hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeltje17

hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 15:11

hoe reageren jullie, als jullie een ruiter een paard verkeerd ziet rijden?
bijv. schelden, het paard straffen op een brute manier (achterkant van zweep), het paard perse willen nageven door keihard aan de teugels te gaan trekken zodat het paard gedwongen word om na te geven, of bijv bij een weigering keihard slaan met de zweep op de kont, of onder de buik intrappen wanneer diegene gevallen is enz.

Ik wil dit graag weten, ik vind dit niet normaal. Zie het wel eens gebeuren maar durf er niet zo goed op te reageren, terwijl ik het eigenlijk wel zou willen.
mensen horen met respect om te gaan met een paard het is en blijft een dier met een eigen gedachte/leven!

Dani

Re: hoe reageren jullie op verkeerd rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:20

Nageeflijkheid is denk ik moeilijk om commentaar op te geven, omdat veel mensen het toch niet aan willen nemen. Een hoop maneges leren het verkeerd aan (naar beneden trekken), en zie dat iemand dan maar weer uit 't hoofd te praten..

Bij die andere dingen kun je, als je het vriendelijk wilt houden, iets zeggen als "Als jij je paard nu nog een klap geeft weet hij echt niet meer dat dat is voor die bok van 5 minuten geleden." of "Misschien bokt hij omdat zijn zadel niet zo lekker ligt, of omdat hij pijn heeft, en hem hard slaan gaat zeker niet helpen."

Al hangt het denk ik ook gewoon af van hoe lang je iemand kent/hebt zien rijden, en hoe de onderlinge verstandhouding is. Ik zou tegen de één gewoon maar m'n mond houden (gevalletje hopeloos), bij de tweede echt uitleg geven over hoe anders, en bij een derde een 'jemig, vind je dat normaal of zo, je paard effe in elkaar slaan omdat jij iets verkeerd doet?'

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:23

Het paard in bescherming nemen en met de ruiter een goed gesprek aan gaan. De meeste ruiters zien dan achteraf, wel hun begaande fouten in. Voor de begeleiding, instructie en stalhouder is het een ander verhaal, die behoren echt beter te weten en daar ook naar te handelen in geval die toekijken.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:32

bij ons hebbe we van die pesionklanten en die lope dan maar te zagen
en me vriendinne en ik hadden iemand advies gegeven bij wijken zegt ze ik luister niet want ze ging rechts maar ze moest meer haar handen naar een bepaalde kant houden
maarjaa sommige mensen zijn gewoon raar

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:08

Ik ben zelf instructrice dus ik ben niet bang om te zeggen wat mensen verkeerd doen. Vaak als ik op een andere stal dan mijn eigen ben is het sowieso al om les te geven. Als ik iemand zie rijden die het echt niet kan trek ik mijn mond open en dat kan er soms best bot uit komen. Laatst was ik op een stal en zag ik iemand inderdaad heel ruw en gemeen rijden. Ik heb gewoon gezegd dat ze even normaal moest doen, en heb haar toen even les gegeven. Ik zeg niet dat het perfect ging, maar zodra ze stopte met zagen en schreeuwen tegen haar paard, haar zweep op de grond gooide en wat rustiger omging met haar sporen, ging haar paard lopen. Dat beest ontspande uit het niets en zij zat er ook veel beter op...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:47

Als ik echt iets zie waar het paard last van heeft, zal ik er wel wat van zeggen, of laten zeggen want ik weet niet of ze van mij wat aannemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:07

Het ligt er aan, zit er echt niet op te wachten om even advies te krijgen, zeker niet van een jonkie dat het zielig vind als ik mijn paard een keer een knal verkoop, als hij loopt te etteren. Ben me er van bewust dat iemand anders dat ook van mij kan vinden, als ik er iets van zeg, dan neemt de ander het toch niet aan en dan krijg je alleen maar ruzies op stal, waar niemand wat aan heeft.
Daarentegen, als iemand echt over een langere periode gemeen is tegen een paard, grof doet of wat dan ook, zal ik er wel iets van zeggen als ik denk dat dat zin heeft. Anders ga ik met een stalhouder of iemand anders met meer autoriteit praten.
Bij een eenmalige gebeurtenis vind ik dat je als buitenstaander je mond dicht moet houden, iedereen kan wel eens zijn beheersing verliezen, heeft geen zin daar bovenop te duiken, tenzij iemand echt z'n paard aan het mishandelen is. Grens is moeilijk te bepalen.
Iemand die z'n paard een keer een knal teveel geeft omdat het niet lukt, daar zou ik niets over zeggen. Iemand die een paard een knal op het hoofd geeft omdat hij weigert, zou ik dan weer wel aanspreken... Moeilijk, moeilijk.

Als ik zie dat een zadel problemen geeft of iets in die zin, zou ik proberen te peilen in hoeverre iemand het zelf weet. Als iemand het door heeft, maar er niets aan wil doen, dan houdt het voor mij over. Daar bemoei ik me dan verder niet meer mee. Als iemand het niet weet, kan je er rustig wat van zeggen, maar zou op een subtiele manier proberen te ontdekken hoeveel kennis iemand er zelf over heeft.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:11

Ben het met secricible eens, eerst even kijken wat er precies gebeurt, en wanneer het echt niet kan natuurlijk je mond opentrekken..
Ik zit er ook niet op te wachten om iemand achter me aan te hebben als ik een keer een brul geeft omdat het beest iets doet (of wil gaan doen en ik zie het aankomen)..

osiris21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:12

Ik spreek mensen er altijd netjes op aan! Misschien dat ze er niets mee doen, maar ik maak van m,n hart geen moordkuil.
Je bent toch vrij om je mening te geven! Ik ga me alleen maar drukker maken als ik niks zeg.
Als mensen het hun goedrecht vinden zo met levende wezens om te gaan, is het ons goedrecht om onze mening te geven.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:13

Als het op een wedstrijd is, zou ik het even melden aan een official. die kan desbetreffende persoon dan even in de gaten houden, en er dan wat aan doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:15

Ik moet zeggen, dat ik er eigenlijk niks van zeg. Bij veel mensen komt het toch niet door...
Ik zeg er alleen wat van als het gaat om iemand anders op mijn verzorgpaard of om iemand een manegepaard. Wat iemand met zijn eigen paard doet, tsja... Daar kan ik niks aan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:17

Ook ik ben niet bang om mijn muil open te trekken en maak dan meestal een opmerking als....met slaan...moet ik er nog een zweep bijhalen als deze stuk is??
Loopt het echt de spuigaten uit, dan maak ik gerust stennis, al is het op een wedstrijd terrein.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:30

Ik zou er niks van durven zeggen.. Tuurlijk, ze zijn verkeerd bezig, maar ze luisteren toch niet naar mij :x
Tenzij het bekenden zijn, dan geef ik wel een tip ofzo

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:33

ik vind het ook best lastig...soms maak ik wel een opmerking van..nou is dat nu echt nodig op deze manier. anders durf ik het ook niet goed hoor

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:35

ooh ik erger me heel erg eraan als ik in de bak rij en iedereen zit zn paard naar beneden te sjorren...Ik zeg er maar niks van, ik ben de enige die anders rijd en dat is al vreemd ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:04

Ik weet niet ligt er gewoon aan in welke mate en wat voor ruiter het betreft. Als het echt iets is wat met enige regelmaat dan zou ik er misschien wel wat van zeggen. Van de ene kant trek je dan liever iemand van het paard maar aan de andere kant ik heb zelf ook niet graag dat iemand zich er mee gaat bemoeien. Gelukkig heb ik er nu geen last van.
Heb weleens tegen iemand gezegd die haar paard met bijzet reed en dat was voor het paard en ruiter eerste keer en dat ding zat veel te strak heb ik wat van gezegd volgens haar nodig zodat het paard eraan kon wennen. Vond het behoorlijk zielig maar goed ze heeft hem daana naar mijn weten niet meer om gedaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:08

Als het echt het welzijn van het paard in de weg staat... lees: onnodig en hard slaan, in de mond rukken e.d. zeg ik er zeker wat van.
Gaat het echt tegen mishandeling aan lopen trek ik iemand van zijn of haar paard af... heb erg weinig zelfbeheersing als het om dieren gaat :')

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:11

Het hangt ervan af wat ze doen en waarom.
Slaan ed om hun eigen fouten, als ik de kans krijg, probeer ik het zo netjes en rustig mogelijk te zeggen

Reageren ze er niet of nauwelijks op of krijg je een grote smoelvan ze... Tja, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres

makkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:23

nou ik maak nog geen vlieg dood (horzel wel), dus als ik zoiets zie zeg ik het meteen.
Zelf probeer ik zo vriendelijk mogelijk met mijn paardje om te gaan.
En ik weet dat slaan niet werkt en ook gillen niet daar word je paard alleen maar onrustiger van.
Je moet je eigen altijd af vragen doe ik iets fout waardoor mijn paard zo reageer.

Tuurlijk heb je ook gemene paarden bij maar slaan of schoppen daar word hij echt niet vriendelijker van.
Dus als ik het zie zeg ik het meteen of het nou gewaardeerd word of niet.
Ik heb ook wel eens gehad dat ze van der paard af sprong en zei:Nou doe jij het dan eens....Maar ik kan helemaal niet goed rijden en toen heb ik gezegd: Nee dank je ik vind alleen mijn eigen paard leuk...Beledigd hihi.

Ook weet ik uit ervaring dat je van de grond anders beleef dan op je paard.
Mijn paard schrik ook wel eens en dat voel ik al eerder dan dat mensen het zien en onbewust trek ik dan toch in zijn mond helaas, dus als mensen daar iets tegen mij over zeggen dan hebben ze groot gelijk!!!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:28

Weet je... Iedereen kan zich wel een moment herinneren dat ze niet zo lief waren tegen het paard als dat ze anders wel altijd doen.
Maar helaas zie je ook vaak mensen rijden, die denken dat ze erg goed kunnen rijden en dan dmv zagen het paard naar beneden willen rijden.. Tsja dan gaan mijn nekharen overend staan.

Geef zelf wel eens een corrigerende tik, maar meer als ze totaal niet naar mijn beenhulp luisterd en dan nog hoef ik alleen het zweepje haar kont aan te laten raken en is ze weer wakker en oplettend... (dus niet een harde pets geven oid, sorry als het zo overkwam.)

Op me oude VZ paard heb ik wel van tijd tot tijd een tik moeten geven, maar die had af en toe de kolder in zijn kop en ging continu met 4 benen in de lucht en bokken. Tijdens de bok dan ook omdraaien ed. DA was al meerdere keren geweest en hij had nergens last van.
Soms moet je, maar ik probeer altijd eerst te kijken of je het op een vriendelijke manier kunt oplossen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:31

Merel_xx schreef:
bij ons hebbe we van die pesionklanten en die lope dan maar te zagen
en me vriendinne en ik hadden iemand advies gegeven bij wijken zegt ze ik luister niet want ze ging rechts maar ze moest meer haar handen naar een bepaalde kant houden
maarjaa sommige mensen zijn gewoon raar

tja bij ons heb je van die manege meisjes die menen dat ze alles weten en alles kunnen/mogen zeggen.en die denken dat je nageeflijkheid bereikt door je handen op je bovenbenen te drukken
die vind ik gewoon raar :+

even zonder gekheid. het hangt van de situatie af.
ik ben vast ook niet altijd super vriendelijk en doe ook weleens wat fout. en dan zit ik er niet meteen op te wachten als iemand zich ermee bemoeit.

ik zeg niet snel iets,maar als iemand echt zn paard aan het afrossen is,dan zou ik wel een opmerking maken.
ik heb er wel een hekel aan als het paard gestraft wordt voor de fouten van de berijder.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:48

ach drift of woede zijn de slechtste eigenschappen van de ruiter.
ik zeg er denk ik niets van, ook al zou ik het nog zeggen, ze houden daarna misschien wel op maar de volgende dag gaan ze weer verder waarmee ze gestopt waren.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:23

DDW1190 schreef:
ach, drift of woede zijn de slechtste eigenschappen van de ruiter.
ik zeg er denk ik niets van, ook al zou ik het nog zeggen, ze houden daarna misschien wel op maar de volgende dag gaan ze weer verder waarmee ze gestopt waren.

Da's er weer een om in te lijsten.
Al vraag ik wel ff of het goed gaat met werk/relatie.
;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:01

wat bedoel je daarmee?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:59

DDW1190 schreef:
wat bedoel je daarmee?

Ik ga er niet van uit dat woede/drift/haat een blijvend bestandsdeel is van je karakter.
6 van de 10 mensen herkenen de toedracht als je ze begrijpend en eerlijk toespreekt.
De andere 4 worden agressief, deels omdat ze hun realiteit niet aan kunnen of, en dat is eerder, niet het vocabulaire bezitten.