dressuurpaarden vs springpaarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

dressuurpaarden vs springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:01

Afgelopen week ben ik voor het eerst naar een groter concour geweest met mijn jonkie. 3de keer
dat ze van huis was. En daar zijn me een aantal dingen opgevallen...Springrubriek en dressuurrubriek
begonnen tegelijk dus ook het inrijden begon tegelijk op 2 tereinen niet ver van elkaar verwijderd.

Het begin van de wedstrijd begon met met het officieel omroepen van het starten door de speakers.
En die speakers klonken door het slechte weer meer zo: KRRRR SHHHHRRR KRRRRR :+ .
En hop daar gingen de meeste dressuurpaarden, * spring stuiter ren huppel* . Mijn paard deed er
niet aan mee :(:) , dus ik had even tijd om te spieken bij de springruiters..
Geen enkel paard reageerde er op! Ook viel het op dat de dressuur paarden wel minstens 3 keer vaker
gelongeerd werden van te voren dan de springpaarden. Ook heb ik er een paar op het dressuur terrein
zien rond sjezen, dit leek bij de springers ook minder te gebeuren!

Nou heb ik het heel zwart wit gezegd natuurlijk, springpaarden en dressuur paarden. Er zijn natuurlijk ook
harstikke veel leuk alrounders, en misschien had er ook beter ruiters kunnen staan? Maar WAT maakt
nou dat verschil?
de paarden?
Zijn de dressuur paarden zo "extreem" gefokt dat ze gekken dingen niet meer kunnen handelen en mega
sensibel zijn, of worden ze nooit blootgesteld aan enge en gekke dingen?
Of zijn de springpaarden gewoon koele knakkers die nergens iets om geven, of zijn die juist wel blootgesteld aan
gekke dingen en dit dus gewend?

de ruiters zelf?

zijn de dressuurruiters zelf bang voor enge dingen en ontwijken ze die? Vinden ze de paarden eng en hun reactie eng of voor de controle die ze misschien kwijtraken?
Of zijn de springruiters gewoon gemakkelijk en niet vies van een sprongetje of bokje van het paard, idem met enge dingen?

zelf heb ik stiekem al een beetje een mening gevormd maar ben nieuwsgierig naar die van jullie..!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:28

Ik zie eigenlijk niet echt veel verschil. Afgelopen wedstrijd waren het eerder de 'springpaarden' die vaker gelongeerd werden en druk waren. ;)

vencedor

Re: dressuurpaarden vs springpaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:29

kan natuurlijk ook dat het inderdaad toeval was :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:31

randie schreef:
kan natuurlijk ook dat het inderdaad toeval was :)

Maar dan nog zou je theorie wel kunnen kloppen, want het waren vooral jonge paarden en misschien nemen springruiters die paarden wel eerder mee op wedstrijd. :P

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:33

meetal zijn spring ruiters, wat ik weet tenminste, veel koeler in het hoofd, en reageren dit niet zo snel af op hun paard.
maar toeval zou ook heel goed kunne

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:33

good point :) dat kan natuurlijk ook. Het viel mij in ieder geval op, vooral omdat mijn zusje
zich kapot lachte met het commentaar: " met je die lui allemaal zien miepen met die paarden,
bij springen zie je dat echt niet zo" . En toen ben ik eens verder gaan denken en kijken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:35

het idee dat ik vaak heb is dat springpaarden meer gewent zijn, die zijn getraint op geluiden (op wedstrijd is het nooit stil, voor omroepen etc). Dressuurpaarden lijken in mijn ogen wel gewoon minder gewnet te zijn en daardoor kijkeriger, heter.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:36

Over het algemeen zijn ( wat ik zie) dressuurpaarden sneller kijkerig.
Is ook logisch, kijk in een gemiddeld springparcours.. Bloempotten,boompjes, felle kleuren.. Dus die paarden zijn wel wat meer gewend.

Ook, maar dat is mijn mening, zijn dressuur ruiters zelf wat sneller gespannen. Want als een dressuur paard opzij springt, is dat een 4.. Als een springpaard opzij springt, geeft dat niet zoveel.

Maar ook de springruiters die dressuur rijden, pik ik er op wedstrijd zo tussen uit. De paarden ook trouwens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:40

dat bedoel ik nessah :) ( mooie roan heb je ook!). Ik probeer mijn jonkie nu al zoveel mogelijk gekke dingen te laten zien hebben we later alleen maar profijt van. De dag voor de wedstrijd heb ik mensen door de bak laten wandelen met paraplu;s aangezien het zon bagger weer was. Toen keek ze er niet naar, zondag ook niet echt. Dus wat dat betreft heb ik wel een heerlijk dier. En van die 4 klopt ook wel, maar ik denk dat ja helaas volgende onderdeel maar hoger zien te scoren.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:49

Nessah schreef:
Over het algemeen zijn ( wat ik zie) dressuurpaarden sneller kijkerig.
Is ook logisch, kijk in een gemiddeld springparcours.. Bloempotten,boompjes, felle kleuren.. Dus die paarden zijn wel wat meer gewend.

Ook, maar dat is mijn mening, zijn dressuur ruiters zelf wat sneller gespannen. Want als een dressuur paard opzij springt, is dat een 4.. Als een springpaard opzij springt, geeft dat niet zoveel.

Maar ook de springruiters die dressuur rijden, pik ik er op wedstrijd zo tussen uit. De paarden ook trouwens.

Ik ben een dressuurruiter die zich sinds kort weer aan het springen heeft gewaagd. :D Wat nu sowieso nog te zien is aan mijn dressuurjasje. :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:50

ik denk toch ook dat een springpaard eerder geluiden mee krijgt..een dressuurpaard rijd in een bak... afhankelijk van hoe rustig het er is horen ze niks anders dan paarden/mensen en zichzelf.

een springpaard moet ergens overheen, vaak fel gekleurd, raken de balken wel eens met voet of andere stukken op het lichaam, dit zorgt vaak voor een ander geluid, een balk valt wel eens af enc enc.
miss ligt het daaraan? dat ze dus idd eerder geconfronteerd worden met rare geluiden ofzo... miss gaat een springruiter ook sneller het bos in naar een springgebied (geen idee hoor maar zou kunnen) Hier zijn ook weer onverwachte dingen en geluiden ;)
het is maar een hersenspinsel hoor :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:03

Ik ben er van overtuigt dat het grotendeels (uitzonderingen daargelaten) aan de ruiters ligt. Springruiters zijn nou eenmaal veel relaxter. Die lachen als het paard een sprongetje maakt en rijden rustig verder. Een dressuurruiter maakt zich er over het algemeen veel drukker om en gaat zelf meer gespannen zitten waardoor het paard ook meer gespannen word.

Dit is heel erg gegenaraliseerd, maar ik weet zeker dat het in 9 van de 10 gevallen zo is.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:05

Ik denk dat het met heel veel dingen te maken heeft.
Dat zowel afstamming, training, rijkunsten en de ervaring, concentratie en zenuwen van zowel ruiter als paard ermee te maken hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:15

Nou mijn "dressuurpaard" die iedere week mee het bos in gaat en waar ik ook weleens een sprongetje mee doe in het bos.Springt ook van iedere wissewasje opzij..in zijn geval is hij gewoon een enorme schijterd.Dat doet ie op wedstrijd ook en in de proeven terwijl ik nergens bang voor ben op hem.Overigens is ie nieteens geheel dressuur gefokt. ;)

Dressuurpaarden horen heel gevoelig te zijn en bange paarden kunnen hele goede dressuurpaarden zijn omdat ze zich erg op de ruiter focussen.Springpaarden moeten dapper zijn om overal overheen te springen.Ik heb met beide gewerkt en merk dat springpaarden over het algemeen veel "cooler" zijn.

Uiteraard heeft de opvoeding en de ruiter ook veel invloed..ik denk dat er veel dressuurpaarden zijn die nooit verder komen dan de bak of hekjes.Terwijl springpaarden over het algemeen een bredere basis mee krijgen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:48

Ongeveer deze discussie liep een tijdje terug ook al. Dressuurruiters banger dan springruiters?

Het zal een deel te maken hebben met het karakter van de paarden, maar ik denk dat het meeste ligt aan de spanning van de ruiters.

Een springpaard is ook al op allerlei plaatsen geweest voordat hij wedstrijden kan lopen, je red het niet als je alleen thuis je parcours oefend, hoe mooi en kijkerig je hindernissen thuis ook zijn. Een dressuurpaard kan wel op concours als hij alleen thuis getraind is.
Daarbij komt ook nog dat als een dressuurpaard schrikt in een proef, dat de punten daardoor lager worden, dat geeft natuurlijk ook extra spanningen. Als een springpaard schrikt in de ring, geef je wat extra been of een tikje en je gaat door, hoeft lang niet altijd een fout te kosten.

Veel dressuurruiters zullen ook sneller toegeven aan hun angsten. Zij laten vaak hun paard begeleiden door een voetganger, terwijl ze er op zitten, dat zul je een springruiter zelden tot nooit zien doen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:55

Citaat:
Veel dressuurruiters zullen ook sneller toegeven aan hun angsten. Zij laten vaak hun paard begeleiden door een voetganger, terwijl ze er op zitten, dat zul je een springruiter zelden tot nooit zien doen.

JA nu je het zegt, dit heb ik alle 2 de keren dat ik weg ben geweest ook gezien. Paard & ruiter worden aan de hand het hele terein rond geloodst. Naar mijn idee is dit veel gevaarlijker, je weet als ruiter niet wat je begeleider en paard doen als paard paniek krijgt en er hangt iemand aan!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:01

Het bloed (spring of dressuurgefokt) zegt ook niet alles...
Ik heb een spring gefokt paard gehad die bij iedere scheet liep te zeiken en deed omdraaien, die kreeg je echt nergens niet langs,
nu heb ik Jazz-bloed en die loopt overal langs en is het braafste jongetje van de klas, terwijl dat van nature wel een rillerige, vlugge schietezel is ;-)

Ikzelf ben ook niet meer zo flauw, deels wordt immers aangeleerd, paarden merken dat ook en vertrouwen dan op de ruiter.
Spanning van de ruiter zullen de meeste paarden ook op reageren.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:06

Je moet niet vergeten dat bij springwedstrijden altijd omgeroepen en muziek gedraait wordt.
Bij dressuurwedstrijden wordt dat veel minder gedaan. Ik denk dat dressuurpaarden gewoon minder gewend zijn over het algemeen.
(Uitzonderingen daargelaten)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:49

listiglistje schreef:
Het bloed (spring of dressuurgefokt) zegt ook niet alles...
Ik heb een spring gefokt paard gehad die bij iedere scheet liep te zeiken en deed omdraaien, die kreeg je echt nergens niet langs,
nu heb ik Jazz-bloed en die loopt overal langs en is het braafste jongetje van de klas, terwijl dat van nature wel een rillerige, vlugge schietezel is ;-)

Met bloed bedoelde ik ook niet zozeer spring of dressuurbloed, maar meer bloed over het algemeen, dus afstamming. :)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:55

Ligt inderdaad aan meerdere dingen.... afstamming... Ik heb mijn vorige paard ook door een springruiter enkele keren op een springconcours uit laten brengen. Zo wennen ze aan meerdere spannende dingen. En inderdaad, dressuurruiters zijn volgens mij voorzichtiger...

En in een springring is er zoveel te zien dat ze niet gauw ergens naar kijken. Een dressuurring is leeg, en als er dan ineens een bloempot staat, dan kunnen ze ervan schrikken..

Mijn paard staat op een springstal, en zie ook dat springpaarden (met spring afstamming dus) soms ook erg schrikkerig kunnen zijn!!!

Toch ben ik blij dat ik eindelijk een paard heb gevonden die vrij koel is in het hoofd!!!!! :D Daarmee ga ik met een gerust hart de ring in!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:59

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat een springpaard spanning kan laten aflvoeien in het galopperen. Hij kan zijn opgebouwde energie/spanning kwijt in het springen en galopperen.

En dressuurpaard moet scherp aan de hulpen staan, maar moet bij de ruiter blijven. De opgebouwde spanning wordt gecontroleerd (of niet als er iets geks gebeurd dus).

Er was toch pasgeleden zo'n onderzoek dat dressuur het meeste stress oplevert voor een paard?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:02

Marliesje schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat een springpaard spanning kan laten aflvoeien in het galopperen. Hij kan zijn opgebouwde energie/spanning kwijt in het springen en galopperen.

Mee eens. }:0 Mijn paard is allroundgefokt. In de springring kijkt ze echt nergens naar. :n Alleen in de dressuurring stond ze een keer vanuit een middendraf ineens helemaal stil, omdat mevrouw die bloembak bij de letter toch wel erg verdacht vond. >;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:08

het ligt idd aan meerdere dingen ,hoe ontspannen is de ruiter,waar is het paard aan gewend ?
In een drukke omgeving schrikken paarden minder snel dan in een hele rustige is mijn ervaring. springpaarden zijn vaak heftiger opgetuigd dan een dressuurpaard,daar bedoel ik mee, wat betreft bit en martingaaltjes en andere hulp middeltjes ook daar heb je iets sneller wat mee te vertellen ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:09

Als een paard schrikt, dan schrikt ie. Ongeacht optoming.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:10

Hihi, hier de berijder van een rillerig en sensibel Krack C x Ferro (best bloederig toch?), maar dat paard schrikt van geen enkel geluidje. Met uitzonderingen van dingen die met opzet gebeuren om het paard bang te maken.

Altijd maar die vooroordelen over dressuurruiters, de echte schijterds komen volgens mij echt niet op concours... :+

Heb zelf altijd de indruk gehad dat springpaarden bloederiger worden gefokt om ze in ieder geval niet zo lomp te krijgen dat ze elke balk mee krijgen...