Gevolgen van zagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

Gevolgen van zagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:52

hallo bokkers, ik wilde even weten wat de gevolgen van het zagen is. (srry als hier al een topic over is maar kon het even niet vinden op bokt!)

( ik ben hier zelf tegen en alles! en wil ook dat dit niet gebeurd )

zelf heb ik zo een indruk gekregen

*vekeerde spier word ontwikkeld
* paard kruipt achter de ''teugel'' zonder zijn rug te gebruiken. na lang zagent te rijden.
* Paard strest

Ja en veder?

Ik ga zelf voor een dagje ''stage'' lopen bij een manege en wilde hier dus extreem op gaan letten, niet om iedereen een grote }:0 er voor te geven, maar ook hoe paarden op zagen reageren, en daarom wilde ik alvast paar tekens en gevolgen er van weten.

Karenx

Re: Gevolgen van zagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:05

Het paard zijn mond wordt steeds harder en harder doordat hij aan de pijn en druk in zijn mond gewend raakt .wij zeggen altijd: prikkeldraadbek. Vervolgens wordt er een steeds scherper bit bijgehaald want goh wat luistert dat paard slecht en wordt het alleen maar erger.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 18:29

Oke niet zo fijn om te horen :( maar ja, dan kan ik ook op zulke dingen letten bij die manege paarden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:10

Sommige paarden gaan in verzet..steigeren/staken..de rug word vastgehouden..de beweging is niet meer van achter naar voor..sommige paarden worden zo nu en dan een pasje onregelmatig..teugelkreupel..of ze gaan telgangen in stap.Dit zijn allemaal aanleuningsproblemen die vaak voortkomen uit het feit dat er teveel met de hand gedaan word.

Looks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:45

Wat in ieder geval zeker is is dat je niet het gewenste effect krijgt, je krijgt een paard wat helemaal niet fijner nageeflijker wordt, niet rechter wordt, je brengt het paard telkens uit balans, en zo kan ik nog veel meer bedenken, het slaat gewoon nergens op eigenlijk.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:06

Nog een klein ander dingetje wat je thuis nog kan doen als extra informatie, is even googelen onder de naam : Dr. Cook.
Je komt dan waarschijnlijk uit bij bitloosrijden.nl, maar deze man heeft onderzoek gedaan naar het effect van het bit in de mond van het paard, en wat het effect is als dit op een verkeerde manier gebruikt word (zoals het zagen waar jij je vraag over had).
Als ik mij goed herinner staat er op die site ook een foto van een paardenschedel waar gewoon inhammen in het bot zitten op de plek van het bit, dit is dan wel een erg extreem geval, maar wel interesant tekst en beeld materiaal, wat misschien net iest meer achterliggende informatie kan geven op jou vraag.

Succes ermee :D

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:13

Looks schreef:
Wat in ieder geval zeker is is dat je niet het gewenste effect krijgt, je krijgt een paard wat helemaal niet fijner nageeflijker wordt, niet rechter wordt, je brengt het paard telkens uit balans, en zo kan ik nog veel meer bedenken, het slaat gewoon nergens op eigenlijk.

Inderdaad daarbij word je paard ook zo hard in de mond!

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:29

je wil helemaal niet nadenken over de gevolgen van 'zagen' (wat een vre-se-lijk woord). ruiters die dat doen zouden van hun paard gehaald moeten worden. dit heeft niets maar dan ook niets te maken met paardrijden

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:53

Dankje wel voor wat informatie vind het ook gewoon vreselijk:( @ aurora12: ben het met je eens dat ze van paard afgehaald moeten worden, maar op zo een manege kan ik alleen maar iets tegen die kinderen zeggen als ze dat zitten te doen, en anders krijg je ruzie met de ouders omdat ze er voor hebben betaald en de kinderen leuk moeten leren paardrijden.

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:59

Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf hoe een paard normaal gesproken gereden wordt. Wordt een paard netjes gereden en is een paard erg gevoelig in z'n mond dan zal de kans veel aannemelijker zijn dat hij tegen het zagen in protest gaat dan wanneer het paard al behoorlijk verpest is. Een netjes gereden paard zal van 1x een zagende ruiter echt geen verkeerde bespiering kweken, maar uiteindelijk worden paarden wel stuk voor stuk hard in hun mond en moeilijk nagevend als 't veelvuldig gebeurt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:29

Is dat niet de taak van de instructrice om daar iets van te zeggen? Ik denk niet dat mensen dat leuk vinden om te horen van iemand die een dagje stage komt lopen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:27

ik zie heel veel paarden die op deze manier worden gereden,
helaas merk je ook gewoon dat die paarden gestrest uiten, last hebben van kreupelheden,
idd verkeerde spierontwikkeling, vastzitten in de rug, pijn in de mond, pijn in verschillende botten
en spieren in de voorhand etc,etc...

hoe je het went of keert, meet zagen gaat je pony letterlijk en figuurlijk kapot

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:28

capopjekop schreef:
Is dat niet de taak van de instructrice om daar iets van te zeggen? Ik denk niet dat mensen dat leuk vinden om te horen van iemand die een dagje stage komt lopen :)

zelfs sommige inctructrices moedigen juist het zagen aan helaas :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:31

Ik heb bij mensen gereden die begonnen met zagen, en daarna met kettingbit ginen rijden, ik kan je vertellen dat die beesten op een scherp bit echt neit meer reageerde. Nou moet ik eerlijk zeggen dat zagen wel de enige manier is die ik ken om paarden aan de teugel te laten lopen. Weliswaar loslatend nadat ze nageven. Ik vraag het dan ook nooit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:36

Met zagen doe je je paard gewoon verschrikkelijk pijn! Dat een paard zijn hoofd/nek/hals buigt en daarna "in de krul" loopt heeft niets te maken met aan de teugel rijden. Ik zou willen dat maneges daar eens aandacht aan besteden.
Het aan de teugel rijden kan alleen maar met een zachte hand, en een goede motivatie van de motor aan de achterzijde.
Voor het "aan de teugel" rijden moet je paard ook ontspannen in actie zijn. Hoe kan een paard met pijn in zijn mond, nu ontspannen werken?

TS ik vind dat je een nobel streven hebt, maar ik ben bang dat je op één dag niet zoveel zou kunnen veranderen als je zou willen. Het zit in de hoofden van veel ruiters, dat als het paard níet afgebogen loopt, de ruiter niet goed is, en daarom wordt er m.i. zo verschrikkelijk veel in die monden getrokken.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:02

Vaak is het ook zo dat het paard wanneer je hem/haar eventjes de ruimte geeft gelijk met zn kop omhoog gooit. Dit komt natuurlijk vanwege de 'slechte' ervaring die het paard heeft gehad. Aan de teugel rijden kan pas wanneer het paard ontspannen is. Wanneer dit niet het geval is, rijd je met druk. Een slechte band met het paard is het gevolg van deze acties. Het paard krijgt geen vertrouwen en heeft dus uiteindelijk veel moeite met de ontspanning

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:12

_Bitje_ schreef:
capopjekop schreef:

zelfs sommige inctructrices moedigen juist het zagen aan helaas :n

Klopt!! Ik had ook zo'n instructrice :x :x Heb het ook altijd geweigerd om te doen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:04

Hopelijk ook de hele instuctrice geweigerd daarna?

Iemand die je daartoe aanmoedigd zou die naam namelijk niet mogen dragen.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:22

Yoshino schreef:
Hopelijk ook de hele instuctrice geweigerd daarna?

Iemand die je daartoe aanmoedigd zou die naam namelijk niet mogen dragen.

Klopt inderdaad.
Ben toen heel snel op zoek gegaan naar een plek waar het wel goed werd geleerd.
Het stond me zo verschrikkelijk tegen en ik was/ben een leek op dat gebied maar zelfs ik zag dat het paard het niet leuk vond.
Gelukkig zijn er ook maneges waar je het wel goed leert.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:29

galley schreef:
Ik heb bij mensen gereden die begonnen met zagen, en daarna met kettingbit gingen rijden, ik kan je vertellen dat die beesten op een scherp bit echt niet meer reageerde. Nou moet ik eerlijk zeggen dat zagen wel de enige manier is die ik ken om paarden aan de teugel te laten lopen. Weliswaar loslatend nadat ze nageven. Ik vraag het dan ook nooit.

Fout ;)
Met zagen loopt een paard niet aan de teugel, het mag niet zo worden genoemd, omdat aan de teugel rijden iets heel anders is.
Als een paard aan de teugel loopt, loopt hij ontspannen, over de hele rug, en de achterhand loopt er goed onder.
Als mensen gaan zagen, loopt de pony niet aan de teugel, maar in een valse krul.
Vaak zagen mensen, omdat ze het ''mooi'' vinden...

Vind het trouwens ook verschrikkelijk hoe sommige instructrices het serieus aanmoedigen..

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:50

Gooya schreef:
TS ik vind dat je een nobel streven hebt, maar ik ben bang dat je op één dag niet zoveel zou kunnen veranderen als je zou willen. Het zit in de hoofden van veel ruiters, dat als het paard níet afgebogen loopt, de ruiter niet goed is, en daarom wordt er m.i. zo verschrikkelijk veel in die monden getrokken.

Ik ben er ook wel van bewust van maar je weet maar nooit,

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:42

Bij de manege waar ik als kind les had gebruikten ze deze methode ook.
Ze zei letterlijk tegen de mensen: 'Ik moet het bit heen en weer door de mond zien gaan.'

Ook toen we onze nieuwe pony net een week hadden overgenomen van een stalgenoot werd ook zoiets barbaars gezegd in de les: 'Zagen! Ze kan zo mooi lopen! Erger, erger!'
Heb nog nooit gezaagd om een paard 'aan de teugel' te krijgen, brr het zou de naam zo niet eens mogen dragen! Het is gewoon hardhandig in de krul trekken!
Sommige maneges ook.....

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:59

Caprice_ schreef:
Bij de manege waar ik als kind les had gebruikten ze deze methode ook.
Ze zei letterlijk tegen de mensen: 'Ik moet het bit heen en weer door de mond zien gaan.'

Ook toen we onze nieuwe pony net een week hadden overgenomen van een stalgenoot werd ook zoiets barbaars gezegd in de les: 'Zagen! Ze kan zo mooi lopen! Erger, erger!'
Heb nog nooit gezaagd om een paard 'aan de teugel' te krijgen, brr het zou de naam zo niet eens mogen dragen! Het is gewoon hardhandig in de krul trekken!
Sommige maneges ook.....

Ik weet niet wat voor manege dat is maar :n dat kan toch niet? Arme paarden die daar allemaal staan!

utahloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:25

Bitloos rijden <3 hihi...

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 11:07

utahloves schreef:
Bitloos rijden <3 hihi...

Ook altijd nog een goede oplossing! :) Maar soms word het ook niet op de juiste manier gedaan..