Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Een paard is niet gemaakt om een ruiter op zijn rug te dragen. Het heeft van nature al meer gewicht op de voorhand, en de rug moet sterker worden om een ruiter te kunnen dragen. Het is niet alleen het vastzitten, het is ook het behoud van je paard om hem soepel en lening te houden, de juiste spieren te trainen om ons te kunnen dragen en zijn eigen gewicht (en dat van jou erbij) over zijn vier benen zo te verdelen dat hij er zelf geen schade aan overhoudt.
Die schade zal met een enkel buitenritje in de week wel meevallen, maar je wilt je paard toch ook zo lang mogelijk en gezond bij je hebben?

Cassidy schreef:Je hoeft niet constant aan de teugel te rijden, dat doen de westernruiters ook niet. Zij willen ook een verzameld paard aan een lang teugeltje, maar dat komt ze niet aanwaaien. Westernruiters vragen de verzameling en laten daarna weer los. Ze vragen iedere keer als een paard uit elkaar dreigt te vallen, tot het paard vanzelf daar blijft lopen waar ze het hebben willen. En niet alleen met de kop in de krul, maar ook met de achterhand eronder.
Onder rijden met een lang teugeltje, versta ik dat je het paard op de voorhand laat sloffen, de natuurlijke scheefheid niet aanpakt en weinig tot geen reactie op gewichts, been en teugelhulpen vraagt. Van rechttoe - rechtaan is nog geen enkel paard beter geworden.
Als jij je paard een pasje opzij kunt zetten voor het been, als hij heeft geleerd te wijken voor druk op ieder gedeelte van het lichaam, van hoofd tot achterhand, vanaf de grond en ook in het zadel, zul je mij niet horen.
Als je niet in staat bent om rijtechnisch correct te rijden, kun je dingen vanaf de grond proberen op te lossen met grondwerk. Een sessie bij een fysiotherapeut in een jaar zal niet voldoende zijn om je paard los te houden.

8nnemiek schreef:Vroeger had men niet eens een bak.. De paarden liepen voor de kar, of voor de ploeg, daar was niks van stelling of rechtrichten of wat dan ook. En die paarden deden het toch prima? Ik denk dat het niet uit maakt. Als paardlief maar lekker ontspannen loopt![]()
Er zijn ook heel veel paarden die wel in de bak worden gereden maar toch hartstikke scheef zijn.

8nnemiek schreef:Vroeger had men niet eens een bak.. De paarden liepen voor de kar, of voor de ploeg, daar was niks van stelling of rechtrichten of wat dan ook. En die paarden deden het toch prima? Ik denk dat het niet uit maakt. Als paardlief maar lekker ontspannen loopt![]()
Er zijn ook heel veel paarden die wel in de bak worden gereden maar toch hartstikke scheef zijn.