belonen na correctie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

belonen na correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 13:08

Ik ben al een poosje bezig mijn bijna 4-jarige in te rijden. Geheel op het meer dan dooie gemak, gister heb ik er weer eens op gezeten voor het eerst in een week of 7 (en voor misschien de 15e keer totaal). Gewoon een minuut of 20 (incl 5 min los teugeltje instappen en 10 min los teugeltje uitstappen, dus 5 min echt wat geoefend).
Hij blijft alles perfect oppikken. Heeft geen schrik, geen spanning, we zien het beiden als spelen denk ik. Ik vraag hem iets en als hij het goede doet dan zijn de beloningen er zeker.
Alleen is en blijft het een jong paard met daarbij ook zijn stoutigheden. Af en toe wil hij echt wel proberen of hij niet gewoon zelf zijn dingetje mag bedenken, maar het blijft bij een onschuldig niet meer vooruit willen stappen na halthouden. Met beenbeenbeen (en stemhulp) doet hij het uiteindelijk wel, maar ik vind het een eerste begin van grenzen verleggen. Gisteren heb ik er dus een zweepje bij gehad, en toen het moment kwam dat hij bleef staan heb ik hem bijgetikt (geen lel verkocht) waarna hij het meteen weer wèl deed.
Nu ben ik benieuwd naar de visie van bokkers. Na zo'n correctie, beloon je dan je paard niet omdat hij niet gehoorzaam was, of beloon je hem wel omdat hij het alsnog deed?
Let wel; er was zeker geen sprake van dat hij het niet snapte.
Mijn eigen reactie (wel of niet belonen) komt nog wel, ik ben eerst benieuwd naar hoe anderen dit doen.

RianneH

Re: belonen na correctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:11

Voor mij is het heel simpel, belonen als ze het goed doen. Dus als de eerste 'opdracht' niet goed wordt uitgevoerd, dan zonodig herhalen of wat duidelijker (zoals hier bijv met tikje) en daarna doet die het wel, dus belonen.
Niet blijven hangen in wat er daarvoor gebeurd is maar direct mee met het nu.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:12

een jong paard wat je aan het beleren bent moet nog dingen leren.
een tik met de zweep (zou ik trouwens achter je been doen als ie niet op je been reageert) is gewoon even een duidelijkere hulp in mijn ogen,als hij daar op reageert zou ik inderdaad wel belonen,want het was de bedoeling dat ie reageerde tenslotte.
als je dit consequent volhoud zal hij steeds sneller gaan reageren op je been.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:16

Meteen belonen als hij het goed doet. Op dat moment doet hij het toch ook goed? Vind de zweephulp ook niet echt een straf, maar gewoon duidelijkheid van jou kant. En als hij daarop goed reageert verdient hij een beloning, ongeacht dat hij daarvoor niet reageerde, dat is dan al verleden en kan je hem niet meer voor straffen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:16

Nee, ik beloon niet na een correctie. De correctie blijft zo effectiever, als het paard wordt beloond als je been geeft en als je eerst een tik geeft met de zweep kan dat nogal verwarrend overkomen voor je paard. Ik vraag daarna exact hetzelfde nog eens, als hij het dan wèl doet, dan beloon ik :).

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:21

Shattered schreef:
Nee, ik beloon niet na een correctie. De correctie blijft zo effectiever, als het paard wordt beloond als je been geeft en als je eerst een tik geeft met de zweep kan dat nogal verwarrend overkomen voor je paard. Ik vraag daarna exact hetzelfde nog eens, als hij het dan wèl doet, dan beloon ik :).

Ik ben het niet eens met Shattered, dit doe je met een paard die de hulpen WEL kent.
Een jong paard die je moet beleren moet je dingen LEREN dus BELONEN! Wanneer je hem aantikt met een zweepje om iets aan te leren, zodat hij begrijpt dat dat de bedoeling is. Het tikje is ook niet bedoeld als straf!
Dus been,(mocht hij dat niet begrijpen) tikje en gaat hij dan wel lopen dan belonen...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 13:25

Het aantikken was inderdaad achter mijn been hoor! Met tikken op de schouder heb ik nogal moeite het nut te zien. Hij moet vanachter reageren dus ook vanachter geprikkeld worden...

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:30

Tikken op de schouder kan je gebruiken als stuurhulp en sommige jonge paarden kunnen heel heftig reageren achter het been dan wil ik nog wel eens op de schouder aan tikken.. het gaat tenslotte om hem weer in beweging te krijgen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:32

rbakker schreef:
Tikken op de schouder kan je gebruiken als stuurhulp en sommige jonge paarden kunnen heel heftig reageren achter het been dan wil ik nog wel eens op de schouder aan tikken.. het gaat tenslotte om hem weer in beweging te krijgen.

precies, en zodra ie weer in beweging is, belonen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:37

Ik beloon dan wel, alleen is de beloning dan wat minder 'uitbundig' dan als ze het wel van de eerste keer willen doen.
Let wel op dat je enkel je beloning moet aanpassen als je zeker weet dat je paard begrijpt wat er gevraagd wordt. Als je weet dat hij wat stoutig is en je moet langer vragen, dan zal mijn beloning voor het goede wat minder zijn dan als hij het van de eerste keer goed doet :) Zo werk ik bij mijn pony (die vanalles uithaalt) Ze wordt echt enorm graag de hemel in geprezen dus doet ze altijd wat beter.

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:51

altijd belonen zodra het resultaat er is. Ook als je hem even geholpen hebt met je hulp doormiddel van een tikje achter je been. alles wat hij goed doet.. ook al heb je hem meerdere malen dingen duidelijk moeten maken... zodra hij het doet... belonen!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 14:17

Heb het precies gedaan zoals Dorienn zei; wel beloond (direct toen hij weer in beweging kwam) maar minder uitbundig dan wanneer hij het in 1 keer goed doet.

En dat er paarden zijn een tikje achter het been net "te" vinden en je beter een tikje op hun schouder kunt geven; jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb z'n goedzak die nergens van verschiet en vergeet weleens dat er veel paarden zijn die een stuk sensibeler zijn. Die van mij heb ik pas 1 keer overstuur gezien; toen lag hij als veultje van een paar dagen oud in de sloot.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:31

Mijn paard heeft ook soms van die grapjes, bijvoorbeeld steeds langzamer gaan stappen, en wanneer ik dan bijdrijf doen alsof hij denkt dat hij moet aandraven :+ Dan straf ik hem meestal met mijn stem ipv met been: loop door! of (als hij echt stout is) HUP! ofzo :P en wanneer hij dan goed reageert beloon ik hem ook meteen: jaaaaaabraaf!, zoiets. Met je stem kun je heel snel reageren, en mijn paard vindt het een fijn hulpmiddel. Met een zweepje hoef ik hem niet proberen te corrigeren, daar wordt hij alleen maar narrig van. Andere hulpen (been, teugel, zit) gebruik ik ook, soms ook ter correctie, maar meestal doe ik dat op stem omdat ik merk dat dat het beste werkt. Wanneer ik hem eenmaal gecorrigeerd heb, en hem daarna heb beloond als hij wel doet wat ik vraag, is het ook over. Ik heb dan voorlopig weer even gewonnen. Hij probeert nu steeds minder vaak wat, het levert 'm namelijk niks op, weet hij nu, en naarmate we elkaar beter kennen zijn de discussies ook sneller beslecht. Mijn paard is een ondeugend boefje, bij zijn vorige eigenaar mocht hij ook erg veel en hoefde hij erg weinig, en het heeft wat maanden geduurd voordat we eruit waren. Maar nu we weten wat we aan elkaar hebben gaat 't eigenlijk erg goed :)

Overigens ben ik met mijn paard met heeeele kleine stapjes bezig, zodat 't voor ons allebei leuk blijft :) Mijn paard is namelijk in de eerste plaats mijn paard en daarna pas mijn rijdier ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-01-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 14:35

Met stem ondersteun ik inderdaad ook heel erg veel. Met zit stuur ik, de teugels laat ik nog voor wat ze zijn en gebruik ik uitsluitend om het sturen soms duidelijker te maken (dan nog zijn ze nog steeds lang). Die zijn echt nog voor een later stadium.
Focuss ligt echt nu op het reageren op beenhulpen en zithulpen. Als ik denk dat hij het niet snapt geef ik het stemcommando erbij en idd met stem veel belonen en inderdaad weleens op zijn dondertje geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:39

Het hele grote voordeel aan je stem is dat die altijd hetzelfde is. Of je nou rijdt, longeert, aan de lange lijnen werkt, whatever. Zo heb ik onlangs mijn paard geleerd om aan de hand mee te draven, en onder het zadel snapt hij nou ook wat let op! (=vocale ophouding) drrrrrafff *klik klik* betekent. En draaft dan aan :D Wanneer hij aan de hand naast mij meedraaft kijkt hij trouwens af en toe naar mij: "goed ben ik he? Kijk eens hoe ik het snap, en hoe mooooi ik draaf 8-) " :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:21

Ben het hier mee eens...
als het een ouder paard was geweest die al langerf onder het zadel was

Shattered schreef:

ik zelf beloon jonge paarden meteen als ze als nog doen wat ik van ze vraag!!!!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:26

altijd belonen.. Ik ben mijn 3,5 jarige (op jaartal 4) ook aan het beleren en die heeft natuurlijk ook zijn grappen.. Net als het niet stil willen staan met opstappen.. als hij dan wel stilstaat en ik zit erop, dan beloon ik hem ook.. echter herhaal ik dit natuurlijk wel een paar x
Dit dus ook met niet reageren op been zoals jij aangeeft, als hij reageert op de hulp altijd belonen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:43

Ik beloon wel, daar is je rijden toch ook op gebaseerd? (even gewoon niets doen = nergens druk geven, bij gewenste reactie)
maar beloning kun je ruim opvatten natuurlijk, gewoon even 'goed zo' of 'braaf' zeggen is ook een beloning. Ik herhaal overigens wel nog een keer waar het fout op ging, om zeker te weten dat hij het dan wel gelijk goed doet.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:16

Ik heb sinds kort een jong paard erbij met veel arabisch bloed. Hij was in eerste instantie super braaf, maar nu staakt hij steeds vaker en wordt steeds vaardiger in het bokken.
Hoewel ik gewend ben dit ongehoorzaam gedrag af te straffen door mijn stem te gebruiken en hem naar voren te porren, merk ik dat dit paard hier heel negatief op reageert en juist op mijn been erg narrig wordt. In eerste instantie was hij onder de indruk van mijn aanpak, maar nu bereik ik er niets meer mee. Wanneer ik hem echter negeer en hem uitvoerig beloon als hij weer naar voren loopt, dan is het een heel ander paard.

sarahhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:33

ik zou hem inderdaad negeren en als hij weer goed loopt een beloning geven, zo leert hij dat hij er niks aan heeft als hij vervelend doet

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:25

Urielle schreef:
Ik beloon wel, daar is je rijden toch ook op gebaseerd? (even gewoon niets doen = nergens druk geven, bij gewenste reactie)
maar beloning kun je ruim opvatten natuurlijk, gewoon even 'goed zo' of 'braaf' zeggen is ook een beloning. Ik herhaal overigens wel nog een keer waar het fout op ging, om zeker te weten dat hij het dan wel gelijk goed doet.

Dit is mijn manier ook, na een correctie en ze reageren braaf, ontspan ik zelf en dat is opzich een beloning. Reageerd ze snel of deden iets extra's (gewenst) dan beloon ik ook met stem en een enkele keer even een kriebel op de hals.
Vervolgens herhalen en even checken of mijn correctie effect gehad heeft.

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:43

zéker belonen na een correctie!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 22:09

Jij vraagt hem iets te doen, hij doet het niet, jij corrigeert door opnieuw te vragen met hulpmiddel (extra been of sporen) hij doet het wel en dus betekent dat voor mij een beloning :j

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:35

Duidelijk belonen als ze het goed doe maar, ( ik wist gewoon dat ik een maar zou schrijven XD)
alleen als ze snappen wat ze doen.
Want anders denken ze dat je hem beloont omdat hij het fout deed en dat is niet het geval.

Ohja even nog iets anders.
Je rijdt maar 20 min en eerlijk gezegd kijkt me dat maar weining.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:38

Als ik de gewenste reactie krijg op een correctie dan beloon ik het paard absoluut :)