Nagevelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:36

Ik moet met de les mijn handen vastzetten tegen het zadel en steeds meer drukzetten als ze omhoog komt, zodat ze leert dat ze maar heel licht contact heeft als ze mooi loopt en zodra ze omhoog gaat er druk komt. Hoe denken jullie hier over?

Hier wat fotos(ze zin te groot);
Wijken waar ik me teugels iets te lang heb
http://i43.tinypic.com/2jch7o4.jpg

als ze omhoog gaat moet ik vastzetten, waardoor ze(best snel al) weer naar beneden gaat en weer zo'n 5 minuten mooi loopt.
http://i41.tinypic.com/125t6bt.jpg

en als ze vrij goed loopt

http://i39.tinypic.com/988tb8.jpg

xxxx

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:39

ik begin met het naar de ontspanning rijden en pak haar als ze los is pas op en als je de teugels vastzet moet je haar wel voldoende vooruit rijden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:41

Actie = reactie. Als jij gaat trekken, trekt een paard terug. Dat is op de 2e foto duidelijk te zien.
Het is niet mijn manier van rijden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:42

eerst gas erop.. dan gebruiken ze de achterhand en dan gaan ze zelf met het koppie naar onderen.

Dit is gewoon het bit scherp gebruiken. En als dit paard koppig is, houd het geen gehelmelte meer over. Dit is absoluut geen goede methode en er komt alleen spanning ipv ontspanning bij kijken.

Dus gas erop. Doe een oefening wanneer dat hoofd naar boven gaat. Zorgt dat die aandacht van jou is! Eis die aandacht op. Maar niet door te trekken! Gewoon oefeningen, tempowisselingen, maar voornamelijk gas erop!. Er hoeft helemaal geen kracht gebruikt te worden. Laat hem zelf zijn balans uitvogelen...komt ie er zelf achter dat het fijner is om lager te lopen.

EN wat wil je doen wanneer dat trekken niet meer helpt? Scherper bit kopen?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-03-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:44

Ja handen vastzetten??!
En dan op je zadel/benen nog wel.
Dat is absoluut niet de manier die ik zou hanteren. Je pony mag inderdaad weten dat ze omlaag moet blijven, doet ze dit niet, dan mag je druk geven, maar absoluut niet zo!

Zoals je op de foto's ziet, loopt je paard niet vanuit zijn achterhand, het enige wat je doet is aan de voorkant sleutelen. Bij een paard zit de motor aan de achterkant, de achterhand dus. Die moet je eerst in werking zetten voordat je een ontspannen paard, die volledig los in zijn rug loopt, hebt.

Mijn tip: werk eerst aan de achterhand van het paard. Lekker voorwaarts rijden en veel overgangen en je paard los maken met voltes en achtjes.
Ohja, en neem een andere instructeur :+

Succes!

EDIT: iemand was me al voor :+

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:45

Ik zou een andere lesgever zoeken. Je handen vastzetten is absoluut de verkeerde manier om nagefelijkheid te krijgen. Dat komt namelijk uit de ontspanning en hoe kan je pony ontspanning als jij je hand ontzettend spant?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:46

ja sorry, andere instructeur. Ben ik het wel mee eens.
Wanneer je deze tip al van een instructeur al mee krijgt...snapt die helemaal niets van het balans spelletje in de dressuur.

en daar betaal je voor?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:50

Naar mijn idee is dit absoluut de manier niet!!! :n Nagevelijkheid creëer je niet door aan de teugels te gaan hangen als ze omhoog komt, nagevelijkheid komt voort uit ontspanning en op deze manier creëer je juist alleen maar spanning. (Zou je instructrice toch moeten weten >;) ) Wat hiervoor ook gezegd wordt, voornamelijk voorwaarts rijden - neerwaarts rijden, tempowisselingen en veel sturen (slangelijnen, voltes) zorg dat ze door haar lijf ontspannen is, dan komt dat hoofd vanzelf!

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:11

_Pasja_ schreef:
Ik zou een andere lesgever zoeken. Je handen vastzetten is absoluut de verkeerde manier om nagefelijkheid te krijgen. Dat komt namelijk uit de ontspanning en hoe kan je pony ontspanning als jij je hand ontzettend spant?

Hier ben ik het mee eens. Negeeflijkheid is geen doel op zich, het is de uiting van je doel, namelijk de verbinding tussen de voorkant en de achterkant, waarbij het paard nageeft :)* op jouw hand. Dat zal ze nooit doen wanneer die hand haar pijn doet. Op de foto's zie ik zowel bij ruiter als paard te veel spanning.

Zoek alsjeblieft een goede instructeur.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:18

Dit is absoluut niet mijn manier van rijden. Laat het paard eerst lekker op zijn eigen benen lopen. Van achteren naar voren rijden. Hij zoekt vanzelf je hand op en van daaruit kan je oefeningen proberen. Wat jij doet op de foto's is het paard in een positie forceren. Ik kan me niet voorstellen dat dit nou de manier is. Je paard heeft ontzettend veel spanning en druk in zijn mond.
Als je een proevenboekje doorkijkt staat er: het rechtgerichte ontspannen en in aanleuning gaande paard. Dat maakt niet uit of je wedstrijden rijdt of niet je paard moet ontspannen kunnen lopen wil het paard een goede aanleuning kunnen hebben.
Alles staat met elkaar in contact. Dus eerst je paard om zijn eigen benen laten lopen, lekker ontspannen en de rest komt vanzelf..

Johanna59

Re: Nagevelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:39

Gelukkig kan dit paard harder trekken dan jij. Hier krijgt hij een sterke onderhals van.
Gauw instructie nemen bij een prof.

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:12

probeer al eerst wat ondspannener te zitten.

het klopt wat je druk terug moet geven maar dat door midden van een op houding.

en niet om hem terwijl de noodrem aan staat door te laten lopen.
en ook nog verwachten dat hij dat acsepteerd.

op die manier zoekt hij niet naar jou hand en zal die zeker niet op een fijne hand leren lopen maar ook niet om volledige controle over zijn eigen benenn en ballans te beschikken. want jij houd hem op deze manier tegen en zal hij aldoor weer op zoek gaan naar die steun, en steeds sterker worden. het rijden niet meer als een plezier ervaren en ik denk jij zelf ook niet meer.

dus gewoon niet luisteren naar die instrecteur. en lekker met losse polsjes rijden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:28

Het ziet er erg gespannen uit.
Ik zou een andere instructeur zoeken. Probeer hem eerst voorwaarts te rijden en houd je daarna bezig met nageeflijkheid.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:28

Ik ga mee met de anderen, neem een andere instructeur! Nagevelijk rijden bestaat uit ontspanning en geduld. Ik ben bvb al jaren bezig om mijn paard zo te gaan rijden, want ik ga niet trekken en ook niet dwingen. Het paard moet het zelf doen, daar heb ik veel meer aan! Ze begint het nu steeds meer door terkijgen en dat betekend dat ze ook steeds meer mijn handen op gaat zoeken, uit zichzelf!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:37

op alle foto's is te zien dat je paard korte passen neemt, dus niet van achter naar voren loopt, zolang dat niet in orde is heeft het geen zin om vanvoor te gaan sleutelen. je doet alleen meer kwaad dan goed.

ik moe toegeven dat mijn instructrice soms ook zegt van m'n handen "vast te zetten" aan m'n zadel, maar dit was/is alleen als m'n paard met haar hoofd begon te slaan, om te voorkomen dat ik ga tegen trekken en de boel erger maak.
Basisprincipe is, neus omhoog => binnenbeen eraan en eventueel een klein kneepje op de binnenteugel

xMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:09

Ik denk dat vastzetten echt niet werkt, hiervan wordt het paard alleen maar sterker en gaat ze echt niet nageeflijk lopen.
Ik zou zeggen ga bij iemand anders een x lessen , kijken wat anderen ervan zeggen. In ieder geval vastzetten helpt niet.
Misschien een slofteugel, die moet je alleen wél goed gebruiken, los en niet te strak.

Ook moet je eerst je pony voorwaarts rijden en dan rustig knijpjes geven. Want als je gaat trekken, gaat je pony alleen maar terugtrekken.
xx

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:00

de hand vast zetten? vind het een hele raare benadering van lichheid creeren, de hand staat nooit vast, en is altijd in de zelfde beweging als de mond van het paard, dat daar in meer of minder druk komt kijken ja dat wel, echter nooit vast, dat geeft het paard iets om vast te pakken en iets om op te hangen, de kunst is om in de zachtheid lossigheid te creeren, en in het paard rijden is weg geven naar te toe komen, altijd van je af werken nooit naar je toe, nageven is de weg naar harmonie en rust.

mol

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:03

ga gauw op zoek naar iemand die je goed les kan geven daar het paard het toch wel van je wint op dez emanier en ik vindt het geen manier van rijden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:16

IK dacht al een draver te zien dus even in je profiel gespiekt en ja hoor!
Het nageven is voor een draver in het begin best moeilijk omdat ze op de baan anders worden gereden. Daarbij heeft de draver een lang achterbeen wat het moeilijker maakt om onder te brengen.
Op de baan scharen ze met het achterbeen terwijl we in de dressuur juist het been onder de massa willen hebben.
Je handen vastzetten mag nooit op een paard...meer gewicht in je hand als ze omhoog komen mag wel, maar het moet ten alle tijden meegaan met de beweging van het hoofd. En juist op de momenten dat het paard nageeft moet de ruiter ook direct nageven.
OP de laatste foto vind je haar goed lopen, maar ook daar geeft ze niet na.
Ik zou toch maar eens overleggen met je instructrice dat dit niet helemaal de juiste manier is.
Laat haar er anders eens op en kijk wat ze er mee kan, lukt het haar ook niet om hem op deze manier fijn te laten lopen, dan zou ik voor andere instructie gaan.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:25

ik ben het ook met de rest eens. Dit is meer een dwangmatige manier en je paard zal hier steeds meer tegenin gaan.

nirkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:39

Zorg tijdens het rijden ook voor gelijke druk op beide teugels (zonder te gaan hangen/trekken) en een constant contact. Heeft bij mij veel geholpen. Had steeds los/vast contact.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:42

Punt één, de foto waar jou paard "goed" loopt, loopt hij nog voor geen meter. Punt twee, ik zou maar eens ernstig met jou instructrice om tafel gaan, of een andere zoeken, want klemmen en vastzetten om je paard nagefelijk te laten lopen werkt echt NIET. Je moet even nagaan dat jij een spierbundel van ongeveer 500/600 kilo onder jou hebt, die echt wel wat meer te zeggen heeft dan jij. Hoe harder jij trekt, hoe meer jou paard gaat protesteren, en hoe harder jij weer gaat trekken.

Werk eens met ontspanning, laat het paard jou hand opzoeken (al moet je ten aller tijden contact met de mond houden en JIJ hebt het tempo in de hand), want dit is niet echt een prettig beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:41

Zoek alstublieft een andere instructie.
Dit heet namelijk 'in de krul trekken'.

Niet goed ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:00

Ik ga de bal even terug gooien want dit kun je best zelf evalueren.
Wat vind je er zelf van als je de foto's bekijkt. Kijk er kritisch naar en laat ook houdig meewegen, mogelijkheden van het paard en jou rijtechnisch kunnen. Van mij hoef je het niet op internet te zetten maar je mag me wel altijd pben natuurlijk.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:23

Kun je niet beter veel naar je hand toe rijden, veel stelling naar binnen en naar buiten vragen
en lekker bezig gaan met goed hoeken doorrijden enzo?? Heb niet echt het idee dat ze zo
uit ontspanning naar beneden gaat :+