dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 07:31

Ik loop al een tijdje mee tussen de paarden en stam nog uit de tijd van voor internet
(jaja, een waar fossiel)
Vroeger had ik een eigen pony, later een paard en tussendoor heb ik nog vele andere paarden gereden en daarmee gelest.
Dressuur stond voorop, maar we sprongen natuurlijk ook en reden uiteraard buiten.
Nu had ik nooit iets met wedstrijden. 0,0 ambitie op dat gebied en sta daardoor wellicht ook niet helemaal objectief tegenover het huidige wedstrijdgebeuren. Behalve dan de clubwestrijden, waar ik tot mijn eigen stomme verbazing dan ook nog steeds in de prijzen viel, maar die eer kwam mijn paard toe. :o Maar dat terzijde...
Springen en buitenrijden was leuk, dressuur noodzaak. Maar ik had er een hekel aan.
Ik deed het wel... tuurlijk, volgde braaf instructies op en ik heb werkelijk het geluk gehad een tijd lang een zeer goede instructeur te hebben gehad. (en nog een paar best goeie en ook een paar minderen ervoor en erna
Maar als ik dressuur tijdens wedstrijden bekeek (ben wel een tijd als groom meegeweest bij de zwaardere wedstrijden en vaak gaan kijken ivm wedstrijdrijdende familie) en de trainingen volgde (jaja ook gedaan) vond ik het drie keer niets. Dat gedoe met opsluiting tussen been en handen, weerstandbiedende hand, geprik en gepluk (ik weet het... als ik de topics hier lees doet niemand dat, maar in de praktijk die ik toch echt wat anders)/aan de teugel rijden etc vond ik nooit prettig ogen en hulpteugels, in alle vormen, vond ik verschrikkelijk. Ik heb ze zelf dan ook nooit gebruikt.
Ik werkte echter wel in de bak hoor. Maar het had, zoals gezegd, niet mijn voorkeur; ik vond een half uur meer dan lang zat en nam meestal niet eens de moeite om mijn paard op te tuigen (reed met halster en zonder zadel mijn oefeningen... was wel makkelijk toen ik mijn voet een keer gebroken had)
Liefst was ik in de bossen. En waarom ook niet...

Maar goed... inmiddels jaren verder, te maken gehad met kapotgereden paarden (godzijdank geen paarden van mij of die ik reed, behalve de laatste merrie van mij, maar die was al kapotgereden toen ze hier kwam. heb er zelf nooit mee gereden) ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in het hoe en waarom.
Mede dankzij internet (ik was er laat mee) kon in vragen stellen en informatie vergaren. En dat heb ik gedaan. Uren gespendeerd op internet, mensen bezocht en bekeken, dvd's bekeken en gelezen gelezen gelezen.
En zodoende kwam ik bij de klassieke dressuur.
En ook daarin heb ik mij verdiept..
Wat mij meteen duidelijk is, is dat de klassieke dressuur de opleiding zonder bit begint en dat minder meer is. Alles is gebaseerd op de gymnastisering van het paard om het paard geschikt te maken voor het dragen van de ruiter.
Eureka.
En dat alles gebeurt vanuit het werk aan de hand en het paard leren zijn lijf goed te gebruiken. Vanuit zichzelf. Niet met de hulp van hulpteugels ed. Niet door het 'aan de teugel' brengen in de zin van 'spelen' met de teugels. Het komt nl vanzelf als het lijf goed wordt gebruikt.
En toen dacht ik.,.. verhip... dressuur is niet alleen heel erg boeiend... het is ook heel erg zinvol. Zelfs voor bosrijpaarden. (ik wist dat natuurlijk wel een beetje, maar het was me nooit zo duidelijk als nu)
Niet alleen zinvol trouwens, maar feitelijk noodzakelijk. En leuk.

Kom ik dus meteen met mijn vraag...

Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
Maar waarom is de dressuur al gaanderweg veranderd in de moderne dressuur, waarbij mensen niet meer zonder stang/trens, die diepe kin richting borst buiging -anders dan de oprichting- (en die in tegenstelling van wat veel mensen hier schrijven toch in de praktijk wordt bereikt met de weerstandbiedende hand/tegen de hand rijden), en het gebruik van hulpteugels zoals slof en pessoa onmisbaar schijnt?
(klassiek getrainde paarden hebben een supergebruik van achterhand, zonder dat er ooit gebruik is gemaakt van hulpteugels in welke vorm dan ook...)

Is dat omdat tegenwoordig de rollen omgedraaid zijn en het paard er is voor de dressuur ipv andersom of is er een andere reden voor de verschuiving?
Stiekem vraag ik mij dan ook af of het ermee te maken heeft dat trainen op de moderne manier sneller gaat en dat er minder kennis voor nodig is dan op de klassieke manier... maar misschien zit ik verkeerd...

Let wel... ik wil geen standpunten hier gaan verdedigen, want hier zitten veel mensen met meer kennis dan ik... ik ben alleen benieuwd naar het ' waarom' omdat het voor mij onlogisch overkomt.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 03-05-10 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:33

eigenlijk is het dressuur nooit voor het paard geweest... altijd voor de mens ;)
Dressuur is geboren op het slagveld, paarden waren daar enkel werktuigen in.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:50

alle onderdelen komen van uit de klasieke dressuur zoals Baucher als over een vorm van rollcure schreef in zijn boeken en er ook genoeg hulp teugels waren in die tijd.

je heb dan 2 groote stromen in het klassieke, Barocke kasieke dressuur en duits klasieke dressuur.
over beide is genoeg te lezen in boeken.

dresuur is ontwikkelt voor het slagvelt des tijd het paard soepel en wendbaar te houden en sterk genoeg om ridder te paard te kunnen dragen.

ongeacht welke tak van dressuur je verkiest is e 1 ding die niet vergent kan en mag worden, het paard bepaalt de duur van zijn scholing in de dressuur, dat was vroeger al zo en nu nog, dat er mensen zijn die dit stukje vergeten en een dier in een noodvaard ergens naar toe trainen is jammer maar werkelijheid, wat je je eigen moet afvragen in deze is of alles wel goed bevestigt is en hoelang het paard mee gaat met zoveel spanning en druk op zijn jonge paarden lichaam, elk stuk training is type en leeftijd gebonden.

al met al is het hedentendagen nog steeds dat met geduld en zachtheid het maximale resultaat verkregen word.

mol

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:56

c_alsemgeest schreef:
eigenlijk is het dressuur nooit voor het paard geweest... altijd voor de mens
Dressuur is geboren op het slagveld, paarden waren daar enkel werktuigen in.
.

Precies, en hier op bokt wordt dat vreselijk geromantiseerd en geidealiseerd. Denken velen dat men vroeger niet eerder met een paard het slagveld op ging voordat hij alle hogeschool oefeningen perfect beheerste, en daar nam men natuurlijk destijds flink de tijd voor.... Helaas was de realiteit anders. Uiteindelijk is (hogeschool) dressuur een kunstvorm geworden. De artistieke kant van paardrijden. Zodat edele heren een mooie sier konden maken tijdens parades etc. Een piafferend paard ziet toch net wat mooier dan eentje die sloft tenslotte...

Maar op zich hoeft het elkaar niet te bijten hoor. Een beetje dressuuren is voor ieder (rij)paard goed. Om hem los, lenig en gehoorzaam te maken. Dus in die zin is dressuur best nuttig voor een rijpaard. Dus in die zin is de dressuur er voor het paard. Als je echter de ambitie hebt om op hoog niveau dressuur te rijden, dan heb je daar echt wel een paard voor nodig met de nodige aanleg. Dus in die zin moet je dan een paard hebben voor de dressuur. Ook hierbij op bokt vaak de misvatting dat als je maar geduld hebt en 'lol met je knol' dat je met ieder paard wel een hoog dressuurniveau kunt halen. Maar dat is dus niet waar.

Moll schreef:
ongeacht welke tak van dressuur je verkiest is e 1 ding die niet vergent kan en mag worden, het paard bepaalt de duur van zijn scholing in de dressuur, dat was vroeger al zo en nu nog,

Nou, ik geloof niet dat vroeger in tijden van oorlog, met een schaarste aan mens en paardenkrachten met de paarden thuishield tot ze alle fijne kneepjes van de dressuur beheersten. Zodra en een ruiter op kon, er een stuur en een rem op zat werd en gewoon het slagveld opgestuurd.

Maar een verstandig ruiter houdt wel als uitgangspunt dat hij de training aanpast aan het tempo van het paard. En wat dan een juist tempo is, daar is veel discussie over. de waarheid zal altijd wel een beetje in het midden liggen. het ene paard is de andere niet en de ene ruiter is de andere niet. Een handige ruiter kan een jong paard met enigzins wat dressuuraanleg vrij snel op Z niveau krijgen zonder het te overbelasten. Een niet handige ruiter kan zijn paard nog kapot rijden terwijl hij er 3 jaar over doet om in de L te komen...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:08

Spijtig te zien dat u zo redeneerd, helaas zijn deze ding in de geschiedenisboeken, en boeken van de grootmeesters in die tijd uitvoerig beschreven, u kunt dit nog steeds terug vinden vandaag de dag in B.V Wenen, het was niet zeker niet het geval dat ieder zomaar op een paard zat in die tijd, al zeker niet in gevecht deze paarde waren goed getraind zo ook de ruiters/ridders destijds hier spreken we met namen over het barocke tijd perk, deze dieren waren zeer zorgvuldig getriand en geselecteerd, en moesten op een klein oppervlakte snel uit de voeten kunnen. Xenophon was ruim voor die tijd al bezig met paard dressuur matig beleren en trainen Xenophon was ook de eerste die het paard als partner zag en niet als slaaf gebruikte, zoek het eens op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:32

Allemaal leuk en aardig Moll, maar ik denk niet dat het paard bij Xenophon aan kwam lopen om te vragen of 'ie aub mee naar het slagveld mocht. Kan je 100x je paard als een partner zien, maar uiteindelijk is het allemaal voor de mens en niet voor het paard.

En natuurlijk kan je de dressuur dan op een zo paardvriendelijke manier inrichten, en dat lijkt mij ook de beste manier. Zorgvuldig selecteren en trainen is daarbij natuurlijk goed, maar ook dit was allemaal in het belang van de mens, namelijk overleven op het slagveld, en niet zozeer in het belang van het paard.

Je kan er allemaal mooie verhalen omheen bouwen, maar uiteindelijk was het paard gewoon een middel, net zoals tanks dat tegenwoordig zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:39

... en waar is de moderne dressuur onderweg de hogeschool sprongen kwijtgeraakt :?

Dát zou pas boeiend zijn, Anky die naast het gewone werk ook de spectaculaire hogeschool sprongen uitvoert.

De sprongen waren de kroon op het werk, de rest was alleen een voorbereiding daarop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:07

Dat het paard er voor de mens is, begrijp ik. Wellicht druk ik mij wat ongelukkig uit.

Ik bedoel uitgaande van het paard wat de mens dient... diende de dressuur er volgens mij toch voor het het paard optimaal voor te bereiden op die taak.
In die zin was de dressuur er voor het paard; ter voorbereiding om de mens zo goed mogelijk te kunnen dragen/zijn werk te kunnen doen.

Paard voor de dressuur... dan doel ik op de wedstrijdambities van de mens, waarbij wellicht voorbij wordt gegaan aan de belangen daarbij voor het paard. In die zin dat prestatis wellicht toch wat meer op de voorgrond staan dan het mogelijk maken voor het paard (en vooral de tijd te geven) om optimaal voorbereid te zijn op de taak van het dragen van ons mensen.

Hoop dat ik het zo wat duidelijker uitleg.

Moll: je verteld dat hulpteugels ed er altijd al waren. Dat wist ik niet.
Ik doelde op het feit dat bv Bent Branderup en Marijke de Jong er geen gebruik van maken (bedoel dus bv slof/pessoa ed) en er ook geen voorstanders van zijn (voorzichtig uitgedrukt) en het niet nodig hebben om een goed getraind paard te krijgen wat perfect op de achterhand gaat, terwijl het in de 'moderne' dressuur door velen als onmisbaar wordt gezien.

Maar wellicht zitten er ook grote verschillen bij de uitoefenaars van klassieke dressuur?'

De vraag die ook bij mij opkomt...
je hoort veelal praten over klassieke dressuur, academisch dressuur en barok dressuur.
Wat zijn daarin de verschillen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:13

Anoeska schreef:
Allemaal leuk en aardig Moll, maar ik denk niet dat het paard bij Xenophon aan kwam lopen om te vragen of 'ie aub mee naar het slagveld mocht. Kan je 100x je paard als een partner zien, maar uiteindelijk is het allemaal voor de mens en niet voor het paard.

En natuurlijk kan je de dressuur dan op een zo paardvriendelijke manier inrichten, en dat lijkt mij ook de beste manier. Zorgvuldig selecteren en trainen is daarbij natuurlijk goed, maar ook dit was allemaal in het belang van de mens, namelijk overleven op het slagveld, en niet zozeer in het belang van het paard.

Je kan er allemaal mooie verhalen omheen bouwen, maar uiteindelijk was het paard gewoon een middel, net zoals tanks dat tegenwoordig zijn.

geheel met u eens, echter moest je blind op je paard vertrouwen, en daar ging een groot hoeveelheid training voor af.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:16

Arabesk schreef:
... en waar is de moderne dressuur onderweg de hogeschool sprongen kwijtgeraakt :?

Dát zou pas boeiend zijn, Anky die naast het gewone werk ook de spectaculaire hogeschool sprongen uitvoert.

De sprongen waren de kroon op het werk, de rest was alleen een voorbereiding daarop.

alle onderdelen die we in de hedendaagse dressuur zien zijn voorbereiding tot, de piaffe heeft ook verder geen meer waarde dan te kijken of het dier in evenwicht is om deze oefningen boven de grond uit te voeren, een gemiddelde proef duur 7 min, een goed opgeleid paard moet makkelijk 7 min aan 1 stuk kunnen piafferen.

mol

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:43

liljebo schreef:
Paard voor de dressuur... dan doel ik op de wedstrijdambities van de mens, waarbij wellicht voorbij wordt gegaan aan de belangen daarbij voor het paard. In die zin dat prestatis wellicht toch wat meer op de voorgrond staan dan het mogelijk maken voor het paard (en vooral de tijd te geven) om optimaal voorbereid te zijn op de taak van het dragen van ons mensen.

Ik volg dan wel geen enkele stroming (klasiek, rechtgericht of wat dan ook) maar kan toch beweren dat mijn paard in de loop der jaren meer lol in zijn werk heeft gekregen en sterker, soepeler, evenwichtiger, looplustiger, sneller etc is geworden. Dat alles gecombineerd met wedstrijd ambities. Dressuur heeft en (in combinatie met andere dingen en takken van sport) voor gezorgd dat mijn paard zijn werk met mij met meer gemak en plezier kan doen.
Heeft met al mijn gestuntel en zijwegen wel een jaar of 8 geduurd..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:46

Arabesk schreef:
en waar is de moderne dressuur onderweg de hogeschool sprongen kwijtgeraakt

En wat maakt dat uit? Goed dressuurrijden is toch niet alleen maar het rijden van hogeschoolsprongen?

Arabesk schreef:

Een beetje tegenstrijdig dat jij altijd afgeeft opdat de hedendaagse dressuur alleen maar draait om show en spektakel, maar wel graag de sprongen in de dressuur terug wil zien vanwege het spektakel.

Moll schreef:
Spijtig te zien dat u zo redeneerd, helaas zijn deze ding in de geschiedenisboeken, en boeken van de grootmeesters in die tijd uitvoerig beschreven,

Ach, het waarheidsgehalte is altijd lastig te bepalen. De bijbel is ook 2000 jaar geleden geschreven, maar bij veel verhalen daaruit heb ik toch ook ernstige twijfels. Enige realiteitszin is wel op zijn plaats om de 'waarheid' in die boeken op waarde te kunnen schatten.

Waarom altijd al dat geidealiseer van vroeger? Uiteraard kun je veel leren uit de geschiedenis, maar ook juist van nieuwe inzichten. De kunst is daar uit te pikken wat je gebruiken kunt. Als je je blijft verheerlijken over vroeger zal je een hoop kunnen missen wat je eigen rijkunst naar een hoger plan kan brengen.

liljebo schreef:
In die zin was de dressuur er voor het paard; ter voorbereiding om de mens zo goed mogelijk te kunnen dragen/zijn werk te kunnen doen.

Of om het paard te onderwerpen aan de wil van de mens? Dacht jij dat ze zich vroeger bezighielden met allerlei welzijnskwesties? Enkele heren uit de geschiedenis dachten zich hiermee te profileren, maar de vraag blijft in hoeverre daar in de praktijk sprake van was. In dergelijke tijden was het welzijnvan paarden ECHT ondergeschikt hoor. Paard was gewoon een middel.

liljebo schreef:
Ik doelde op het feit dat bv Bent Branderup en Marijke de Jong er geen gebruik van maken (bedoel dus bv slof/pessoa ed) en er ook geen voorstanders van zijn (voorzichtig uitgedrukt) en het niet nodig hebben om een goed getraind paard te krijgen wat perfect op de achterhand gaat, terwijl het in de 'moderne' dressuur door velen als onmisbaar wordt gezien.

Hoe kom jij aan die wijsheid dat hulpteugels in de moderne dressuur onmisbaar zijn? En BB maakt ook gebruik van hulp/bijzetteugels hoor (o.a. aan het werken aan de hand). Ook zet BB zijn paarden tussen de pilaren, een methode die ik ook aardig discutabel vindt en die in handen van een ondeskundige heel veel paardenleed kan veroorzaken.

liljebo schreef:
je hoort veelal praten over klassieke dressuur, academisch dressuur en barok dressuur.

In grote lijnen zijn er weinig verschillen, al vliegen de aanhangers van de verschillende stromingen elkaar graag in de haren over details.

Moll schreef:
geheel met u eens, echter moest je blind op je paard vertrouwen, en daar ging een groot hoeveelheid training voor af.

Scherpe sporen en scherpe stangbitten hielpen de ruiter een aardig handje mee hoor. Plus dat het gebrek aan goede paardenvoeding in tijden van oorlog er ook voor zorgden dat de paarden best goed te hanteren waren hoor (anders dan die met krachtvoer volgepompte bloedpaarden waar we het tegenwoordig mee moeten doen)

Moll schreef:
een gemiddelde proef duur 7 min, een goed opgeleid paard moet makkelijk 7 min aan 1 stuk kunnen piafferen.

Gelukkig wordt dat in de reguliere dressuur niet eer van paarden gevraagd, om 7 min achter elkaar te piafferen. ik zie het nut er niet van in en het lijkt mij nogal geestdodend voor een paard om 7 min. achtereen hetzelfde kunstje te moeten doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:54

Ik word altijd een beetje simpel op dat afgeven op de 'moderne dressuur'. Alsof dat alleen maar sjorren en trekken, hulpteugels en sporen enz. betekend. Misschien woon ik (met paard) in een grot, maar ik zie dat om me heen ook helemaal niet. Ik zie wel slechte ruiters, maar dat heeft volgens mij niets met stromingen te maken.

Ik heb net een nieuw paard, en daar wil ik graag zo ver mogelijk mee komen. Ik denk niet dat mijn paard dat net zo graag wil als ik. Die staat het liefst de hele dag te eten op z'n landje. Dus we doen dat omdat ik dat wil. En daarom probeer ik dat op een zo goed mogelijke manier voor elkaar te krijgen. Dat betekent voor mij; veel afwisseld werk, hard trainen voor dressuur, maar ook lekker het bos in. Bij het longeren gebruik ik een hulpteugeltje ter ondersteuning, bij het rijden liever niet. Ik zorg voor goede voorwaarden voor het paard, lekker het land op, op tijd veearts/tandarts/fysio en wat al niet meer.

Maar ik kan echt niet zeggen dat ik het allemaal voor het paard doe. We doen het omdat ik het zo leuk vind. En ik moet ervoor zorgen dat mijn paard er ook plezier in houdt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:03

Anoeska schreef:
Maar ik kan echt niet zeggen dat ik het allemaal voor het paard doe. We doen het omdat ik het zo leuk vind. En ik moet ervoor zorgen dat mijn paard er ook plezier in houdt.

Precies. En paarden zijn van nature dieren die graag samenwerken met de mens. Voorwaarde is dat ze begrijpen wat je van ze wil, en ze het gevraagde ook fysiek uit kunnen voeren. Een fries zal er nooit lol in krijgen om een Z parcours af te moeten leggen, dat ligt gewoon niet binnen zijn fysieke mogelijkheden. En met sommige paarden/rassen moet je gewoon geen hoge dressuurambities hebben. En dat hebben bepaalde goeroes die zich profileren als natuurlijk en paardvriendelijk en zo volgens mij nog niet helemaal begrepen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:07

liljebo schreef:
Klassiek dressuur werd dus ooit ontwikkeld voor het paard, opdat het de mens kon dragen.
Maar waarom is de dressuur al gaanderweg veranderd in de moderne dressuur, waarbij mensen niet meer zonder stang/trens, die diepe kin richting borst buiging -anders dan de oprichting- (en die in tegenstelling van wat veel mensen hier schrijven toch in de praktijk wordt bereikt met de weerstandbiedende hand/tegen de hand rijden), en het gebruik van hulpteugels zoals slof en pessoa onmisbaar schijnt?

Het heeft te maken met tijd. Vroeger namen de meeste mensen uitgebreid de tijd voor het paard, als we het hebben over het echte dresuur he. Als ik zo in de boeken over paarden kijk uit bijv. de jaren 50/60, sjeetje wat een tijd hadden ze dan. Sochtends 6 uur gevoerd, deken verwisseld, gelongeerd. Smiddags, wei opgezet, dekens gewisselt, gevoerd uitgemest, rijden, hooi geven. Savonds, hooi, voer, terug op stal dekens wisselen en vaak nog een keer rijden. Ze waren minstens 4/5 uur bezig met het paard....

En nu? Nu gaat iedereen gauw naar de pensionstalling toe na het werk om 6 uur, pakt paard van stal, stapt op en rijd vlug een uurtje, want ja, het huishouden moet gedaan worden, kinderen op bed en ze willen ook nog wat vrije tijd...

Vroeger werd er ook veel meer aandacht besteed aan het juist africhten, iedereen kreeg goede begeleiding bij jonge paarden, duurden jaren voor het op wedstrijd word meegenomen, word eerst volledig ontwikkeld kwa dressuur, spieren en conditie... DUurde zo een jaar of 5/6 voor het eerste wedstrijdje begon.

En nu? 3 jarige worden al bereden en gelijk gestart, zo ielig als een worm verschijnen ze daar op de dresuurwedstrijd, kin op de borst... Want ja, we hebben geen jaren meer, iedereen wil nu starten en nu Anky worden.

Mensen moeten tot de realiteit komen, je word niet zomaar Anky in een jaar....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:24

Jasmijn, het is niet de bedoeling om wie dan ook aan te vallen. Probeer alleen te begrijpen/zaken duidelijk te krijgen ivm de vraagtekens die zich hebben gevormd.

Ik geef ook niet aan dat hulpteugels in de moderne dressuur onmisbaar zijn, maar wel dat ze voor Velen onmisbaar zijn... iig bij het longeren. Dat zie ik zowel in mijn omgeving als op bokt.
En wat ik mij dan afvraag... waarom een aantal grote mensen in de klassieke dressuur daar juist geen voorstander van zijn.
Ik heb BB nog geen gebruik daarvan zien maken, eerlijk gezegd.(was dus niet wil zeggen dat het niet zo is... alleen dat ik het toevallig niet heb gezien). Hij zegt zelf iig dat hij geen voorstander is van training met hulpteugels. Wel van de training met pilaren..(nou ja... ooit zoiets gezien). kan me daar verder niet over uitlaten, omdat ik geen kennis heb van de exacte werking hoe/waarom, maar dat een leek dat niet moet doen, snap ik. Een leek moet ook niet over 1.40 willen springen of met stang en trens rijden of een marathon aangespannen willen doen.
Waar mijn vraag op gebaseerd is, is dat het blijkbaar mogelijk is om een paard prima te trainen zonder gebruik van allerlei hulpteugels -we kunnen daarbij even basistraining als uitgangsunt nemen- en wat dan de reden is het toch te doen.

Vraag is puur interesse. Ff voor de duidelijkheid.

Aan de andere kant... wat juangi zegt... daar zit, denk ik , ook wel wat in. Althans... ik heb ook vaak het gevoel dat het allemaal snel moet.
Een instrukteur waar in vroeger reed, gaf les op zijn voormalige wedstrijdpaarden. Hij reed internationaal militry's (heel ander vak dus) maar geen van zijn paarden kwam uit voor zijn 10e. omdat hij ze daarvoor nog niet rijp genoeg vond, lichamelijk en emotioneel. Dat er in die sport veel ongelukken gebeurde, kwam zijn inziens na omdat paard of ruiter er nog niet klaar voor waren en in erge gevallen beiden. Te jong uitbrengen, was de belangrijkste reden volgens hem voor problemen. Een paard moest erheen groeien. En dan vraag ik mij af of dat niet in iedere wedstrijdtak zo is en of de leeftijdsgrens in de huidige dressuur niet dusdanig laag ligt dat het te snel willen gaan in de hand werkt.
Zoals gezegd... ik weet het niet. Zomaar een gedachte van mij

Net als de vraag... waarom zijn er zoveel verschillende soorten dressuur? Waardoor zijn de afwijkingen van de klassieke dressuur ontstaan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:29

liljebo schreef:
.

Moll: je verteld dat hulpteugels ed er altijd al waren. Dat wist ik niet.

Maar wellicht zitten er ook grote verschillen bij de uitoefenaars van klassieke dressuur?'

De vraag die ook bij mij opkomt...
Wat zijn daarin de verschillen?

wellicht is dit mischien intresant om even door te lezen het is van hier op bokt.
Professor @ [RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

mol

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:31

Juangi schreef:
..
Vroeger werd er ook veel meer aandacht besteed aan het juist africhten, iedereen kreeg goede begeleiding bij jonge paarden, duurden jaren voor het op wedstrijd word meegenomen, word eerst volledig ontwikkeld kwa dressuur, spieren en conditie... DUurde zo een jaar of 5/6 voor het eerste wedstrijdje begon.

En nu? 3 jarige worden al bereden en gelijk gestart, zo ielig als een worm verschijnen ze daar op de dresuurwedstrijd, kin op de borst... Want ja, we hebben geen jaren meer, iedereen wil nu starten en nu Anky worden.

Sorry, maar dat geloof ik gewoon niet. Ik kan me niet voorstellen dat vroeger iedereen goede begeleiding kreeg, en nu iedereen maar wil starten en Anky wil worden. Vroeger waren er prutsers, die zonder enkele noemenswaardige kennis van paarden er eens op gingen zitten als het paard groot genoeg leek, en die zijn er nu ook. Ik zie het gewoon allemaal niet zo heel negatief in. Ik zal dan wel naief zijn, maar zulke verhalen klinken altijd een beetje als 'vroeger was alles beter'.

Om me heen zie ik gewoon heel veel kundige mensen, of onkundige mensen met goede begeleiding, die het beste met hun paard voor hebben (en daarin heus wel eens een foute keus maken), een een klein aantal prutsers die door onwetendheid hun paard gewoon verkeerd behandelen. Ik zie echt zelden mensen die hun paard bewust het graf in rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:32

hulpteugels zoals slof enz zijn niet nodig ook niet in de hedentendaagse dressuur.

mol

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:33

liljebo schreef:
Net als de vraag... waarom zijn er zoveel verschillende soorten dressuur? Waardoor zijn de afwijkingen van de klassieke dressuur ontstaan?

Ik denk dat dat te maken heeft met tijd, geld, ongeduldigheid en te weinig kennis.

Tijd omdat alles sneller moet, klassieke dresuur duurt gewoon langer dan de moderne dresuur, geld omdat er veel kennis en lessen in de klassieke dresuur gestoken moet worden.
Ongeduldigheid omdat iedereen wedstrijden op topniveau wilt rijden en dat zo snel mogelijk. Te weinig kennis omdat er té weinig goede instructeurs zijn die de tijd voor jou en je paard nemen, die echt gymnatiseren ipv doelloos zagen en plukken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:36

Anoeska schreef:
Juangi schreef:
..

Sorry, maar dat geloof ik gewoon niet. Ik kan me niet voorstellen dat vroeger iedereen goede begeleiding kreeg, en nu iedereen maar wil starten en Anky wil worden. Vroeger waren er prutsers, die zonder enkele noemenswaardige kennis van paarden er eens op gingen zitten als het paard groot genoeg leek, en die zijn er nu ook. Ik zie het gewoon allemaal niet zo heel negatief in. Ik zal dan wel naief zijn, maar zulke verhalen klinken altijd een beetje als 'vroeger was alles beter'.

Om me heen zie ik gewoon heel veel kundige mensen, of onkundige mensen met goede begeleiding, die het beste met hun paard voor hebben (en daarin heus wel eens een foute keus maken), een een klein aantal prutsers die door onwetendheid hun paard gewoon verkeerd behandelen. Ik zie echt zelden mensen die hun paard bewust het graf in rijden.

Vroeger waren dressuurpaarden (of gewoon paarden, dus niet de boerenknollen) voor de mensen met geld. Paarden waren toen duur en zeker niet voor iedereen weggelegd, mijn instructrice vertelt mij precies hetzelfde als wat ik hierboven neerzette. Iedereen wilt te snel, de begeleiding gaat ook steeds slechter en sneller.

Kijk maar eens naar de leeftijd van het hedendaagse dresuur paard op wedstrijd, daar kom je weinig paarden rond de 12 jaar tegen... Vooral tussen de 3 en de 7....

En vroeger was het ook gewoon beter, mensen waren vriendelijker, niet zo asociaal als nu. Meningen werden goed onderbouwd, beleefd en goed gemanierd.... Loop nu maar eens hier door Den Helder rond... je vind er NIKS meer van....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:37

het doel van het gymnatiseren is voorbij gestreeft, het doel van de oefening is niks meer dan een onderdeel van een proef vandaag de dag, en dit kan je met recht spijtig noemen.

mol

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:43

Moll schreef:
het doel van het gymnatiseren is voorbij gestreeft, het doel van de oefening is niks meer dan een onderdeel van een proef vandaag de dag, en dit kan je met recht spijtig noemen.

mol

En daar hebt u helemaal gelijk in. Vraag maar eens op wedstrijden waarom ze wijken of schouderbinnenwaarts doen en oefenen... Het antwoord zal zijn: 'Omdat ik dat voor het proefje moet kennen....' Waar zijn de antwoorden zoals: 'Voor het losmaken van mijn paard' 'Om de spieren te trainen zodat hij sterker word en de andere oefeningen aankan.' ??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:46

Juangi schreef:
Moll schreef:

mol

En daar hebt u helemaal gelijk in. Vraag maar eens op wedstrijden waarom ze wijken of schouderbinnenwaarts doen en oefenen... Het antwoord zal zijn: 'Omdat ik dat voor het proefje moet kennen....' Waar zijn de antwoorden zoals: 'Voor het losmaken van mijn paard' 'Om de spieren te trainen zodat hij sterker word en de andere oefeningen aankan.' ??

wet u hoeveel SB niet correct gereden worden in de proef, en toch als dusdanig gejureed worden?
het geen wat ik veel al zie is een soort van wijken voor de kuit, waar de achterhand niet op de hoefslag word gereden maar eerder tegen het schot aan.

mol

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:53

Juangi schreef:
En vroeger was het ook gewoon beter, mensen waren vriendelijker, niet zo asociaal als nu. Meningen werden goed onderbouwd, beleefd en goed gemanierd.... Loop nu maar eens hier door Den Helder rond... je vind er NIKS meer van....

Wat in den helder rondloopt qua paardensport is zeker niet representatief voor de rest van Nederland. Daar kom je pas achter als je eens wat wedstrijden niet alleen maar op de plaatselijke manegde, maar ook eens buiten een straal van 30 km rondom den helder gaat rijden, of het hele land door moet omdat je op nationaal niveau start. Maar er zijn hier en daar best mensen in de buurt van Den Helder die goed bezig zijn. Dat weet ik omdat ik er zelf vandaan kom. Dat jij ze nog niet bent tegen gekomen kan ook zijn omdat je misschien niet goed genoeg hebt gezocht.

Juangi schreef:
Kijk maar eens naar de leeftijd van het hedendaagse dresuur paard op wedstrijd, daar kom je weinig paarden rond de 12 jaar tegen... Vooral tussen de 3 en de 7....

En jij hebt daar statistisch onderzoek naar gedaan?