Longeren op deze manier??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deze manier van longeren is

goed, zo doe ik het ook
8 (17%)
normaal
11 (24%)
niet goed
17 (37%)
echt helemaal fout
9 (20%)

Totaal aantal stemmen: 45

maxjevanmij

Longeren op deze manier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 07:03

leentje1975

Re: Longeren op deze manier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:08

Wil eigenlijk wel graag weten waarom het niet zou kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:08

Ik zie alleen dat die wat te diep loopt, maar daar hebben friezen wel vaker last van dat ze achter de loodlijn komen.
Je ziet de lijnen ook heel vaak gewoon los hangen dus ze zal hem er zelf niet intrekken.

Beetje overdreven dit.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:10

Eh ik vind het er niet echt fijn uit zien.. paard loopt wel erg korte en diep met de hals. En ik zie een dubbele longe en ook nog een bijzet? Beest kan z'n hals niet eens uitschuiven volgens mij. En juist omdat friezen zo snel 'opkrullen' moet je hem niet zo gaan bijzetten :n

En die longeerlijn hangt in stap achter z'n benen ook wel wat laag :s

maxjevanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 07:14

idd, friezen hebben dat snel en al die touwtjes eraan waarom? paard kan toch niet echt fijn lopen zo.
geen ruimte..
eigenlijk doet ie het nog braaf ook....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:15

ik zou hem idd iets langer in zijn hals zetten, maar verder zie ik geen probleem in deze manier van longeren hoor.
de lijnen hangen los, paard loopt ontspannen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:18

Ik vind dat je veel meer rekening moet houden met de natuurlijke houding van dit paard (opgericht) en daar niet teveel het tegenovergestelde moet gaan vragen, ik vind dit teveel achter de loodlijn (ben op zich niet voor iets achter de loodlijn, maar dit vind ik veel te veel) en te diep. Ik vind dat als je hem al op deze manier longeert, moet je zeer goed zorgen dat de achterhand er meer onder komt zodat hij voor wat omhoog komt. Nu is het alleen maar diep diep diep. Laat hem ook zelf naar die houding toewerken, geef hem de kans in de longeerhouding ook wat te ontspannen. Ik vind dat hij nu maar in 1 houding kan lopen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:23

Mister01 schreef:
ik zou hem idd iets langer in zijn hals zetten, maar verder zie ik geen probleem in deze manier van longeren hoor.
de lijnen hangen los, paard loopt ontspannen.

Dit paard word in deze houding gedwongen door de bijzet.
Je kan je paard ook zonder de bijzet longeren en hem zelf de houding neerwaarts bijbrengen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:33

als ik zelf longeer met bijzet dan gebruik gewoon mijn teugels.
die bind ik tussendoor zijn voorbenen aan de longeersingel vast, dus is de houding veel meer neerwaarts.

ik zeg ook dat ik de bijzet langer zou zetten, maar misschien is er wel een speciale reden voor dat ze dit zo doet.
je hebt niet alle info als je een filmpje kijkt.
maar in verhouding met hoe je veel mensen ziet longeren vind ik dit echt wel mee vallen hoor.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:36

Ja maar door die teugels word je paard gedwongen in die houding te lopen en komt het na mijn idee niet voort uit een zelf ontspanning van het paard.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:40

De bijzet moet iets langer, maar verder geeft het paard wel goed na. Alleen doordat de bijzet te strak is komt ze achter de loodlijn.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:52

er is geen verschil tussen een bijzet of je teugels gebruiken hoor!!!

bij allebei zet je ze in een houding, en hoe fijn die houding is voor je paard ligt aan degene die hem vast zet.
ik begin altijd heel los, hij kan dan gewoon ook nog zijn hoofd omhoog doen, en later na het loswerken zet ik hem iets strakker, maar je zal NOOIT de teugels strak zien staan als ik met hem aan de longe bezig ben.
(ok tenzij hij het in zijn kop krijgt en als een hert gaat lopen springen ofzo!! hahaha)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:22

Vind het er niet zo fijn uitzien. Hij loopt met z'n kin bijna tegen ze knieën. Zou hem langer laten. Als hij nu struikeld gaat hij volgens mij over kop. Nee niet echt mijn manier.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:34

ziet er niet heel fijn uit nee, paard loopt te diep en lijkt te gedwongen naar beneden te lopen. Het zou in ieder geval neits voor mijn paardje zijn, want die kukelt dan gelijk helemaal op de voorhand :P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:36

paard loopt gewoon aan de dubbele longe, misschien heeft ze het dier wel met een reden zo diep lopen.
In mijn ogen loopt ie iets te diep maar niks mis met de manier van longeren.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:58

Niet alleen aan de dubbele longe. Ook aan de bijzet als je goed kijkt.

Hij loopt niet kort of gedwongen, maar hij gebruikt zijn rug en achterhand helemaal niet. (zie je duidelijk bij het aanspringen in gallop)
Een pessoateugel zou wellicht wat beter zijn in dit geval, kan hij ook daadwerkelijk lang en laag lopen ipv diep en rond. Zijn achterhand wordt er wat verder onder begeleidt waardoor hij ook zijn rug gaat gebruiken.
Hij loopt niet sloom, maar ook niet actief. Als dit mijn paard zou zijn, zouden er sleepsporen van zijn achterbenen in het zand staan.

Het is niet gemeen wat ze doet, maar gewoon niet effectief. Dit is puur beweging geven zonder echt te trainen. Mag ook wel eens toch?

[edit] met niet gedwongen bedoel ik dat hij niet zo strak vast staat dat hij gespannen wordt. Beetje verkeerd woord gebruikt..

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:12

Oeiii.. ik vind hem ook wel iets diep! naar mijn mening kan die ook niet anders?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:17

heb bokker Chaos maar even pb gestuurd aangezien het (volgens mij) haar paard is.

Ik vind het er niet slecht uitzien!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:20

Ik erger me eraan dat ze het paard niet beloont... ook dat hoort bij het longeren.

''gaaaalop'' *paard springt aan* '' braaf!''

Ook vind ik 'm veel te diep vastgezet.

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:46

Ik vind hier niks mis mee. Paard loopt inderdaad te diep, maar niet gespannen. Misschien heeft ze hier wel een reden voor?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:48

ben ik de enige die het vreemd vind dat ts nog maar 2 posts heeft? lijkt me eerder dat ze een rel topic start of een persoonlijke aanval op iemand.. ik vind er niets mis mee.. weet jij veel waarom

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:41

Er wordt ergens in een ander topic gemeld dat agossie nu weer opgepakt wordt na een behandeling, wellicht is het daarom, en die van mij liep ook wel eens zo, juist omdat ze dat zelf opzocht. Loopt fijner denk ik dan maar. Ennuh wat TS betreft: VAKANTIEIEIEIEIEIE

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:48

ik vind persoonlijk het paard te diep lopen en iets te kort bijgezet. MAAR dit kan een reden hebben, een fries heeft een "langere" rug dus kan dieper en ronder lopen vooraleer zijn volledige ruglijn "opgerekt" wordt, dus als het maar voor even is, zie ik er geen graten in. Ikzelf durf mijn paard ook wel eens net iets te kort/diep bijzetten, maar da's altijd na voldoende opwarmen en opbouwen voor slechts enkele voltes op elke hand en daarna weer terug zoals het hoort of lang en laag om uit te draven
met de manier van longeren heb ik al helemaal geen probleem

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:02

Hij loopt iets te diep, maar ik vind het er niet slecht uit zien.
Hij beweegt lekker los door het lijf en loopt ontspannen. Het is niet zo dat je dat de achterhand er beter onder krijgt door hem losser of hoger bij te zetten.

Ik zie er alleen het nut niet van, dit paard zo op internet te zetten. Alleen om al deze reacties tegen te gaan. Ik geloof ook niet dat iemand hem na het zien van een longeervideo gaat kopen.
Jolliegirl schreef:
Ik erger me eraan dat ze het paard niet beloont... ook dat hoort bij het longeren.

''gaaaalop'' *paard springt aan* '' braaf!''

Ook vind ik 'm veel te diep vastgezet.

Als je dat doet geef je tegenstrijdige stemhulpen, eerst jaag je hem op om in galop te gaan en vervolgens zeg je braaaf, dat erg op hoooo lijkt. Een paard begrijpt niet dat je hem beloont, maar denkt dat ie weer langzaam moet gaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:38

Tjongejonge. Dit is mijn paard..
Ik kan alleen maar zeggen, hahahaha.

Ik zet dit paard toch niet op internet voor Bokt.. :+ Ik zet het filmpje op internet omdat ik ze dan niet kwijtraak als mijn tel. kapot gaat.

Muhahaha. Discussieer lekker verder. Mijn paard leeft nog steeds..