teugelkamtechniek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

teugelkamtechniek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:02

dat woord kwam ik tegen in het topic over rechtrichten. En ik vraag me af wat het betekent? Het zou voor ontspanning zorgen.

Elles

Re: teugelkamtechniek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:06

Is het niet handiger om deze vraag gewoon in dat topic te stellen? Via Google word ik in ieder geval niet wijzer, kom alleen dat topic op bokt tegen ;)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:11

het is een techniek waarmee je het paard leert contact te nemen met het bit en er juist niet bang voor te zijn. Het leidt tot ontspanning als je het op de juiste manier toepast. Dus in het begin zodra het paard contact maakt belonen door de teugels langer te laten. Het voorkomt dat paarden achter het bit gaan lopen en bevordert het lopen over de rug.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:15

Hmm apart. Heb ik ook nog nooit van gehoord! In priciepe is hand wat toestaan en ruimte geven hetzelfde, maar dan houd je je teugels wat meer op maat?
Maar hoe bouw je dit dan af? Leert het paard dan niet alleen maar om met lange hals te lopen, is het niet een heel gedoe om dit dan weer af te leren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:29

Als nageven de ruiter vreemd is, worden de alternatieven verzonnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:53

FaberSmid schreef:

Zoiets dacht ik dus ook.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:00

het idee is volgens mij juist dat de ruiter de hand niet vastzet zoals veel mensen doen om nageeflijkheid te krijgen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:02

orsini schreef:
het idee is volgens mij juist dat de ruiter de hand niet vastzet zoals veel mensen doen om nageeflijkheid te krijgen.

dan maak je hem niet nageeflijk maar ruk je hem in de krul.
FaberSmid schreef:

Hier ben ik het dus gewoon mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:50

orsini schreef:
het is een techniek waarmee je het paard leert contact te nemen met het bit en er juist niet bang voor te zijn. Het leidt tot ontspanning als je het op de juiste manier toepast. Dus in het begin zodra het paard contact maakt belonen door de teugels langer te laten. Het voorkomt dat paarden achter het bit gaan lopen en bevordert het lopen over de rug.

Ehhhh dit is wat een weerstandbiedende hand ook doet? Alleen is "teugels langer laten" een overdrijving van druk wegnemen/nageven lijkt me?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:59

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:23

Sonja schreef:
orsini schreef:

Ehhhh dit is wat een weerstandbiedende hand ook doet? Alleen is "teugels langer laten" een overdrijving van druk wegnemen/nageven lijkt me?

Ja klopt, alleen is het voor sommige ruiters moeilijk om hun druk te doseren. :)
Dit is gewoon wat ik erover weet, of het beter is of niet, tja dat is altijd aan wie het doet en hoe het gebruikt wordt, maarja dat is met alles zo. Je kan nog zo'n goede methode hebben, als je dat door iemand laat uitvoeren die totaal niet weet waar hij mee bezig is dan werkt de methode niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:22

FaberSmid schreef:

nageven is de weg naar perfectie

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:28

Moll schreef:

mol

Aanleuning is de weg naar perfectie, dat houd in dat het paard nageeft in Nek en Kaak.
Anders komen wij niet tot een "eerlijke" aanleuning, en wanneer dit bereikt is noemen wij het "Durchlässig".

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:42

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Aanleuning is de weg naar perfectie, dat houd in dat het paard nageeft in Nek en Kaak.
Anders komen wij niet tot een "eerlijke" aanleuning, en wanneer dit bereikt is noemen wij het "Durchlässig".

zo kan je het ook zien, im mijn ogen komt er geen aanleuning als je de hand van de ruiter niet na geeft.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:49

Moll schreef:
zo kan je het ook zien, im mijn ogen komt er geen aanleuning als je de hand van de ruiter niet na geeft.

mol

Denk dat u mij niet begrijpt, een paard geeft na in nek en kaak, daar op moet de ruiter reageren door na te geven.
Wanneer men als ruiter nageeft gebeurt er niets, het is een reaktie op een halve ophouding.
Men laat door het openen van de hand, het paard weer zijn mond sluiten, na een halve ophouding, omdat deze druk op de onderkaak gegeven heeft, en daardoor de mond opent.

Nageven doet het paard, en de ruiter reageerd daarop door na te geven met de hand. (openen van de hand)

Maar daar gaat het hier niet direkt over op dit topic.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:12

Professor schreef:
Moll schreef:

mol

Denk dat u mij niet begrijpt, een paard geeft na in nek en kaak, daar op moet de ruiter reageren door na te geven.
Wanneer men als ruiter nageeft gebeurt er niets, het is een reaktie op een halve ophouding.
Men laat door het openen van de hand, het paard weer zijn mond sluiten, na een halve ophouding, omdat deze druk op de onderkaak gegeven heeft, en daardoor de mond opent.

Nageven doet het paard, en de ruiter reageerd daarop door na te geven met de hand. (openen van de hand)

Maar daar gaat het hier niet direkt over op dit topic.

nee maar u verwoording is duidelijker, dan die van mij, want wat u schrijft indeze bedoel ik te zeggen.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:18

Is het niet door de onduidelijkheid van de mens, dat ruiters, instructeurs zogenaamde nieuwe bewoording, hulpen, oefeningen en rijden bedenken doordat die het niet van origine geleerd hebben en verder kunnen leren? En dat die graag voor de gek (gehouden) willen worden?Hele verhalen waar boeken mee gevuld kunnen worden, maar wat in een of een paar woord(en) begrijpelijk duidelijk gemaakt kan worden mits correct geleerd. Vaktaal lijkt wel een scheldwoord en een vervloekte taal, vraag me alleen af voor wie werkelijk. Voor die het niet beheersen en daardoor alternatieven gedwongen moeten gebruiken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:42

ik zal de eerste zijn die zegt dat hij niet alle vaktechnishe woorden kent , om de simpele reden dat deze niet elke dag gebruikt worden, je leerd ze van dag de dag ook niet meer in de hedentendaagse manier van les geven, ik leer ze door dat me instructie ze me contenu om de oren gooit en dan ook uit lecht wat het betekend, maar dit hoor en zie je niet meer in de lessen vandaag de dag. eigenlijk jammer.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:00

Moll het geen u schrijft, lijkt mij een zeer groot verlies voor de Nederlandse paardensport. Dagelijks worden de ruiters er mee geconfronteerd en kunnen er eigenlijk niet omheen. Al doen de ruiters en instructie nog zo hun best, de meest belachelijke gênante situaties worden veroorzaakt. Persoonlijk kan ik wel lachen om dit soort kabaret voorstelling, maar het is helaas diep triest om te janken. Helemaal de uitleg en verbetering, waar de weg naar Rome helemaal verloren gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:12

FaberSmid schreef:
Moll het geen u schrijft, lijkt mij een zeer groot verlies voor de Nederlandse paardensport. Dagelijks worden de ruiters er mee geconfronteerd en kunnen er eigenlijk niet omheen. Al doen de ruiters en instructie nog zo hun best, de meest belachelijke gênante situaties worden veroorzaakt. Persoonlijk kan ik wel lachen om dit soort kabaret voorstelling, maar het is helaas diep triest om te janken. Helemaal de uitleg en verbetering, waar de weg naar Rome helemaal verloren gaat.

maar dat is toch in feiten zo, het geschreven woord van de oude meesters zijn meeste mensen vreemd, het is jammer dat bij de hedentendaagse opleidingen zoal een orun BV, dit meer zouden moeten hanteren, en dat het van af jongs af aan zoals bij een FRNS langzaam bij de juigdige ruitertjes ingebracht zou moeten worden. dat er een uitleg gegeven word zoals mijn instructie doet aan mij is een must vind ik zelf zo is de volgende keer het woord begrijpenlijk en is er weer een vakterm geleerd en word dit de rest van het leven mee genomen.

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:31

Moll schreef:
maar dat is toch in feiten zo, het geschreven woord van de oude meesters zijn meeste mensen vreemd, het is jammer dat bij de hedentendaagse opleidingen zoal een orun BV, dit meer zouden moeten hanteren, en dat het van af jongs af aan zoals bij een FRNS langzaam bij de juigdige ruitertjes ingebracht zou moeten worden. dat er een uitleg gegeven word zoals mijn instructie doet aan mij is een must vind ik zelf zo is de volgende keer het woord begrijpenlijk en is er weer een vakterm geleerd en word dit de rest van het leven mee genomen.

mol

Wat u hier schrijft is geweldig, maar als men dat op bokt schrijft lijkt het wel of men gek is.
Er word te weinig gereden te veel discussie in de les, wat niet nodig is wanneer men de vak uitdrukkingen geleerd heeft.
Men komt veel sneller to the point.
En het is onzin om te zeggen "kinderen" daar is het veel te moeilijk voor, daar heb ik vele bewijzen dat dat niet zo is.
Een klein voorbeeldje is overgangen, hier gaat heel Nederland al de mist mee in, en wanneer men het dan nog over Tempi heeft helemaal.
Dan worden de Germaanse verbasteringen er nog ingebracht, het is gewoon een Babalonische spraak verwarring.
Wanneer wij in Nederland gewoon ons aan de paarden vaktaal zouden houden, dan waren er al veel dingen duidelijker, vooral voor de paarden.
Nee ze moesten zo nodig schakelen, en de Ausbildung´s Skala erbij halen, en dat nog verkeerd uitgelegd, er weer Nederduits van gemaakt.
Het is jammeer heel jammer dat men in Nederland zijn eigen paardenjargon zo kapot gemaakt heeft.
Het was op de Franseschool gegrondvest, en nu een doorelkaar gebrabbel geworden.
Wat voor de duidelijkheid een ramp is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:41

Toch wel erg jammer. Ook al ben ik geen aanhanger van deze teugelkamtechniek, ben ik wel benieuwd naar het waarom en hoe, maar ik denk dat er nu geen nuttige reacties meer komen heren..
Of kunnen jullie mij hier ook over vertellen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:44

Het is helemaal te gek voor woorden, als men zich bedenkt dat de Nederlandse Handleiding ja het wel bekende rode en beruchte boekje op bokt, mede geschreven is ten behoeven voor de deurne en nhs zelfs!
noekje van waar uw reactie, kunt u niet tegen de harde waarheid en tegen dat anderen niet braaf volgen?
Waarom wordt alleen maar verwacht dat men zelf wel alle rechten daar toe heeft vrijuit te reageren, maar anderen niet helemaal niet als die anders van mening zijn?
Dit is bijvoorbeeld wat google geeft kunt u daar wjs van worden? http://www.google.com/search?q=teugelka ... =firefox-a

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:58

De harde waarheid? Ik vind u beredenering niet meer dan logisch. Maar het punt is dat ik deze discussie al veel vaker heb gevolgd. Daarbij ben ik geïnteresseerd waarom andere methodes worden toegepast. De hoofdvraag in dit topic was dan ook waarom dit werd toegepast, niet waarom dit niet moet worden gedaan.
Nee, helaas wordt ik van google niet veel wijzer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:15

noekje dan ben ik nieuwsgierig met u, zo ook naar de antwoord op de vraag waarom deze alternatieve omschrijving teugelkamtechniek? Ik kan de vragen daarom niet beantwoorden, maar de anderen die bekend zijn met teugelkamtechniek vast wel?