been en teugel hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

been en teugel hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:32

Ik heb geleerd dat als je wilt aan galopperen dat je je buitenbeen naar achteren legt en je binnenbeen op de singel. Daarbij houd je je buitenteugel eraan zodat het paard niet uit elkaar valt en je binnenhand ontspan je.

Ik heb ook geleerd dat als je de volte op wilt dat je je buitenbeen naar achteren legt en je binnenbeen op singel zodat hij om je binnenbeen heen loopt en je buitenbeen begrenst de achterhand tegen het uitzwaaien. ook hier houd je je buitenteugel eraan om hem te begrenzen en binnenteugel ontspant.

Hoe kan het nou dat het paard snapt wanneer hij moet galopperen en wanneer hij een volte moet nemen. Beide hulpen zijn volgens mij hetzelfde.

Wie kan me hierover uitleg geven....

(dit is niet bedoelt voor op b-niveau dat je met de volte de binnenhand van de hals af brengt, maar meer hoe het moet als je op hoger niveau rijd)

Lauraennala

Re: been en teugel hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:34

ik leg nooit mijn buitenbeen naar achteren als ik een volte op ga, dus vandaar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:35

hoe begrens je het uitzwaaien van de achterhand dan?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:49

wel met mijn buitenbeen maar dan ligt die nogsteeds op een andere plek dan met aangallopperen, sorry beetje lastig uit te leggen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 21:50

en je zegt net dat je je buitenbeen niet naar achteren legt :?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:48

Op de volte gaat mijn binnenbeen juist iets naar achteren en het buitenbeen blijft op dezelfde plaats. Ik begrens m dan bij schouder met de buitenteugel en de achterhand met m'n buiten been indien nodig.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:54

tsja, als je het zo verteld lijkt het wel erg op elkaar ja.
zelf doe ik het dan toch een beetje op mn eigen manier:P Op de volte begrens ik met mn buitenteugel. maar met mijn buitenbeen duw ik zijn voorhand (meer zijn buitenvoorbeen) naar binnen. en met mijn binnenbeen vorm ik een soort van 'paal' ofzo waar die zich omheen kan buigen. Wanneer ik voel dat die met zn kont uitzwaait leg ik tijdelijk mn buitenbeen naar achteren.
Terwijl ik met aanspringen in galop doe, buitenhand zorgt voor begrenzing, buitenbeen lichtelijk naar achteren maar doe ik verder niets mee. en op het binnenbeen spring ik eigenlijk aan:P
Maarja, zo zal iedereen zijn eigen kleine aanpassingen hebben waardoor het paard het wel snapt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:09

Begrenzen doe ik met lichte kuitdruk en met aangalopperen geef ik eerder een licht 'schopje'. Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:54

Je hebt ook nog zo iets als zit- en gewichtshulpen. Wanneer ik op de rechterhand van de hoefslag afwil draai ik mijn rechterschouder wat naar achter en mijn rechterheup wat naar voren. Het gebeurt eigenlijk al automatisch, zelfs als je thuis op een stoel zit. ;) Het gewicht houdt je lichtjes aan de binnenkant.

Op die manier zet ik de wending in. Je paard komt dan haast als vanzelf aan de buitenteugel en valt hij naar binnen dan leg ik mijn binnenbeen even aan. Da's alles.

Galopperen doe ik door een ophouding te maken met mijn buitenteugel en met mijn binnenbeen aan te drijven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:04

Rechterschouder naar achter en de rechter heup naar voren dat lukt mij achter de computer al bijna niet.

voor de galop gaat mijn been wat naar achter. Bij het maken van een volte geef ik meer druk met mijn buitenbeen.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:22

sorry, dat was een beetje vaag, maar het is zo lastig uit te leggen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:46

Je buitenbeen op de plek en binnenbeen naar achteren voor een volte heb ik nog nooit van gehoort :? Op die manier lijkt mij juist dat je hem in de verkeerde stelling de volte op laat lopen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:46

Refagreni schreef:
Je hebt ook nog zo iets als zit- en gewichtshulpen. Wanneer ik op de rechterhand van de hoefslag afwil draai ik mijn rechterschouder wat naar achter en mijn rechterheup wat naar voren. Het gebeurt eigenlijk al automatisch, zelfs als je thuis op een stoel zit. ;) Het gewicht houdt je lichtjes aan de binnenkant.

Op die manier zet ik de wending in. Je paard komt dan haast als vanzelf aan de buitenteugel en valt hij naar binnen dan leg ik mijn binnenbeen even aan. Da's alles.

Galopperen doe ik door een ophouding te maken met mijn buitenteugel en met mijn binnenbeen aan te drijven.

Dat wilde ik dus ook schrijven en ik zie dat iemand dat al heeft gedaan. En nu zie ik wie het is, had het kunnen weten :D :P

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:59

idylle schreef:
Je buitenbeen op de plek en binnenbeen naar achteren voor een volte heb ik nog nooit van gehoort :? Op die manier lijkt mij juist dat je hem in de verkeerde stelling de volte op laat lopen...

Ja nu ik er over na denk klopt t ook niet wat ik heb geschreven een beetje onhandig omschreven :+ ik maak m'n binnen been alleen een soort van langer en buitenbeen geef ik alleen druk indien nodig en voor de rest blijft ie op de plaats. Met galop leg ik het buitenbeen naar achteren maar laat m op het binnen been galopperen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:07

idylle schreef:

Op die manier geef je de schouder meer vrijheid en de ribben meer ruimte om om je been te buigen.
Althans, zoiets is tegen mij gezegd van mijn toenmalige instructrice.
Als je zelf de bocht inzet, kijk je in de richting waarin je gaat, daarmee gaan je schouders en heupen ook gelijk mee. (Binnenschouder/heup naar voren, buitenschouder/heup naar achteren)
Waardoor je binnenbeen eigenlijk een stukje naar achteren gaat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 19:23

zoals jij zegt sabientje, ga je scheef zitten, als je binnen heup en binnen schouder naar voren gaan, zal je been mee moeten, anders zit je scheef , dat is helemaal geen doen voor een paard om je dan te begrijpen...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:32

Je heupen en schouders moeten gelijk blijven aan je paard's heupen en schouders, en dan krijg je wat ik een aantal post hiervoor al geschreven heb.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 07:22

Ok dat klinkt logisch... en als ik dan de overgang naar galop wil maken blijf ik met heupen en schouders recht zitten en leg alleen mn been naar achteren als ik het zo goed begrijp

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:26

idylle schreef:
zoals jij zegt sabientje, ga je scheef zitten, als je binnen heup en binnen schouder naar voren gaan, zal je been mee moeten, anders zit je scheef , dat is helemaal geen doen voor een paard om je dan te begrijpen...

Ik zie dat ik het precies tegenovergesteld zeg in mijn stukje dan ik eigenlijk doe. :o
Binnenschouder/ heup gaan naar achteren, buiten schouder/heup naar voren.
Oftewel dat je mee gaat in de richting waarin het paard gaat/ buigt.

Hoe kom ik erbij precies het tegenovergestelde te zeggen dan ik bedoel _-:(
Zoals ik het gezegd had, zit je inderdaad ontzettend scheef.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:31

Sabbientje schreef:
Binnenschouder/ heup gaan naar achteren, buiten schouder/heup naar voren.
Oftewel dat je mee gaat in de richting waarin het paard gaat/ buigt.

Het paard brengt zijn binnenheup naar voren in een wending, wil je met hem meegaan zul je hetzelfde moeten doen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:08

Alleen de voorkant. Zijin schouderpartij, buigt wel naar achteren. Ik zal dus die kant "vrij" moeten geven, anders kan ze niet buigen.
Althans zo ervaar ik het.

Daarnaast als je kijkt in de richting waarin je gaat, zal je buiten schouder naar voren komen en je binnenschouder naar achteren.
Ik heb op verschillende paarden gereden en allemaal snapte ze dat ze de bocht om moesten als ik deed wat ik altijd deed.

Als ik doe wat jij zegt, dus binnenheup naar voren, blokkeer ik aan de binnenkant de schouder, en gaat ze de tegenovergestelde kant op.

Edit: Zit me net even iets te bedenken :+
Dan is de filosofie van het binnenbeen naar achteren in de wending dus meer op de voorhand gerelateerd en het buitenbeen naar achteren op de achterhand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:04

als je paard in balans is heb je eigelijk niet eens ben hulpen nodig om op een volte te komen, wanneer het paard klassiek is aan gereden heb je ook geen been hulpen nodig om het te laten aan springen in galop, hier voor gebruik je een arette.

ik leer mensen in mij lessen zo minmogelijk been hulp te geven en hun paard inbalans te rijden, dit is voor beide partijen fijner en is er meer ontspanning van beide kanten.
wanneer een paard op de volte over de buitenschouder weg wil lopen is buiten teugel eigelijk voldoende, met wakend binnen been, en als het echt moet de knie van het buiten been even in het zadel draaien, maar alleen wanner het echt nodig is.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:37

@ Moll: Misschien domme vraag maar wat is een arette?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:54

Arette is een frans woord, het beteken hou op, dus......

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:06

als je wilt aangaloperen gebruik je ook met je lichaam de beweging ,
en ik doe op devolte in draf of stap niet me nuitenbeen naar sachter ..
maar op de plek houden alleen iets duidelijker je been aanleggen