van strijklappen springen paarden slechter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

van strijklappen springen paarden slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:46

Het valt mij op dat ik op wedstrijden vaak ruiters zie springen (vooral bij de pony's) met alleen peesbeschermers om en geen strijklappen. Ik vroeg me af waarom dat zo was.

Toen ik aan iemand vroeg waarom dat zo was zei diegene: doordat ze strijklappen om hebben tillen ze de achterbenen minder hoog op.

Nu heb ik zelf dit setje beenbescherming maar dan van Pagony:

Afbeelding

Alleen toen ik er een keer mee reed zei iemand dat zulke strijklappen, ook wel kapjes genoemd, de achterbenen remmen in het 'natrappen' op de sprong. Nou ben ik niet meteen iemand die alles gelooft dus ik dacht laat ik het op Bokt zetten..

Anoniem

Re: van strijklappen springen paarden slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:50

Waarom zou je strijklappen gebruiken als een paard niet strijkt? Meeste paarden strijken niet, dus daar heb je je antwoord al.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:55

Ja maar het is toch niet alleen voor het strijken? Toch ook ter bescherming van de kogel?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:56

Ter bescherming van de kogel tegen het strijken inderdaad. Waar zouden ze anders tegen moeten beschermen? Vandaar dat het ook strijklappen zijn ;)
Laatst bijgewerkt door CalvinM op 26-01-10 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:56

Ik dacht ook dat het tijdens het springen ter bescherming van het achterbeen is, voor het geval die de balk raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:57

Bij het strijken, het aanraken van het ene been door het andere been :j
Is geen bescherming tegen het aantikken van de balk oid.

Pollewoppy

Het is echt onzin dat paarden hun benen minder optillen.
Er zijn ook ruiters die het omgekeerde beweren ;)

CalvinM

Dan zou er wel iets helemaal rond zijn, juist het gedeelte wat de balk raakt (de voorkant, aan de kant van het voorbeen) zit niets. Strijklappen zijn puur en alleen voor het strijken. Je hebt ook hoge strijklappen, die worden veel bij menpaarden gebruikt, omdat je daar de koets nog achter hebt zitten.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:11

als dat zo was, dan zouden de profs die bescherming ook wel achterwege laten ;)
de ronde kappen worden juist vaak gebruikt, zodat het paard meer reactie geeft op de sprong.

ik gebruik altijd strijklappen in het parcours. al is het maar voor een minimale bescherming... ze zitten niet in de weg en ze gaan er echt niet minder van springen (uitzonderingen daar gelaten ;) )

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:14

Ik gebruik ze bij dressuur niet, omdat die van mij niet strijkt achter :+
Maar gebruik ze bij springen juist omdat ze achter dan wel eens wil aantikken.

Dat ze er slechter van gaan springen is volgens mij echt een fabeltje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:58

Wie bescherming zoekt; waarom gebruik je dan niet gewoon 3-in-1-beschermers? Dat zou ik slimmer vinden dan strijklapjes, eerlijk gezegd.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:01

Pollewoppy schreef:
Het is echt onzin dat paarden hun benen minder optillen.
Er zijn ook ruiters die het omgekeerde beweren ;)

Ik wou het net zeggen, bij sommige paarden zorgt het juist voor meer reactie op het achterbeen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:04

Naomi_unique schreef:
Ik dacht ook dat het tijdens het springen ter bescherming van het achterbeen is, voor het geval die de balk raakt.

Hoe wil een bevestigingsbandje nu beschermen tegen een balk? Als je bescherming tegen de balk wil moet er wel iets zitten dat beschermt. Maar bij strijklappen zit de bescherming aan de zijkant en soms ook aan de achterkant. En tegen de tijd dat die contact maken met de balk is er wel wat meer aan de hand. Dus nee, strijklappen bieden enkel en alleen bescherming tegen het strijken. Als je paard niet strijkt zijn ze volstrekt nutteloos, mischien enkel nog als esthetisch doel.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:06

Bescherming tegen de balk? Laat m die lekker voelen, tilt ie volgende keer zn benen wel wat hoger op.. Beetje reactie op een fout mag wel hoor.. :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:07

Quidou schreef:
Bescherming tegen de balk? Laat m die lekker voelen, tilt ie volgende keer zn benen wel wat hoger op.. Beetje reactie op een fout mag wel hoor.. :P

Lekker oppervlakkige reactie. Als balken raken nu altijd en alleen de fout van het paard zou zijn zou ik je gelijk geven. Maar 90% van de tijd is het een ruiterfout en dus sneu dat het paard dat moet voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:09

En ze leefden nog lang en gelukkig :j

Welcome to the real world... Zo werkt het in de praktijk nou eenmaal...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:16

Sonja schreef:
En ze leefden nog lang en gelukkig :j

Welcome to the real world... Zo werkt het in de praktijk nou eenmaal...

Ha-ha.
Maakt het niet minder sneu.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:19

Lara_Silver schreef:
Quidou schreef:

Lekker oppervlakkige reactie. Als balken raken nu altijd en alleen de fout van het paard zou zijn zou ik je gelijk geven. Maar 90% van de tijd is het een ruiterfout en dus sneu dat het paard dat moet voelen.

Dan weet het paard de volgende keer dat hij zich beter moet redden als de ruiter een foutje maakt, deze techniek word regelmatig gebruikt, en het werkt dus ook.

Verder is het gel*l dat ze slechter springen met strijklappen...

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:20

volgens mij zijn strijklappen ook niet om het paard tegen de balk te beschermen, de balk raakt het paard nl aan met de voorkant en niet met de binnenkant. mijn paard raakt met zijn hoeven zijn kogel soms aan en daarom gebruik ik ze..

en verder is het onzin dat het ze minder goed door springen, eerder andersom!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:23

Henkjan schreef:
Dan weet het paard de volgende keer dat hij zich beter moet redden als de ruiter een foutje maakt, deze techniek word regelmatig gebruikt, en het werkt dus ook.

Verder is het gel*l dat ze slechter springen met strijklappen...

Dat is geeneens een techniek, dat is slechts een logisch gevolg, een proces: conditionering genaamd.

Maargoed dit is onderhand offtopic.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:28

Dan heb ik de uitzondering die de regel bevestigt zeker? Ik heb altijd met voor & achterbescherming gereden, toen had ik bijna altijd wel 2 of meer balken. Een keer had ik andere bescherming om, en ze ramde telkens met het achterbeen de balken eraf, bescherming er af gehaald en plots liet ze alle balken liggen met haar achterbeen.. Ze vond het blijkbaar onprettig springen.. Nu gooit ze er bijna nooit meer balken af door 'gewoon laks haar benen niet op te tillen' maar door een fout van mij. Heb in de tussentijd bijna niet getraind, dus het is niet zo dat ze daarom verbeterd is en dus anders is gaan springen oid..

Mijn mening is als ze niet nodig zijn lekker weglaten! Zowel bij springen als dressuur als buitenrijden ed.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:10

Ik denk dat je het ook wel per paard moet bekijken, de ene reageert er anders op dan de andere..

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:27

Ja, echt waardeloos die strijklappen. Dit paard springt er ook echt minder door:

Afbeelding

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:41

Ik kan de afb niet zien of ligt dat aan mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:49

Paard dat strijklappen draagt en over een muur van 2 meter springt ;)