Steegse paarden voorwaards leren gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Steegse paarden voorwaards leren gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 20:34

Vaak zie je op bokt topics over paarden die niet aan het been zijn, traag reageren, lui zijn of zelfs staken. Vaak is de oorzaak eenvoudig en een kwestie van een ander zadel, tandarts, consequenter rijden etc.

Maar......er zijn natuurlijk ook de uitzonderingen.

Nu ben ik wel eens benieuwd naar de ervaring van ervaren ruiters die werkelijk tot wanhoop gedreven zijn door paarden die per definitie tegen het been zijn: staart zwiepen, naslaan, achter de teugel kruipen en dan vooral het soort dat hoe meer je probeert in te grijpen volledig blokkeren en totaal stoicijns bewegingsloos de marteling over zich heen laten komen van de ruiter die op dat moment gefrustreerd raakt en rood aangelopen begint te meppen (soms op verzoek van de instructeur die roept: sla hem naar voren!!).

Laten we duidelijk zijn, we hebben het niet over paarden die op een manege doodgemaakt zijn voor het been, maar over paarden die direct vanaf het begin van de opleiding niet vooruit te krijgen zijn zonder hulp van een longeur.
Ik heb nu zo'n paard. Super lief, wil graag leren en leert ook snel. Buiten geweldig braaf en fijn voorwaards te rijden, maar in de bak zich volledig weren tegen het been. Het paard verzet zich eigenlijk bijna onverbeterlijk van nature tegen elke vorm van onnatuurlijke druk: teugeldruk, beenhulp, zweep etc. Teugeldruk maakt me weinig uit want die geef ik toch liever niet, maar de tegenreactie tegen het been en het standaard uitslaan tegen een zweepje werd steeds lastiger naarmate ze verder kwam in de opleiding (tempowisselingen e.d). Ook ik kwam de punt van de wanhoop even nabij, maar kon mezelf op tijd bedwingen voor er op los te rammen (ja je leert van je fouten in je jeugd geef ik eerlijk toe :o ) en zocht hulp buiten de reguliere rijkunst. De mevrouw keek het probleem aan en wist het haarfijn te definieren. Ze leerde me in een half uurtje tijd een methode aan waarbij je het paard rijd op je heup beweging en positie van het bovenlichaam. En voila, paard werd beter en ging groter lopen.
Nu ben ik benieuwd wie dit ook ervaren heeft en welke methoden er nog meer aangewend worden om dergelijke paarden met plezier aan het werk te krijgen zonder ze te breken.

Brandt maar los!

Mungbean

Re: Steegse paarden voorwaards leren gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 09:47

Nog nooit iemand zo'n paard gekend?

Nemen we nog de pismerries erbij dan. Het ernstige gevalletje dat zodra je je been eraan legt op de rem gaat en met de benen wijd gaat staan. Hoe hebben eigenaren hiervan geleerd er mee om te gaan?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:28

Ik heb het eerlijk gezegd niet meegemaakt, maar ben wel ernstig benieuwd naar jouw manier...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:55

Tja, ik heb niet helemaal hetzelfde verhaal maar het lijkt er wel wat op.
Afgelopen winter wilde mijn paard op een gegeven moment gewoon niet meer vooruit. Echt totaal tegen mijn benen.
Ze ging er echt in hangen. En was zo boos dat ze begon te grommen.
Uiteindelijk was het vooral mijn eigen fout(en) in combinatie met wat miscommunicatie en een merrie met karakter }>

Wat ik heb geleerd is eigenlijk minder doen. Ik was mijn paard eigenlijk bij elke pas aan het ondersteunen, zelf had ik dat idee helemaal niet.
We hebben het letterlijk stapje voor stapje opgelost.
Als ze het goed doet doe ik niks, zij weet dan dat het goed is, als ze tegen mijn been gaat leunen krijgt ze daar een correctie en dan weer niks.
Errrrg moeilijk dat wel maar het gaat wel steeds wat beter.
En ook luisteren en doen wat je paard leuk vindt; stoppen vanuit volle galop vindt ze erg grappig.
Vanuit stilstand even een klein sprintje trekken en dan weer stoppen, ook leuk.
Gewoon een poosje stilstaan en wat rondkijken.
En na afloop even wat riet wat aan de rand van de bak groeit eten.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:58

Sizzle schreef:
Vaak zie je op bokt topics over paarden die niet aan het been zijn, traag reageren, lui zijn of zelfs staken. Vaak is de oorzaak eenvoudig en een kwestie van een ander zadel, tandarts, consequenter rijden etc.

Maar......er zijn natuurlijk ook de uitzonderingen.

Nu ben ik wel eens benieuwd naar de ervaring van ervaren ruiters die werkelijk tot wanhoop gedreven zijn door paarden die per definitie tegen het been zijn: staart zwiepen, naslaan, achter de teugel kruipen en dan vooral het soort dat hoe meer je probeert in te grijpen volledig blokkeren en totaal stoicijns bewegingsloos de marteling over zich heen laten komen van de ruiter die op dat moment gefrustreerd raakt en rood aangelopen begint te meppen (soms op verzoek van de instructeur die roept: sla hem naar voren!!).

Laten we duidelijk zijn, we hebben het niet over paarden die op een manege doodgemaakt zijn voor het been, maar over paarden die direct vanaf het begin van de opleiding niet vooruit te krijgen zijn zonder hulp van een longeur.
Ik heb nu zo'n paard. Super lief, wil graag leren en leert ook snel. Buiten geweldig braaf en fijn voorwaards te rijden, maar in de bak zich volledig weren tegen het been. Het paard verzet zich eigenlijk bijna onverbeterlijk van nature tegen elke vorm van onnatuurlijke druk: teugeldruk, beenhulp, zweep etc. Teugeldruk maakt me weinig uit want die geef ik toch liever niet, maar de tegenreactie tegen het been en het standaard uitslaan tegen een zweepje werd steeds lastiger naarmate ze verder kwam in de opleiding (tempowisselingen e.d). Ook ik kwam de punt van de wanhoop even nabij, maar kon mezelf op tijd bedwingen voor er op los te rammen (ja je leert van je fouten in je jeugd geef ik eerlijk toe :o ) en zocht hulp buiten de reguliere rijkunst. De mevrouw keek het probleem aan en wist het haarfijn te definieren. Ze leerde me in een half uurtje tijd een methode aan waarbij je het paard rijd op je heup beweging en positie van het bovenlichaam. En voila, paard werd beter en ging groter lopen.
Nu ben ik benieuwd wie dit ook ervaren heeft en welke methoden er nog meer aangewend worden om dergelijke paarden met plezier aan het werk te krijgen zonder ze te breken.

Brandt maar los!

Is dat de methode van 'groot zitten' om te versnellen en 'klein zitten' om te vertragen?

Indalo87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:00

haha ja dat heb ik ook wel met mn merrie. Als ze hengstig is vindt ze het eigenlijk alleen maar fijn als ik haar aandrijf. Ze blijft wel lopen maar je voelt haar gewoon plakken tegen het been.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:00

sommige paarden zullen nooit met plezier lopen,wat je ook probeert.
maar vaak zit er toch ''iets'' niet lekker,en bij pis merries zijn het de hormonen die niet mee werken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:43

In eerste instantie uit zoeken of het paard ongemotiveerd (geen zin om iets te doen) is of bang (bevriezen).

Bij beide helpt het om minder te vragen dan zijzelf aanbieden. Dan gaan ze op een gegeven moment vanzelf meer doen.
Zelf zo min mogelijk doen. In eerste instantie ook niets vragen, alleen proberen energie opwekken. Pas als je dat hebt, kan je die energie ook gaan richten. Niet tegelijkertijd proberen meer energie te krijgen en die ook te gebruiken, neem kleine stapjes. Eerts alleen rechte lijnen rijden, ergens heen gaan en ook echt belonen als er moeite ingestopt wordt om er te komen. Vandaaruit kan je verder bouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 18:29

Abeltje77 schreef:
Is dat de methode van 'groot zitten' om te versnellen en 'klein zitten' om te vertragen?

Voor een deel, wel, maar meer in de zin van net voor de loodlijn komen met je lichaam en gebruik maken van de ademhaling in de overgang. Bijvoorbeeld in de overgang van halt naar stap je lichaam wat omhoog/voren brengen tijdens het inademen als hulp ipv been geven. Paard begreep dit heel snel en begon na een minuut of 10 inderdaad al weg te stappen op het omhoog brengen van het lichaam. Het is verder meer gebaseerd op taktmatig meezitten (wat zal ik een salsa talent worden :P ), hulpen zo veel mogenlijk taktmatig geven en nog 'sneller' dan normaal, zodat de tegenduw reactie uitblijft.
Verder nog het advies gekregen om de 'standaard' zithulp voor een wending omgekeerd te doen (heup naar voren) en de hand dan wat hoger te brengen (erg lastig voor een traditionele dressuurruiter :D). Zowaar reageerd het paard hier veel prettiger op en werd het staartgezwiep direct minder. Ze is nog wel in de war door de andere hulpen, maar pakt het snel en veel prettiger op met minder gezwiep en minder achter het bit kruipen.

Sanne83: Ik heb het ondervonden als het echt niet begrijpen/logica niet zien van de beenhulp en daarop inderdaad onzeker worden en in zichzelf terugtrekken. Ik heb inderdaad te veel gevraagd denk ik in het begin waardoor ik de verwarring nog groter gemaakt heb.

Ik heb het gelukkig wel heel snel gemerkt en ben accuut opgehouden met in de bak rijden tot de hulp daar was. Buiten hoef ik eigenlijk geen of weinig been te geven, dan weet ze wat de bedoeling is. Het probleem nam pas vorm aan toen ik langzaam tempowisselingen wilde invoeren (wat ik normaal als een van de eerste dingen zou doen in de opleiding van een paard) en daar begreep ze dus echt de ballen van en hield er dus maar gewoon helemaal mee op.

Ik ben heel blij dat het zo gelopen is, want het is een prettig en blij paard. Zou eeuwig zonde zijn als ik die domweg doorgeduwd had onder het mom: niet zeuren maar lopen. Zo leer je elke keer weer wat in het leven niet waar?

Ik ben echt heel benieuwd naar de ervaringen van andere ruiters die op experimenteer tocht zijn gegaan buiten je normale tak om.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:21

Mijn merrie wil (bedacht ik later) ook wel eens tegen de beenhulpen zijn. Bij haar werkt harder schoppen dan ook niet, tenzij je heel graag omhoog wilt. Ik begin dan met kleine overgangen op zit en dan eigenlijk een beetje wat jij beschrijft en dat "groot" en "klein" rijden. Komt erop neer dat ik me heel licht ga maken en juist mijn benen eraf hou eigenlijk. Als ze dan eenmaal weer loopt reageert ze weer beter op het been. Overigens doet ze dit alleen als haar iets dwars zit, spierpijn of iets. Terugrijden doe ik eigenlijk altijd op mijn zit, paard moet eigenlijk op je ademhaling terug kunnen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:23

Of op je gedachten ;)
Tegenwoordig is ze zo op me aan het letten dat als ik denk stop dan staat zij al stil, het scheelt ook dat ze dat heel stoer vindt om te doen
Bij weer vooruit en aandraven moet ik wel heel hard denken :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:24

WowAmigo schreef:
Terugrijden doe ik eigenlijk altijd op mijn zit, paard moet eigenlijk op je ademhaling terug kunnen.

Daar heb ik dan weer geen moeite mee, maar dat komt denk ik omdat ik eigenlijk enkel relatief hete paarden gewend ben.

Goed om te horen dat je je paard tijd geeft als ze voor je gevoel ergens last van heeft :j

Ik ben nu met het mooie weer mijn nieuwe hulpen buiten aan het bevestigen, dat gaat eenvoudiger aangezien ze buiten altijd wel uit zichzelf ergens naar toe wil (mega nieuwsgierig) en dat kan ik dan mooi gebruiken. Ik zie duidelijk resultaat en hoop dat als het weer gaat regenen dadelijk ook in de bak positief te kunnen gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:32

Ik heb zo eentje gereden. :) Dier ging alleen in de juiste gang maar een fijn tempo zat er niet in. Tik achter het been bij gebrek aan reactie leverde je een bok op en als je daar tegen in ging had je rodeo. :) Verder staakte dat dier niet, zijgangen, verzamelen, contra, pirouettes... Kon die allemaal, maar er een midden/uitgestrekte galop uit rijden? Geen optie.
De enige "oplossing" (aldus de eigenaren) was sporen (en dan niet die kleine knobspoortjes) en daar had ik dan weer geen zin in. :)

Volgens mij moeten zulke dieren plezier zien te krijgen in het werk, alle bekende truks (oefeningen doen waar ze heet van worden, overgangen en gangen overslaan zoals bv galop stap, tempowisselingen) had ik geprobeerd en er kwam geen verbetering in. Uiteindelijk besloten minder druk te leggen op het tempo dat ik gewenst wilde krijgen en gewoon te zorgen dat we een plezierige, ontspannen training konden doen en vanaf dat moment ging dat dier dus wel reageren. :) Die was niet dood voor het been, die was "dood voor het werk". :) Had hem na 2 maanden zo ver dat zijn andere ruiter zelfs moest terug rijden in tempo omdat ie te enthousiast werd :+

Dus in dit geval was het uitzoeken wat zijn probleem was, en dat was de associatie van werken met "niet leuk". :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van vroeger uit gewend ben om zo'n paard wel vooruit te schoppen of met de zweep te werken, maar ik heb van mijn merrie wel geleerd dat er ook andere wegen naar Rome zijn. (die gaan alleen niet van huis af, da's dan wel weer jammer :+ )

Maar als je haar dus hard wil aanpakken ga je alleen maar achteruit en als je het dus anders aanpakt kom je wel waar je zijn wilt. Hangt misschien ook van het paard af, ik heb verder nog geen paarden gereden die zo reageren. Meestal is het met goed consequent aan de hulpen maken wel te verhelpen.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:05

Mijn jonge merrie heeft er sinds een week of 2 ook een handje van, terwijl ze altijd graag wilde werken.
Heb vanmiddag een zadelmaker laten komen, en het zadel wat 2 maanden geleden nog erg ruim was,
is nu al veel te krap, vooral op haar schouders.
Geen wonder dat ze t niet meer "deed".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:37

Wat goed dat je op zoek bent gegaan naar een andere methode TS +:)+

Met steegse paarden heb ik niet veel ervaring, wel is mijn ruin nogal achterdochtig en staat hij stokstijf stil zodra hij iets verdachts bespeurt. Als dat een gezin is dat hij wel hoort maar niet kan zien omdat er mais in de weg staat is dat natuurlijk gewoon even een kwestie van wachten tot hij kan zien wat hij hoort en dan verder rijden maar als ik 'm niet weet te overtuigen dat er niets aan de hand is en verder wil rijden gaat hij op been alleen maar achteruit :+ Wat dan nog wel eens wil helpen is een stemhulp (in ons geval: "komstap"), daar reageert hij dan beter op.

Verder ben ik vorige week bezig geweest met aandraven op zit. Ik heb een vierganger en mijn lesgever merkte op dat ik in draf en tölt precies hetzelfde doe met mijn bovenlichaam en dat dat verwarrend is voor het paard, helemaal omdat ik zonder beugels rijd en dus doorzit in draf. Dus ik ben eens gaan voelen wat ik anders doe en inmiddels kan ik aandraven op zit + stem. Als hij niet wegdraaft heb ik de hulp niet duidelijk genoeg gegeven :D Hij had het binnen een kwartiertje door: om te draven maak ik mijn onderrug en schouders wat boller en kantel ik mijn bekken wat. In het begin dit ondersteund met been en stem (dus de hulpen die hij al kende) Ik ben dit eerst in de bak gaan oefenen. Ik rijd daar hoogst zelden en mijn paard vindt rondjes lopen in een zandbak stom maar het ging supergoed en hij werd er erg ijverig van. Voor tölt geef ik andere zithulpen, en wel nog met been erbij omdat hij wat extra ondersteuning nog nodig heeft na de eerste paar passen.

Ik ben erg benieuwd wat jij bedoelt met dat je een overgang rijdt op ademhaling. Ik neem aan dat je de ademhaling van het paard bedoelt? Hoe weet je wanneer hij uit- of inademt? :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:50

hestejente schreef:
om te draven maak ik mijn onderrug en schouders wat boller en kantel ik mijn bekken wat. In het begin dit ondersteund met been en stem (dus de hulpen die hij al kende) Ik ben dit eerst in de bak gaan oefenen. Ik rijd daar hoogst zelden en mijn paard vindt rondjes lopen in een zandbak stom maar het ging supergoed en hij werd er erg ijverig van. Voor tölt geef ik andere zithulpen, en wel nog met been erbij omdat hij wat extra ondersteuning nog nodig heeft na de eerste paar passen.

Ik ben erg benieuwd wat jij bedoelt met dat je een overgang rijdt op ademhaling. Ik neem aan dat je de ademhaling van het paard bedoelt? Hoe weet je wanneer hij uit- of inademt? :o

Ik doe het omgekeerde, ik maak me juist wat holler en lichter met dit paard, normaal zou ik het net zo doen als jij :j
Ik bedoel mijn eigen ademhaling trouwens :D
Bij het inademen maak je vanzelf je bortkas groot en is het makkelijker te onthouden dat ik dan mijn hele zit wat ontlast (omhoog kom). Op het moment dat er drukvermindering in het zadel is stapt ze weg en dat gaat steeds makkelijker.

Ik kan me voorstellen dat 4 gangen nog lastiger is inderdaad.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:50

Hoe jij nu de hulpen gebruikt klinkt als wat ik bij mijn vorige verzorgpaard ook geleerd heb. Dat was ook geen voorwaarts paard. Ze liep wel, maar niet met plezier en het was hard werken om haar vooruit te krijgen. Juist door meer op zit te gaan rijden en in een langzamer tempo werd ze veel beter. Uiteindelijk werd ze hier heel gevoelig op en heel voorwaarts. Het was bij haar belangrijk haar niet over haar tempo heen te rijden, maar juist een rustig tempo aan te houden. Daarin kon ze goed meekomen.

Bij mijn huidige verzorgpaard gebruiken we deze methode ook. Het lastige bij dit paard is het om het leuk te houden in de bak en heel duidelijk te zijn. Anders sluit ze zich af en komen je hulpen, correctie of beloning gewoonweg niet binnen. Dit heeft ze altijd al gehad. Het is bij haar een kwestie van heel consequent en duidelijk zijn in je hulpen en steeds korte stukjes te rijden. Dan blijft ze haar aandacht bij je houden en door regelmatig te belonen blijft ze het ook leuk vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:03

Ik vind het heel leerzaam zo'n paard, het ene moment denk je een redelijk idee te hebben hoe een paard gemiddeld werkt en het volgende moment sta je dan ineens met je handen in het haar. De ideale leermeester voor weer een beetje meer ervaring.

jo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:46

Wat leuk om dit te lezen, mooi dat je op deze manier zoekt naar wat het beste werkt voor jou en jouw paard. Ik herken heel erg wat je schrijft. Ik heb mijn Tinkie Sjors nu 3 jaar en we genieten van samen rijden en bezig zijn. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor buiten in het bos rijden en ik ook trouwens. Dat komt ook wel omdat Sjors buiten uit zichzelf lekker voorwaarts is en fijn op mijn zit te rijden is. In de bak is Sjors veel minder gemakkelijk voorwaarts te rijden, zeker als er geen andere paarden in de bak zijn.
Omdat we binnenkort weer samen gaan lessen ben ik al een paar weken bezig om hem weer wat meer in de binnenbak aan het been te rijden en dat is best lastig. Ik heb een hekel aan de zweep als `drijfmiddel`maar moet me inhouden om hem niet een flinke tik te verkopen als hij met weinig energie loopt.

Gistermiddag was ik aan het rijden in de binnenbak en zat te denken aan het verschil in rijden tijdens bosritjes. In flinke draf een zandpad af of in galopje tegen een heuveltje op- zo fijn! Eigenlijk zonder er echt bij na te denken deed ik wat ik in het bos ook doe: mijn eigen blik op vóóóóruit, m'n rug iets holler en daardoor bovenlichaam beetje voor de middellijn. Wow, wat een grappig verschil, voelde opeens aan als bosritje! Daarna nog een paar keer bewust gewisseld van houding en het maakt echt veel verschil. Het zal wel de combi zijn van mijn eigen "vooruit denken" en de houding die daarbij hoort. Sjors vond het ook prettig, voor hem was duidelijk wat de bedoeling was: voorwaarts!

Ik ben wel benieuwd wat mijn instructeur ervan zegt: toen ik net paard reed kreeg ik altijd te horen dat ik te ver voorover zat. Dat heb ik me met de nodige moeite afgeleerd- dus of mijn instructeur net iets vóór de loodlijn met beetje holle rug wel een goed idee vindt, vraag ik me af. Vanmiddag weer rijden, ben benieuwd of het weer lukt (denken aan een voorwaarts bosritje!). Ik blijf lekker meelezen naar de ervaringen van anderen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:55

Sizzle, ik herken je verhaal :-) En je oplossing :oo.

Niet zelf vreselijk gaan zitten werken, been geven, tik met de zweep, en ja, er gebeurd steeds minder onder je :)) . Zit je daar als een bouwvakker op je paard met roodaangelopen hoofd en het paard in kwestie vind het allemaal wel best :)) .

Geen been geven, vooral geen been geven. Energie in je bovenlijf, sneller lichtrijden inderdaad, meer voorover met je bovenlijf, bekken openen, meewerken met je zit. Zelf energiek overkomen en dat zo overbrengen aan je paard. Geen reactie is alsnog tikje met zweep.

Als je valt in de valkuil van zelf heel hard werken doet het paard des te minder. Vooruit denken inderdaad, vooruit kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:24

Ben blij met de leuke reacties hier. Ik was een beetje terughoudend met plaatsen omdat ik een beetje bang was dat ik betweterige reacties zou krijgen dat mijn paard gewoon niet goed opgevoed is e.d.
Maar gelukkig zie ik dat andere mensen het herkennen en zelf zoekende zijn geweest.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:24

Het is inderdaad nogal zoeken.

Hier gaat het er vooral om dat het paard in kwestie het nut ergens van in ziet en snapt dat iets leuk is. Als ze ergens de bedoeling niet van begrijpt dan uit zich dat in totaal niet meer vooruit komen :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:30

"Less is more." :+

Ik heb het vaker gezien: de tegenstrijdige teugel/been hulpen tegelijkertijd of ruiters die hun paard teveel tegenhouden (door zit/beweging/teugels) en dan het paard niet meer voorwaarts genoeg krijgen.

Weetje, het is ook zoveel leuker om licht te rijden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:37

Hier nog zo'n 1. Die van mij ziet echt het nut niet van dressuurmatig trainen in de bak, dat is in zijn optiek saai en zwaar deprimerend (en dat word ik zo onderhand van zijn futloze houding) Hij blijft er lekker in hangen, loopt lekker in zijn eigen tempo, kruipt het liefst achter de teugel (lekker makkelijk)

Zodra die weet dat ie mag springen, gaat er een knop om en is ie prima te rijden, ook buiten is ie lekker voorwaarts en op concour is ie gewoon heet! :+