Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bramasole schreef:Ik denk dat mensen van paarden kunnen leren en paarden de fouten van mensen accepteren.
Dan leer je op de manier: als jij je handje op de kachel legt, dan kun je je handje branden. Anya schreef:Ook over loslaten, durven vertrouwen, consequent zijn, weten wat je wilt, duidelijk zijn, je lijf onder controle houden, met angst omgaan...Maar andersom kunnen paarden mensen iets leren over zichzelf, over hun manier van communiceren, over geduld en niet boos worden. Over doorzetten.
Maar de techniek wordt duidelijk ingezet. Ze gaat echt zitten. En vanuit die stop maakt ze met regelmaat een prachtige rollback om de andere paarden weg te dreigen. Ik heb het ook anderen gevraagd: dit is ze pas gaan doen toen ze deze manouvres zelf beheerste. 

Anya schreef:Wat ik grappig vind is dat je paarden juist de niet verwachte dingen ziet toepassen als geleerd.
Zo wordt mijn KWPN-merrie western gereden. Ze staat in de wei tussen allemaal dressuurpaarden en ze is de alfa-merrie.
En rond etenstijd is daar het belangrijke paardenspel:
"de hegemonie van het hek".
Wie het hek heeft, gaat er als eerste uit om te eten. Niet onbelangrijk bij paarden.
En sinds een jaar of drie maakt Lan gebruik van twee prachtige westernmanouvres (en dat deed ze voordien niet zo).
Ze is het eerste bij het hek omdat ze een slidingstop beheerst. Ik wilde af en toe dat ze het onder het zadel zo prachtig deedMaar de techniek wordt duidelijk ingezet. Ze gaat echt zitten. En vanuit die stop maakt ze met regelmaat een prachtige rollback om de andere paarden weg te dreigen. Ik heb het ook anderen gevraagd: dit is ze pas gaan doen toen ze deze manouvres zelf beheerste.

Anya schreef:Nou..zo aan het end zie je paardje wel net kijken alsof ie zich afvraagd 'en baas, goed gedaan zo? krijg ik nu een snoepje?'Nog een keer kijkend heb ik wel de indruk dat dat paard een teken krijgt van iemand, maar ik kan het mis hebben.
De oudste merrie maakt de prachtigste spins en pivots als ze geen zin heeft om zich te laten vangen, te lui om weg te rennen en slim genoeg om te weten dat de potentiele ruiter eerst maar moet zien dat ie het hoofd weet te vangen.

Pluizebolpum schreef:Maar evengoed met de jongens, die nu net onder het zadel zijn en niet eens rollback, slidingstop of spin horen te kennen, die gebruiken ook al die manouvres tijdens speelkwartier, inclusief prachtige galopswissels. Van hebben zien of gewoon dat het erin zit?

Anya schreef:Nog een keer kijkend heb ik wel de indruk dat dat paard een teken krijgt van iemand, maar ik kan het mis hebben.