wanneer is iets bevestigd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

wanneer is iets bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:37

ik vroeg me af wanneer een oefening nou bevestigd is.

als voorbeeld: mijn verzorgmerrie en ik pakken wel een schouderbinnewaarts erbij. ik zou gewoon B starten maar ik vind het een heerlijke lenigheids/gehoorzaamheidsoefening en ook voor het sterker maken van de achterhand gebruik ik hem graag. iedere keer als ik SB inzet krijg ik een reactie. maar niet iedere keer is dat de perfecte SB. soms gaat ze nog te schuin of komt ze tegen het eind er even tegen in. soms wil ze nog wel eens een paar passen te ver doorlopen waardoor ik op de binnenhoefslag verder moet gaan. ik krijg dus iedere keer dat ik SB vraag wel een SB, maar niet altijd foutloos ( vaak ook wel hoor).
is deze oefening dan bevestigd.

nog een voorbeeld: in de galop is ze vaak moeilijk geweest. inmiddels springt ze gecontroleerd aan en ook in de goede galop ( heel fijn :D ). soms is haar galop echt nog wat hard en kost het wat moeite om haar kalm te laten galopperen. ik merk ook dat ze op een volte na een tijdje naar buiten valt. of ze dan haar concentratie kwijt raakt of nog aan kracht mist is me niet duidelijk.
gewoon galopperen geeft geen problemen, maar zodra ik meer ga vragen dan alleen op de hoefslag de bak rond merk ik dat ze er moeite mee krijgt en fouten maakt.
is deze gang dan bevestigd.

ik ben vooral benieuwd naar wat bevestigd nou eigenlijk is. wat is de definitie? en wat bepaald wanneer iets dan niet bevestigd was ineens wel bevestigd is. waar is de "grens"?

ik ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt :)

FaberSmid

Re: wanneer is iets bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 05:40

Schouder binnenwaarts is een oefening die bevestiging moeilijk vast laat stellen, doordat de oefening te moeilijk is voornde ruiter. Vele fouten onstaan gemakkelijk, waardoor het sbw lijkt maar niet is. Begeleiding in deze oefening is hier geen overbodige luxe.
Bevestiging bij paard en ruiter zijn 2 dingen, kan bij de een bevestigd zijn en bij de ander niet en zo ook beide.
Persoonlijk denk ik dat als men automatisch zonder problemen de oefening gecontroleerd op elk moment en plaats kan rijden, dat de bevestiging daar is maar blijft men zijn gehele leven verbeteren. Dat laatste met name voor de ruiter, paard is afhankelijk van het rijden van de ruiter.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:32

Als je bezig bent met nageeflijkheid bijvoorbeeld en het paard schudt nog vaak met zijn hoofd of is zoekende naar jou hand dan is het paard daar nog niet in bevestigd.

Als je met een jong paard gaat galoperen, en hij gaat inderdaad nog hard, omdat hij de balans in een rustige galop nog moeilijk vind, dan is hij in feite nog niet bevestigd.

Bevestigd wil eigenlijk zeggen dat een paard dus gecontroleerd/bewust iets uit kan voeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:50

Bevestigd is heel eenvoudig, dat is wat men of het paard beheerst.
Bevestigd wil niet zeggen dat men er niet meer aan hoeft te vijlen.
Wanneer een paard links en rechts aangaloperen kan, en dat direkt doet dan is hij daarin bevestigd.
Dat hoeft nog lang niet te zeggen hij is bevestigd in de galop. Omdat men daar veel meer dingen verlangd.
Een test of iets bevestigd is een bepaalde oefening is wanneer men een oefening door bepaalde dingen een lange tijd niet meer heeft gereden, en men rijdt hem weer en het paard voert het uit of het niets anders gedaan heeft, dan kan men zeggen deze oefening is bevestigd.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 13:52

heel interessant dit, wat jullie dus zeggen is dat bevestigd betekend dat je iets alsof automatisch kan uitvoeren, zonder moeite, gecontroleerd.
fabersmid legde al de nadruk op de invloed van de ruiter, is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat een bij de ruiter een oefening wel bevestigd is en bij het paard niet ( er even vanuit gaande dat de ruiter geen hoger "niveau" heeft dan het paard) dat de ruiter dus bijvoorbeeld sneller leert, om het zo maar te zeggen.
dus bij de ruiter is de oefening al bevestigd en bij het paard nog niet, is dit mogelijk? of is bevestiging iets wat de combinatie tegelijkertijd bereikt.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:09

Ik denk dat je het in de OP te groot maakt, dat je kleinere stukjes als bevestigd moet zien, en onbevestigd. Om het galop voorbeeld uit de OP te nemen:
Hier lijkt mij dat aanspringen in de goede galop bevestigd is, de hoefslag rondgaloperen ook, maar bijvoorbeeld een volte en een gebroken lijn in galop niet.
Ik denk dat bevestiging niet iets is wat een combinatie tegelijkerteid bereikt. Een paard kan al bij iemand anders heel goed bevestigd zijn, maar bij jou niet, of andersom. Wel is het nog niet compleet als plaatje als het bij beide niet bevestigd is natuurlijk.
Je kan niet verwachten dat je zo weg kan rijden op een niet ingereden paard, omdat jijzelf al kan rijden :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:23

Ts een ruiter zonder paard is niks meer dan een mens en een paard zonder ruiter zal altijd paard zijn en blijven. Dus hoe goed de ruiter ook de oefening zal kunnen beheersen, zonder paard onmogelijk. De ruiter is altijd afhankelijk van zijn paard en hij zijn paard kan rijden, dus mede van zijn eigen rijkunsten. Maar het paard is ook afhankelijk van zijn ruiter, hoe die bereden wordt. En beide zijn afhankelijk van elkaar als combinatie en weer afhankelijk van de begeleiding, waaronder goede instructie.
Persoonlijk heb ik de meeste respect voor ruiters die groene paarden vanaf begin tot "einde" kunnen rijden, dus verschillende paarden kan beleren, scholen en trainen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:44

ben ik helemaal mee eens :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:53

wanneer een ruiter verder is in de opleiding dan het paard wat hij opleid, zal de SB, voor die ruiter makkelijker te corrigeren zijn en aan te voelen zijn wanneer deze niet correct gereden word.
en zoals eerder al verwoord werd bevesteging is wanneer een oefening in langere tijd niet gereden is en deze dan zonder problemen word aan genomen en gereden.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:37

maar dat zou betekenen dat je de bevestiging alleen kunt controleren door de betreffende oefening een lange tijd niet te rijden. ( ik weet niet of ik het goed verwoord, maar ik hoop dat m'n punt duidelijk is :) )

zou een ruiter dan nooit ( hypothetisch gesproken) een pauze inlassen oid, dan zou de bevestiging nooit gecontroleerd worden.

maar misschien sla ik de plank wel helemaal mis :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:39

Moll doet u bewust dan oefeningen gedurende tijd niet rijden, om te controleren of het bevestigd is?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 13:48

FaberSmid schreef:
Moll doet u bewust dan oefeningen gedurende tijd niet rijden, om te controleren of het bevestigd is?

mijn vraag ook

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:51

Ik persoonlijk niet, omdat de oefeningen als het ware in elkaar over gaan. Schouder binnenwaarts was een oefening die niet zelfstandig alleen gereden werd, maar altijd onder begeleiding met uitzondering van uitbrengen natuurlijk. Voorhand voor wel, daar kan de ruiter niet de fouten begaan zoals met sbw.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 14:24

misschien ben ik hier wat te jong voor, maar de term "voorhand voor" is bij mij niet bekend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:29

Schouder voor dan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:39

bevestigd lijkt mij innd wanneer de oefening beheert en netjes kan worden gereden.

met even rust versta ik.. niet 10x achter elkaar sb.. en dan gaat het de 10 keer goed.. dan is het niet bevestigd.
je rijdt gewoon in de bak en gaat sb doen. wanneer het paard het dan in 1x goed doet en eigenlijk 9 van de 10 x goed doet. dan is het bevestigd. je mag er dan van uit gaan.

wanneer een ruiter al verder is, dan kan die het paad innd beter corrigeren en zal een oefening sneller bevestigd zijn dan waneer iemand nog niet zo gevorderd is.

schouder binnenwaarts is voor zover ik weet echt op 3 sporen (buiten voorbeen voor het binnenachterbeen)
schoudervoor is meer overdreven stelling, dat je het schouder wat naar binnen/voor zet zeg maar. dus minder dan schouder binnen waarts.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:17

schouder voor is dan dus nog steeds op twee sporen? en dan met overdreven binnenstelling, is dat dan niet gewoon over de schouder weglopen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:23

abeltje_xx dat mag bij geen oefening gebeuren.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 15:38

dan snap ik misschien de uitleg niet, ik kan me geen helder beeld schetsen bij deze oefening.
ik heb dan ook nooit de oefening geleerd ( op manege, bij instructrices enz) dus ik kan me er ook weinig bij voorstellen.

maar ik hor er graag meer over, is er misschien een foto van of een duidelijke foto diehet verschil tussen schoudervoor en schouderbinnewaarts laat zien

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 16:21

FaberSmid schreef:

nee niet bewust, echter is het zo om zo nu en dan weer eens helemaal terug tegaan in de training om even de puntjes weer te voelen en te herhalen.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:01

Maar gebeurd dat niet automatisch met losrijden, warmrijden en trainen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:04

ja dat klopt ook, vind het alleen zelf fijn voor het werken voor feinabstimmung, en dan even alles even grondig door nemen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:12

?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:27

u begrijpt mij niet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:37

Nee helaas begrijp ik u niet?