Waar zijn sporen nou precies voor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly_Utah

Waar zijn sporen nou precies voor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:48

Nou, te titel zegt het al...

Ik ken mensen die zeggen dat hij/zij sporen gebruikt om de hulpen te verfijnen, en andere zeggen weer om hem meer voorwaards te krijgen, en andere zeggen weer om te straffen en er een keer onder te schoppen...

Wat vinden jullie ervan??

PS: Als dit topic hier niet hoort, sorry...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:50

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen voor de hogere dressuur.
Maar goed dat is mijn mening.
Als je sporen gebruikt voor het voorwaarts gaan vraag ik me af hoe je dat gaat doen als je hoger op komt. Gezien je paard dan al niet aan het been is.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:51

Sporen zijn officieel bedoeld om je hulpen te verfijnen op hoger niveau, dus niet om een paard harder mee te laten lopen, maar het is over het algemeen bekend dat paarden er wat feller op reageren en daarom wordt het ook veel gebruikt om paarden voorwaartser mee te rijden. Ik heb daar in principe geen problemen mee, zo lang mensen wel weten dat ze er voorzichtig mee moeten zijn en dus wel echt iets extra's hebben aan hun laars.

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:19

Sporen zijn inderdaad om je hulpen te verfijnen. Dus pas als de gewone hulpen voldoende door komen. Als een paard niet naar een gewone hulp luistert heeft het geen nut om sporen om te doen. Daar kom je op dat moment wel even verder mee misschien, maar als hij daar aan gewend is heb je niets meer over.

Het feit dat je vanaf de M1 verplicht sporen moest dragen was ook echt een ouderwetse regel. Gelukkig zijn de reglementen aangepast en mag nu altijd een proef zonder sporen rijden.

Karlijn_xx

Re: Waar zijn sporen nou precies voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:20

Bij ons op stal stond een tijdje een paard die we Z-startklaar moesten rijden.. Paard kon nog heel weinig en toen kwam ik erachter dat het echt een spacekees was.. Helaas was de eigenaresse verplicht om met sporen in het M1 te starten, dat is toen echt niet goed gekomen :n Maar ging alleen maar hard en deed "simpele" dingen als wijken niet eens.. (die ik erin heb gehamerd)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:21

sporen zijn idd om je hulpen te verfijnen maar ook om ze duidelijk door te laten komen bij een paard wat door andere ruiters is afgestomd. Daar bedoel ik niet mee dat je de lucht uit zn lijf moet schoppen om de hulp te laten doordringen. Dat zie je nog zo vaak gebeuren, zelfs paarden die kale plekken hebben door het misbruik van de sporen, echt belachelijk. Maar denk maar eens aan jonge kinderen en hun zweepgebruik, die moeten dat ook leren, daarom ben ik van mening dat je rijden met sporen ook moet leren.

xxhar

daraxhester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:58

Monica_1987 schreef:
Sporen zijn om de hulpen te verfijnen voor de hogere dressuur.
Maar goed dat is mijn mening.
Als je sporen gebruikt voor het voorwaarts gaan vraag ik me af hoe je dat gaat doen als je hoger op komt. Gezien je paard dan al niet aan het been is.

Ja dat vind ik ook ;)

cykie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:11

Ik zelf denk inderdaad ook dat je alleen sporen moet gebruiken om de hulpen te verfijnen en niet om het paard vooruit te moeten krijgen. Dan raakt het paard er zo aan gewend dat hij immuum wordt voor een hulp zonder sporen. Ik kan zelf mijn benen nog niet zo goed stil houden vandaar dat ik er niet aan denk om met sporen te gaan rijden. Eerst maar reageren op alleen het been. Maar goed, zo denk ik erover.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:39

Sporen zijn een correctiemiddel welke je gebruikt als het paard in eerste instantie niet of onvoldoende op je beenhulp reageert.
Ze zijn niet bedoeld om een paard mee vooruit te trappen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:46

als ik geen sporen aan heb bij mijne snapt hij er geen bal van...lol (oke klein beetje dan) trek ik me sporen aan is het kleinste tikje voor hem genoeg....:)
dus om de hulpen te verfijnen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:44

als je paard het niet snapt, en het alleen maar snapt met sporen is er toch iets mis gegaan in de schooling van je paard

mol

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:39

Sporen zijn het stokje van de touchscreen (de buik/ribben).

Oftewel, het verfijnen van de hulpen.

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:19

ja sporen zijn voor het verfijnen van hulpen.
ik heb ook dat ik eerst been geef, reageert ze daar niet op dan me spoor, mocht ze dan nog niet reageren gebruik ik mijn zweep

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:10

loismalibu schreef:
ja sporen zijn voor het verfijnen van hulpen.
ik heb ook dat ik eerst been geef, reageert ze daar niet op dan me spoor, mocht ze dan nog niet reageren gebruik ik mijn zweep

Daar dus niet voor.

Ze zijn voor de verfijning van de hulpen ja. Maar dat betekend niet dat je ze gebruikt omdat het paard niet reageert. Dat is de basis. Reactie moet het paard geven op je been, niet op een spoor.

Sporen gebruik je om het exacte plekje aan te geven van de hulp. Voor de zijwaartse gangen. Met je kuit 'raak' je een relatief groot oppervlak. Met de spoor een specifiek puntje. Hierdoor weet het paard gelijk wat er van hem verlangt wordt. Dát is verfijnen van een hulp.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:08

Karlijn_xx schreef:
Sporen zijn officieel bedoeld om je hulpen te verfijnen op hoger niveau, dus niet om een paard harder mee te laten lopen, maar het is over het algemeen bekend dat paarden er wat feller op reageren en daarom wordt het ook veel gebruikt om paarden voorwaartser mee te rijden. Ik heb daar in principe geen problemen mee, zo lang mensen wel weten dat ze er voorzichtig mee moeten zijn en dus wel echt iets extra's hebben aan hun laars.

Klopt, hier ben ik het mee eens ;)

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:11

op hoger nivo, over welk nivo hebben we het dan, aangezien er nu ook in de M1 zonder sporen gereden mag worden ( heb ik net gelezen)?

joeysgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:21

ik ben het er helemaal mee eens het is om je hulpen te verfijnen, maar als je nu een paard gaat rijden dat (ik zeg maar even wat) jaren op een manege heeft gelopen en niet meer op het been reageerd, is het dan niet beter om met een spoortje te rijden i.p.v. het dier elke keer harder te gaan aandrijven en te slaan met de zweep?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:26

joeysgirl schreef:
ik ben het er helemaal mee eens het is om je hulpen te verfijnen, maar als je nu een paard gaat rijden dat (ik zeg maar even wat) jaren op een manege heeft gelopen en niet meer op het been reageerd, is het dan niet beter om met een spoortje te rijden i.p.v. het dier elke keer harder te gaan aandrijven en te slaan met de zweep?

Nee, het dier moet rustig aan respect gaan krijgen voor je kuit. Dit kan ook gewoon op een paardvriendelijke manier, door ze actief en alert te maken door veel (schijn)overgangen. En aan een tik met de zweep er bij gaan ze echt niet dood, maar het moet wel met respect gebeuren. Dus niet een paard gaan aftuigen met de zweep, omdat deze niet doorloopt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:40

Een zweep is een drijvend middel, dat ondersteund het drijven, met de sporen kan men de reflexen van de spieren beter aktivieren, zoals bij een verzameling.
Sporen kunnen ook straffen, wanneer een paard ongehoorzaam reageerd.
Een zweep heeft een groot nadeel, het maakt de hand ongevoeliger, en de ruiter luier om met zijn zit te rijden.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:56

Sporen zijn om de hulpen te verfijnen en niet om het paard voorwaarts te krijgen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:58

Sporen moet je verdienen, is mij altijd gezegd! :)

En daar ben ik het ook mee eens, pas wanneer je in de opleiding van je paard zover bent dat daarmate hulpen zo verfijnd moeten worden, waar een kuitdruk te "groot" voor is vanwege de oppervlakte dan zijn sporen fijn in gebruik. Maar wel op een correcte manier.

Sporen zijn er niet voor om het paard actiever voor het been te krijgen, sporen zijn er niet voor om ze af te straffen. Sporen zijn een hulpmiddel om de hulpen te verfijnen! Ofwel het stokje van de touchscreen.

V.a. het M1 worden er oefeningen gevraagd waar eigenlijk al geen beenhulp meer gezien mag worden. Dan heb je vooral ook een groot oppervlakte om de hulp te geven. Met een spoortje kan je eigenlijk door weinig je been te "verplaatsen" toch heel duidelijk zijn in de hulpen. Maar dit moet de ruiter wel begrijpen en zo ook rijden! :)

En ik ben van mening dat in de M1 het spoortje nog niet daarmate nodig is, snap ook niet dat sommige mensen in de B al met een spoor aan komen zetten. Er worden daar echt nog geen oefeningen gevraagd waarin de hulpen al zo verfijnd moeten zijn. Een volte rijd je ook mooi rond op kuitdruk. :+

Maarja, een spoor moet je verdienen, en dit kan je heel breed zien ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 01:36

Hmm, wie verdient hier de sporen? Toch niet het paard mag ik hopen? Ik denk dat het meer voor luie mensen is of paarden die "ongevoelig" zijn. Zo kun je "verfijning van de hulpen" ook uitleggen. Het is dus meer een hulpmiddel voor ongevoelige paarden in combinatie met luie ruiters. Beide is aan te leren om geen sporen nodig te hebben. Het woord "aansporen" heeft niet voor niets een negatieve lading.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:09

Ik denk dat je het heel verkeerd opvat, althans aan je reactie is goed te lezen dat je het niet opvat zoals ik het bedoel. ;)

Luie ruiters verdienen imo geen sporen, zelfde als dat ruiters geen sporen verdienen omdat het paard "ongevoelig" is (afgestompt wellicht?). Dan schiet je echt niets op met een spoortje, ook niet om een paard 'voorwaartser' te krijgen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:36

Was een woordspeling ;-)
Ben ik met je eens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:45

Straffen met sporen?? Daar zijn ze iig niet voor bedoeld.
En voorwaarts krijg je ze er niet mee, misschien de eerste paar keer dat je ermee rijd maar na verloop van tijd wordt ie net zo laks op je spoor als hij op je been was en hoe los je dat dan op? Door een grotere/scherpere spoor te nemen?

Ik heb zelf een heel gevoelig paard die erg vlot is op het been. Ik durf wel te zeggen dat de sporen mijn hulpen verfijnen, zou ik ze niet goed gebruiken dan zou mijn paard er heel verkeerd op reageren. Met een spoor kan ik net even duidelijker zijn, gaan de kleine dingen net iets makkelijker.
Om nauwkeurig te zijn moet je je sporen wel goed gebruiken en niet zo aan je laars hebben zitten dat je met elke stap je spoor erin drukt, of je nu wilt of niet.
Ik heb mijn sporen altijd zo laag mogelijk zitten, onder het sporenknopje ipv erboven. Als ze eronder zitten kan ik namelijk ook mijn kuit gewoon gebruiken, apart van de spoor, ik kan dus ook aansporen zonder spoor en imo heb je het dan pas echt over verfijning.