In hoeverre sturen jullie je paard met je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

In hoeverre sturen jullie je paard met je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:50

Ik ben benieuwd in hoeverre jullie bokkers je benen gebruiken?
Zit er verschil in de manier waarop je been geeft op versnellingen/ overgangen en het been dat je geeft om te sturen (of los je dit weer op met je zit)?

Ik zal een voorbeeld geven wat ik ermee bedoel:

Van hand veranderen:
- Voor de wending vraag je stelling naar binnen en geeft binnenbeen.
- Eenmaal van de hoefslag afgekomen, begrens je het paard met buitenteugel en buitenbeen om het paard recht op de lijn te zetten.
- Eenmaal recht op de lijn is het zaak van voorwaarts gaan (als ik aan een jong paard denk) zodat je paard een rechte lijn loopt. Eventueel nog wat bijsturen met benen...

Als voorbeeld van hand veranderen, kan ook in voltes, gebroken lijnen, SB, travers etc.
Op de volte geef ik bv. binnenbeen en binnenstelling als mijn paard in "travers" (bijwijze van spreken) door de volte wilt. En buitenbeen en teugel als hij naar buiten wijkt.
Los jij dat bv. anders op? Met bv een aanwijzing van de zweep...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:41

Ik leg 2 benen aan als ik naar voren wil en 1 been als ik opzij wil. Om stelling en buiging te krijgen/onderhouden ligt mijn buitenbeen heel iets naar achteren, maar verder gebruik ik mijn binnenbeen hier niet voor. Opvangen doe ik door een ophouding aan de voorkant te maken, mijn zit gebruik ik weinig. Ik zorg alleen dat ik rechtop zit en in balans.
Ik vind paardrijden op deze manier erg duidelijk voor paard en ruiter, maar ik ben me ervan bewust dat veel mensen het niet met me eens zullen zijn ;)

Lusitana

Re: In hoeverre sturen jullie je paard met je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:39

Ik geef alle hulpen voornamelijk via de zit en sturen is daarop geen uitzondering.
Binnenbeen op- en buiten been achter de singel gebruik ik om aan te geven hoe de buiging moet zijn, maar dat is op zich geen sturen.
Paarden kunnen nl ook gebogen gaan op een rechte lijn en bij sturen denk ik toch echt aan een figuur rijden, of buiten, een bocht maken en dan komt toch echt houdingsverandering en teugelhulpen in zicht.
Benen zijn bij mij voor voorwaarts of voorwaarts-zijwaarts en gebruik ik gewoonlijk niet constant.

@liesje1986 je zegt dat je weinig je zit gebruikt, maar gebruik je dan bv ook niet kruis aantrekken in de galophulp of een heup of schouder naar achteren brengen op de volte of pirouette of simpel kijken waar je heengaat bv?
Zelfs om alleen maar in balans te zijn zul je op zijn minst je gewicht verplaatsen met dat van het paard... lijkt mij.
Ik weet niet wat jij onder "weinig" verstaat, kun je voorbeelden geven waar jij het niet doet waar een ander het wel doet?
Dat is wel licht off topic maar het lijkt me geen probleem om de zit mee te nemen in de discussie?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:59

Ik denk dat ik mijn zit voornamelijk onbewust gebruik, ik kijk inderdaad wel in de richting waar ik heen ga en er zijn vast nog meer situaties waarin je met je zit automatisch hulpen geeft. Als een paard iets niet snapt kan ik met mijn zit ook wel wat ondersteunen als extra hulp. Maar ik ben niet bewust bezig om mijn paarden puur op zit op te vangen en sturen etc. Is het zo een beetje duidelijker Lusitana?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:30

Ja, bedankt.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:35

Ik geef niet alleen been. Je gebruikt ook heel veel je gewicht. Je zit, je houding en been inderdaad. Ik gebruik amper m'n teugels wat dat betreft.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:16

En ik gebruik dus juist heel veel mijn teugels. Niet alleen door er druk op te zetten, maar ook door de plaatsing van mijn hand te veranderen. Rechtrichten doe ik ook puur met mijn teugels, de schouder voor de achterhand plaatsen.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:18

Ik gebruik zo minmogelijk teugelhulpen. Probeer alleen mijn zit te gebruiken en mijn benen zijn een aanvulling daarop.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:21

liesje1986 schreef:
En ik gebruik dus juist heel veel mijn teugels. Niet alleen door er druk op te zetten, maar ook door de plaatsing van mijn hand te veranderen. Rechtrichten doe ik ook puur met mijn teugels, de schouder voor de achterhand plaatsen.

In mijn ogen is dit niet goed.. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:41

Er is niks mis met het gewicht van het paard verplaatsen met behulp van de teugels, we doen dit bv in zijgangen en bij galop aanspringen. Het beïnvloed de beenzetting van het paard op een andere manier dan de benen omdat je met je handen eigenlijk meer de schouders plaatst en met je benen en zit de achterhand.
Ook het plaatsen van de schouders voor de achterhand is correct.
Uiteraard wil je de energie die je er van achter in pompt niet voor weg laten vloeien en het insluiten door teugelgebruik is dan de meest eenvoudige oplossing.
Ik zie daar niks fouts in.

Wel moet er nooit zoveel tegenwerking van de teugels zijn dat het remmend of blokkerend werkt en er geen energie meer is om mee te werken of de energie omgezet moet worden in verzet (bokken, steigeren, achterwaarts gaan, opzij springen) omdat er nu eenmaal geen weg naar voren is.
Een paard moet altijd het gevoel hebben dat het voorwaarts kan en dat het de wenselijke weg is.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:57

KBTP schreef:
liesje1986 schreef:

In mijn ogen is dit niet goed.. ;)

Ik weet dat veel mensen dit niet met mij eens zijn, maar ik vind het een erg prettige manier van werken. Tevens zie ik hier niks paardonvriendelijks in, dus zie ik geen reden waarom ik het anders zou doen. Waarom vind jij dit niet goed? Richt jij je paard recht door de achterhand met je benen te corrigeren?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:26

Ik zou het het liefst helemaal goed doen op zit sturen enzo, dat lukt ook op het moment dat ik mijn beugels uit doe, maar daar moet ik nog veel beter in worden, ik stuur nu naar mijn idee teveel op mijn teugels, maar oefening baart kunst ;)

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:19

Voor het sturen en de overgangen probeer ik zoveel mogelijk mn zit en beenhulpen te gebruiken. Aangezien mn verzorgpaard nog wel moeite heeft op de rechterhand, probeer ik het sturen en stelling vragen enzo zoveel mogelijk met been en zit, maar gebruik mn teugels als ik merk dat ze niet goed op mn been reageert of wanneer ze naar binnen valt..

Ik rijd nog niet zo heel lang op dit paard, en ben er dus erg druk mee bezig om het goed te krijgen, maar uiteraard moet ik nog wel héél veel oefenen om het echt goed te krijgen....Ik voel wel duidelijk dat er verbetering in zit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:43

Ik snap denk ik wel wat Liesje bedoelt. Ik zou niet weten hoe ik zonder teugels een schoudervoor zou moeten rijden maar dat kan natuurlijk ook aan mijn beperkte rijvaardigheid liggen :o

Eigenlijk gebruik ik mijn benen voor het onderhouden van impuls, mijn broek tegen zijn vacht is vaak al voldoende. Ben er altijd een beetje huiverig voor dat het paard dood wordt op het been van veel been, al houd ik mijn benen wel altijd paraat om ze te gebruiken wanneer het paard inzakt. Dit geldt dus de voorwaartse hulpen.

Voor een wending gebruik ik voornamelijk mijn zit, dus kijken waar je heen wil. Je benen liggen dan in mijn ervaring vanzelf goed. Ook gebruik ik in wendingen en zijgangen mijn benen als gewicht (druk in de beugel) om bij te sturen. Een zijgang rijd ik voornamelijk met gewichthulpen en iets teugel.

Ik realiseer mij dat ik op het gebied van (been)hulpen nog veel te leren heb, maar bovenstaand is wat ik goed vind werken voor mijn paard. In de les (op andere paarden) gebruik ik meer been. Mijn paard kan soms overgevoelig reageren op been, wanneer hij bijvoorbeeld aarzelt werkt been averechts. Een stemhulp is dan veel effectiever. Mijn paard kan actief halthouden en wegstappen op zit en stem :o Wanneer hij wil :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:17

te weinig :o In overgangen laat ik mijn been los,steek hem af en ga compleet over op mijn handen.

*begint zich diep te schamen*
Maar wonderlijk is het niet dat ik dit doe. Het is me altijd verkeerd geleerd op de manege en sinds ik een eigen pony heb waar het langzaam steeds beter meegaat begin ik dit soort dingen allemaal opnieuw te leren. Maar nu goed. En waarempel! Opeens stromen de winstpuntjes binnen :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:24

Ik gebruik m'n teugels bijna niet, van de meest vriendelijke instructeurs krijg ik nog te horen dat ik te lief ben met m'n handen :')

Paardjes lopen prima op alleen zit en benen bij mij. Vind m'n hand en teugel gebruik dan ook niet zo belangrijk. Een zachte ophouding voelt een paard best hoor :j Tuurlijk schuif ik m'n handen wel een beetje op om te begrenzen enzo, maar het is allemaal erg subtiel :')

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:25

Je benen zijn toch cruciaal in het vragen van (stelling en) buiging? Dan zijn je benen toch cruciaal bij het sturen? Ik kan me niet voorstellen dat er ruiters zijn (uitgezonderd beginners) die alleen met hun handen sturen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:27

Ik had tot voor kort geen idee. Echt niet...
Dacht eigenlijk dat het nogal bedroevend was gesteld met de beenhulpen.
Maar ik pakte een keer de halsring en begon te rijden en ze deed alles! Ook zijwaarts ed. Zelfs veel zonder dat ik die halsring echt gebruikte. Dat was een leuk koment om te merken hoe het met de zit en beenhulpen eigenlijk gesteld was.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 23:39

Ik gebruik mijn teugels ook bijna niet, tenzij ik moet begrenzen maar dan maak ik de kant van het bit dat het paard vasthoudt wat losser door een zachte ophouding en dan is het contact weer in balans. En van voor vraag ik wel af en toe wat extra inbuiging. Maar het meeste doe ik met me benen.

Mijn probleempje is eigenlijk dat ik teveel wil doen met me benen.
Oudere ervaren paarden lopen veel meer in balans en die houd ik ook makkelijker tussen mijn benen. Een bijsturing her of der met mijn been is voldoende en daarop krijg je ook reactie.

Nu heb ik een jong paard + zelf 3 jaar niet gereden.
Ik wil dat jonge paard ook (onbewust) tussen mijn benen houden. Wat resulteert in constant sturende benen, want ja het paard is nog niet in balans.
Nu heb ik gemerkt door hem voorwaarts te houden dat de balans van hem veel beter is en ik dus ook niet steeds de neiging voel om hem "recht" te houden.
Been voor aandrijven snapt hij gelukkig erg goed en je kan makkelijk schakelen in de versnellingen.
Ik moet echt heel erg op mijn benen letten (ze beginnen automatisch onbewust steeds mee te helpen, terwijl hij op zijn eigen benen moet lopen!) ~~}> Ik streef naar directe reactie op mijn been wanneer ik stuur of met de tijd wil wijken, SB etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:58

Charna schreef:
Je benen zijn toch cruciaal in het vragen van (stelling en) buiging? Dan zijn je benen toch cruciaal bij het sturen? Ik kan me niet voorstellen dat er ruiters zijn (uitgezonderd beginners) die alleen met hun handen sturen.

Je hebt toch nog meer hulpen? Je blik is ook een hulp, bijvoorbeeld.

Stelling gebruik ik eigenlijk alleen om mijn paard soepeler te maken (en om mijn paard makkelijker te laten tölten, met iets stelling naar rechts en wat steun van mijn rechterbeen is hij makkelijker lateraal) Aan de hand doe ik stelling vragen echt met mijn knuistjes hoor. Hoofd omlaag en dan naar links en rechts. En wanneer ik bijvoorbeeld een schoudervoor wil rijden doe ik dat met mijn teugels (binnenhand wat naar binnen, omdat je wil dat de binnenschouder naar binnen gaat) en voor je uit kijken want je wil rechtdoor rijden op een gebogen paard, itt een wending. Binnenbeen alleen als het paard naar binnen valt. Voor stelling net zo, alleen dan met binnenhand naar voren ipv naar binnen.

Op de volte is dat niet anders, behalve dan natuurlijk dat je buiging vraagt ipv stelling: binnenhand naar voren, begrenzen met de buitenteugel, met je benen paard aan de praat (en in de juiste gang) houden. Binnenbeen gebruik je wanneer hij naar binnen valt, en buitenbeen alleen als hij uitzwaait maar als het paard goed is rechtgericht (wat eigenlijk geen een paard is) zou dat naar mijn idee niet nodig moeten zijn. Je gebruikt dan je binnenbeen wat meer omdat het binnenbeen van het paard verder onder de massa moet treden, het paard loopt namelijk in een bochtje. Maar zo min mogelijk, ik ben niet zo van "het paard om je been buigen". Ik stuur liever met mijn zit en gewichtshulpen (druk in de beugel en verplaatsing van gewicht in het zadel) Mijn benen hebben dan hooguit een ondersteunende functie. Ik ben nu met de hulp van mijn lesgever aan het leren om ze meer te laten hangen, ik heb nogal de neiging om mijn benen af te steken en dan ben ik er natuurlijk veel te laat mee áls ik ze eens nodig heb. Maar zolang het paard loopt heb ik mijn been niet nodig, en hangt het dus wat langs de flank.

Bovenstaande is hoe ik rijd... en ik vind het erg leerzaam om te lezen wat andere bokkers met hun benen doen :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-07-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:01

Ja natuurlijk heb je meer hulpen dan alleen je benen. Maar ik wil alleen even aangeven dat je alleen door (stelling en) buiging al stuurt met je benen want ik heb het idee dat niet iedereen daarbij stil staat omdat dat voor veel mensen heel "automatisch" gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:09

Dat ben ik met je eens. Het is ook belangrijk om er eens bij stil te staan hoe je je benen precies gebruikt. Het is nog best lastig om dat precies op te schrijven!

Maar om nou te zeggen dat je benen cruciaal zijn? Ik vind gewicht de belangrijkste hulp :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-07-10 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 00:09

@hestejente
"En wanneer ik bijvoorbeeld een schoudervoor wil rijden doe ik dat met mijn teugels (binnenhand wat naar binnen, omdat je wil dat de binnenschouder naar binnen gaat) en voor je uit kijken want je wil rechtdoor rijden op een gebogen paard, itt een wending"

Wat je hier zegt is zeker waar! Wanneer je bijvoorbeeld af wilt wenden of op een volte zit stuur je ook met je "blik". Je kijkt waar je heen wilt en je schouders bewegen dan ook die richting op.

Ik vind het ook prettig om te lezen hoe andere mensen het doen.
Wat bedoel je met buiging? en dan je binnenhand naar voren? Dat kwartje valt niet bij mij :o

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:14

hestejente schreef:
Dat ben ik met je eens. Het is ook belangrijk om er eens bij stil te staan hoe je je benen precies gebruikt. Het is nog best lastig om dat precies op te schrijven!

Maar om nou te zeggen dat je benen cruciaal zijn? Ik vind gewicht de belangrijkste hulp :)

Nou ja, zonder je benen ga je recht de bocht door en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling ;)

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:15

doei schreef:
Wat bedoel je met buiging? en dan je binnenhand naar voren? Dat kwartje valt niet bij mij :o

Kort door de bocht: stelling is een gebogen hals (zoals bijvoorbeeld bij schouder voor) en buiging is een gebogen lichaam (zoals in een bocht; let op in een bocht heb je dus óók, maar niet alléén stelling)