Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 10:35

Hallo!

Hierbij jullie meningen gevraagd....
het inrijden van een paard aan de longeerlijn..
Ik heb het dan niet over die strakke bijzet, maar puur over het gevaar wat er kan zijn met de longe

Ik ben het niet zelf op het filmpje, vandaar dat ik dit bij 'links ' zet

Wat vinden jullie hier nou van.
Dit is ook niet bedoeld deze mensen af te kraken, maar ben even benieuwd wat de 'voor's en tegen's zijn' van het inrijden met een longe erbij.

Ik ben blij dat ik afgelopen week niet aan de longeerlijn zat toen ik van een jong dier kletterde... Want dan had ik dus echt vast komen te zitten...

Ik deed het eerder wel altijd.. jonge dieren aan de longe, erop en vooruit.
Maar ik heb mijn les geleerd.

Toekie

Re: Is dit de veilige manier van paarden inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:40

Ik vind het steekwagentje en de kruiwagen als omheining (om touw aan vast te maken) iig erg gevaarlijk...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:41

Ik ben het helemaal met Toekie eens, en ik vind op deze manier een paard inrijden ook niet de fijnste manier! :n

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:45

Ik vind het er zowieso niet zo heel goed uit zien.
Veel te stresserig en druk zonder enige rust..

Eens met Toeki!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:47

Als eerst, die mensen moeten die neusriem eens normaal omdoen.
Mexicaanse zit veel te laag.

Verder, het gevaar van een lijn, tsja, alles kan link zijn, maar beter dan door de hele bak heen racen, zo kan ze 'm iig in een kleine volte (ook afgezet) wel goed bij zich houden. Maar de manier van omheining is idd echt niet netjes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:47

Zo moet het dus niet. Je ziet dat dit paard al enorm spant met het hangen en dan is het dus niet het moment om te gaan zitten. Verder vind ik het altijd prettig om ze eerst wat om te laten draaien zodat ze aan het gewicht wennen zonder te gaan rennen dan krijg je niet zoveel spanning als op dit filmpje.
Als je ervoor gaat om op te stappen en alle sprongen te doen dan ben je inderdaad beter af zonder longe.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:49

De longeerlijn is niet gevaarlijk die mensen zijn gevaarlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 10:50

Maar mijn vraag is meer , Wat vinden jullie van de longe?
Een onbeleerd jong dier, het risico op omdraaien... en vervolgens zit je zelf vast tussen de lijn en het paard of erger nog.

Bedankt voor de overige reacties.

__Nathalie__ : dat hoeft niet persé, want het dier waar ik van de week op zat, flipte ook totaal onverwachts.
En wij zijn echt niet gek, en hebben zéér veel geduld.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:52

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat je aan de longe voor het eerst erop gaat eigenlijk. Ik zie nog niet zo dat je een dier maar los rond laat rennen?

Waar ik me meer aan stoor (maar misschien zie ik het verkeerd?) is dat ze geen touw oid om de hals heeft om zich aan vast te houden. En de bijzet... daar stoor ik me ook mateloos aan. Net als de belabberde manier van bakje afzetten.

Hoe dan ook... het is ook niet mijn manier van inrijden, maar de longe vind ik dan nog wel het minst 'raar'.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:52

Ik vind die elastiek ook niet fijn

Paard raakt in de stress door dat getrek in de mond en raakt daardoor nog méér in de stress.
Verder ga ik mee met bovenstaande

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:53

Als je een goede longeerder hebt zal die longe geen gevaar opleveren. Kwestie van op de juiste plaats staan en op tijd loslaten als het gevaarlijk wordt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:55

Longeerlijn vind ik niet oké met inrijden
Hij kan zich vast draaien en als ruiter kun je niets doen op een onbeleerd paard.
Ook heb je te veel afstand op een gegeven moment om het paard te sturen.
Ik vind dat je het best met een (langer) halstertouw het paard kunt leiden als er iemand voor het eerst op zit.

Ook zou ik dat vrouwtje een longeerles willen aanraden...

Paarden leren niet als ze zo gespannen zijn dus ik denk dat het paard niet veel opgestoken heeft behalve stress/spanning bij de volgende keer..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:58

Is ook niet mijn manier nee, Zoals er al meerdere zeggen , er is veels te veel stress. Ook vind ik het elastiek niet prettig.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:59

Die kruiwagen is gevaarlijk,
ze proberen hem gerust te stellen maar die gene die longeerd zegt wat anders dan de filmer kan onduidelijk overkomen,

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:59

Over het filmpje valt ook nog wel wat te zeggen, maar puur de longe, ik doe het niet meer!
Ik heb jaren terug een stagiaire gehad die wilde helpen met de jonge dieren in rijden, dat ging allemaal heel goed tot er één spanning kreeg en ineens rechtsom weg draaide, ik had de longe vast en of ik los liet en het hele spul maar liet gaan of vast hield en het meisje er af trok, dat het mis ging stond vast!
Uiteindelijk is het paard door 2 houten omheiningen gegaan en bij de eerste lag het meisje er af (met flink wat schaafplekken) en bij de 2e lag het paard helemaal op de kop met haar knie vast in de beugelriem die we om haar hals hadden gedaan.

Die dag 2 dingen geleerd; nooit meer aan de longe en geen beugelriem om de hals.

Eigenlijk nog 2 dingen, tegenwoordig ga ik er altijd eerst zelf op en alleen met een bitloos hoofdstel!
Vaak krijgen die paarden angst door de vele aanwijzingen die ze van alle kanten krijgen, dus houd ik het zo simpel mogelijk, alleen iemand op de grond met lange zweep die het paard rustig voorwaarts kan houden. (nou is die grond persoon juist wel super belangrijk in het hele verhaal, de ruiter moet alleen een beetje handig kunnen blijven zitten, de persoon op de grond moet alles heel goed in kunnen schatten)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:00

Ik heb eerlijk gezegd ook meer moeite met de omheining dan met de longe. Als degene die die vasthoudt kundig genoeg is, en het paard voldoende is bevestigd aan de longe, zou het risico op omdraaien zoals je op het eerste filmpje ziet minimaal moeten zijn.
Het hangen, zonder tegenhanger aan de andere kant vind ik trouwens ook volkomen waardeloos. Ik weet niet hoe warm het was toen het filmpje is gemaakt, maar als dat meeviel, is het paard wel erg kleddernat. Amazone blijft op tweede filmpje trouwens wel keurig zitten. Kan slecht zien of ze 'm in de mond trekt of de manen vastheeft.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:00

Ohja ter aanvulling op mn vorige bericht, elastiek zou ik ook aflaten, paard voelt zich vast erg opgesloten en dan klimt er ook nog is iemand op.
Omheining vind ik ook niets, ga in een longeerbak of gewone bak zonder dit (weet uit ervaring helaas dat bang paard stroomdraad kapot rent dus dit is n eitje)..
Tjsa.. niet erg prof.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:02

SparklingApp : als jij die beugelriem om de hals straks genoeg doet, krijg je met geen mogelijkheid de knie van je paard ertussen ;)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:02

Eerst ernaast lopen, vervolgens na een aantal keren de longe steeds langer laten. Bijzetten vind ik niets, paard moet zijn evenwicht nog leren vinden. En zoals sparkling app aangeeft; niet teveel tegelijk. Diegene die longeert moet natuurlijk rust uitstralen en kundig zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:04

A_mieke schreef:
Eerst ernaast lopen, vervolgens na een aantal keren de longe steeds langer laten. Bijzetten vind ik niets, paard moet zijn evenwicht nog leren vinden. En zoals sparkling app aangeeft; niet teveel tegelijk. Diegene die longeert moet natuurlijk rust uitstralen en kundig zijn.

maar ook als je ernaast loopt kan het dier flippen.
En uit reactie laat jij dan de longe langer/los.
Kan je dan niet beter een halstertouw nemen? meelopen.
En als je toe bent aan een drafje, en alles gaat goed, dán de longe eraan doen?

Ik doe het niet meer. Laat mij maar lekker door een goed omheinde bak sjesen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:07

Alles heeft risico's, wij hebben er eentje gehad die zichzelf bijna dood liep tegen een muur maar dat wil niet zeggen dat je daarom niet meer in een binnenbak zadelmak moet maken.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:08

Ik vind dit precies een voorbeeld van 'we halen je uit de wei na 3 jaar en stappen er direct op'. Het paard is zo ontzettend gespannen als ze er nog maar aan gaat hangen. Volgens mij doen ze veel te veel, willen ze veel te veel op een dag. Het gene wat zij op een uur doen, zou ik spreiden over een week. Je ziet dat het paard nog niet eens gewend is van een ruiter die er naast staat en hangt. En die elastiek, geen woorden voor :n . Dan willen ze paarden leren om op eigen benen te lopen in een mooi evenwicht :?

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:15

De longeerlijn is opzich niet zo'n probleem. Maar de manier waarop ze het paard inrijden op de filmpjes hierboven is zeer stressfol voor het paard, en gaat een klik tussen mens op zijn rug en stress ondernemen. Hierdoor word dit denk ik geen fijn paard om op te rijden.

Mijn paard word nu op het moment ook ingereden met hulp van nog iemand. Hier boven lijkt het net of ze er voor het eerst gelijk op gaan zitten.
Wij gaan eerst hangen en als dit goed gaat je voet in de beugel tijdens het hangen. Gaat dat goed ga je zitten en gelijk weer afstappen. Gaat dat goed zet je het paard eens een paar stappen naar voren en stap je weer af. Zo steeds iets verder.
Op het eerste filmpje staat degene met de longeerlijn ook erg ver weg van het paard, ze kan hem nooit tegenhouden als hij gaat rennen, of eventueel het meisje opvangen.. Zeer gevaarlijk.

Dus de longeerlijn is zozeer niet het probleem, het is de manier waarmee je ermee omgaat :o

En de kans dat het paard ineens omdraaid en via de andere kant ervandoor gaat. Dit heb je altijd, ook als het paard ouder is. Leer het paard eerst alles wat kan aan in het longeren. Zo heeft hij alvast tijd om aan mensen te wennen aan alle hulpmiddelen die je gebruikt om erop te blijven zitten.
En als het paard ineens omdraaid is dit uit paniek. Dan zit je zoiezo al niet goed, want dan heb je iets fout gedaan. Teminste als het vaak gebeurt. Mijn paard heeft het 1 of 2 keer gedaan in een tijd van longeren van 5 maanden.
Laatst bijgewerkt door Roselique op 25-07-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:16

Jolliegirl schreef:
SparklingApp : als jij die beugelriem om de hals straks genoeg doet, krijg je met geen mogelijkheid de knie van je paard ertussen ;)

Nou, je had het moeten zien!
Bij een dier dat over de kop slaat gebeuren hele andere dingen dan je ooit van te voren zou denken, het ding hing echt niet los ofzo en we kregen dus ook met geen mogelijkheid die knie er nog uit.

Ik vind op dit filmpje trouwens wel echt alles verkeerd gedaan, alleen dat meisje dat er op gaat doet het zo te zien netjes, maar de rest...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 11:17

Het lijkt allemaal erg snel te gaan idd.

Ik ben niet anders gewend dan dat er binnen longeerbak met longeerlijn zadelmak gemaakt wordt.

Maaarr.... dan kennen die paarden het longeren al lang, kennen het bit, kennen het zadel, kennen het hangen, kennen het springen ernaast, kennen het sturen, kennen druk op het bit. Kennen eigenlijk alles al (emiel voest manier)

Het enige verschil is dan dat er een (kundige spring)ruiter rechtop op hun rug zit.

Ik heb nog nooit zulke spanning/bokpartijen gezien eigenlijk.

Dan is de longe geen enkel probleem.