Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 22:47

Iemand sneed dit onderwerp laatst aan, en heeft me toch wel aan het denken gezet.

Kind wil op paardrijles, nouja eigenlijk met paarden omgaan. Dus krijgt een rittenkaart. 1e les is leuk maar al snel is de pony eens eigenwijs en moet je hem een tik geven. Je hebt altijd geleerd dat hetgeen waarvan je houdt, je niet slaat, maar omdat de instructrrice het zegt doe je het...
Niet hard genoeg... Een hardere tik...

Is dit voor een kind wel logisch en wat zal het effect op langere termijn zijn? Je leert ze immers een nieuw patroon (wat in eerste instantie geheel tegen hun natuur in is, maar beloont wordt dus voor goed aangenomen)

Een andere mogelijke optie is dat het kind paardrijden niet leuk meer vind, maar ja de rittenkaart is betaald en moet volgemaakt worden. Hoewel de tegenzin duidelijk wordt aangegeven (het is immers niet leuk om te slaan waar je van houdt) wordt je toch naar les gestuurd en na 10 lessen vind je het gewoon...

Wat is jullie mening hierover?

kehdra

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:52

Ik vind het belachelijk dat kinderen/beginners (vaak) geleerd word om met slaan alles op te lossen met een paard.
De meeste fouten worden toch 'echt door de ruiter gemaakt, waarom daar niet aan werken?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:54

Heb je wel eens beginnerslessen gegeven? Met van die doorgewinterde manege pony's die alle trucjes uit het boek kennen? Zo'n tikje dat een klein kind geeft doet die pony echt geen pijn hoor....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:55

Maar zolang die cirkel niet wordt doorbroken, word het ook niet beter.... Die manege pony's hebben net zoveel gevoel als elk ander, ze kunnen zich er vaak wel goed voor afsluiten ;)

Als ik jou een vage aanwijzing geef dat jij iets moet doen, je doet niet wat ik bedoel dus ik sla je, dan doet dat de eerste paar keren pijn. Op den duur ga jij ook truucjes uithalen om die klappen niet te krijgen toch? Precies dat doen die pony's ook.

ONtopic; ik geef die kinderen gelijk, en zou het belachelijk van de manege (en de ouders!) vinden als de rittenkaart perse moet worden uitgereden.

(en nee, ik heb geen ervaring met manege pony's zoals jij die omschrijft. Ken ze genoeg uit verhalen)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 15-01-10 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:56

Ja hoor gelijk met een grote zweep en sporen leren rijden :n

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:57

Daarom vind ik een manege geen goede plek om echt te leren rijden. Ik ken heel weinig manegeruiters die een wel goed aan de hulpen staand paard(wat de manegepony's meestal niet zijn) netjes kunnen rijden. Helaas heeft niet iedereen de optie op een fijne pony, en zal dit probleem (voorlopig) nog wel een tijd duren...

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:57

En hoe stel jij voor dat een kind van een jaartje of 6 zo'n pony dan in beweging krijgt?

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:58

Henkjan: helaas is voor de meeste ( en zeker de meeste beginnende ) ruiters een eigen of goed getraind paard niet mogelijk.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:00

Marleeniej, jij wilt dus zeggen dat je het prima vind dat die pony's geslagen worden als de ruiter geen juiste/duidelijke aanwijzing geeft?

als manege's nou eens zorgen voor fantsoenlijke beginnerslessen, dan zijn de pony's ook van betere kwaliteit (lees; niet afgestompt). Dus kan zo'n kind met plezier lessen.
(zou financieel ook beter zijn voor de manege, omdat deze er op zo'n manier meer klanten aan over houd.)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 15-01-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:00

Longeren?
Gaat mij er eigenlijk niet (alleen) om of de pony het voelt of niet, maar meer wat het met een kind doet. Die willen meestal gewoon zitten en knuffelen of gewoon ernaast tuttelen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:01

Ik vind het ook niet kunnen hoor. :n Zag laatst weer hoe een pony flink afgeranselt werd door een klein meisje met de zweep tijdens de rijles, en daar werd niks van gezegd. Waarschijnlijk moest ze dat zelfs doen en is het haar zo aangeleerd.

Ik heb mijn nichtje de beginselen op m'n eigen pony mogen aanleren, bitloos en zonder zweep. :D En de pony is echt niet zo'n makkelijke hoor! Het ging heel goed en ze had er echt plezier in. :j Ze denkt daardoor nu ook goed met het paard mee en ziet hem niet als ding!
(topic er van: [RT-HAW] Klein meisje tovert eigenwijze Dusty om in brave kinderpony! )
Laatst bijgewerkt door Marloez op 15-01-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:02

kehdra schreef:
Marleeniej, jij wilt dus zeggen dat je het prima vind dat die pony's geslagen worden als de ruiter geen juiste/duidelijke aanwijzing geeft?

als manege's nou eens zorgen voor fantsoenlijke beginnerslessen, dan zijn de pony's ook van betere kwaliteit (lees; niet afgestompt). Dus kan zo'n kind met plezier lessen.
(zou financieel ook beter zijn voor de manege, omdat deze er op zo'n manier meer klanten aan over houd.)

haha das idd een ander punt waar ik me momenteel erg in verdiep, voorlichting van manege's :P

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:02

ik zal zeggen zet haar eens op een westernles!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:04

Nee, ik ben voorstander van het die kinderen goed leren, maar op het moment dat de pony niet reageert mogen de kinderen van mij best hun stokje gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, onjuist en oneerlijk gebruik ben ik heel erg tegen en dat wordt ook afgestraft. Maar een principe van het paardrijden is wel dat de pony dient te gehoorzamen. En een tikje is iets anders dan met al je kracht die pony in elkaar slaan.... Daarnaast is het gewoon onvermijdelijk dat manege paarden wat afgestompter worden door de grote hoeveelheid verschillende ruiters.

Ik neem aan dat jullie ook allemaal als beginner zijn begonnen: onstabiel, coordinatie nog niet optimaal....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:05

met het kind kan het twee kanten op. De kant; ik vind het niet meer leuk dus wil stoppen. Zo'n kind zal in de meeste gevallen niet snel meer op een paard stappen.

Of het kind gaat door met de lessen. Dan krijg je een ' typische' manegeruiter (en nee, daarmee zeg ik niet dat ze 'allemaal slecht zijn).

In beide gevallen, niet gewenst...

IMO is een ideale manege een manege waar de eerste paar lessen wat theorie word gegeven, wat geborsteld en geaait word. daarna aan de longe de hulpen aangeleerd, en naar een les of wat kunnen ze los als het aan de longe allemaal lukt.
Is wat duurder, en denk dat veel ouders van zulke lessen afzien. maar op zo'n manier houd je het voor kind en dier leuk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:05

als ik mijn jonge leskinderen zie (uitzonderingen daar gelaten) willen de meeste gewoon zitten en zal het ze een wordt zijn of die stilstaat of loopt. lekker zitten en eventueel kunstjes doen vinden ze leuk. Dus als je iemand mee laat lopen en je kunt ze ondertussen vriendjes laten worden met de pony vinden ze dat helemaal prima. Als de leeftijd daar is dat ze meer willen komt het zweepje (aanwijsstokje) er bij maar zolang ze alleen willen genieten waarom dan een kind een pony laten slaan. Je slaat je vriend(innet)jes toch ook niet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:07

marleeniej schreef:
Nee, ik ben voorstander van het die kinderen goed leren, maar op het moment dat de pony niet reageert mogen de kinderen van mij best hun stokje gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, onjuist en oneerlijk gebruik ben ik heel erg tegen en dat wordt ook afgestraft. Maar een principe van het paardrijden is wel dat de pony dient te gehoorzamen. En een tikje is iets anders dan met al je kracht die pony in elkaar slaan.... Daarnaast is het gewoon onvermijdelijk dat manege paarden wat afgestompter worden door de grote hoeveelheid verschillende ruiters.

Ik neem aan dat jullie ook allemaal als beginner zijn begonnen: onstabiel, coordinatie nog niet optimaal....

jazeker en ik heb pas echt leren slaan, om alles. Maar bij mijn eerste verzorgpony ook weer mogen afleren.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:08

Ik denk dat het inderdaa meer gaat om het zitten aaien en knuffelen met een paard. het echt leren rijden interreseerde mij in het begin ook niet zo, maar lessen was de enigste manier op op een paard te kunnen zitten. Dat zal voor de meeste kinderen zo zijn, en het is jammer dat er zoveel kinderen afknappen door d emanier waarop er les word gegeven.

Moet zeggen dat ik nu nog steeds het rijden niet zo heel boeiend vind.

En marleeniej, ik ben ook als een echte beginner begonnen (om bovenstaande reden), maar mijn eerste eigen pony heeft mij het slaan heel snel afgeleerd ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:09

haha ik inmiddels wel, als ik mijn pony's rij moet het wel meerwaarde hebben, dus of dressuur training, of lol (lekker languit buiten wat met kinderen niet mag), etc.
maar rij niet zo vaak.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:12

Mijn zoon van 7 mag van mij niet met zweepje rijden. Ik vind het opbouwen van een band met de pony vele malen belangrijker, dan maar extra meelopen als het een keertje niet zo lekker gaat. Overigens heeft hij daar zelf weinig last van, hij vindt het wel grappig als de pony het een keer niet "doet" (haar batterij is leeg mama!) en de Juf vangt dit leuk op door even een spelletje te doen en/of even mee te lopen.
Bovendien zie je vaak dat als ze wel met zweepje rijden, ze dan alleen het zweepje gaan gebruiken en niet met been gaan drijven, zo leren ze niet echt rijden.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:13

Lailaprï: je zegt nu zelf dus dat die kids ook een "aanwijsstokje" erbij krijgen.

De reden van mijn wat heftige reactie is het eeuwige gezeur over manege ruiters en beginnerslessen. In een ideale wereld leert iedereen op een correct gereden paard ( die dan ook weer niet te gevoelig is want die accepteren vaak geen hobbelende beginner op hun rug ) te rijden. De werkelijkheid is anders: manege's hebben het zwaar en proberen zo goed en zo kwaad als het kan zo veel mogelijk mensen te leren rijden en met paarden om te gaan. Helaas zijn veel manege paarden wat minder sensibel door de vele ruiters op hun rug, en voor hun is dat ook maar beter. Het is moeilijk; hoe leer je mensen zo goed mogelijk rijden met respect naar de dieren toe en hoe houdt je dit toegankelijk voor iedereen?

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:15

Waar ik ooit begon liepen ze gewoon op stem.
En als ze dus niet luisterden gaf de instructeer de commando.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:18

Ik wil niet dat mijn dochter dit op deze manier leert.
Nu hebben wij eigen paardjes en die zijn looplustig en accepteren ook niet zomaar een tik.
Idd eerst leren omgaan met de pony, leren verzorgen, dan aan de longe, wat gymnastiekoefeningen/voltige om vertrouwen op te bouwen, maar dat vergt idd wat geduld.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:18

Het is nogal makkelijk gezegd, manegepony's die goed aan de hulpen staan. Maar dit is iets wat er toch al gauw een beetje uitgaat. Omdat er nou eenmaal kinderen op rijden die niet de ervaring hebben om de pony's goed aan de hulpen te houden. En er bestaan ook manege's waar de paarden gewoon te veel lopen. Nou, dan snap ik dat het enthousiasme bij de paarden minder wordt.

Bij ons hebben ze een heerijk leven. Maar er zijn ook wel eens wat pony's eigenwijs. Een tik om te corrigeren vind ik dan ook helemaal niet erg. Maar het moet niet om te pesten zijn.

Ik denk dat het de kunst van de instructrice is om daar een goed beleid in te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:20

Ik heb van mijn 14de tot mijn 18de les gehad bij een instructeur die erg goed te boek staat, ik ga dan ook geen namen noemen.
Maar van hem moest ik mijn pony ook slaan en als ik het niet deed, deed hij het. :\
Ik was 14 en deed wat hij zei, en daar heb ik achteraf natuurlijk ontzettend veel spijt van!
Helaas kan ik die tijd niet overdoen, maar als dat kon....

Een zweep moet gebruikt worden om een hulp te verduidelijken, niet om mee te slaan.
Tussen een tikje en een echte zweepslag zit dan ook een wereld van verschil.
Ik denk dat slaan met de zweep een gevolg van kwaadheid is.
"Ahh rotbok, doe nou eens wat ik zeg!!" *klap met de zweep*

Zulke dingen zijn op een andere manier op te lossen, maar niet iedereen neemt de moeite om die manier te zoeken..