Hoevaak en wat word er getraind per dag. ?? #

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DON___RUBIN

Hoevaak en wat word er getraind per dag. ?? #

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:02

Hoevaak trainen jullie, en wat trainen jullie zoal
welke manier van rijden oefenen jullie uit.....

Ryanne_

Re: Hoevaak en wat word er getraind per dag. ?? #

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:06

Ik train 7 dagen perweek. Ik heb 2 paarden. De ene rijd ik net 4/5 maand, en de ander is al 6 jaar van mij. De 1ste is 4 en rij ik nou sinds kort in de B ze is een NRPS en dus erg werkwillig maar erg druk, met haar rijd ik vooral veel achter elkaar. veel verschillende dingen, vaak afwisseling. ik rij met haar Dressuur en springen. Wijken, schouderbinnenwaards train ik ook. en dan veel afwisseling, ene x heel veel rechtrichten en de andere x veel aan de buiging.

De 2de is een haflinger van 12 jaar oud, meer haar rijd ik M1 en ben nog steeds ook met haar aan het trainen met rechtrichten omdat dat me basis blijft. ook veel Wijken, traver, schouderbinnenwaards en appuyeren. veel zijgangen dus. om haar alleen maar beter aan het been te krijgen enzo. Ook met deze veel afwisseling, qua Springen, Dressuur en Cross. Springen doen we in het M en dus moeten we daar ook veel aan trainen.

ik hoop dat dit goed was voor dit topic.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:46

ik rijd minimaal 4 keer per week , en als het kan elke dag :D
en dan doe ik dus gewoon dresuur trainen en aan ontspanning werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:51

5 tot 6 keer per week, waarvan minimaal 1x per week aan de longe, bijgezet. Ik rij western met mijn paarden en pak dat redelijk dressuurmatig aan daar ik nog altijd van mening ben dat dressuur de basis van alles is.
Wat ik train is per dag verschillend, ligt eraan hoe het aanvoelt of waar ik mee aan de gang wil. De ene dag richt ik me vooral op gehoorzaamheid en rij ik horsemanshipachtig, volgende dag wat meer op buiging, volgende keer meer bezig met speedcontrol.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:56

toen de pony nog in de sport liep trainde ik 7 dagen per week. waarvan 1 keer een buitenrit was of trainen op het land. en zomers 1 keer per week een paar hindernisjes voor de afwisseling. deze liep op wedstrijd in de M1 dus trainde ik proefgericht. in de lessen trainden we vooruit richting het Z. pony was opzich heel goed voor elkaar maar toch werk ik altijd vanuit de basis. als die goed is ga ik verder. we waren in de lessen bezg met de eenvoudige wissels, travers, keertwendingen, appuyementen in stap draf en galop. deze oefeningen beheerst ze nu ook. ze is nu drachtig en ik geen haar enkel beweging om haar een beetje in conditie te houden. ik heb sinds kort een jong paard erbij en die loopt maximaal 5 keer per week waarvan 4 keer gereden wordt. de andere dag mag hij lekker los spelen. met hem ben ik zuinig en doe ik rustig aan omdat hij nog zo jong van geest is. ben vooral met hem bezig met goed aan de hulpen rijden en rechtrichten. ik probeer het zo spelenderwijs mogelijk te doen en tot nu toe pakt hij het ontzettend goed aan. hij is slim en leert supersnel. en juist daarom doe ik rustig. hij moet er natuurlijk wel lol in houden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:00

laurian der schema ziet er ongeveer zo uit:

Maandag: dressuur
dinsdag: longeren met bijzet of een dag vrij ( ligt eraan hoe druk ik het zelf heb)
Woensdag: dressuur
Donderdag: dressuur
Vrijdag: vrije dag, 20 minuten stappen aan de hand en langer in de paddock
Zaterdag: dressuurles
Zondag: buitenrit

Ze is 4 en we zijn in oktober voor het eerst B gestart.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:24

Ik rij/longeer ook 7 dagen per week.
We trainen op dit moment voor de B, en rijden nu elke maand
zo ongeveer een oefenwedstrijdje. Vanaf 12 juni beginnen we officieel.
Ik rij volgens de methode van Antionne de Bodt. Dus veel rechtrichten, voltes, slangenlijnen,
overgangen enz.

Verder staat ze de hele dag buiten met andere paarden dus vind het ook
niet zielig dat ze elke dag moet werken. Ze doet het graag :) Als ik door
ziekte oid oversla, is ze de volgende dag ook echt flink druk. :o

Edit: 1x in de 2 weken springen we op woensdag. Voor de afwisseling
en ze heeft ook veel plezier in 't springen. In het voorjaar/zomer maken we
ook zeker elke week een buitenrit.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:30

Ik rij 4 keer in de week. Zowel mijn L1 als M2 paard.
De andere dagen worden ze gelongeerd.
(Plus bij 'normaal' weer de hele ochtend in de wei)

Op wedstrijd kom ik alleen dus uit in de dressuur.
Maar ik leidt mijn paarden wel veelzijdig op. Springen, balkjes en buitenritten horen erbij.
Dat maakt dat mijn paarden tevreden blijven.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:40

maandag:dressuur
dinsdag:vrij of longeren (wordt dan door mijn instructrice gedaan)
woensdag:dressuur
donderdag:als ik mag van mijn ouders dressuur en anders vrij
vrijdag:dressuur
zaterdag:dressuur
zondag:dressuur

ohja ik train L1 niveau (pakken wat contragalop en SB mee in de training)
ik mag van mijn ouders maar 1 keer per maand starten maar vaak wordt het toch 2 x ;)

en andere pony spring ik mee maar thuis rijden we alleen maar dressuurmatig.
die pony wordt 3 keer in de week door iemand anders gereden en als ik tijd heb pak ik die er nog even bij.
we gaan in februari voor het springen kampioenschap

zafina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:05

ik train nu nog 3 dagen in de week, omdat ze niet goed was en ik haar nu weer aan het op pakken ben 1 keer in de week krijg ik spring les en 1 keer in de week dressuur les en 1 keer in de week train ik gewoon zelf dressuur. vanaf volgende week ga ik haar nog 1 dagje meer rijden en zo doe ik er per maand 1 dagje bij tot ik weer op 6 dagen zit.

judith1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:14

4-5 keer per week.
de andere dagen vrij, is nog maar 5 jaar!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:51

maandag:rustdag
dinsdag: longeren + rijden ('s morgens longeren, na de middag rijden)
woensdag: les
donderdag:longeren + rijden
vrijdag: longeren + rijden
zaterdag: les
zondag:wedstrijd of rustdag

Ik rij enkel dressuurmatig en op niveau Z1.
Mijn paard wordt deze zomer 10 jaar.

Tussen het rijden en longeren door staat hij op de wei. In de zomer elke dag, in de winter enkel in het weekend en maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:25

TS ik zit eigenlijk een beetje te wachten op je eigen aandeel in/bijdrage aan dit topic. Waar gaan we over discussiëren?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:33

Ik rij 6 dagen in de week. Ik probeer van dag tot dag af te wisselen qua training. De ene dag wil ik dat hij zoveel mogelijk nageeflijk loopt, de andere dag wil ik dat hij gewoon vooruit loopt. Wel oefen ik altijd veel voltes, wendingen etc. om hem lekker los te krijgen en recht te richten aangezien dat nu nog wat moeilijk gaat.

Binnenkort wil ik proberen bepaalde spiergroepen apart per dag te trainen, maar dat moet nog uitgedoktert worden :D

photosmash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:16

ik rijd recreatief dus ongeveer twee keer per week voorwaarts neerwaarts, lekker actief , veel overgangen en vormen rijden en dan gaat ie elke dag in de paddock en longeer ik m 4 keer in de week ofzo :)

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:49

Ik rij 5 tot 6 x in de week.
gemiddeld: 1x groepsles dressuur (1 uur) 1x springles (1 uur)
1x priveles dressuur, verder 1 a 2 x zelf trainen dan ga ik aan het werk met
de oefeningen uit de lessen (dat varieert dus tussen werken aan de basis en
gymnastisch bezig zijn) Verder ga ik in principe in elk geval 1x per week buitenrijden
bos of strand.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:03

4/5 keer in de week,ik heb niet echt een strak schema waar ik me aanhoud,ik rij alleen maar springpaarden en het meeste bestaan toch wel uit dressuur rijden,buitenritje,longeren eigenlijk niet zo vaak,en zo nu en dan even een klein sprongetje tussen door,hangt eigenlijk heel erg van het paard af wat ik rij,dat verschilt nogal,met de ene spring je wat meer als met de andere maar dressuur rijden bij allemaal.1 keer in de week ga ik naar de verenigingsles alleen in de winter.

edit:ze komen iedere dag 20 min in de molen,als het weer het toelaat in de wei en anders in de bak.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:10

Hallo,

Ik zorg dat mijn paard minimaal 5 keer per week beweging krijgt. Van longeren tot dressuur tot buitenrit (nu met de sneeuw even niet) en oefeningen over balkjes. Helaas kan ik niet springen op de stal waar ik sta.. Heb geen vast schema. Eigenlijk hangt het ook af van mijn energie. Als ik echt heel moe ben longeer ik mijn paard. Dit doe ik dan los/passoa/over balkjes. Ik merk dat ik met rijden het meeste effect bereik voor training. En ik zorg dat ie minimaal 1x per twee weken los gelongeerd wordt. Kan ie zelf zijn lijf even rekken en strekken zoals dat ie wilt en ook eens een heerlijke bok geven, want dat mag hij uiteraard niet als ik op zijn rug zit :o .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 09:21

Ik train 4 tot 6 keer per week. Intotaal train ik 15 keer per week.
Dit gaat dan over 3 paarden waarvan een 4 keer getraint word, een 5 keer en de ander word 6 keer getraint.

Meeste is gewoon dressuur. Me haflinger meer naar het springgericht zeg maar. Veel overgangen van galop draf en kleine voltes en wissels. Die ene die 4 keer gereden wordt train ik gewoon de basis, hij is nog jong en nu ongeveer 5 maanden onder het zadel maar vind de galop nog moeilijk. Die van 5 keer per week bouw ik op en rijd nu ongeveer 20 minuten.

Met de pony die ik wedstrijden rijd spring ik 1x in de week meestal soms minder en doe ik 1 of 2x in de maand aan de lange lijnen of longeren. En probeer elke weer buiten te rijden een keer voor de ontspanning maar lukt niet altijd met dit weer en het is al best vroeg donker.

Met het jonge paard ga ik straks 2 keer dressuur rijden en 2x longeren met pessoa en ook gewoon 'los' .

JeFFeRSoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:27

Tijdens het wedstrijdseizoen oefen ik 2 keer per week de dressuur, en 1 keer het springen

ET78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:38

Mijn 3-jarige merrie probeer ik 3x in de week 20 min te rijden. Meestal longeer ik haar dan nog 1 of 2 keer met bijzetje en gaan we veel aan de hand stappen. En ze staat natuurlijk overdag lekker buiten.

Helaas met dit weer nu even niet in training, maar alleen buiten in de modder ;(

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:12

Ik kan je niet zo een knap schema geven als veel mensen voor mij gedaan hebben. Maar wat mij wel opvalt is dat veel mensen heeel erg veel dressuur rijden. Ik vind het zelf verschrikkelijk om in een bak rondjes te rijden en kan me niet voorstellen dat een paard daar gelukkig van wordt. Daarom train ik weinig in een bak en doe ik tijdens een buitenrit ook gewoon even dressuuroefeningen meepakken.

Meestal komt het neer op:
2-3x dressuur training; waarbij ik me richt op gehoorzaamheid, felheid op de hulpen, souplesse en lenigheid. Met behulp van de oefeningen van mijn proeven (L2 ohz en klasse 3 samengesteld mennen).
2-3x buitenrit; waarbij ik hem af en toe een paar minuten helemaal oppak. Dus netjes in aanleuning, op het achterbeen, oprichting vragen en dan oefenen we wat dingen als; wijken, schouderbinnenwaarts, stelling, reactie op het been. De rest van de rit rijd ik hem lang en laag, maar wel in aanleuning.
1-2x longeren; dubbele longe. werken aan verzameling, druk op 2 teugels, overgangen.

Springer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:42

Ik train het liefs elke dag, ( afhankelijk of ik tijd heb ivm. school ) anders longeer ik. Paard krijgt ook iedere week een dag rust, paddock,stapmolen etc.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:13

Ik train mijn 7 jarige paard, M2 dresuur, om de dag een uur. Zo blijft hij fris tussen zijn oren, houdt hij plezier in zijn werk en heeft hij na elke training de tijd om weer bij te komen.

Conditioneel zit hij op dit moment op zijn top, hij blaakt van de energie en tijdens elke training geeft hij een fantastisch gevoel. Hij doet tijdens elke training goed zijn best, omdat hij energie heeft voor de training van die dag. Onze ervaring leert dat dit de beste manier is om dit paard te trainen, als ik elke dag zou gaan training, krijgt hij last van spierverzuring, omdat hij geen tijd heeft om bij te komen. Hij kan dan niet doen wat van hem verwacht wordt, puur omdat de energie er niet is. :)

Mijn andere paard, 4 jaar en zonder klassering, train ik ongeveer 3 keer in de week een half uur. Dit doen wij om te voorkomen dat het paard het plezier in zijn werk verliest. Dit paard is, naar gelang de tijd dat hij onder het zadel is, conditioneel gezien erg goed. En hij ziet er op het moment top uit!

Het allerbelangrijkste vind ik, dat mijn paarden plezier houden in het werk wat zij moeten doen, daarom krijgen ze genoeg rust. Daarnaast lopen ze, elke dag, van 10 tot 5 uur in het land.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:56

Ik train meestal één a twee keer per week. Mijn pony staat bij kennissen aan huis, waar geen bak aanwezig is. We moeten dus een stukje langs de weg om bij een bak te komen en de verleiding om dan ipv naar de bak, naar het bos te gaan is vaak te groot om te weerstaan. :o We rijden dus voornamelijk buiten en naast rijden doen we ook nog veel andere dingen.
In de bak trainen vind ik ook erg leuk en ik zou het best vaker willen doen, maar het komt er op de een of andere manier niet van dat we vaker dan twee keer per week in de bak belanden.. :)