pb box open, houd dit topic leuk en scheelt jullie gedoe met de mods, aangezien ik het nu lichtelijk beu begin te raken om mezelf te moeten verantwoorden. Want oja, ik zit nog 1 jaartje van de heilige 18 af.
En nee dat is verder allemaal geen probleem, jullie zijn volwassen dus laat mij eens zien hoe volwassenen dat oplossen.

Dit paard gaat idd bijna iedere week mee op de trailer, en paarden op de trailer/vrachtwagen is voor mij idd de normaalste zaak van de wereld. Echter is dit paard niet te laden ( gaat even compleet over de rooie) zonder een schop in zijn donder/klap met de bezem, En ze is wel degelijk heeeel goed opgevoed. Dus ik blijf het een moeilijk paard vinden. ( hebben al een hoop mensen naar gekeken, Heb er iemand bij gehad voor problemen met trailerladen. Conclusie: Paard is niet te laden zonder schop/klap met de bezem ;) )

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:56

ik vind het eigenlijk helemaal niet raar, mijn paard is zo ook opgevoed door mij, ik ga vaak met hem langs de mc-drive om een mcflurry te kopen :)
en als er braderie is ga ik wandelend met hem langs de braderie :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:00

Miss_Malfoy schreef:
Zo vinden mensen het raar dat ik met mijn paard naar de kermis ga om een suikerspin te halen. (Exreem voorbeeld maar toch.)
Want nee, daar zul je een paard met echt karakter nooit aan kunnen laten wennen.
Euh, maar dat paard met karakter gaat wel braaf op de trailer, en op concour met allerlei "enge" dingen.
Imo is dat het zelfde, alleen een ietsje verder uitgebouwd. Omdat jij het normaal vind om op wedstrijd te gaan, gaat je paard dat op den duur ook vinden
. Rijd jij dagelijks langs een pretpark, gaat je paard dat ook normaal vinden.

Hier wil ik dan toch weer even op reageren, omdat dit deels op mij slaat gezien onze discussie in het andere topic ;)
Mijn paard kan aan de hand een ongelooflijke klootzak zijn, maar het is wel een verschrikkelijk goed sportpaard. Echter als ik met dit paard de ring in kom voel ik meteen of ze haar dag heeft. Heeft ze een goede dag, loopt ze de sterren van de hemel en wint alles, maar heeft ze een slechte dag, dan is ze opstandig en gaat ze gewoon om ieder klein dingetje compleet over de rooie. En ja dat is een paard wat bijna dagelijks op ander terrein komt, wat 3 keer per week op de vrachtwagen mee weg gaat, maar toch slaat af en toe die knop om en dan is er geen land mee te bezeilen, ook niet op wedstrijd terwijl zowel paard als ik ontzettend veel wedstrijdervaring hebben ;) Dus nee mijn paard vind het op de vrachtwagen gaan en op concour gaan, nog steeds niet normaal, ook niet na jaren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:13

Ik vind dat TS zeker een punt heeft. Er zijn genoeg mensen die al op voorhand ervan uit gaan dat (bv) buitenrijden niets voor hun paard is, omdat hij te wild/druk/heet noem maar op is. Ze proberen het dus gewoon op voorhand niet. De eerste keer dat ik met mijn paard (had hem twee weken) aan de hand buiten ging, had ik een steigerend paard in mijn nek. Nu passeren we met los teugeltje de vrachtwagens.

Het was door het juist allemaal te doen, dat het een gewoonte werd. Tunnels, trailers, bruggetjes, smalle doorgangen etc, ik ga er gewoon altijd vanuit dat mijn paard mij wel volgt, en hij doet het ook gewoon altijd (eventueel na wat aanmoediging). En het is daarom geen gemakkelijk paard, want we gaan ook soms steigerend een maïsveld in als hij de druk even niet aankan. Maar dat is bij hem een kwestie van geduldig blijven en kalmeren, dan kunnen we weer verder ;)

Ik denk wel door gewoon veel te doen, je paarden gemakkelijker maakt. Uiteindelijk gaan onze honden ook zonder problemen mee in de kajak, gewoon omdat ze het al gewoon zijn dat we hen bij alles meeslepen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:26

Ik wil trouwens nog wel even zeggen ( om misverstanden te voorkomen ;) ) dat je zeker gelijk hebt dat het overgrote deel van de paarden wel degelijk makkelijk te krijgen is, als je iets maar vaak genoeg doet. Ik zeg niet dat wanneer iemand zegt "nou meid, maar ik heb toch een moeilijk paard" dat dat waar is. Ben zeker van mening dat er legio paarden zijn die harstikke mak en braaf kunnen worden als je iets maar vaak genoeg doet. Máár, er zijn altijd die paar paarden die alles in zich hebben om een topper te worden, en dit zijn nu juist de paarden waar ik het over heb. Sommige van deze paarden zijn gewoon zo doorgefokt, zo heet, zo sensibel en zo "gek", die kun je 100 duizend keer meenemen ergens naar toe, maar makkelijk zullen ze nooit worden. En ik denk dat je niet kunt oordelen over deze paarden zolang je zulke paarden niet onder je kont hebt. En uit jouw berichten kan ik opmerken dat je geen ervaring hebt met deze paarden ;)