les nemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sam_lub

les nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 10:02

ik vind dat voor heel veel problemen die hier gevraagd worden op het forum mensen gewoon les
moeten nemen.
die mensen zijn ervoor je dingen op de juiste manier te leren en er kijk op te houden of je de
hulpen en de dingen die je leerd op de juiste manier uitvoerd.

ik vind dat je zelf wel kan gaan klooien maar je dan vaak de kans hebt je paard verkeerde dingen
te leren of op de verkeerde manier en als je paard dan straks blokkeerd, verkeerd reageerd of
gaat staken krijgt het paard de schuld en word gestraft voor zijn verkeerde gedrag terwijl het de
schuld van de ruiter is omdat deze de verkeerde dingen heeft aangeleerd...

wat vinden jullie hiervan?

nu zullen veel mensen zeggen ja daar moet je dan geld voor hebben maar al les je 1 keer in de maand
is altijd beter dan door verkeerd aan te leren problemen te krijgen met je paard.

Schoentje

Re: les nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:34

ik denk dat iedereen wel eens les nodig heeft. Er zijn toch vaak kleine foutjes die erin sluipen, die je zelf niet direct in de gate hebt.
Om problemen op te lossen heb je zeker les nodig, van acher een pc is het nooit precies uit te leggen wat het probleem en de oplossing is, want geen 2 paarden en ruiters zijn hetzelfde.

Een les kun je zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt elke week prive les hebben van een topruiter, maar je kunt ook eens in de 2 weken in een groepsles rijden. Dat tweede hoeft natuurlijk helemaal niet duur te zijn.

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:28

Iedereen is les nodig, en dat maakt niet uit op welk niveau je rijd.
Als je nooit les hebt, leert men soms foute dingen aan, die ze nooit zullen aanleren met les hebben.
Daar komt bij dat als je les hebt, je weer ergens naar toe kunt met de training zodat het bij je volgende les wéér beter gaat en jullie verder kunnen met andere verbeterpuntjes.

Ben het met schoentje eens dat je je les zo duur kunt maken zoals je zelf wilt.

Lessen zou ook 1 x per 2 weken kunnen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:45

Ik denk dat bijna iedereen wel lest, maar je lesgever kan ook niet alles weten. En op het forum zijn er dan mensen die het net weer anders zien. En daar kan je ook weer tips van krijgen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:48

Elise95 schreef:
Ik denk dat bijna iedereen wel lest, maar je lesgever kan ook niet alles weten. En op het forum zijn er dan mensen die het net weer anders zien. En daar kan je ook weer tips van krijgen.

Ja ik zie het ook zo, ik vraag ook al mijn problemen aan m'n lesgeefster, maar zet het ook altijd op bokt neer want dan kan je toch altijd weer wat andere tips tegen komen.

Die vaak heel handig zijn!

xxilse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:26

als je goed wilt paardrijden is les noodzakelijk, maar je moet ook een klik hebben met de instructeur/instructrice anders wordt het lastig dergelijk problemen op te lossen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:52

RT-P --> RT-D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:56

Tja.

Iedereen zou altijd les moeten nemen. En dan hoeft het niet wekelijks, maar toch met enige regelmaat.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:09

ik vind dat je wel les moet hebben
anders kun je nooit nieuwe dingen goed leren :+

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:38

les is idd wel nodig.
maar wat ik nog niet heb zien staan in dit topic.
het is wel weer een groot verschil van wie je les krijgt.
bij het begin maakt dat niet veel uit, maar als je op wedstrijden rijdt enz.
denk ik wel dat het wat uitmaakt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:46

Idd heeft iedereen les nodig. Je bent nooit te oud om iets te leren of te verbeteren idd.
Wel vind ik het jammer dat als je met een 'probleem' komt in een topic, de eerste reactie is: Les nemen...
Daar vraagt de TS in mijn ogen niet om, maar om een mogelijke oplossing.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:51

dat is waar maja,

ontopic:
door iemand die je lesgeeft, verbeter je.
je leert nieuwe dingen die je eerst niet wist, of waar je geen oplossing voor had.
en ja zoek iemand die een beetje op jou lijn ligt kwa rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:26

kimmie88 schreef:
Idd heeft iedereen les nodig. Je bent nooit te oud om iets te leren of te verbeteren idd.
Wel vind ik het jammer dat als je met een 'probleem' komt in een topic, de eerste reactie is: Les nemen...

Ja, maar vaak is dat dé oplossing. ;)
Bokt heb je niet nodig als je regelmatig lesneemt bij een goede instructeur.

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 08:13

je kan hier op bokt wel iets uitleggen maar het in de praktijk uitvoeren is een stuk ingewikkelder.
als je dan iemand hebt die er toezicht ophoud en je corrigeerd als jehet verkeerd doet of als je te weinig geduld houd is dat wel fijn.
en de basis van het rijden is het belangrijkste van daaruit kan je je paard alles leren maar als je basis al niet goed is.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:20

Ik ben het zeker met je eens dat je les nodig hebt al is het inderdaad maar 1x in de maand zodat je weet waar je aan kan werken en mocht je ergens problemen mee hebben je dat tijdens de les kan bespreken.
Maar dan is er weer een ander punt waar je vindt je nu goede les die echt bij je past. Instructeurs/trices genoeg maarja ze hebben allemaal hun eigen manier veel is dressuur gericht en echt iemand die kwa manier van doen en denken dicht bij jezelf ligt is ook wel lastig te vinden denk ik. Plus dat geld ook wel deels een rol speelt al zou ik zelf liever 50 euro voor een les uitgeven en dan 1x in de 3/4 weken lessen dan wekelijks 15 euro te betalen voor les waar je eigelijk niets leert op de manier die je zou willen.
Heb zelf ook al een tijd geen les meer. Maar heb ook al een poos niet gereden. Maar wil binnenkort weer wel gaan lessen op mijn verzorgpaarden maarja eerst nog iemand vinden en dat is toch best wel lastig eigelijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:26

Les nemen is altijd zinnig. Al is het alleen maar om ervoor te zorgen dat je je paard niet hindert en dat je paard op een goede manier zijn lichaam gebruikt.

Punt is dat je dan inderdaad iemand moet vinden die goed bij jou en goed bij je paard past, dat is vaak lastig. En inderdaad, beter 1 keer in de maand les dan al je problemen op het forum proberen op te lossen.

Het forum kan echter wel helpen door te kijken hoe anderen bepaalde problemen hebben opgelost. Misschien zit er iets tussen wat je aanspreekt of waar je zelf (of je instructeur) nog niet aan gedacht hebt. Meer het uitwisselen van ervaringen.

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 09:41

iedereen moet zoeken naar een trainer die bij hem of haar past je hoeft ook niet bij iedereen les te nemen.
en inderdaad geef ik ook liever 50 euro uit aan goede les dan 15 euro aan slap gedoe.
nu hoeft het ook niet zo te zijn dat degene die 15 euro vraagt niet goed les kan geven het is vaak ook zo dat deze mensen goed les kunnen geven maar geen diploma daarvoor hebben want ja daar vragen veel instructeurs ook meer door omdat ze een papiertje op zak hebben.

en inderdaad kan je het forum wel gebruiken om te kijken of er wat bij zit wat je kan gebruiken maar heb je goede instructie heb je al deze oplossingen al te horen gekregen dan heb je het forum niet nodig.

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:57

Les hebben is zeker goed, niet alleen om nieuwe dingen en problemen op te lossen. Ook kan de trainer jou vertellen dat je bijvoorbeeld niet netjes zit. En tips gevenop het moment dat je rijd. De trainer kan daarop gelijk in spelen

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:13

Chaos schreef:
kimmie88 schreef:

Ja, maar vaak is dat dé oplossing. ;)
Bokt heb je niet nodig als je regelmatig lesneemt bij een goede instructeur.

Dat ben ik dan helaas niet met je eens, MIJN mening is als je je probleem op bokt zet je weer aan nieuwe tips komt... Die je als je ze goed begrijpt weer kan uitvoeren in de praktijk, en dan heb je soms weer net een groter verbeterpunt. ;)

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:52

Iedereen moet lessen op z'n tijd!

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 20:52

kimmie88 schreef:

( quote) Ja, maar vaak is dat dé oplossing. ;)
Bokt heb je niet nodig als je regelmatig lesneemt bij een goede instructeur.[/quote]

( quote) Dat ben ik dan helaas niet met je eens, MIJN mening is als je je probleem op bokt zet je weer aan nieuwe tips komt... Die je als je ze goed begrijpt weer kan uitvoeren in de praktijk, en dan heb je soms weer net een groter verbeterpunt. ;)[/quote]

hier ben ik het dus niet mee eens hoe kan jij precies weten of hetgeen wat er op bokt gezegt word de waarheid is de goede hulpen zijn en hoe je ze moet uitvoeren?
en wanneer weet je dan of je het goed of dan wel niet fout doet want wie wijst jou daarop?
en wie zegt dat het effect wat je erop krijgt de juiste is misschien denk je dan dat het goed is maar is het het niet......
en als je een goede instructeur hebt kan hij je alles leren en ook alle hulpen uitleggen en je vertellen wat je moet voelen ho ehet moet voelen en je erop wijzen wanneer je het juiste hebt berijkt en hoe dat dan weer voelt en welke hulpen je daarvoor hebt gebruikt....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:47

De wijsheid uit boeken, brengt je kennis bij..
Maar een paard leert je hoe je die kennis daadwerklijk moet gebruiken,
Leert je dat het in theorie niet altijd zo is, en in de praktijk net even anders!

© MJBurggraaff

En dan de boktversie voor dit toppic:

De wijsheid van bokt, brengt je kennis bij..
Maar een instructeur leert je hoe je die kennis daadwerklijk moet gebruiken,
Leert je dat het in theorie niet altijd zo is, en in de praktijk net even anders!

Lotteee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:04

Les is wel nodig vind ik, zeker als je verder wilt komen.
Er valt altijd nog wel iets te leren!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:08

_Marinke_ schreef:
De wijsheid uit boeken, brengt je kennis bij..
Maar een paard leert je hoe je die kennis daadwerklijk moet gebruiken,

© MJBurggraaff

En dan de boktversie voor dit toppic:

De wijsheid van bokt, brengt je kennis bij..
Maar een instructeur leert je hoe je die kennis daadwerklijk moet gebruiken,

Hulde! v :D

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:22

Ik denk dat iedereen op ieder niveau baat heeft bij een les op zn tijd. Zoals gezegd sluipen foutjes er altijd weer in en van een afstand is vaak meer te zien dan als je zelf op je paard zit. Daarnaast is dit vaak een objectieve mening!

In een forum steekt je allicht iets op en deel je ervaringen maar les is iets compleet anders in mijn ogen.