Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen;
Welk bit gebruiken jullie bij het aanrijden van een dressuurpaard? of miss helemaal geen bitje, kan natuurlijk ook

Gr., Tuus
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Karlijn_xx schreef:Ligt eraan hoe het paard is.. Ik begin in principe bij alle paarden met een normale bustrens, dat hangt standaard in de hoofdstellen. Ik heb een aantal keer bitloos ingereden, omdat ik het eigenlijk wel eens wou proberen, maar beide paarden reageerden er heel erg slecht op, de ander ben ik nog mee aan het experimenteren. Helaas kunnen wij onze paarden niet bitloos aan klanten leveren, dus moet er voor ze verkocht kunnen worden een bit in. Het inrijden zelf ging bitloos prima, maar als je er dan eenmaal een bit in moet gaan hangen gaat het minder.
Ik kan je aanraden gewoon een bustrens te gebruiken, dubbelgebroken of enkelgebroken. Ik prefereer zelf enkel, maar ik ken mensen die dubbel fijner vinden omdat ze dan nét iets meer te zeggen hebben
Sjira schreef:Ik begin met een simpel bustrensje (enkel gebroken). Ben bij mijn eigen paardje na een tijdje overgestapt op een koperen watertrens (enkelgebroken), daar reageerde ze veel beter op. Nu sinds twee dagen met een dubbelgebroken KK bit (sprenger). Moet zeggen dat ik geen verschil merk, ben nog aan het twijfelen of ze het eigenlijk wel prettiger vindt.. (terwijl een dubbel gebroken bitje toch zachter en prettiger in de mond schijnt te zijn..). Merk overigens wel dat de jonge paarden de Aurigan (of koperen) bitten beter aannemen dan de RVS variant.