Niet springen voor de 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Niet springen voor de 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:34

Hallo bokkers. :)

Ik ben net bij de ruitershop geweest, waar de eigenaar mij een raad gaf voor mijn jonge paard. Nou ben ik eens benieuwd wat jullie ervan vinden. ;)

Ik heb namelijk een jong paard, waar ik af en toe een sprongetje mee maak. Lees: niet vaker dan 1 x in de 3 weken en dan niet hoger dan 40 / 50 cm. ;) De eigenaar van de ruitershop is van mening dat je paarden niet voor 5 jaar zou moeten laten springen, maar eerst goed dressuurmatig goed voor elkaar moet zijn. ;) Volgens hem zou je dan sneller door de springklasses komen, omdat je het paard goed onder controle kan houden. :)

In principe ben ik het hiermee eens, alleen hoef ik zelf echt niet snel door de klasses te gaan met springen. ;) En ook kan je bijna niet afwisselen als je niet springt, volgens de eigenaar rijdt zijn dochter ook elke keer alleen maar dressuur. ;)

Wat vinden jullie hier nou van? :) En dan dus niet: het is slecht voor het paard omdat hij qua lichaam er nog niet klaar voor is, maar qua het rijden. :)

Groetjes Bianca.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Niet springen voor de 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:38

Laag springwerk is ook dressuur. Je maakt je paard leniger door balkjes te rijden en door lage sprongetjes te maken. Je maakt een paard alert op het rijden en je houdt het dier bezig.

Ik ben ook van mening dat een paard voor de 4/5 jaar (ligt er écht aan hoe het paard er geestelijk en fysiek aan toe is) niet echt het springwerk in moet (dus hindernissen hoger dan 1m), tot de 80cm kan prima als dressuurmatig werk.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:40

ik geef hem hierin gelijk.
zusje heeft paarden gereden die alleen maar vanaf het zadelmak maken hebben gesprongen, stuk voor stuk scheef en rug klachten.. nu gaan ze vanaf het zadelmak maken alleen maar dressuurmatig rijden..

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:41

Bedankt voor jullie antwoorden. :)

Door het antwoord van Quir bedacht ik me ook: De eigenaar zei ook dat ze tijdens het springen juist lang zijn, dit bevordert het dressuurwerk ook niet. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:42

Tja, hier zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik ben van mening dat wanneer een paard in stap, draf en galop voldoende balans heeft, je rustig kan beginnen met balkjes. Niet zozeer balkjes draven, maar balken als soort van parcours neerleggen.

4-jarigen mogen al bij de KNHS in het L springen en tevens worden er op de keuringen ook al gesprongen. Dit wil niet zeggen dat ik het goedpraat.

De groeischijven van een paard zijn op die leeftijd nog vol in ontwikkeling, maar het lijkt mij ook geestdodend voor een paard om enkel te moeten dressuren onder het zadel, zeker voor een jong paard!

Dressuur zal ten aller tijde de basis blijven, dus het sneller door de klasses heen, ben ik het niet mee eens!

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:46

mo_van_dijk schreef:
Tja, hier zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik ben van mening dat wanneer een paard in stap, draf en galop voldoende balans heeft, je rustig kan beginnen met balkjes. Niet zozeer balkjes draven, maar balken als soort van parcours neerleggen.

4-jarigen mogen al bij de KNHS in het L springen en tevens worden er op de keuringen ook al gesprongen. Dit wil niet zeggen dat ik het goedpraat.

De groeischijven van een paard zijn op die leeftijd nog vol in ontwikkeling, maar het lijkt mij ook geestdodend voor een paard om enkel te moeten dressuren onder het zadel, zeker voor een jong paard!

Dressuur zal ten aller tijde de basis blijven, dus het sneller door de klasses heen, ben ik het niet mee eens!

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:48

ach dressuur heeft verschillende onderdelen, maar alleen springen zonder dressuur basis lijkt me niet echt goed te noemen voor het paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:51

mo_van_dijk schreef:

Er zijn nog zo veel meer dingen dan alleen het rijden. Longeren, grondwerken, lange teugelen, buitenrijden etc.

Ik ben er eerlijk gezegd ook geen voorstanden van om het paard voor zijn 5e te laten springen en tevens al helemaal geen voorstander om het paard al op 2.5 jarige leeftijd in te rijden.

Persoonlijk ben ik van mening om een paard pas bij 3 á 3.5 zadelmak te maken, dat vind ik anatomischer verantwoord en wanneer het paard in alle drie de gangen zijn volledige balans heeft dan zal ik pas over springen gaan nadenken doch niet voor zijn 5e jaar.

[edit] Balkjes lopen vind ik daarnaast wel toegevoegde waarde hebben, maar daadwerkelijk springen niet.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 06-05-10 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:52

Ik denk dat je prima in grijstinten kunt werken ipv alleen in zwart of wit.

Balkenwerk en gericht springwerk bevordert lenigheid, ruggebruik, balans en spierontwikkeling en is derhalve uitstekend voor verbetering van het dressuurwerk.
Dressuur bevordert lenigheid, ruggebruik, balans en spierontwikkeling en is derhalve uitstekend voor verbetering van het springwerk.
;)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:14

Het is slecht voor de ontwikkeling van het paard en vaak kan de achterhand het niet goed aan waardoor je later been problemen kan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:16

Zou je die eens willen onderbouwen xSannnn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:21

Sonja schreef:

Wanneer je je verdiept in de anatomie van een paard en dan met name de groeischrijven, dan vindt je vanzelf het antwoord. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:24

xSannnn schreef:
Het is slecht voor de ontwikkeling van het paard en vaak kan de achterhand het niet goed aan waardoor je later been problemen kan krijgen

De achterhand kan het niet aan? Voor af en toe afzetten voor een laag kruisje? Het lijkt mij trouwens logischer dat het voor de voorhand slecht is als die nog niet goed ontwikkeld is. Want daarmee moet het paard de sprong opvangen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 15:31

Even bij het onderwerp blijven dames, in de beginnerspost staat: qua rijtechnisch, niet qua lichamelijk. :)

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:34

Skygirl schreef:
xSannnn schreef:

De achterhand kan het niet aan? Voor af en toe afzetten voor een laag kruisje? Het lijkt mij trouwens logischer dat het voor de voorhand slecht is als die nog niet goed ontwikkeld is. Want daarmee moet het paard de sprong opvangen.

Kwa benen, waarbij voornamelijk de achterhand want die moet het zwaarste werk doen is het slecht, vooral omdat de spronggewichten etc etc, zo erg heb ik me er niet in verdiept nog niet volgroeid,uitgehad, gesloten etc etc zijn.
waardoor je later eerder last kan hebben.
Veel paarden die ik ken die te vroeg zijn begonnen met springen hebben hun spring carriere allemaal rond de 8 jaar beindigd want toen waren de benen versleten.
Dan wacht ik liever even, het staat btw over het algemeen dat springen niet geweldig is voor de benen, ook als ze zijn volgroeid.
Af en toe een sprong kan geen kwaad, maar vaak blijft het niet bij een sprong weet ik uit ervaring.
Ik heb zelf ook een bijna 4 jarig paard die dus ondertussen net zo oud ongeveer moet zijn als die van de topic stichter, ga er dan wel vanuit dat zij een KWPN bezit. en zij heeft alleen een paar keer vrij gesprongen als het 5x is geweest is het nog veel.
Ik ga mijn paard niet kapot maken om het dan maar grof te zeggen omdat ik nu zo nodig moet springen, dan wacht ik wel 2 jaar, en zelfs dan ben ik nog voorzichtig

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:35

Achjoh, je kan mij niet wijs maken dat heel af en toe een sprongetje op nog geen 80cm slecht is voor een paard. Zolang je weet waar je mee bezig bent en er ook doelbewust mee bezig gaat. Dus niet als een gek over hindernissen crossen en toren hoge hindernissen gaan bouwen.

Als je het springen goed, langzaam en consequent opbouwt, maakt dat de achterhand alleen maar sterker.

Verder leer je je paard kennen, controle kan je er mee opbouwen, afwisseling in het werk voor het paard, etc, etc.

Zodra het paard goed gereden is en inprinciepe dus een B proef kan weg rijden, kan je in mijn ogen gewoon rustig aan beginnen met sprongetjes. Eerste balkjes lopen, leer je paard kijken. Daarna cavaletti's en ga je wat lijntjes rijden, stuur oefeningen. Dat is ook allemaal nog eens erg leuk en de hindernisjes op 40 tot 60cm is een hele mooie hoogte, voor ruiter en paard. Verder is het goed een dubbel neer te zetten, draven op de eerste, na de sprong stappen, weer aandraven na de tweede.. Dus controle oefeningen, je paard leren wachten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:35

Bij een goede ruiter kan het rijtechnisch wel vanaf het begin (balkjes) en die voorkomt ook wel dat het paard er scheef door wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:37

magda_90 schreef:
Sonja schreef:

Wanneer je je verdiept in de anatomie van een paard en dan met name de groeischrijven, dan vindt je vanzelf het antwoord. :)

Da's het grappige, dat HEB ik gedaan en ik ben van mening dat verstandig balken- en springwerk de ontwikkeling van het paard absoluut ten goede komt :)
Alleen zie ik xSannnn een HEEL goed punt aanhalen in haar reactie: BEHEERSING van de ruiter, en niet MEER willen dan verstandig is...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:38

mo_van_dijk schreef:

Ik ben het hier wel mee eens dat het niks voor het paard is om alleen maar rondjes te lopen. Tuurlijk is het goed om balkjes ed te lopen. Voor meer evenwicht ed

Wel is het idd zo dat het paard eerst evenwichtig moet kunnen stappen, draven en galoperen. Kan hij/zij dit niet, kan het zomaar zijn dat je pas op je 7e gaat springen met hem.

Het losspringen is anders dan als je zelf op je paard gaat springen. Spring het paard los, kan hij imo zelf bepalen hoe en wat hij spring en ohz is hij/zij verplicht op een bepaalde manier te springen EN met gewicht op zijn rug.

IMO is springen onder de 5 niet helemaal oké. Wel moet je het voor nje paard leuk houden dus veel afwisselen met rijden.
Hier moet je imo een tussenweg in vinden

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:43

Ik denk dat het juist wel goed is, voor de afwisseling, MITS je niet te hoog gaat, en niet te vaak. Dus zoals TS het doet vind ik het heel goed!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:43

xSannnn schreef:
Skygirl schreef:
[..]

Af en toe een sprong kan geen kwaad, maar vaak blijft het niet bij een sprong weet ik uit ervaring.
Ik heb zelf ook een bijna 4 jarig paard die dus ondertussen net zo oud ongeveer moet zijn als die van de topic stichter, ga er dan wel vanuit dat zij een KWPN bezit. en zij heeft alleen een paar keer vrij gesprongen als het 5x is geweest is het nog veel.
Ik ga mijn paard niet kapot maken om het dan maar grof te zeggen omdat ik nu zo nodig moet springen, dan wacht ik wel 2 jaar, en zelfs dan ben ik nog voorzichtig

Imo heeft het niet veel meerwaarde om vaker dan een paar keer per maand te springen met je paard hoor. :D Dat doen springruiters volgens mij ook niet.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:50

Ze staat al 2 maanden spring stil hoor, zover ik weet :)
Maar inieder geval on-topic
Als jij denkt dat het goed is voor je paard en je weet te beperken in het niet te enthousiast worden dat je meer wilt, mag je het van mij doen, zal het alleen niet aanraden. En natuurlijk zijn balkjes goed voor het evenwicht, maar ik vind dat springen voor de meeste paarden vaak toch teveel is en ook geestelijk kunnen ze het niet altijd aan. Maar als jij bereid bent om een risico te lopen vind ik het oke, ik zal het zelf met mijn eigen paarden nooit doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:53

Sonja schreef:
Da's het grappige, dat HEB ik gedaan en ik ben van mening dat verstandig balken- en springwerk de ontwikkeling van het paard absoluut ten goede komt :)
Alleen zie ik xSannnn een HEEL goed punt aanhalen in haar reactie: BEHEERSING van de ruiter, en niet MEER willen dan verstandig is...

Balken lopen kan het paard inderdaad ten goede komen, maar ik ben zelf van mening dat springen op een jonge leeftijd dat niet doet.

Sann haalt inderdaad een goed punt aan, beheersing is het belangrijkste in de ontwikkelling van een paard en daarom ben ik van mening dat de beheersing er moet zijn om nog niet te gaan springen met een jong paard.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:51

Ligt er ook aan hoe je spring voor ze'n 5dje jaar. Los in de bak gooien en over hindernis laten springen is niet erg. En voor de verkoop is het ook nodig. Je moet wel weten of er toekomst is zo'n paard zit. en rustig laage kruisjes springen is niet zo'n ramp. Als je het maar niet te hoog maakt en weet waneer je moet stopen :P ;)

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:06

Wat balkjes en wat lage hindernisjes zijn niet erg geloof ik.
Ik heb ook van een meisje gehort die met dr shet van bijna 2 al helemaal spronng en dr zusje er op heeft laten springen terwijkl zo nog niet eens met hem buiten kon lopen omdat hij dan wegrende.. :S