Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:33

Als er een discussie op gang zou komen, in verband met de Rollkür-methode, zou je tekenen dan tegen de Rollkür-methode?

Wat zou een eventuele motivatie zijn, om het WEL of NIET te doen?

Ben benieuwd ;)

nozliwki

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:35

Als in een discussie argumenten goed omschreven en onderbouwd worden, kun je daar nieuwe inzichten door krijgen en zou dit een motivatie kunnen zijn om je eigen handelen en/of denken aan te passen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:38

nozliwki schreef:
Als in een discussie argumenten goed omschreven en onderbouwd worden, kun je daar nieuwe inzichten door krijgen en zou dit een motivatie kunnen zijn om je eigen handelen en/of denken aan te passen.

Als er een onderzoek gaande is, die laat zien, dat bv de Rollkür niet zo "paardvriendelijk" is?
Wetenschappelijk bewezen?

Zou je dan je mening omzetten in actie?

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:41

Wetenschappelijk onderbouwd of niet, als het in mijn straatje past en het mij kan overtuigen wel, anders niet.

Maar ik ben opzich best kritisch van aard ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:41

modie schreef:

Niet voordat ik zelf het onderzoek gelezen heb. Wetenschappelijke onderzoeken rammelen vaak aan allerlei kanten en hebben tekortkomingen die men helaas niet de publiciteit in schopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:42

Natuurlijk kan een discussie de mening veranderen.

Als iemand zijn argumenten goed onderbouwt, kan het zijn dat je dingen heel anders gaat zien. Zo was ik bv heel fanatiek tegen de Rollkür en nu niet meer.

Heino schreef:
modie schreef:

Niet voordat ik zelf het onderzoek gelezen heb. Wetenschappelijke onderzoeken rammelen vaak aan allerlei kanten en hebben tekortkomingen die men helaas niet de publiciteit in schopt.

Dat wel idd, het verhaal moet wel kloppen.

Heb al heel bijzondere onderzoeken gezien om aan te tonen dat bitloos beter was als met bit..... alleen klopte er geen hout van.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:21

Er loopt op dit moment een wetenschappelijk onderzoek naar de Rollkür-methode.

Stel, dat dit negatief uitpakt, voor deze methode. Zou men dan nog deze methode gebruiken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:30

Ja hoor, want over vijf jaar komt er vast weer een onderzoek die stelt dat het níet slecht is. Het is maar net welk uitgangspunt je gebruikt. Gebruik deze methode zelf overigens niet want vind het geen fijne methode, maar blijven bestaan zal ie gewoon :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:31

Hangt er van af hoe het onderzoek gedaan is en door wie. :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:41

pharagirlke schreef:
Hangt er van af hoe het onderzoek gedaan is en door wie. :)

Dat zullen voor-en tegenstanders natuurlijk altijd zeggen.

Ik persoonlijk, vind het geen prettig gezicht om de paarden in deze methode te zien.
Er is al een soort van publicatie geweest.

Citaat:
Onder de kop "Nu wordt het eng" plaatsen de collega's Cavallo, in haar februari gedrukte uitgave resultaten over het onderzoek over Rollkur. Een kleine nieuw ontwikkelde endoscoop maakt het mogelijk om de luchtwegen van het paard in de beweging te meten, waar dit voorheen alleen mogelijk was in stand. Onderzoekers van het Graf-Lehndorff Instituut, hebben op deze manier het effect van de Rollkur methode kunnen testen. De wetenschappers hebben 16 paarden gelongeerd: Eerst met lange bijzetteugels, daarna met extreem korte, waardoor de paarden dus in Rollkur houding liepen. Ontnuchterende conclusie: De ronde hals is letterlijk en figuurlijk adembenemend. De luchtwegen vernauwen en de hartslag verhoogt. Tegelijkertijd gebruikte men een warmtebeeld camera, de onderzoekers vonden op die manier ook uit dat bij de gespannen Rollkur paarden, de doorbloeding verandert en de paarden duwen de rug weg. Al met al hoort deze physiologische belasting in geen enkel geval bij de opleiding van een paard", besluit de directeur van de Graf-Lehndorff Instituut, Professor Christian Aurich. Conclusie: Voor de voorstanders van Rollkur of hyperflexie, wordt de lucht steeds dunner, want nu worden ook vanuit een wetenschappelijk standpunt argumenten aangedragen die de schadelijkheid van de Rollkur duidelijk aantonen .
De link hieronder leidt tot Cavallo, het nieuwe magazine dat het artikel in de komende week in de kiosk zal hebben.

Dit onderzoek is natuurlijk alleen nog maar bij gelongeerde paarden aangetoond.

Maar toont dus al wel aan, dat ook bij het longeren, de bijzet niet zo geschikt is, als deze kort en diep is vastgesnoerd

Dan komen verschillende "uitspraken" wel in een ander daglicht te staan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:45

discussie's kunnen altijd je mening doen veranderen,maar dan moeten ze heel goed onderbouwd zijn en misschien zelfs nog wat aan tonen kwa wetenschappelijk onderzoek ofzo

wat betreft de rollkur
ik ben al fel tegen, ......en mij omturnen naar voorstander worden dan moet je toch heel wat in huis hebben :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:46

modie: nee hoor, ik neem als voorbeeld de bitloze onderzoeken uitgevoerd door Dr Cook... Die man verkoopt bitloze hoofdstellen... Vind jij dat geloofwaardig? :) Dus als een anti-rollkur persoon een onderzoek gaat doen waar uit komt dat rollkur slecht is, ja sorry, maar dat is niet geloofwaardig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:52

Wat Phara zegt.
Plus, hoeveel paarden hebben ze onderzocht? Wat waren de condities van deze dieren? Hebben ze ook paarden op een "normale" manier gelongeerd en dit vergeleken etc.?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:54

pharagirlke schreef:
modie: nee hoor, ik neem als voorbeeld de bitloze onderzoeken uitgevoerd door Dr Cook... Die man verkoopt bitloze hoofdstellen... Vind jij dat geloofwaardig? :) Dus als een anti-rollkur persoon een onderzoek gaat doen waar uit komt dat rollkur slecht is, ja sorry, maar dat is niet geloofwaardig.

Het wordt toch terdege kundig uitgevoerd, dacht ik zo?

En wat bedoel je met anti-rollkür-persoon?

Dat Gerd Heuschmann bij de FEI gaat mee discussiëren heeft volgens mij, niet zo heel veel van doen, met dit onderzoek?

Maar ook al, zou dit wel waar zijn. Als het wetenschappelijk aangetoond kan worden, wat is er dan mis mee?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:55

Heino schreef:
Wat Phara zegt.
Plus, hoeveel paarden hebben ze onderzocht? Wat waren de condities van deze dieren? Hebben ze ook paarden op een "normale" manier gelongeerd en dit vergeleken etc.?

Als je het stukje gelezen had, had je kunnen lezen, dat de paarden eerst met lange bijzets zijn gelongeerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:58

ik heb in mijn boktcarriere heel regelmatig mijn mening bijgesteld omdat een bokker mij kon overtuigen van diens mening.......

wetenschappelijke bewijzen mbt dieren in in mijn ogen erg lastig........ zeker het Hyperflexie ding.

Als dat niet goed uitgevoerd word dan richt het schade aan ja........ lijkt mij wel :)

dus een onderzoek naar Anky haar paarden tijdens training is een objectief onderzoek........ naar iedereen die wannebe anky is is het onderzoek al bij voorbaat kansloos omdat die mensen waarschijnlijk niet eens weten wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:04

KiWiKo schreef:
ik heb in mijn boktcarriere heel regelmatig mijn mening bijgesteld omdat een bokker mij kon overtuigen van diens mening.......

wetenschappelijke bewijzen mbt dieren in in mijn ogen erg lastig........ zeker het Hyperflexie ding.

Als dat niet goed uitgevoerd word dan richt het schade aan ja........ lijkt mij wel :)

dus een onderzoek naar Anky haar paarden tijdens training is een objectief onderzoek........ naar iedereen die wannebe anky is is het onderzoek al bij voorbaat kansloos omdat die mensen waarschijnlijk niet eens weten wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn :)

Dit onderzoek is nu gestart bij paarden die gelongeerd worden.
De bijzets op normale lengte en de bijzets op zeer korte, diepe lengte.

Dat is waar dit stukje nog maar om draait.
Nog totaal niet, of het invloed heeft op het gereden zijn, door iemand die "kundig" is, of, laat staan "onkundig"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:10

hihihi......... sorry, maar hoe kan je in hemelsnaam hyperflexie testen op een gelongeerd paard :D :D :D

alleen de gedachte is al absurd :)

ten eerste moet het paard het kunnen, althans fysiek en emotioneel eraan toe zijn :) qua spierkracht en lijf :) door training verkregen...........

als ik dit zo lees is het weer een van de waardeloze onderzoeken die nergens over gaan.......

de twee onderzoeken waar Anky haar paarden aan onderworpen zijn zijn positief uitgevallen.........

en de enige ervaringsdeskundigen zijn anky haar paarden..........

de paarden van wanneby ankies zullen nooit enige test positief doorstaan

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:12

KiWiKo schreef:
hihihi......... sorry, maar hoe kan je in hemelsnaam hyperflexie testen op een gelongeerd paard :D :D :D

ten eerste moet het paard het kunnen, althans fysiek en emotioneel eraan toe zijn :) qua spierkracht en lijf :) door training verkregen...........

als ik dit zo lees is het weer een van de waardeloze onderzoeken die nergens over gaan.......

de twee onderzoeken waar Anky haar paarden aan onderworpen zijn zijn positief uitgevallen.........

Dus jij vindt, dat alleen Anky haar paarden hier toe in staat zijn??

En toch wordt dit meer nagedaan, dit longeren, dan je denkt ;(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:12

modie schreef:
pharagirlke schreef:

Het wordt toch terdege kundig uitgevoerd, dacht ik zo?

En wat bedoel je met anti-rollkür-persoon?

Dat Gerd Heuschmann bij de FEI gaat mee discussiëren heeft volgens mij, niet zo heel veel van doen, met dit onderzoek?

Maar ook al, zou dit wel waar zijn. Als het wetenschappelijk aangetoond kan worden, wat is er dan mis mee?

Een onderzoeker moet objectief zijn, anders zijn er allerlei fouten die kunnen gebeuren. Zoek Empirisch onderzoek maar eens op. :)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:14

in een onderzoek naar bijv. de Rollkür is het wel een beetje dubbel. Als een vóórstander van de rollkur dit gaat onderzoeken, komt de rollkur er vast positief vanaf,
is het een tegenstander, komt de rollkur er niet zo goed vanaf. Ik geloof niet echt dat zoiets geheel objectief is. want een voorstander zou zo veel mogelijk positieve dingen belichten en een tegenstander de nadelige gevolgen... :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:15

modie schreef:
Als je het stukje gelezen had, had je kunnen lezen, dat de paarden eerst met lange bijzets zijn gelongeerd.

En dan aan willen tonen dat het door die korte bijzets en niet die lange bijzets komt? Grapjassen.
"De doorbloeding verandert" is ook wel een rare zin. Verandert die niet sowieso bij beweging? Evenals de hartslag? "Paard drukt de rug weg", ook al zo'n niet-wetenschappelijk begrip.
Als ik het zo hoor gaat dit onderzoek mij niet overtuigen nee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:17

een paard kan anatomisch niet zijn rug weg drukken als die met zijn kin op zn borst loopt........ daar gaat het al scheef

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:19

modie schreef:
KiWiKo schreef:

Dus jij vindt, dat alleen Anky haar paarden hier toe in staat zijn??

En toch wordt dit meer nagedaan, dit longeren, dan je denkt ;(

ja ik vind dat alleen de topruiters in staat zijn correcte hyperflectie toe te passen in hun training :) wij jan doedelzak ruiters met onze htk paarden komen niet eens in de buurt van :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:19

Natuurlijk, is zo'n onderzoek "dubbel"

Denk maar aan de reactie's van voor- en tegenstanders :+

Dus de term "weggedrukte rug" komt je niet bekend voor, Heino?
Er zijn genoeg foto's te vinden, die deze term uitstekend laten zien 8-)