wat vinden jullie van slofteugels, martingaals & thiedemann?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeltje17

wat vinden jullie van slofteugels, martingaals & thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:58

zoals de titel al zegt:)
wil graag weten wat jullie ervan denken/vinden:)
no ruzie, een gezellig topic aub.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:59

Alleen een goede ruiter met een gevoelige hand zou met zulke hulpteugels mogen rijden. Echter heeft zo'n ruiter die hulpteugels niet nodig. :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:01

Martingaal vindt ik eerder een controle middel dan een hulpteugel. Vindt ik in sommige gevallen erg nodig.
Andere hulpteugels heb ik wat meer moeite mee, die het paard in een bepaalde houding drukken/trekken etc.

Zelf rijd ik zonder hulpteugels

Anoniem

Re: wat vinden jullie van slofteugels, martingaals & thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:02

Ik heb geen enkel probleem met genoemde hulpteugels. Wel regelmatig met de handen die ze hanteren.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:03

Sonja schreef:
Ik heb geen enkel probleem met genoemde hulpteugels. Wel regelmatig met de handen die ze hanteren.

Inderdaad. Alles kan goed en netjes gebruikt worden als de ruiter dat ook doet. Als een ruiter er niet mee om kan gaan kan hij zelf een paard nog pijn doen met een roskam.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:06

Waar de kennis ophoud beginnen de hulpteugels ;-)

Ik heb met SGW nog wel eens een martingaaltje eraan hangen, waarom? omdat mijn kennis ophoud bij het als een debiel op een picknicktafel afdenderen! Ik heb les, woon trainingen bij maar in het heetst van de strijd word zij me wel eens te heet en is een martingaaltje voor mij een uitkomst. Ik hoop ooit zonder te kunnen en werk daar ook naartoe. Dat is voor mij een voorwaarde voor het gebruik van hulpteugels; je moet ze zo gebruiken dat je zo snel mogelijk zonder ze kan. Ik ken mijn beperkingen ;-)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:14

keeltje17 schreef:
zoals de titel al zegt:)
wil graag weten wat jullie ervan denken/vinden:)
no ruzie, een gezellig topic aub.

haha vraag me af hoe lang het duurt voordat het topic dicht gaat.

Rij met regelmaat met en zonder een slof. Als hij gaat spoken gaat hij er omheen. Heb geen zin om mijn nek te breken.

Wie en wat je ermee rijdt is niet mijn probleem. Als het voor je eigen veiligheid is moet je dit doen. Wel fijn als je er goed mee geholpen wordt en ermee leert rijden.

Martingaal doet weinig idd kan wel een oplossing zijn. Thiedemann is waardeloss vooral als die strak staat.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:57

met een slofteugel heb je echt ervaring nodig, zelfs dat is meestal nog niet eens genoeg,
maar een martingaal is puur om t hoofd wat naar beneden te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:01

Ehhhh daar is een martingaal dus NIET voor bedoeld.... ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:05

Ik heb er niet zoveel problemen mee. Vooral slofteugel en martingaal hangen er maar een beetje bij en zullen alleen inwerken wanneer nodig. Zeker bij de slof heeft de ruiter daar veel controle over. Dat is eigenlijk ook meteen het gevaar van de slof, maar ook zijn kracht. Je hoeft niet af te stappen als je hem hem wil verstellen.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:11

ik heb er ook geen problemen mee!
wel voor elastiek!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:12

Sammielola13 schreef:
maar een martingaal is puur om t hoofd wat naar beneden te houden.

euhm ik weet niet hoe jij je martingaal daar voor wilt gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:13

Gewoon vastknuppen aan het bit denk ik :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:15

Hulpteugels worden pas goed gebruikt als ze los hangen, dus waarom zou je ze dan gebruiken :Y)
In sommige gevallen vind ik het kunnen, ook de slof (al zie ik dan liever de tiedeman, zelfde werking maar kan niet te ver doorslaan)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:16

Sonja schreef:
Gewoon vastknuppen aan het bit denk ik :=

hahaa, ik zie het al helemaal voor me :o

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:17

geen problemen mee, zolang je maar weet wat je doet! en ook er naartoe probeert te werken om zonder te kunnen
ik rij zelf ook wel 'ns met een thiedemann, maar probeer zo snel mogelijk weer zonder te kunnen, en het lukt al aardig :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:18

Wanneer een martingaal goed afgesteld staat kun je daar weinig mee verpesten imo.

Een slof moet alleen gebruikt worden door iemand die er mee kan rijden en een tiedeman vind ik een belachelijk ding.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:23

martingaal is wel handig.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:29

martingaal gebruik ik meestal met springen.
en een slof af en toe, ligt aan zijn bui.
ik kan gewoon goed met die hulpteugels rijden, en mijn paard loopt er geweldig onder.
maar mensen die er niet mee over weg kunnen moeten ze zeker laten liggen, anders verpest je helemaal je paard

En wat ik ook niet vind kunnen dat sommige mensen een slof e.d. gebruiken om een paard maar naar beneden (in de krul) te rijden. Dat kan echt niet

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:39

Je kunt deze hulpteugels wel gebruiken denk ik, maar er zijn soms mensen die ze op de verkeerde manier gebruiken en dat is jammer.
Ik zou zeggen, gebruik ze als je er genoeg verstand van hebt, zodat je precies weet waar je mee bezig bent.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:06

als je ze goed gebruikt geen probleem... Als je paard steeds aan de kletter gaat en totaal niet wil stoppen (lichamelijk en alles nagekeken) kies dan voor je veiligheid en hang er een slof aan, als is het maar om een paar keer te laten merken dat er een grens is aan er vandoor gaan ;)
Zelf rij ik buiten met een martingaal, ze gooit dr hoofd zo hoog dat ik niks te zeggen heb, puur uit enthousiasme en soms als iets heel eng is.. Een martingaal vind ik ook niet echt een hulpteugel, omdat je er een paard niet mee in een bepaalde houding dwingt..
Maar ik vind wel dat als je met rijden problemen hebt dat er wel verder gekeken moet worden of er niks aan de hand is met het dier zelf (tuig, rug, tanden etc)
Vroeger werd er op de manege wel een slofteugel bij een pony gebruikt, tja die kids wisten niet hoe te gebruiken en hingen aan dat ding en die pony met zn neus in zn borst, tja dat vind ik niet kunnen... (en dat geldt niet alleen voor op een manege ;))

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:42

marise83 schreef:
als je ze goed gebruikt geen probleem... Als je paard steeds aan de kletter gaat en totaal niet wil stoppen (lichamelijk en alles nagekeken) kies dan voor je veiligheid en hang er een slof aan, als is het maar om een paar keer te laten merken dat er een grens is aan er vandoor gaan ;)
Zelf rij ik buiten met een martingaal, ze gooit dr hoofd zo hoog dat ik niks te zeggen heb, puur uit enthousiasme en soms als iets heel eng is.. Een martingaal vind ik ook niet echt een hulpteugel, omdat je er een paard niet mee in een bepaalde houding dwingt..

Dat hoor je sowieso niet met hulpteugels te doen.. :+

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:57

Als ik in mn eentje met mijn paard naar buiten ga doe ik een martingaal om gevaarlijke situaties te voorkomen (ze ziet overal spoken). Ook als ik ga springen in de wei doe ik hem om. Heb er ook helemaal geen problemen mee als wat voor ruiter dan ook er een gebruikt (dan wel op de juiste manier) want het is gewoon een beetje extra controle. Een slof heb ik een paar keer bij mijn vorige pony gebruikt (alléén tijdens de les) maar ik ben er geen voorstander van. Een thiedeman vind ik onnodig, dan kun je beter een slof pakken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:32

Skygirl schreef:
marise83 schreef:

nee dat snap ik ;) had eigenlijk moeten schrijven: niet in een bepaalde houding kunt dwingen...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:35

marise83 schreef:
Skygirl schreef:
[..]

nee dat snap ik ;) had eigenlijk moeten schrijven: niet in een bepaalde houding kunt dwingen...

Wel een beetje.. Je kunt je paard dwingen niet zijn hoofd heel hoog te houden..