Goede of slechte houding paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Goede of slechte houding paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:41

Hey iedereen!

Ik heb een vraagje.
Mijn verzorgpaard (draver in profiel) vond het altijd erg moeilijk om haar rug te ontspannen en te strekken. Toen ben ik steeds bezig geweest met haar lang en laag te vragen (in de stofzuigerstand).
Nu ontspant ze altijd goed haar rug en loopt er (bijna) altijd zo bij:
AfbeeldingAfbeelding

Nu vraag ik mij af of het slecht voor haar is om steeds in deze houding te lopen. Ze loopt dan namelijk wel erg op haar voorhand.
Moet ik haar wat meer omhoog gaan vragen?

Naomiponne

Re: Goede of slechte houding paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:31

Volgens mij kan het geen kwaad hoor.
Zolang je paardje zich zo lekker ontspant?
Maar ik heb hier verder niet veel verstand van. :#

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:33

Ik weet eigenlijk niet of het slecht is om continue zo te lopen, maar als ik jou was zou ik gaan beginnen met haar iets hoger in te stellen. Ze loopt zo keurig maar ook als je haar voorzichtig meer bij elkaar rijdt is dat goed voor haar rug hoor! Mits ze natuurlijk ontspannen blijft.
Leuk paard hoor!

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:51

Ts, waarom vind jij dat ze teveel op de voorhand loopt? Waar baseer je dat op? (gewoon nieuwsgierig hoor).

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:07

Ik merk dat als ik een overgang wil maken dat ze een soort van instort op haar voorhand. Haar achterhand houdt ze er dan totaal niet onder.
Dan krijg ik zeg maar dit effect:Afbeelding

Ik dacht dat dat misschien kwam doordat ze niet genoeg omhoog komt met haar hals. Ik vind wel dat ze haar achterhand heel goed meeneemt als ik draaf, maar het moment dat ik wil gaan stappen stort ze helemaal in elkaar.

Maar jij denkt dat ze op deze foto niet op de voorhand loopt? Ik heb er namelijk niet bijster veel verstand van :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:10

ze loopt niet alleen op de voorhand maar ook nog uitelkaar.
Wil je dressuurwedstrijden rijden?

Anders kun je best zo blijven rondhobbelen,alleen ik ben altijd bang voor hoefkatrolontsteking bij het teveel belasten van de voorhand.(maar wie ben ik...)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 18:15

Loopt ze uit elkaar? Dat had ik namelijk nooit gedacht... Omdat ze haar achterhand er zo goed onder brengt!
Zou je dat soms iets beter aan mij kunnen uitleggen?

En dressuurwedstrijden ga ik niet rijden ;)

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:27

Mijn vraag was meer om er zelf ook wat van te leren :)
En ben daarom ook wel benieuwd naar Geerke's onderbouwing; hoe zie jij dat ze uit elkaar loopt en op de voorhand?
Onder het zadel voel ik het ook wel als mijn pony dit zou doen (wat de ts ook zegt).

En idd, hoefkatrolontsteking komt sneller om de hoek kijken als een paard veel op de voorhand loopt onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 10-08-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:27

ze wordt niet begrenst van voren...dus ze loopt niet netjes bij elkaar...hou moet ik dit nu uitleggen?

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:29

Haha lastig he, maar betekent 'niet begrenst van voren' automatisch slecht ruggebruik?
Bedoel je dat als de ts meer oprichting zou vragen en daarbij de achterhand goed erbij zou rijden, ze al minder uit elkaar zou vallen? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:33

nee echt slecht ruggebruik is dit niet...je moet ook niet teveel begrenzen van voren dat is ook weer niet goed.
Slecht ruggebruik is als het paard zijn rug weg drukt...dat is hier niet het geval.

Iets meer oprichting en ietsje begrenzen...maar hoe doe je dat met z'on koord om zijn nek?
Of zie ik het verkeerd?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:35

Rijdt je altijd met een rope? Lijkt me moeilijk om een paard met rope wat meer op te sluiten! Ik rijd altijd met rope als ik in de bak ga (toevallig gister en eergister) en sinds kort heb ik hem er ook lekker ontspannen bijlopen. Lekker rustig drafje en hij heeft zijn achterhand er goed bij. Hij is Z2 geweest en ik krijg hem alleen meer bij elkaar als ik hem echt verzameld vraag, soort van passage iets wat hem is aangeleerd. Als ik met rope rijd let ik er eigelijk niet op of ik hem voldoende bij elkaar heb, hij loopt nu uit elkaar en ik ben eraan aan het werken, maar ik heb echt geen idee hoe het moet met een rope. Ik kan het dus alleen als ik hem in dat passage-achtige drafje laat lopen, dan komt ie hoger in de hals maar kan ook laag.. Soms heb ik hem wat hoger in de hals, maar wel rond maar weet iemand hoe je dat moet doen, met een rope?

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:37

Geerke, bedankt. Slecht ruggebruik leek mij ook niet idd. Ze trekt de rug ook niet hol en paard brengt zijn achterhand onder. Daarom vroeg ik me af hoe jullie dan zien dat ze op de voorhand loopt, omdat het op deze foto's (voor mij deze keer) niet helemaal duidelijk is :)

Ja hoe doe je dat idd.
Komt oprichting dan niet in een 'later' stadium, als het paard de kracht heeft meer op zijn achterhand te komen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:39

je kunt ook een paard zonder oprichten iets meer bijelkaar rijden dan op deze foto...dat laag en rond is op zich niet verkeerd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:41

Wat versta je hier onder oprichting? Om iets hoger dan dit te lopen hoeft ie niet perse een sterkte achterhand te hebben, want dit is erg laag (zo rijdt ik mijn paard nu ook). Maar de oprichting die je hebt vanaf de M om het zo maar eventjes te zeggen, is heel wat anders dan je paard wat meer op te richten, als je het vergelijkt met deze houding. Althans, dat lijkt mij.. Hoe hoog wil je het hebben? Hoe hoger, hoe sterker de achterhand moet zijn, al heb ik daar echt nog nooit last van gehad, van een te slappe achterhand, dus ik weet niet of dat wel zo gaat..

Maar hoe richt je een paard meer op met een rope? Hem naar je hand toerijden en dat een beetje opvangen? Ik weet niet of dat gaat met rope.. Morgen ga ik wat dingetjes uit proberen!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:43

Volgens mij is dit een goede ontspannen houding omdat ze het zelf ook doet. Dit is een natuurlijke houding

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:43

Misschien dan door overgangen, tempowisselingen, schouderbinnenwaarts etc om het (binnen) achterbeen meer te laten gaan dragen.
Naar mijn idee stuwt dit paard van achter nog een beetje ipv dragen. Maar vind het toch best een net beeld hoor. Mocht ik dit verkeerd zien, hoor ik het graag.

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:44

chaatje16 schreef:
Volgens mij is dit een goede ontspannen houding omdat ze het zelf ook doet. Dit is een natuurlijke houding

Als het een natuurlijk houding zou zijn, loopt ze dus wèl op de voorhand. Natuurlijke houding is namelijk meer gewicht aan de voorkant verdeeld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:49

Een natuurlijke houding van een paard is op de voorhand, wat wij dus juist willen voorkomen.. Zou zonde zijn dat ze er problemen van krijgt omdat het haar natuurlijke houding is. Maare... Een natuurlijke houding is oop de voorhand, maar ook met zijn neus helemaal over de grond? Dat betwijfel ik dan weer wel..

Met een rope is het erg lastig om zijgangen te vragen. Zijgangen als wijken lukt wel maar binnenwaarts enzo is nóg moeilijker... En stelling dan weggelaten! Het is zoveel lastiger met een rope omdat je geen direct contact hebt met je paard.. Dingen duren langer (althans, bij mij nu (nog) wel..) Heb jij ervaring met rope rijden in dit stadium, moretje?

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:59

Nee, helaas, nog nooit met rope gereden!
Vraag me idd ook af hoe dat in z'n gang gaat, stelling vragen e.d. met rope. Want het lijkt me toch dat als je je paard wilt laten buigen (bijv op een volte etc) zijn hals ook mee moet buigen. Kijk, met je binnenbeen vraag je de buiging in zijn lijf, maar de buiging in zijn hals?
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 10-08-10 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:59

Ik heb trouwens wel een filmpje van mij rijdend met een rope waarop je heel goed de momenten ziet waarop hij er achter niet goed bij is en iets op de voorhand valt, als hij bijvoorbeeld erg naar beneden zoekt. Als hij dan wat hoger komt, gelijk al een heel klein betje (veeeeels te weinig natuurlijk) gaat zitten. In het verzamelde komt hij iets hoger en als het een beetje passageachtig word komt hij wel te hoog, maar dan zie je wel goed dat hij niet meer zo erg op de voorhand loopt. Hoe moet je video's uploaden? Misschien kan ik het wel laten, zien, kunnen we allemaal 'leren' van al mijn fouten :P

Stelling, ik heb geen idee! Ik rijd hem met rope op mijn zit en benen, dus hij gaat zegmaar voor mijn buitenbeen naar binnen.. Iemand die het wel weet?

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:02

Ik zou niet weten hoe je video's moet uploaden, tip iemand?

Heb je op het moment dat hij heel erg naar beneden zoekt, dat hij terugvalt in tempo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:07

moretje schreef:
Als het een natuurlijk houding zou zijn, loopt ze dus wèl op de voorhand. Natuurlijke houding is namelijk meer gewicht aan de voorkant verdeeld.

Het is niet zo dat een paard van nature - zonder ruiter - op de voorhand loopt.
Het is wel zo dat het meest van zijn lichaamsgewicht met de voorhand gedragen wordt (2/3 van het lichaam zit nl aan de voorkant).
Dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Op de voorhand lopen, is dat het paard z'n voorbenen te lang laat staan en z'n achterbenen niet voldoende onderbrengt (dus meer stuwen ipv dragen).
Het paard loopt dan ahw 'bergafwaarts'.

Waar ik bij deze foto's meer aan zit te denken, zijn te lange tonen, waardoor het paard niet voldoende kan afwikkelen. Zowel voor als achter.
TS, zou dat kunnen? Hoe zien z'n hoeven eruit?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:10

Ik heb het in ieder geval niet, dat als hij naar beneden zoekt, hij terugvalt in tempo.. Nu ik de filmpjes bekijk, lijkt het wel of hij dan iets harder gaat omdat hij dan wat meer vrijheid voelt (omdat ik mijn handen dan laag heb, en bij oefeningen redelijk hoog. Ik ging experimenteren of ik hem zo wat hoger op kon stellen, maar ik weet niet of dat wel kan zo met rope, misschien is dat wel helemaal niet de bedoeling van een rope :P) maar niet zozeer er van achteren beter bij komt, nar mijn gevoel.. Ik weet niet of ts dat heeft, maar bij overgangen terug in ieder geval wel, hoe ik het heb glezen.

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:11

JoviBan schreef:
moretje schreef:

Het is niet zo dat een paard van nature - zonder ruiter - op de voorhand loopt.
Het is wel zo dat het meest van zijn lichaamsgewicht met de voorhand gedragen wordt (2/3 van het lichaam zit nl aan de voorkant).
Dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Op de voorhand lopen, is dat het paard z'n voorbenen te lang laat staan en z'n achterbenen niet voldoende onderbrengt (dus meer stuwen ipv dragen).
Het paard loopt dan ahw 'bergafwaarts'.

Waar ik bij deze foto's meer aan zit te denken, zijn te lange tonen, waardoor het paard niet voldoende kan afwikkelen. Zowel voor als achter.
TS, zou dat kunnen? Hoe zien z'n hoeven eruit?

Bedankt voor de goede uitleg.
Maar is het niet automatisch dat als het meest van zijn lichaamsgewicht op de voorhand gedragen wordt, hij vanzelfsprekend op de voorhand loopt?