Eerst beugels los longeren of erop dan pas beugels los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

Eerst beugels los longeren of erop dan pas beugels los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:31

Hoi,
Zit in een discussie met verschillende mensen en wil toch graag jullie mening horen. Wij zijn onze Belle zadelmak aan het maken. Longeren met zadel (zonder loshangende beugels), hoofdstel en eens op haar rug hangen gaat buitengewoon goed. Nu...ik heb altijd geleerd (heb regelmatig samen met mijn man paarden zadelmak gemaakt ook beroepsmatig) om niet te gaan longeren met losse beugels maar de beugels pas erbij moet nemen als men erop gaat. Dit ivm het overmatig klappen van de beugels met eventueel letsel doordat ze tegen de benen aan kunnen tikken en daarnaast natuurlijk het vervelende gebonk tegen de buik.

Nu zijn er dus mensen die het daar totaal niet mee eens zijn. Zij vinden dat het juist belangrijk is dat het paard daar niet voor wegspringt enz. Wat zijn jullie meningen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Eerst beugels los longeren of erop dan pas beugels los

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:34

Ik ben het er ook niet mee eens en laat de beugels altijd los hangen voordat ik er op ga. Zo raken de paarden gewend aan het geklapper en de beugels die tegen de buik aan tikken. Wel de beugels altijd een stukje korter doen, dat ze dus niet om de buik heen slaan of iets dergelijks.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 11:12

Ok, nu heb ik toevallig een paardje wat het heel eng vindt als er iets tegen haar buik aan flappert. Ikzelf zou het dus, zeker bij haar, nooit los laten hangen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:14

Wij laten ze wel altijd los hangen,, eerste paar keer zonder en daarna naar beneden. jouw benen komen ook tegen zijn buik aan. en beugels klapperen en dan raken ze ook gewend aan enge geluiden achter zich. nooit geen problemen mee gehad

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:15

Ik zou juist de beugels los laten. Ook als het paard het eng vind. Je hoeft niet meteen het paard te laten draven. Het lijkt mij beter om een paard aan alles te laten wennen.

Desnoods eerst korte beugelriemen, daarna steeds iets langer.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:17

Wat je kan doen, als middenweg, is een dekensingel over het zadel en onder de buik door vastmaken, en daar de afhangende beugels doorheen halen. Zo hebben ze wel contact met de buik en het beweegt meestal ook wel iets, maar heb je geen kans op schade of schrik door al te erg bungelen.

Bij een beleerd paard steek ik ze op, maar voor een groen paard is ter gewenning bovenstaand niet verkeerd mi.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:17

lijkt me ook beter van ze los te laten. Als ze nog geen beugels verdragen tegen de buik, laat staan je benen..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:27

Als een paard het klapperen eng vind, doe ik altijd eerst zadel erop (zonder beugels) en dan een deken singel om het zadel heen, zodat de zweetbladen ook niet gaan klapperen. Als ze eenmaal de singel en het zadel kennen, haal ik (na vooraf een paar rondjes) de dekensingel er af. Accepteren ze dit goed, gaan de beugels er aan (kort) en dan op maat van de ruiter.

Paard moet leren dat het niet eng is als er wat tegen de buik komt en nou laat ik het paard liever zo wennen dan er al gelijk iemand op te gooien, die hoogstwaarschijnlijk niet blijft zitten en paard heeft er weer een niet goede ervaring er bij.

Nee, gewoon beugels los na langzaam aan op te bouwen. Paard geeft zelf aan hoe ver die er klaar voor en zolang hij de beugels tegen de buik niet accepteert, gaat er ook nog niemand op. Dat accepteren ze dan al helemaal niet.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:28

Beugels niet los laten hangen, maar wel naar beneden doen en de beugels d.m.v. een extra beugelriem (onder de buik van het paard door) aan elkaar vast zetten. Dit beperkt het 'geflapper' en als het paard dan aan de kletter gaat blijft hij minder makkelijk met de beugels ergens achter haken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:29

ElsB schreef:
Beugels niet los laten hangen, maar wel naar beneden doen en de beugels d.m.v. een extra beugelriem (onder de buik van het paard door) aan elkaar vast zetten. Dit beperkt het 'geflapper' en als het paard dan aan de kletter gaat blijft hij minder makkelijk met de beugels ergens achter haken.

Als je een paard ergens beleerd waar hij evt met de beugels ergens achter blijft hangen. Doe je het toch echt op de verkeerde plek. Omgeving moet veilig zijn, voor zowel het paard als ruiter en natuurlijk degene die er naast staat.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:30

Ik steek ze gewoon op. Bij mijn merrie slaan ze anders steeds tegen haar ellebogen aan en dat is op zijn zachtst gezegd niet prettig. Ik heb het een paar keer geprobeerd met los te laten hangen, maar dan gaat ze op een gegeven moment gewoon staken. Beugels naar beneden om te rijden is geen probleem, want dan hou ik ze zelf van haar ellebogen af ;-).

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:30

als ik ze op steek klapperen ze wel wat op zadel...vind ik genoeg...

het klapperen van beugels in de liezen en tegen elleboog aan vind ik onzin...daarom dus voor mij niet lang...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:32

Bij mij komen de beugels echt niet in de liezen hoor. :n En als ze tegen de ellebogen aan komen, maken ik ze een gaatje of wat korter. :)

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:34

Idd, bovenstaande manieren kunnen ook. Ik meen me trouwens te herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin iemand beschreef hoe haar paard door een rare beweging met z'n hoef in een stijgbeugel verstrikt was geraakt en niet meer los kwam. Alleen daarom al is helemaal los laten hangen (dus zonder dekensingel of beugelriem) tijdens het longeren onverstandig. Ze zullen maar schrikken en een rare bok geven....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:35

ik longeer met opgetrokken beugels en al sze afzakken dan is dat zo. ik stop hier niet voor maar trek ze pas terug op bij het wisselen van kant. OF zoals ElsB beschrijft. lange beugels verbonden zodat ze bewegen en tegen de buik kunnen klapperen, maar als ze gaan bokken of aan de kletter gaan niet alle richtingen uitflapperen en harde klappen kunnen uitdelen.
maar het paard moet aan iets bewegends wennen, want wat als jij je beugel toch eens verliest? dan kan die ook klapperen en jij zit in het slechtste geval met je been te porren om hem op te vissen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:35

Als je een rille hebt vind ik het zelfs gevaarlijk, ze kunnen er behoorlijk van over hun toeren raken en je bent dan gelijk al een eind achterop.
Ik hou ze dus opgestoken, alleen in stap aan de hand laat is ze naar beneden, dat is voldoende om er aan te wennen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:36

TinkerTwink schreef:
Ok, nu heb ik toevallig een paardje wat het heel eng vindt als er iets tegen haar buik aan flappert. Ikzelf zou het dus, zeker bij haar, nooit los laten hangen.

en hoe denk je dat ze dan gaat reageren als ze jouw benen voor het eerst tegen haar buik voelt? Namelijk nooit je benen afsteken op een jong paard!!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:37

nou je ziet dat anders vaak genoeg....quir..
bij mij gewoon op zweetblad ..klaar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:39

Dat het vaak gezien wordt, is nu wel te lezen. Beugels hoeven niet op het langste gaatje om ze te laten wennen. :n
Als ze onder het zadel uitkomen, is meer dan lang zat. Dan kunnen ze écht niet met de hoeven er in komen en komen al helemáál niet in de buurt van de liezen of ellebogen.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:42

Quir schreef:
Dat het vaak gezien wordt, is nu wel te lezen. Beugels hoeven niet op het langste gaatje om ze te laten wennen. :n
Als ze onder het zadel uitkomen, is meer dan lang zat. Dan kunnen ze écht niet met de hoeven er in komen en komen al helemáál niet in de buurt van de liezen of ellebogen.

Nee, maar laten wennen kan dmv een dekensingel er doorheen. Dan hou je het én veilig én hebben ze toch iets dat contact maakt met de buik..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:50

taart schreef:
Quir schreef:

Nee, maar laten wennen kan dmv een dekensingel er doorheen. Dan hou je het én veilig én hebben ze toch iets dat contact maakt met de buik..

Lees eens een post van mij hierboven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:53

ik doe ook de beugels los en neit al te lang.
Dan bij voorkeur in de wei aan de longe zodat ze nergens aan kunnen blijven haken.
Juist de bangere paarden wil ik eerst wat meer aan dit soort dingen laten wennen voordat er een ruiter opstapt!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:02

Ook hier wordt bij het zadelmak maken en inrijden de beugels op een gegeven moment los gelaten. Eerste paar keer longeren met zadel wel opgestoken maar als dat goed en braaf gaat dan beugels naar beneden. Zoals al meer wordt genoemd hier: wel eerst op de wat korte stand zodat de beugels alleen tegen de (zijkant van de) buik komen en niet tegen de ellebogen.
De eerste keer dat ik dat dit voorjaar bij mijn 4-jarige Tinker deed liep ze in stap braaf weg, draafde aan, schrok van de beugels en peerde er vandoor (wel netjes op de volte ;) ) in een erg snelle draf en galop. Ik ben gewoon rustig blijven staan en heb haar rustig toegesproken. Na een rondje of 10 kreeg ze in de gaten dat dat geklapper bleef en niet weg ging maar haar ook geen pijn deed. Toen ging het tempo gelijk omlaag en sindsdien vind ze het geen enkel probleem meer.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:05

TinkerTwink schreef:

Dan zou ik er niet eens op willen gaan zitten, alles moet normaal zijn op en rond het paard, welk geluid dan ook. Dan is erop gaan zitten een piece of cake voor ze :)
Letsel door beugels die tegen benen aantikken heb ik werkelijk nog nooit gezien..

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 12:09

Dmv extra beugelriem of dekensingel ken ik wel ja en zou een oplossing kunnen zijn echter....vind ik dat dan ook weer zoiets.

Overigens, ik laat ze er wel aanzitten he. Ze zitten opgestoken aan het zadel en de zweetbladen klappen ook nogal (en mijn zadel piept van de nieuwigheid haha dat vond de Tink even eng terwijl het toch echt niet op haar lag)
Kan ze wel laten loshangen met stilstaan is geen enkel probleem. Druk tegen de buik voelen ze mi ook met de singel....

Dochter heeft erop gezeten en zet ook haar benen tegen de buik en dat vindt ze overigens helemaal niet eng...

Het geen pijn doen en geen last van hebben als echt loshangende ijzeren beugels tegen de buik aan lopen te klappen vind ik een beetje tegenstrijdig met veeeeele andere forumberichten. Schoppen en met sporen prikken mag absoluut niet maar twee ijzeren dingen die tegen de buik aan gemept worden kan wel? Dat is dus het probleem wat ik ervan ervaar. Benen aangelegd is dan toch heel wat zachtzinniger....
Nu heb ik overigens een man met een ijzersterke en goede zit en die knalt niet zo snel van het paard, als die al eraf vliegt is dat omdat die eraf springt (voordeel voltige denk ik dan geen idee snap niet hoe die het doet soms maar goed) hij rijdt overigens ook 9-10 keer zonder beugels...

EDIT leuk trouwens zo een discussie. Altijd fijn te weten waarom sommige juist iets wel of niet doet