Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ging alleen maar hard en deed "simpele" dingen als wijken niet eens.. (die ik erin heb gehamerd) 
loismalibu schreef:ja sporen zijn voor het verfijnen van hulpen.
ik heb ook dat ik eerst been geef, reageert ze daar niet op dan me spoor, mocht ze dan nog niet reageren gebruik ik mijn zweep
Karlijn_xx schreef:Sporen zijn officieel bedoeld om je hulpen te verfijnen op hoger niveau, dus niet om een paard harder mee te laten lopen, maar het is over het algemeen bekend dat paarden er wat feller op reageren en daarom wordt het ook veel gebruikt om paarden voorwaartser mee te rijden. Ik heb daar in principe geen problemen mee, zo lang mensen wel weten dat ze er voorzichtig mee moeten zijn en dus wel echt iets extra's hebben aan hun laars.
joeysgirl schreef:ik ben het er helemaal mee eens het is om je hulpen te verfijnen, maar als je nu een paard gaat rijden dat (ik zeg maar even wat) jaren op een manege heeft gelopen en niet meer op het been reageerd, is het dan niet beter om met een spoortje te rijden i.p.v. het dier elke keer harder te gaan aandrijven en te slaan met de zweep?