hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

hoe denken jullie over deze uitspraak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:21

vandaag hadden we een paardenfluiteraar op stal voor iemand anders. deze man is ook helemaal van het natural horsemanship.
hij zei alleen het volgende:

ik raad iedereen aan die een buitenrit maakt om een slofteugel om te doen.

de reden hierachter: je hoeft de slofteugel helemaal niet gebruiken en lekker los laten hangen, maar een paard kan van een klein ding heel erg schrikken. als je paard er dan vandoor gaat, heb je de slofteugels als 'noodrem'. je hoeft dan maar 100 kilo terug te nemen ipv 500 kilo.

ik vond dit wel een aparte opmerking. ik ben helemaal niet van de hulpteugels, maar kon mij wel enigzins vinden in zijn redernatie. ik vroeg me nu ook af hoe jullie hierover denken?

Apoc

Re: hoe denken jullie over deze uitspraak?????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:26

Natural Horsemanship leren toch juist een natuurlijke noodknop op je paard te zetten toch??

Vind het een beetje overdreven en zie het nut er niet van in. Ik rij zelf met slof buiten, maar om een hele andere reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:26

Niet vereist, wel handig ;)
Zijn redenatie klopt wel, als alles goed gaat heb je het niet nodig, maar op die bepaalde moment dat het nodig is heb je wat meer. En voordat er reacties komen als 'je moet niet naar buiten gaan als je je paard niet onder controle heb', het kan honderd keer goed gaan, maar het hoef maar 1 keer fout te gaan, en het kan héél fout uitpakken.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:27

Heb je het wel goed verstaan??
Want volgens mij zijn dingen als slof ect. ver weg van iemand die aan NH doet..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:29

ik heb het ook wel eens gedaan hoor, als noodrem.
paard was echt súper braaf, súper betrouwbaar, nooit zomaar gekke sprongen, maar het enige waar hij echt doodsbang van was waren motoren.
als jong paard in een tweespan gelopen, ongeluk met motoren, waarbij zn maatje omkwam, dus een trauma'tje

er ging dus ook altijd iemand op de fiets (of te paard) naast mee, nooit alleen, maar dan nog heb je liever een extra rem...

maar ik doe dit dan ook alleen als ik weet dat het paard goed reageert.
wat als je aan de rem trekt, en paard begint te bokken? want dat kan nog heel goed met een slof erbij...
heb je misschien wel net zo'n groot probleem...

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:30

Verstandige uitspraak. Vaak is het niet nodig, maar als er een paard aan de haal gaat is het toch wel heel fijn om er 1 aan te hebben hangen. Jammer dat veel mensen denken hun paard 100% onder controle te hebben... ten 1e kan dat niet, en ten 2e hebben veel van die mensen juist weinig controle over hun paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:32

Deze discussie is volgens mij al heel vaak voorbij gekomen, maar goed.

Ik heb er ook meestal een slof aan hangen, omdat ik altijd op vreemde paarden zit. Dan is het idd handig in geval van nood. Ik heb er wel altijd een martingaal bij, zodat ik daar de slofteugel overheen kan doen, zodat die niet te laag kan gaan hangen.

Als iemand z'n paard al een tijd heeft en hem goed kent, zie ik geen nut van een slofteugel voor de zekerheid.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:33

ik vind het geen gekke uitspraak.....
Liever de slof eraan en controle houden dan met peerd aan de kletter een ongeluk veroorzaken

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:33

pff.. ja hang d'r maar 'n slofteugel aan.

''makkelijke manier van imo :Z ''

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:34

Ik vind het ook geen rare of onverstandige uitspraak. Ik doe er ook altijd 1 om bij paarden die jong zijn, of ik zelf nog niet goed ken. Bij mijn eigen paard doe ik het niet meer, maar voorheen ook geregeld.

Hij zit niks niet in de weg als je m niet nodig hebt, maar je mist hem als je hem wel nodig hebt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:34

ik heb meestal wel een martingaal om bij het buitenrijden,
anders is het niet echt vertrouwt met haar aangezien ik vaak bijna tegen een auto ben aangekomen. :j

een slof is wel degelijk iets anders en voor iemand die van de NH is vind ik het toch wel vreemd.
Als je een nogal behoorlijk moeilijk/pittig of sterke pony/paard hebt buiten
vind ik een vriendelijke hulpteugel wel verstandig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:35

Ik zie ook liever een NHer die adviseerd om de One Rein Stop aan je paard aan te leren, maar die zit er niet zomaar in. Dan zou ik idd eerder een Slof adviseren dan een paard in een bepaald stramien te laten vervallen waar je hem maar heel moeilijk weer uitkrijgt...Eens aangeleerd is namelijk niet zo snel weer afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:35

Wietse_07 schreef:
Heb je het wel goed verstaan??
Want volgens mij zijn dingen als slof ect. ver weg van iemand die aan NH doet..

Zijn redenatie staat toch los van aldanniet NH? Zijn redenatie bewust op veiligheid, en de realiteit is dat je nou eenmaal wat meer heb te vertellen met een slof mocht het helemaal fout gaan. Gaat het goed, is de slof alleen maar decoratie. Gaat het fout, dan kan de slof verschil zijn tussen ziekenhuis en een hartverzakking.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:36

Hoezo makkelijke manier ?
Veiligheid gaat op dat moment even boven de manier waarop..
Ik ruk mijn paard liever in zijn bek, en trek de slof keihard aan, dan dat we aangereden worden door een auto/vrachtauto....

isverwijderd

Marian_ schreef:

Heb jij een betere methode? als de slof gewoon los hangt, werkt hij niet en heeft het paard er ook 0 last van. :)

Anoniem

Marian_ schreef:

Liever 'makkelijkere' manier dan koppig zijn en zeggen 'maar hij is zo lief' om daarna ik, of erger, iemand anders het ziekenhuis in te jagen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:38

ik heb het echt goed verstaan. hij zei het tegen diegene waar hij voor was na de training en ik heb hem toen om uitleg gevraagd. dus 200% zeker dat hij deze uitspraak heeft gedaan.

btw wel apart om te zien hoe een paard veranderd in 2 uur tijd. ik was gevraagd om te komen kijken naar die meid omdat ik in eerste instantie zoiets had: zal wel ....... paardenfluisteraar, maar begin der echt in te geloven

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:40

Niet elk paard is gedient bij een slofteugel, probeer het maar niet bij de mijne, die gaat juist aan de kletter als er een hulpteugel aangehangen wordt..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:40

als ie los hangt, wat heb je er dan aan? mijn paard kan er nl net zo makkelijk vandoor gaan zonder slof als met een losse slof? en als ie gaat, zal een losse slof 'm echt niet in de weg zitten.
overigens vind ik een one rein stop een oplossing, een slofteugel niet, ja een tijdelijke zogauw je het ding een keer niet aan hebt, heb je niks meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:41

Marian_ ken je de werking van de slof wel? := Je kan een slofteugel nl even snel opnemen als je gewone teugels in geval van nood. ;)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:43

die heb je in 0,5 seconde op spanning, geloof me maar ;) en als je je paard dan is even goed in zn bekkie flosst, heb je een stuk meer kans dat ie stil staat dan zonder die slof

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:44

Mijn paard is ontzetted braaf en schrikt niet heel gauw ergens van maar als ik alleen met mn paard het bos in ga hang ik de slof er ook voor de zekerheid aan hoor :)

Apoc

Inderdaad, ik heb hem altijd los hangen, maar krijgt ze weer de kolder in der kop, dan staat ze ook zo weer stil.

Illusion

ja die ken ik.
imo heeft het uiteindelijk hetzelfde effect als ''gewone'' teugels alleen de ''werking naar beneden'' niet. beetje raar om uit te leggen.

shera

Henkjan schreef:
die heb je in 0,5 seconde op spanning, geloof me maar ;) en als je je paard dan is even goed in zn bekkie flosst, heb je een stuk meer kans dat ie stil staat dan zonder die slof

haha, daar is geen woord frans bij ;)
maar je hebt gelijk...