priveles/groepsles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

priveles/groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 18:22

hoi hoi!

ik vroeg me af, zijn jullie meer een fan van groepslessen of vinden jullie priveles beter.
ik rij zelf een groepsles per week met een paar andere fanatieke ruiters. we zijn met 5 mensen.
we rijden altijd tien minuten los, hebben een uur les en rijden dan uit.
we hebben echt een uur les en de aandacht wordt goed verdeeld.
ik heb ook een half uur per week prive les.
dit vind ik ook een fijne manier van het trainen van mijn eigen paard.
ik heb bewust een half uur omdat we het allebei intensief vinden en voor hem anders de lol eraf gaat.
de voordelen van een groepsles vind ik toch wel dat je ook tijd hebt voor jezelf.
als je van de instructeur een paar nieuwe oefeningen krijgt of wat tips dan kun je hier meteen mee bezig.
je hebt er de tijd voor als de instructeur met een ander bezig is.
van de priveles vind ik het fijn dat alle aandacht naar jou gaat.
aan de andere kant is dit ook wel heel vermoeiend.

dus mijn stelling is:
priveles is beter dan groepsles want er is meer indivdiuele aandacht.

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:42

maai_ke schreef:
dus mijn stelling is:
priveles is beter dan groepsles want er is meer indivdiuele aandacht.

om die reden ben ik het er wel mee eens,
maar het ligt ook heel erg aan de instructeur
hoe hij met zijn groeps/privé lessen omgaat.
bijvoorbeeld dat hij je heel vrij laat of heel
erg beperkt.

BWPcookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:44

Ik ben het er ook mee eens...
Heel veel hangt van jouw instructeur af... Je kan een instructeur hebben in groep die super is, je genoeg aandacht geeft, bovendien kan je altijd wel van elkaars fouten/goede punten leren.
Uiteraard als je een privéles boekt van een goede instructuur zal je daar wel meer voordeel uit halen denk ik.

xAmazone

Re: priveles/groepsles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:47

het ligt denk ik ook aan je groep,
maar daar heb jij geen last van
lees ik.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 19:48

xAmazone schreef:
het ligt denk ik ook aan je groep,
maar daar heb jij geen last van
lees ik.

het is ook een discussie. het gaat niet om mijn mening maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:49

Ik vindt privéles beter! Je hebt echt alle aandacht, maar het is inderdaad wel zo dat het ook een beetje aan de instructeur/ice ligt. Maar over het algemeen vindt ik dat je meer leert als je privéles leert, omdat je dan op elk moment gezien wordt, en dus ook gelijk verbetert kan worden. In een groepsles kan de instructeur niet naar al die kinderen tegelijk kijken ;) p.s. ik heb het allebei gehad, en zit nu lekker met privéles :o

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:51

ik vind priveles veel beter (ik) leer er veel meer van!
maar ik blijf op de manege rijden, (groepsles) alleen omdat het zo gezellig is:$

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:53

Bij privéles leer je veel meer.
Alle andacht komt enkel naar jou. *D
Krijg zelf ook privéles.
Is echt tof !! :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 19:53

ik vind persoonlijk dat je van privéles het meeste opsteekt, maar dat er nog een verschil is tussen groepsles en groepsles.

ik vind een uur privéles soms te intensief zowel voor mezelf als voor mijn paard, dus moest ik samen met 1 of 2 andere mensen kunnen lessen, dan zo ik bv wel 2x/week lessen ipv 1x. met 2 of 3 in een les heb je de nodige individuele aandacht, maar toch geregeld enkele minuutjes om alles te laten bezinken.

groepsles in de zin van met z'n 10 of 15 vind ik maar niks, kan een keer leuk zijn om 8-tal of echt carousel te rijden, maar verder vind ik het niet ideaal.

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:21

Ik denk als je een kleine groep hebt 3a4 personen dat het wel gaat. Dan kan men genoeg aandacht verdelen en kan je een volledig uur les hebben. Met springen gaat het ook prima dan stap je even terwijl de andere springt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:24

Er is voor allebei wel iets te zeggen. Ik heb twee keer in de week privéles, maar een goede instructeur verdeelt de aandacht evenredig in een groepsles.

Ik kom net terug van een weekje Ermelo, waar ik in een groep met 3 anderen zat. Qua niveau redelijk verschillend, maar de instructeurs heeft iedereen op zijn niveau lesgegeven en tips meegegeven.

Als ik op een vereniging zou staan, zou ik denk ik wel voor een verenigingsles kiezen mits de instructeur mij bevalt qua rijerij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:35

Het ligt eraan in welk stadium van je eigen ontwikkeling van je rijkunst je je bevindt.
Als je begint met rijden dan heeft privéles mijn voorkeur. Eerst aan de longe om een goede houding en zit te ontwikkelen, en daarna los en alle aandacht van de instructeur zodat er geen rare fouten insluipen bij het leren sturen etc.

Ook vanaf het moment dat een ruiter de overstap maakt van 'meerijden' naar 'het paard bewust rijden' richting 'trainen' heeft privéles mijn voorkeur.

In de tussenliggende periode heeft een ruiter echter heel veel kilometers nodig. Liefst onder begeleiding zodat er geen rare dingen insluipen en er toch steeds hulp, controle en nieuwe oefeningen voorhanden zijn. Daarvoor vind ik groepsles veel geschikter. Ruiters moeten in die tijd stomweg hun 'vlieguren' maken, ruimte krijgen om ook zelf wat te experimenteren, etc.

Ik vind dus dat je niet standaard kunt zeggen dat privéles beter is.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:42

Een groepsles is indd. gezelliger maar ook leerzaam.Ik rij in een groepsles en allemaal hebben we ongeveer hetzelfde niveau we krijgen allemaal genoeg aandacht een een beetje meer aandacht als iets niet lukt. Daarbij leer je ook van anderen die mee rijden..en als de instructeur met iemand anders bezig is kan je zelf ook even prutsen wat je net hebt geleerd.. :o

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:03

Persoonlijk verkies ik privéles. Je krijgt alle onverdeelde aandacht en het is ook makkelijker om zelf even te stoppen om wat te vragen, in groep vind ik het vaak al lastiger. Ik heb wekelijks privéles en daar steek ik, imho, nog altijd het meest van op.
Het hangt ook wel van je instructeur/de situatie af denk ik. In de winter worden er bij ons op de club ook groepslessen gegeven, door dezelfde persoon waar ik privéles van heb. Die let op iedereen apart en geeft ook iedereen eigen oefeningen: bijvoorbeeld op één en dezelfde lange zijde moet iemand met een jong paard weg en terug schakelen, iemand anders moet schouderbinnenwaarts rijden, nog iemand anders travers, ... het is dus niet zo dat je noodzakelijkerwijze dezelfde oefeningen doet, hij kijkt ook naar wat de ruiters/paarden individueel nodig hebben. Dus die lessen vind ik ook nog fijn.
Op de manège waar ik vroeger stond waren groepslessen trouwens soms met 20 of meer ruiters. Tja, dan is het "je paard laten bollen" ipv rijden want daar kom je dan niet meer aan toe, dat vond ik tien keer niks!
In de zomer hebben wij overigens 2 keer per week groepsles op de club, onder het mom van achttaltraining. Vind ik ook tien keer niks. Je kan niets voor jezelf doen, omdat je de rest moet volgen en die heilige 3 meter tussenafstand moet vasthouden. Bovendien heb ik het probleem dat mijn paard nogal groot is uitgevallen (1.82m) en een vrij ruime pas heeft, terwijl de anderen een korte, trage pas hebben. Kun je je al voorstellen...

Samengevat: ik verkies privéles, maar een groepsles bij een GESCHIKTE lesgever (en da's de moeilijkheid, tot nu toe ken ik er dus één die goed in groep kan lesgeven en ik rij toch al wel 18 jaar) is zeker niet slecht

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:36

Ik denk inderdaad dat je meer leert van privéles maar ik heb groepsles en vind dat toch wel heel gezellig hoor! De ene week doen we dressuur, dan weer springen, af en toe een buitenrit. Het is veel afwisselender denk ik. Maar van privéles leer je inderdaad meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:40

Jildau, privéles kan toch net zo afwisselend zijn? Als ik wil springen gaan we springen, daar betaal ik m'n instructeur immers voor? Buitenritten daar heb je je instructeur niet voor nodig. Afwisseling in training heb je imo zelf in de hand.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:42

Ik bedoel gewoon dat wij een gezellige groep hebben met een paar meiden en dat het vergeleken met mijn privélessen wel afwisselender is. En ik zeg ook duidelijk dat je van privéles veel meer leert, maar dat groepsles erg gezellig kan zijn als je met een paar leuke meiden bent. We hebben tussendoor ook erg veel lol en toen ik privéles had was ik écht aan het rijden, wat ook z'n voordelen heeft.

Janine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:21

ik heb zelf liever prive les,

want als ik eens kijk naar groeples dan zie ik toch wel snel dat maar bepaalde mensen worden geholpen met hun problemen en de rest meer en deel aan het vrij rijen is en op kleine dingetjes commentaar krijgen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

aan de ene kant zeg ik priveles, want dan heb je meer individuele aandacht, en werk je puur aan je eigen punten.

aan de andere kant vind ik groepslessen ook erg goed, want je haalt wel " inspiratie" en durf uit anderen.
Prive durf ik nooit zo hoog en technisch te springen,maar vaak in de groepslessen durf ik veeel meer, omdat ik anderen het ook zie doen :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:23

Ik ben zeker pro privéles. Je betaalt vaak hetzelfde als een uur groeps op een manege (hangt er natuurlijk wel vanaf, maar ik betaal hetzelfde) en ik leer veeeeeel meer privé.
Je krijgt in je eentje gewoon veel meer aandacht dan in een groep.

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:01

Liever privéles, dan heb ik constant de aandacht en raak ik niet afgeleid door voorbijrijdende paarden.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 12:22

Undomiel schreef:
Liever privéles, dan heb ik constant de aandacht en raak ik niet afgeleid door voorbijrijdende paarden.

hahah ja dat herken ik. ik vind het ook altijd erg vervelend als je een groepsles hebt met een druk of jong paard daarin.
dat zo'n dier er de hele tijd vandoor schiet. wordt ik niet echt bang van ofzo maar ik erger me er wel heel erg aan.
heb je net je paard lekker aan het lopen en ben je een oefening aan het doen komt er zo'n paard voorbij gescheurd.
waardoor ik mijn paard ook weer kwijt ben en weer opnieuw kan beginnen.

Lowara schreef:
aan de ene kant zeg ik priveles, want dan heb je meer individuele aandacht, en werk je puur aan je eigen punten.

aan de andere kant vind ik groepslessen ook erg goed, want je haalt wel " inspiratie" en durf uit anderen.
Prive durf ik nooit zo hoog en technisch te springen,maar vaak in de groepslessen durf ik veeel meer, omdat ik anderen het ook zie doen :j

ja dat ben ik ook wel met je eens. en groepsles is ook wel leuk. je hebt ook de tijd om even alles te laten bezinken.
als je prive les hebt moet je meteen weer doorgaan en krijg je meteen weer nieuwe tips.
dan kan ik het pas de rest van mijn week laten bezinken en er wat mee doen.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:33

Ik ben voor de combinatie. Ik rijd 1 uur per week in een priveles en 2 uur in een groepsles met gemiddeld 10 personen waarvan de meeste manegepaarden.

Op de priveles leer ik het echte rijden, zowel dressuur als springen. We besteden er veel aandacht aan de basis. In de groepslessen leert mijn paard voorwaarts lopen, leer ik de oefeningen uit de FNRS te rijden en vooral leert mijn paard hoe ze zich sociaal moet gedragen. Ze wil nog wel eens rondtrappen naar andere paarden omdat ze dominant is. Als ze alleen in de bak blijft rijden gaat ze dat niet afleren.

Dus wat mij betreft is een combinatie, het meest perfect.

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:26

nou ik zou willen dat ik privelessen kon betalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:30

Wij hebben daar een mooie oplossing voor gevonden: "werken" heet het ;)
Kan ook als je 12 bent, klusjes voor je ouders, op de manege etc.