Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

gaellehtc schreef:Het leren op hele kleine hulpen (of zo goed als niets) te reageren, begrijpen paarden binnen een uur. Of wel : een paard zadelmak maken, 10 keer 10 min rijden en paard begrijpt voorwaarts, halt, zijwaarts en nageeflijkheid. Nooit meer problemen met een paard, behalve de rijtechnische.
modie schreef:gaellehtc schreef:Het leren op hele kleine hulpen (of zo goed als niets) te reageren, begrijpen paarden binnen een uur. Of wel : een paard zadelmak maken, 10 keer 10 min rijden en paard begrijpt voorwaarts, halt, zijwaarts en nageeflijkheid. Nooit meer problemen met een paard, behalve de rijtechnische.
Da's een duidelijke verklaring![]()
Hoe los je het dan op, de balans voor beweging?
Kadankovitch schreef:Hetgeen Mevrouw Abenes, bschrijft lijkt zeer sterk op hetgeen Baucher leert in zijn Tweede Methode, of J.C. Racinet beschrijft in zijn boeken.
Maar ook Ernest van Loon paste dit idee toe; waarbij het verschil tussen Baucher en Racinet, in vergelijking met van Loon, daarin ligt dat van Loon een lager ingestelde hals wenste, met een geopend kaak-en-nek-gewricht. Maar ook hij wilde de impuls maar heel voorzichtig versterken, om vooral te voorkomen dat het paard (letterlijk en figuurlijk) 'overdreven' zou worden, zich zou gaan spannen en daardoor de opgelegde houding en balans daarin zou verliezen.
Maar Ook Klaus Balkenhol, een ruiter die echt alleen in Duitsland gevormd is (sprak in 1998-1999 geen enkel woord over de grens), en naar men zegt autodidact is, hanteerde een aanpak die toch veel weg heeft van die benadering, vandaar die uitspraaak onder mijn berichten. Heel veel belonen en zeer voorzichtig zijn met het drijven.
Dat behoeft wel een extra opmerking: Hij, Balkenhol, wilt wel dat de paarden zeer scherp aan de beenhulpen staan. Daarvoor wilt hij ook wel een harde klap uitdelen met de vlakke kuit, MAAR dan is de hand ver naar voren zodat het paard weg kan, niet in de mond gestoord wordt en het gevraagde voorwaarts ongehinderd uit voeren kan (waarbij het dier al tijdens de sprong naar voren beloond wordt). Maar de drijvende hulpen in samenwerking met de hand zijn uiterst subtiel.
Het is de rijstijl die mij het meeste aanspreekt (even de aanpak van Balkenhol weggelaten, ik geloof dat ik dat zelfs niet meer kan met mijn stijve knoken). Waarmee ik niet bedoel dat een andere aanpak niet goed zou zijn.
LiVetime schreef:Ik vind het eigenlijk meer dan logisch dat je paard in balans moet zijn voordat je erop gaat zitten.
Daarom ben ik ook eerst aan de lange lijnen bezig geweest met mijn paard voordat ik op dr ging zitten en ben nog steeds met de lange lijnen bezig. Vind dat erg belangrijk.
Zijn nu sinds een paar weken bezig met rijden en vooral heel veel stapwerk. Tot nu toe nog maar 1 keer gedraafd en alleen korte stukjes op de lange zijde. Zodra zij dr balans even verliest (of ik) dan neem ik dr gelijk terug en beginnen we overnieuw.
Ik vind dat zó belangrijk! Kan mijn paard wel gaan pushen om door te lopen op zo'n moment, maar waarom?
Vanaf het eerste moment stopt ze ook gelijk wanneer ik uit balans raak. (We rijden boomloos vanaf t eerste moment.)
Het gaat niet alleen om het wel of niet in balans zijn, maar het vertrouwen te hebben in elkaar en het moet voor ons beide goed aanvoelen. Is dat niet het geval, dan moeten we daar gelijk wat aan doen.
Feit is nu wel dat ik nu al een paardje heb die constant met koppie lekker naar beneden loopt te proesten en vanuit die ontspannenheid kunnen we verder bouwen.
Het duurt even, maar ik ben er van overtuigd dat ik op deze wijze een krachtig paard onder me heb lopen die over een paar maand nog even gevoelig op mijn hulpen reageert als nu.
Alles is samenspel
FaberSmid schreef:Kan professor wel begrijpen, omdat militair en politie onderschat worden. En er dan van alles van gemaakt wordt, een gedegen opleiding, theorie en praktijk bezit. Is heel wat anders dan iemand na kunnen doen?
Refagreni schreef:Voor zover ik me de uitleg nog kan herinneren:
In de moderne dressuur wordt eerst vlot voorwaarts gereden (stuwen=vaste aanleuning) en van daaruit wordt gewerkt aan herstel van de balans (verzameling/draagkracht=lichte aanleuning).
In de franse methode (zoals van Nelly Abbenes) wordt eerst gewerkt aan de balans, en er wordt pas meer tempo gevraagd op het moment dat het paard daarin zijn balans kan houden.
„descente de main et de jambes“ is het gene wat er bedoelt wordt met het weglaten van de hulpen. Het paard moet zo in balans zijn dat het ook in hoge verzameling zonder ondersteuning van de ruiter door kan gaan met hetgeen er gevraagd werd. Anja Beran uit duitsland werkt ook volgens deze methode.
Op haar site http://www.anjaberan.de zie je gelijk op de 1e pagina een foto waarin dat getoond wordt.
) is het loswerken van kaak/nek-gebied.
en zo min mogelijk hulpen. Kadankovitch schreef:In mijn reaktie Modie als Topicstarter ben ik iets onvolledig geweest: In mijn antwoord maakte ik wellicht de indruk dat ik altijd zo werk. Dat is niet geheel juist. Mijn voorkeur gaat uit naar die aanpak, maar ik heb (sinds kort niet meer) een paard dat zich duidelijk 'verloren' voelt indien hij in het begin van het werk niet duidelijk voorwaartsneerwaarts gereden wordt met een taaie elastische verbinding. Zonder die begeleiding, maakt hij geen verbinding tussen achterhand en voorhand. Echter naar verloop van het 'trainingsuur' (dat geen uur hoeft te zijn), kan ik hem steeds meer 'alleen' laten. Waarvoor die mooie uitdrukking bestaat: "Vrijheid op erenwoord".
Samenvattend is het voor mij dus zo, dat ik de 'Franse' aanpak prefereer, maar uiteindelijk pragmatisch tracht te zijn in de benadering van het individuele paard. Voor mij is elk paard een individue, en probeer ik uit te zoeken waar het 't best op reageert. "het best" wordt dan niet bepaald door de meest spectaculaire beweging, maar door; ontspanning en begrip bij hetgeen ik vraag, ruggebruik, en later bij verdere vordering een steeds intensievere, energiekere uitvoering van hetgeen ik vraag.
Kadankovitch schreef:Uw standpunt en aanpak is mij duidelijk.
Maar wat heeft U precies bewogen om de vraag te stellen i.v.m. Nelle Abenes? Ik heb slechts van haar gehoord door PaardenTango, tot een persoonlijke onmoeting is het nooit gekomen.
) en wel het één en ander gelezen over hem.Kadankovitch schreef:Nimble heb ik nog wel, maar moet eigenlijk ook weg. Mijn behandeling (drie ingrepen) gaat waarschijnlijk met revalidatie minstens een jaar kosten. Het is twijfelachtig of ik daarna nog kan rijden. Immers; het ene wordt gerepareerd, maar de ziekte gaat bij de rest van de gewrichten door. Nu wordt ik door rijden fit gehouden, dan moet ik me heel lang rustig houden. Of ik het daarna nog kan opbrengen opnieuw te starten? Masogisme is geen hobby van mij
Nimble een jaar stil laten staan is geen optie, iemand anders laten rijden , ook niet; hij is eenkennig, na een jaar is hij zeker aan de andere ruiter gewend. Ik zoek een passende ruiter, dan gaat hij onder de waarde weg. Daarna wordt het een paar weken janken; Ik ben een erg sentimentele kwast en hij is erg lief. Op Paard en Tango staan onder topic "Even voorstellen" "Introductie Kadankovitch" nieuwe foto's van hem. Op die foto's klikken en ze worden groter. Op deze site is mij dat nog niet gelukt.