Ligt het nu altijd aan het paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:31

Ik lees zo af en toe eens wat topics op RT-P, waar mensen oplossingen voor hun probleem zoeken.
Je kan er donder op zeggen dat de eerste reacties bestaan uit: "Is je paard wel helemaal gezond?" "Heb je hem al laten nakijken door een DA?" Etc. etc.
Ik vraag me af, waarom in godsnaam moeten er altijd -artsen, -peuten en -logen bij worden gehaald????

Volgens mij zijn er drie mogelijkheden:

1. Niemand hier op bokt kan er vanuit gaan dat degene die het probleem aankaart weet dat het paard gezond is en dat TS gewoon op een verantwoordelijke manier met paarden om kan gaan...
2. Bij gebrek aan kennis, en toch graag een reactie willen geven, meteen dit aangeven om zodoende toch blijk te geven van hun kennis in de hoop later ook serieus genomen te worden.
3. Het ligt gewoon aan het paard, tegenwoordig kijkt niemand meer naar zijn/haar kunnen als ruiter.

Overige mogelijkheden zie ik hier in het topic graag aangevuld...

Ik vind het ronduit belachelijk dat er op deze manier omgegaan wordt met problemen. Als mij het niet lukt iets uit te rekenen voor school (oefenen voor een tentamen bijvoorbeeld), ga ik toch ook gewoon oefenen op verschillende manieren, dan ga ik er toch ook niet vanuit dat ik allerlei psychologische stoornissen heb of dat ik door een fysieke beperking in m'n hoofd niet alles meer op een rijtje kan zetten.

Ik zeg niet dat ik tegen al die -artsen, -peuten en -logen ben, maar ik ben wel tegen hoe deze diensten worden gebruikt hier op bokt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:35

Stiekem hebben alle -artsen, -peuten en -logen gewoon een paar accounts op bokt en proberen ze zo klantjes te werven. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:35

Wanneer een paard een rijtechnisch probleem vertoond is het, lijkt mij, wel zo handig om pijn eerst uit te sluiten.

Overigens vind ik dit niet aan het paard liggen, als het paard een blokkade heeft kan het er immers niks aan doen, fout ligt dan in het rijtechnische gedeelte of paard heeft gewoon een keer een verkeerde beweging gemaakt etc.

Wat bedoel je trouwens met de -peuten en -logen?

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:36

Ik zeg 2. :j Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang
(lees; dus geen stang en trens) en dan vraag ik me af of ze het echt wel weten, of dat ze het een paar keer gelezen hebben en wijs over willen komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:37

TessaVB schreef:
Ik zeg 2. :j Ik zie soms 15/13 jarigen praten over een hefboomwerking bij een ongebroken stang
(lees; dus geen stang en trens) en dan vraag ik me af of ze het echt wel weten, of dat ze het een paar keer gelezen hebben en wijs over willen komen.

Uh? Dit is niet de vraag die er wordt gesteld?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:38

Peuten zijn therapeuten, en logen, euh als simpel voorbeeld een podoloog bijvoorbeeld ;)

x_Marr: Dat is ook wat ik bedoel, rijtechnisch gedeelte, als het fout gaat, ligt het 999/1000 aan de ruiter.

Natuurlijk sluit je als ruiter eerst pijn uit, voordat je een topic hier op bokt start, wie kent zijn/haar paard nu beter???

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:38

Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:39

x_Marr schreef:
TessaVB schreef:

Uh? Dit is niet de vraag die er wordt gesteld?

Nee, maar ik ging even in op die 3 stellingen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:40

omdat het, vind ik, het meest logisch is om eerst te kijken of het paard niet ergens last van heeft. Je kan het zelf met lessen proberen, maar als er echt iets niet goed zit dan kan je het niet rijdend oplossen. Tuurlijk vaak (lees meestal) ligt het aan de ruiter maar ik vind dat je eerst lichamelijke problemen uit moet sluiten...

edit het zijn natuurlijk tips die gegeven worden, juist omdat we vanaf de pc niks kunnen zien ;)
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 30-05-10 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:41

Er kennen maar bar weinig mensen de signalen van hun paard bij pijn... zijn dus genoeg mensen die een topic openen met een probleem en daar gewoon niet bij stil hebben gestaan. Dan kunnen ze wel gaan roepen dat ze hun paard beter kennen, maar vaak is dat dus toch niet zo.

Helaas is het dus niet logisch om te zeggen dat de ruiter daar vast al naar heeft gekeken, helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:43

Biepje schreef:
Ik ben het hier wel met je eens, mijn eerste instructeur heeft ooit heel duidelijk gezegd: "als iets niet gaat, ligt het 99% van de gevallen aan de ruiter". En ik werk steeds met paarden met dit principe indachtig. Krijg ik een paar serieuze bokken, dan is het paard eerder wat fris en had ik hem maar eerst moeten longeren,... Pas als iets stelselmatig is, ik er deskundige instructie bij heb gehad (om het langs de zijkant te bekijken) en het dan nog niet gaat, dan zal ik er iets peutig bij halen.

Precies!

Nog een voorbeeld, een paard dat in een bepaalde oefening (bijv. schouderbinnenwaarts) wat onregelmatig is, hoeft niet helemaal verkeerd te zitten, dat kan ook een gebrek aan ondersteuning door de ruiter zijn. Maar daar willen veel mensen gewoon niet naar kijken!

Paard dat ik rij is nogal stijf en zijn beenwerk is niet keihard, onregelmatigheid komt veel vanuit de heup. Een ander paard heeft echt een osteopaat nodig every now and then, en uiteindelijk toch eens de osteopaat bij 'mijn' paard gehad. Was bijna helemaal goed, enkele minimale dingetjes, die nauwelijks te maken hadden met dat in de heupen.
Manier van rijden wat veranderd, en zie hier, een geweldig goed lopend paard...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:44

Het ligt eigenlijk nooit aan het paard......zolang wij als mens er niet op gaan zitten zal hij de meeste problemen nooit tegen komen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:45

x_Marr schreef:
Er kennen maar bar weinig mensen de signalen van hun paard bij pijn... zijn dus genoeg mensen die een topic openen met een probleem en daar gewoon niet bij stil hebben gestaan. Dan kunnen ze wel gaan roepen dat ze hun paard beter kennen, maar vaak is dat dus toch niet zo.

Helaas is het dus niet logisch om te zeggen dat de ruiter daar vast al naar heeft gekeken, helaas.

Voor jou is het niet logisch.
Maar kan iemand vanaf bokt even beoordelen hoe het paard in elkaar steekt op zo'n moment?
Nee, dat denk ik niet...
Het hoeft niet logisch te zijn, maar het is wel iets waar meer vanuit mag worden gegaan... Een kijkje in een profiel is vaak al genoeg om te weten hoe serieus je moet zijn over het welzijn van het paard...

R0oszs

Re: Ligt het nu altijd aan het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:49

Als je een probleem heb zou ik eerst wel uitsluiten dat hij pijn heeft. Dan zou ik naar de ruiter kijken.

Want als je paard pijn heeft en je denkt dat de ruiter niet goed is dan kan het nooit opgelost worden en wordt het probleem alleen maar erger.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:49

Het lijkt mij dat pijn altijd moet worden uitgesloten bij een paard. Bij aankoop helemaal laten keuren, maximaal om de 2 jaar naar de tandarts, een goed passend zadel laten aanmeten en goed les krijgen van een vakkundig iemand. Rijtechnisch heb je op die manier al een hele hoop evt. problemen opgelost.

En soms, tja dan moet je accepteren dat jullie geen passende combi zijn. Dat jouw paard onder een andere ruiter veel beter loopt, en dat jij zelf als ruiter met een ander paard veel beter zou klikken. Ruiters durven en willen dat niet vaak toegeven. Ruiters zijn daar vaak te trots voor. Op mijn vorige stal stond een heel mooi paardje, maar hij liep voor geen meter bij zijn eigenaresse. Een andere amazone, die ook op die stal stond, reed super op het beestje. Maar de eigenaresse wilde niet meer dat ze er op ging rijden omdat hij bij haar veel beter liep ( ? ). En het frappante is, dat de amazone die het beestje wel kon laten lopen, haar eigen paard weer helemaal naar de kl*te heeft gereden door veel te veel van het paard te hebben gevraagd op jonge leeftijd.

Ik ben dus van mening; als het echt niet gaat met een paard (en dan niet een periode dat je in een dipje zit van een paar weken, dat heeft iedereen wel eens), je jarenlang stelselmatig tegen allerlei problemen aanloopt, je zo veel mogelijk uitsluitsel hebt gegeven aan evt. medische redenen; je er het beste aan kunt doen om het paard te verkopen. En op zoek gaan naar een paard waarmee je wel een klik hebt. Leuker voor jou zelf, maar vooral veel eerlijker naar het dier toe.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:50

Maar als je dat als TS dan al wel hebt gedaan kan je dat dan toch ook gewoon zeggen? :)
Zolang een groot deel daar nog niet aan gedacht heeft snap ik niet waarom het logisch zou zijn om er maar vanuit te gaan dat dat al uitgesloten is :=
Of heb jij liever dat je daar niks over zegt en dat het paard dan door loopt met pijn?

Dat kunenn wij inderdaad niet beoordelen, maar wij kunnen wel tips geven en ik vind het alleen maar goed dat daartussen ook osteopaten etc. tussenzitten. Kan namelijk nooit kwaad.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:50

Ik ben ook pas 13 jaar,maar ik heb vrijveel ervaring met paarden.Veel boeken lezen en dan kijken of het goed gaat in de praktijk.Maar als ik een reactie geef zet ik er wel altijd bij dat ik pas 13 ben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:51

Ik vind het juist wel een goed begin.

Eerst uitsluiten dat er iets medisch met het paard aan de hand is. Want het heeft weinig zin een paard door te trainen als het lichamelijke problemen heeft.

Dan uitsluiten dat er zadel, tuig- problemen zijn.
Je zal ze de kost moeten geven, die nog nooit in de mond van een paard hebben gekeken. Een flinke haak op de kies kan een hoop onrust in de mond geven. Bijvoorbeeld.

Pas als dat uitgesloten is, kan je naar mijn idee verder met de ruiter. Vaak is het een ruiterprobleem, maar je moet wel eerst de medische/tuig problemen uitsluiten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:51

Bellona_K: Ik begrijp de intensie van de eerste alinea wel. Maar het gaat mij er hier op bokt niet vanuit wordt gegaan dat de ruiter er al naar heeft gekeken. Kwam laatst een topic tegen met een best simpel probleem, maar die heeft helemaal uitgelegd dat dierenarts en alles er al naar heeft gekeken. Dan denk ik; Dat hoeft toch niet nodig te zijn?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:53

Je kan in elk geval al heel veel van b.v de houding van de ruiter aflezen. Paard van 3 jaar...net onder het zadel en op de 8 foto's loopt zo'n dier in Z houding, zware bitten, sporen die in de buik van het paard duwen en dan de vraag hoe krijg ik hem voorwaarts......en dit zijn maar enkele voorbeelden.
In 99 % van al de probleem gevallen is de ruiter er schuld aan dat zo'n dier problemen heeft!
En een dierenarts vraagt b.v niet of de eigenaar even een stukje wil voor rijden om te kijken WAAR het probleem vandaan komt...zouden ze eigenlijk wel moeten doen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:55

x_Marr schreef:
Maar als je dat als TS dan al wel hebt gedaan kan je dat dan toch ook gewoon zeggen? :)
Zolang een groot deel daar nog niet aan gedacht heeft snap ik niet waarom het logisch zou zijn om er maar vanuit te gaan dat dat al uitgesloten is :=
Of heb jij liever dat je daar niks over zegt en dat het paard dan door loopt met pijn?

Dat kunenn wij inderdaad niet beoordelen, maar wij kunnen wel tips geven en ik vind het alleen maar goed dat daartussen ook osteopaten etc. tussenzitten. Kan namelijk nooit kwaad.

Volgens mij heb ik niet helemaal goed duidelijk gemaakt waar ik op doel.
Het gaat mij om die 15 reacties, waarvan er 10 zijn die het alleen maar hebben over de dierenarts, osteopaat etc. etc.

Natuurlijk kan je zeggen dat het paard pijn heeft, als dat zo lijkt. Maar dat doe ik alleen op basis van de reactie van het paard als beschreven door de ruiter. Verder ga ik er gewoon vanuit dat het paard helemaal goed is.

Wij gaan toch ook niet voor elk 'uit-je-panty-moment' naar de psycholoog om een probleem vast te stellen?
Als wij struikelen en we lopen een paar dagen niet lekker, gaan we ook niet meteen naar de dokter (hoop ik iig) toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:55

aerdenhout1 schreef:
Je kan in elk geval al heel veel van b.v de houding van de ruiter aflezen. Paard van 3 jaar...net onder het zadel en op de 8 foto's loopt zo'n dier in Z houding, zware bitten, sporen die in de buik van het paard duwen en dan de vraag hoe krijg ik hem voorwaarts......en dit zijn maar enkele voorbeelden.
In 99 % van al de probleem gevallen is de ruiter er schuld aan dat zo'n dier problemen heeft!
En een dierenarts vraagt b.v niet of de eigenaar even een stukje wil voor rijden om te kijken WAAR het probleem vandaan komt...zouden ze eigenlijk wel moeten doen!

Kijk dát is waar ik op doel!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:56

janouk schreef:
Ik vind het juist wel een goed begin.

Eerst uitsluiten dat er iets medisch met het paard aan de hand is. Want het heeft weinig zin een paard door te trainen als het lichamelijke problemen heeft.

Dan uitsluiten dat er zadel, tuig- problemen zijn.
Je zal ze de kost moeten geven, die nog nooit in de mond van een paard hebben gekeken. Een flinke haak op de kies kan een hoop onrust in de mond geven. Bijvoorbeeld.

Pas als dat uitgesloten is, kan je naar mijn idee verder met de ruiter. Vaak is het een ruiterprobleem, maar je moet wel eerst de medische/tuig problemen uitsluiten.

Dus jij zou eerst er een hoop geld tegenaan gooien door een zadelmaker, een veearts en een osteopaat te laten komen, voor je les zou nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:57

Kan me helemaal aansluiten bij de mening van de TS. Ben ook een beetje klaar met al die dooddoeners over dat er vast wel iets mis zal zijn met het paard. Daarnet ook weer, in een topic over een paard dat ergens moeite mee had werd ook gevraagd naar het welzijn van het dier. Dat is natuurlijk prima om te vragen en de TS geeft vervolgens antwoord dat deze onlangs is nagekeken en prima in z'n vel zit. Wordt er weer geantwoord dat 'mensen ook wel eens wat over het hoofd zien'. M.a.w. je moet alle logen, peuten, weetikveelwatten van het land erbij halen want de één zal vast iets zien wat we ander dan weer niet had gezien |o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:58

Miss_Montana schreef:
Kan me helemaal aansluiten bij de mening van de TS. Ben ook een beetje klaar met al die dooddoeners over dat er vast wel iets mis zal zijn met het paard. Daarnet ook weer, in een topic over een paard dat ergens moeite mee had werd ook gevraagd naar het welzijn van het dier. Dat is natuurlijk prima om te vragen en de TS geeft vervolgens antwoord dat deze onlangs is nagekeken en prima in z'n vel zit. Wordt er weer geantwoord dat 'mensen ook wel eens wat over het hoofd zien'. M.a.w. je moet alle logen, peuten, weetikveelwatten van het land erbij halen want de één zal vast iets zien wat we ander dan weer niet had gezien |o

Ik heb dat topic niet eens gezien, maar je drukt precies uit wat ik nog kon uitdrukken!