De beste manier om rijtechnische (foute) dingen af te leren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

De beste manier om rijtechnische (foute) dingen af te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:54

Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor jullie de beste manier is om fout geleerde dingen af te leren. Dit kunnen dingen door andere aangeleerd zijn, maar ook (onbewust) door je zelf.

Ik heb namelijk een paard die elke fout van de ruiter heel duidelijk en streng afstraft. Als je bijvoorbeeld een strenge hand hebt, zal ze dit afstraffen door flink in protest te gaan (tegen de hand), laat je niet los, steigert ze. Heb je geen stille benen, zal ze in galop changeren zovaak jij je benen beweegt, in draf in travers/renvers lopen om en om. Of als je te hard in komt met je been, zal ze bokken.

Ik heb op haar dus ook pas écht leren rijden en respect voor haar gekregen door hoe zij mij heeft leren rijden. Het is zo'n fijn leerpaard, dat als mensen te streng zijn. Ik ze gewoon op haar zet en ze blijven er snel vanaf, als ze dan op eigen paard/pony verder gaan, zie je duidelijk dat ze er wel degelijk van geleerd hebben en op letten met wat ze doen.

Let wel, ze is niet gevaarlijk en zal je er niet zomaar zonder meer er afgooien. Ze is alleen héél duidelijk in wat ze wel en niet accepteerd en leert de ruiter respect voor haar te krijgen en haar met respect te behandelen. Aangezien als ik er een beginner op zet, moeten wel al wat kunnen rijden. Dan zal ze degene eerst helpen, als de ruiter balans verliest helpt zij die te herstellen. Alleen als ik mijn balans verliest, maakt ze het me alleen maar even wat moeilijker, zodat ik wel leer op te letten en haar onder mij houd.

Dit is voor mij de beste manier om dingen af te leren en ik zie voor veel ruiters die ik wel eens help of les geef. Ik ben benieuwd wat voor jullie de beste manier is om dingen af te leren! :)

Hiltje86

Re: De beste manier om rijtechnische (foute) dingen af te leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:00

Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar! Want ik doe ook een poging om dingen af te leren, maar het gaat mij nog niet hard genoeg! Dus als iemand de gouden tip heeft :D!
Quir, jouw manier is de allermooiste manier natuurlijk..

PaardenJij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:01

Veel kijken naar paarden en ruiters. Een hele goede manier om je eigen fouten in te zien, is om jezelf op te nemen op video. Niemand is zo kritisch als je eigen zelf namelijk!

Wij gebruiken het veel in onze lessen. Ideale manier om fouten in te zien, en verbetering te constateren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:06

PaardenJij: Ik bedoel eigenlijk voornamelijk het af leren van fouten, als je dus al weet wat er fout gaat. Video's opnemen en afkijken, werkt natuurlijk super om je fouten te ontdekken, maar niet altijd om af te leren. Wat ik vaak zie is namelijk dat mensen heel goed weten wat ze fout doen, maar er gewoon meer door gaan. Dus niet weten hoe ze er van af komen.

Zoals mijn paard doet is heel fijn, maar ik geloof ook goed dat het niet helpt voor mensen die wat schrik hebben, of snel bang worden. Houd mijn merrie er wel wat rekening mee, want als er iemand op zit die bang is, is ze gewoon veel liever en tolereert ze veel meer dan van iemand die niet bang is en al behoorlijk kan rijden.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:06

Voor mij is het ook af en toe, in het geval van houding fouten, een momentje voor mijzelf nemen. Waar zitten mijn handen, waar zitten mijn benen, zit ik mooi rechtop enz. Helemaal handig als je dan ook nog spiegels in de bak hebt zitten. Ook zijn lessen geen overbodige luxe...

Maar het allermooiste is inderdaad nog wel een paard waar je dat soort dingen van kunt leren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:09

Ik dnek ook dat 'fouten' in je houding heel fijn op kan lossen door zonder beugels te rijden, want als je nu scheef gaat zitten heb je kans dat je er af glijd. :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:10

Dat is een mooie luxe die je daar hebt Quir.
Ik merk aan mezelf dat ik, sinds ik een eigen paard heb, anders ben gaan rijden. Ik heb het idee dat fouten er sneller insluipen. Juist als je vaker op andere paarden rijdt blijf je bewuster van je eigen rijden..

Filmen is indd ook een goede tip. Door van een afstand naar je eigen rijden te kijken, zie je veel meer. Maar om dit dan vervolgens af te leren.. dat is de volgende stap..

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:11

Ik vind dit een zeer goed topic. Ik heb namelijk een vreselijke gewoonte om naar voren te zitten bij het aanspringen in galop. Als ik door galoppeer ga ik normaal zitten. Ik ben hier serieus al een jaar mee bezig om dit af te leren, maar het wil echt gewoon niet. Ik voel het zo goed, ik heb mezelf al 20 keer op video maar het is echt een zeer hardnekkig probleem.
Ik zal dit topic blijven volgen om te kijken of er goede ideeen tussen zitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:14

Namiro, dat is het zeker, maar wél pas nadat ik het in ben gaan zien. :o
We hebben haar zelf zadelmak gemaakt, op een gegeven moment hulp in moeten roepen. Ze was gewoon zo moeilijk en werd op een gegeven moment door andere zelfs als probleempaard beschouwd. Dat heb ik nooit gedaan, maar wel als een erg lastige.

Het heeft wel erg lang geduurd voordat ze iemand op haar rug accepteerde (8maanden), maar ik heb nog nooit eerder zo'n fijn paard gehad. :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:15

Mir_horses; en als je aangaloppeerd zonder beugels? Meestal val je naar voren door te gaan staan in je beugels, als je die niet hebt kan je niet gaan staan en blijf je vaak recht op zitten. :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:16

Ach, op de beste dingen moet je soms het langste wachten!

FIjn dat je je realiseert wat voor een prachtig paard je hebt (ik heb al even in je profiel gespiekt!) en ik vind het prijzenswaardig dat je andere mensen hiervan laat meeprofiteren! Nu weer terug naar de rijtechnische problemen! :o

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:21

Ik had ook zo een merrie, die je kei hard afstrafte bij fouten. Te harde hand: protest en hoofd in de lucht, als dat een nog hardere hand geeft: bokken. Onbalans in je zit: ofwel volledig terugvallen in tempo ofwel beginnen lopen. Scheef zitten: scheef paard. Naar voren zitten: paard dat onder je uitloopt. Onzekere ruiter: onbeweeglijk paard :+ (werkelijk met geen stok van plaats te krijgen).

Ik heb super veel van haar geleerd, hoewel ze het me helemaal niet makkelijk maakte. Als ik niet consequent was in mijn hulpen, dan profiteerde zij daar ook van. Maar hoewel ik heel veel van haar geleerd heb, ben ik er heel zeker van dat er massa's ruiters zijn die niets van haar zouden leren en haar simpelweg zouden bestempelen als 'moeilijk paard'.
Heb dit heel goed gemerkt tijdens de verkoop, waarbij ze ook elke ruiter 'pakte' op hun fouten of onduidelijke hulpen (bv ruiters die constant met hun teugels aan het 'spelen' waren als ze stilstond, om ze toch maar naar beneden te krijgen.. vervolgens in stap willen vertrekken, maar paardlief verzet geen been. Getrek aan teugels en benen tegelijk? Je zag haar bijna denken "WAT wil je nu"). Heel weinig ruiters die vervolgens naar mij luisterden als ik zei: gewoon teugel geven. Veel die de reactie hadden: "Maar dan doet die haar hoofd naar boven, die moet luisteren als ik been geef". Op net die manier heeft ze er tijdens de verkoop een Z-ruiter afgezwierd, gewoon omdat mevrouw te eigenzinnig was om te luisteren naar wat ik zei en zo overtuigd was van 'haar manier'. (om dan vervolgens mijn paard te bestempelen als gevaarlijk, terwijl ik er in 6jaar tijd maar één keer naast gelegen heb, wat trouwens totaal niet de fout van mijn paard was).

Te veel ruiters zitten te zeer vast in hun 'patroon' van rijden en zijn hier echt niet flexibel in... De ruiters die willen luisteren en willen proberen leren heel snel. Ik geloof dat heel veel paarden signalen geven aan hun ruiter dat er fouten in hun rijstijl zit, maar dat veel ruiters gewoon zo vast zitten in hun patroon dat ze die signalen niet op die manier opvatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:25

Als je echt iets wil afleren is (veel) les het beste in mijn ogen :j Als je elk uur wel 30x hoort dat je rechtop moet zitten heb je geen kans het even te vergeten.
Een goed leerpaard helpt ook zeker :j

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:55

Zo zoek ik een pony/paard die echt NIET de bocht om gaat als je met de binnenteugel stuurt..........!

Wat is nu het geval, jongste (11 jr) doet vreselijk haar best om netjes te rijden op de haf. Deze haf kent echt wel de juiste hulpen maar vind het prettiger om over de buitenschouder weg te lopen. Dochter gaat dan nog meer de binnenteugel benutten, haf gaat steeds meer naar buiten....beetje actie/reactie verhaal.

Nu ligt dat aan haar maar de haf maakt het haar niet makkelijk waardoor het kwartje bij haar gewoon niet valt. Wijken en schouderbinnenwaarts gaan (op haar nivo) wel goed, begrijpt zij hand en beenzetting en wat ze dan van de haf kan verwachten.

Ze oefent zich wezenloos maar raakt zo af toe gefrustreerd dat ze dit niet echt onder de knie krijgen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:07

pri_lady schreef:
Zo zoek ik een pony/paard die echt NIET de bocht om gaat als je met de binnenteugel stuurt..........!

Wat is nu het geval, jongste (11 jr) doet vreselijk haar best om netjes te rijden op de haf. Deze haf kent echt wel de juiste hulpen maar vind het prettiger om over de buitenschouder weg te lopen. Dochter gaat dan nog meer de binnenteugel benutten, haf gaat steeds meer naar buiten....beetje actie/reactie verhaal.

Ze oefent zich wezenloos maar raakt zo af toe gefrustreerd dat ze dit niet echt onder de knie krijgen.

Mooi toch? Zo moet ze het wel op een correcte manier leren doen.... Veel vervelender om het uiteindelijk af te leren als je het echt fout geleerd hebt.
(Dit heb ik trouwens ook voor gehad bij één van de kandidaat kopers :+. Mevrouw wilde links afdraaien, en gebruikt daarvoor heel netjes haar binnenteugel. Moet toch wel zijn dat mijn merrie daar écht niet mee afdraaide, maar enkel stelling neemt en over haar buitenschouder wegvalt. Mevrouw vind dat mijn paard ongehoorzaam is :Y). Ik zeg: afdraaien doe je met je buitenteugel en buitenbeen, niet met je binnenteugel. Ik heb volgens mevrouw ongelijk :Y) )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:15

wat imo goed helpt is een andere oefening aanleren. Moeite met je handen? zet ze op een andere plaats (iets meer uit elkaar of veel verder naar voren bijv) etc hierdoor blijf je bewuster met je handen omgaan en verval je minder in je gewoonte. Zodra je merkt dat het beter gaat, ga je naar de juiste houding om ervoor te zorgen dat je niet "doorslaat" naar de andere houding.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:33

Om fouten af te leren moet je er bewust mee bezig zijn om dit te corrigeren.
In "the heat of the moment" vergeet je vaak er aan te denken om bv je handen rechop te houden.

Ik neem dan altijd een letter in de bak en elke keer als ik die lekker passer moet ik even controleren of mijn handen nog rechtop zijn.
Door er dan bewust mee bezig te zijn, zal je zien dat het dan ineens onbewust goed gaat.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:38

Je moet eerst weten wat je precies fout doet en dat is al heel lastig (voor mij dan) Ik hoor de instructie wel, het zit in mijn hoofd gestampt. Ik heb het op video gezien, mijn paard schreeuwt het naar me en toch... |o
Mijn probleem is dat ik teveel beweeg met mijn benen, ik drijf teveel om te verzamelen waardoor mijn paard niet meer vooruit gaat. Als ik mezelf ontspan mijn benen van mijn paard haal en haar een lange teugel geef dan loopt ze heel prima. Ik kan haar dan sturen door te kijken waar ik heen ga. Ze is alleen niet verzameld.
Dat wil ik nu leren. Het heeft volgens mij iets te maken met het aanspannen van mijn bekkenbodemspieren, boos worden, bovenbenen aanspannen teveel focussen op verzameling.
Wat ik nu doe; i-pod op mijn kop en voelen, eerst hoe ik zit zonder verzameling en dan wat er bij mij verandert als ik haar verzamel.
Ik ben er nog niet goed uit. Gister heb ik een les pilatus gedaan gericht op paardrijden. Misschien dat het helpt.
Ik rij western en geloof me het is echt wel moeilijk. Als ik het goed doe dan loopt mijn paard verzameld aan een losse teugel. In een soort frame zeg maar.
Mijn instructeur rijdt zo op haar weg. Het ligt echt niet aan mijn paard, ik doe iets fout en ik weet nog niet hoe ik het op moet lossen. ;(

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:57

Ik heb ook zon leermeester gehad :D, die heeft me goed bijgebutst. Mijn houdige paard doet dit niet zo, hierbij ben ik zelf constant bezig met mijn "fouten' in mijn geval mijn linkerhand die zijn eigen leven wil leiden ( maar dat niet meer van mij mag)

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:19

Ik heb elke week privéles en ik weet precies wat ik fout doe en hoe ik het wel moet doen... Alleen mijn lichaam doet niet altijd wat ie hoort te doen!
Wat mijn instructrice wel zei de laatste les is dat ik elke keer als ik het fout doe het gewoon overnieuw moet doen... Dit vind ik ook nog wel een kleine tip, maar het is nog niet de gouden tip!

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:31

Quir schreef:
Ik dnek ook dat 'fouten' in je houding heel fijn op kan lossen door zonder beugels te rijden, want als je nu scheef gaat zitten heb je kans dat je er af glijd. :)

Zonder singel werkt nog beter, maar dan moet je wel een braaf paard hebben, scheef zitten is hierbij helemaal geen optie.
Heeft mij goed afgeleerd scheef te zitten tijdens het wijken.

Verder is het erg belangrijk dat een lesgever je fouten blijft herhalen vind ik, dat je er elke keer weer aan herinnerd word.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:38

Prachtig als paarden de ruiter die wijze lessen leren, dat soort paarden zijn goud waard.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:40

mijn pony heeft dit ook, TS. maar misschien in iets mildere mate dan jouw paard..dat weet ik natuurlijk niet.
de oplossing voor het verbeteren van je fouten, weet ik zo 123 niet. zo'n (laat ik het maar) gevoelig paardje (noemen) leer je heel veel van, dat weet ik wel :)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:47

Veel geleert van een Zdress paard.Betere leermeesters zijn er niet :)
Idd ze zijn goud waard!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:45

Ik heb ook zo'n leermeester gekocht :j :D
Ten eerste is het echt een karakter paard... hij weet hoe het moet, en straft me af als ik het fout doe of hem teveel ruimte geef. Hij kan ook echt kwaad op me worden als ik hem foutief bejegen... :D
Met rijden is het vaak zwaar... :') maar ik heb in een hele korte tijd al zo vreselijk veel geleerd van hem. :j
Hij geeft je niks kado, maar doe je het goed... gaat hij voor je door het vuur.

Buiten zijn eigen karakter... is hij ook het paard geweest van mijn instructrice (reed met haar Z2 en was klaar voor ZZL) . met haar heb ik altijd al een klik gehad met de lessen, dus een door haar ingereden en doorgereden paard aanschaffen was voor mij een juist besluit.
En daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van.

Ook ben ik mij heem erg bewust hoe speciaal mijn paard is.
In augustus heb ik bijna afscheid van hem moeten nemen. Door een koliekoperatie en extreem veel complicaties.
Maar door zijn sterke karakter deed hij iets was volgens de boeken niet kon... overleven.
Nu zijn we zelfs alweer samen aan het opbouwen, en weer sleept zijn karakter ons erdoor heen.