Inrijden 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie78

Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 12:57

In het voorjaar/zomer ga ik mijn 3 jarige inrijden. Ik heb wel eens gehoord van verschillende mensen dat ze na het zadelmak maken het jonge paard weer terug op de wei zetten.
Ze geven het paard een paar maanden rust en pakken hem daarna weer op. (volgens hun gaat het dan beter)

Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Gewoon doorrijden of toch even voor een tijdje terug op de wei zetten. 8-)

nathalieeee_

Re: Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:59

Ik zou 'm nog in de wei laten staan en 'm er met 4 jaar uit halen en dan pas inrijden :). Des te langer gespaard, des te langer bewaard. Als je toch vastbesloten bent met 3 jaar in te rijden, zou ik 'm daarna weer terug op de wei doen. Maar als ik jou was zou ik nog een jaartje wachten.

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:00

Ok, bedankt voor je tip.. Ga er eens over nadenken.. ik heb gelukkig nog even de tijd.. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:01

Als je de kans hebt dan zou ik 'm lekker nog een paar maandjes terug de wei op doen. Wanneer je 'm netjes beleert dan kun je 'm na die paar maanden probleemloos weer oppakken.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:02

Ik heb het ook zo gedaan.. met 3 erop, (mijn paardje is een vroegertje, van februari)
En dan de zomer laten staan.. (3x een buitenritje gemaakt, thats it)
In oktober heb ik hem weer opgepakt..

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:03

ik heb mijn 3 jarige gekocht als ingereden en weet niet precies of ze ook echt rust heeft gehad.

ik heb er echter voor gekozen om met dit weer haar wel rust te geven en haar juist niet van hot naar her, van binnenbak naar binnenbak te gaan slepen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:11

ik heb hem ook naar het zadel mak weer het land in gezet en er uit gehaald end september. en daar na rustig op gepakt.
hij was ook drie.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:12

Sophie, ik zou de driejarige een maandje of 2 á 3 inrijden en vervolgens lekker een half jaartje in de wei zetten. Dan heeft die de tijd om het inrijden ed te verwerken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:12

Ik heb mijn jonkie gekocht op 2,5 jarige leeftijd. Toen al behoorlijk aan de maat en slap. Ik heb met 1,5 jaar stap voor stap voor bereid op het grote paardenwerk (aan de hand wandelen, schriktraining, longeren, opzadelen etc etc) om hem toch wat te doen te geven, maar bovenal gewoon heel veel weidegang in een kudde met verschillende leeftijden.
Vorig jaar werd hij 4 en is hij 5 weken weggeweest om in te rijden. Thuis heb ik hem nog 2-3 wk doorgereden en is hij weer grotendeels het land op gegaan in de zomer.
In het najaar ben ik hem elke keer een paar weken gaan oppakken en weer een poosje wat rustiger aan.
Ten opzichte van zijn leeftijdgenootjes is hij nog niet zo ver opgeleid, maar heeft hij de arbeid goed kunnen verwerken, is stabiel in zijn bovenkamertje en altijd nieuwsgierig naar meer.
Daarnaast is hij ook netjes aan het uitzwaren en veel minder slap. Ondanks de beperkte arbeid is hij mooi in conditie en goed in de spieren.

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:20

Als ik jullie berichten zo hoor, ga ik denk ik pas in het najaar beginnen en dan de hele winter rust. Dan pak ik hem in het voorjaar/zomer 2011 weer op!! +:)+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:22

Sophie78 schreef:
Als ik jullie berichten zo hoor, ga ik denk ik pas in het najaar beginnen en dan de hele winter rust. Dan pak ik hem in het voorjaar/zomer 2011 weer op!! +:)+

Heb je een plek waar je je paard in de winter volop weidegang kan geven?
Vaak is dat lastig als het een strenge winter wordt met veel sneeuw. ;)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:24

Ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht, was gedeeltelijk zadelmak. Maar heeft tot haar 4e sowieso nog erg rustig aan gedaan. Ze heeft veel op de wei gestaan om nog te groeien.

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:32

Vaak is dat lastig als het een strenge winter wordt met veel sneeuw. ;)[/quote]

Ze staat bij mij aan huis. Overdag staat ze op de wei met nog een paar paarden en 's avonds zet ik haar op stal. Maar met dit weer twijfel ik nogal of ik haar wel lang buiten moet houden. Het is best wel een draak, en ben bang dat als ze valt een been breekt.. :n

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:32

cobiie schreef:
Sophie78 schreef:

Vaak is dat lastig als het een strenge winter wordt met veel sneeuw. ;)

Ik zou dan juist in het voorjaar beginnen, en de hele zomer rust, daarna in de winter weer oppakken (mits je wel beschikt over een goede bak :P)
Over het buiten zetten, juist het liefst gewoon hele dag buiten! :) Als ze maar een uur per dag buitenkomen dan wordt het gevaarlijk, heb je meer kans dat ze zich compleet gaan uitleven en dus glijers gaat krijgen. Als ze de hele dag naar buiten kunnen en gaan heb je dit veel minder ;)

Sophie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 13:34

Nee, ik heb alleen een buitenbak. Dus met dit weer kan ik helemaal niks. Behalve opladen dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:38

Het wegzetten na het eerste aanrijden is volgens mij nogal overgewaardeerd. Sommige paarden hebben meer aan regelmaat en vastigheid dan dat ze eerste helemaal uitgeschakeld worden en dan in het najaar opeens weer ingeschakeld moeten worden, dit zijn extra veranderingen waar niet ieder paard beter van wordt. Rust om bij te komen hebben ze niet nodig als je het werk in de juiste mate aanbiedt en je paard niet overvraagt. Als je haar thuis hebt staan, zou ik haar door de zomer regelmatig pakken en dan nadat ze een klein kwartiertje onder het zadel heeft gelopen weer terug in de wei zetten. Volgens mij heb je dan best of both worlds: niet te zwaar werk en lekker ontspannen in de wei.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:43

Ik heb hem met ruim 3 zadelmak gemaakt, hij wordt in mei 4 maar ik rij hem zo'n 1x per 3 weken eventjes, zo blijft het wel gewoon voor hem maar heeft hij nagenoeg niets te lijden.
Als hij overbouwd staat ga ik er sowieso niet op.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:46

Lovely schreef:
Het wegzetten na het eerste aanrijden is volgens mij nogal overgewaardeerd. Sommige paarden hebben meer aan regelmaat en vastigheid dan dat ze eerste helemaal uitgeschakeld worden en dan in het najaar opeens weer ingeschakeld moeten worden, dit zijn extra veranderingen waar niet ieder paard beter van wordt. Rust om bij te komen hebben ze niet nodig als je het werk in de juiste mate aanbiedt en je paard niet overvraagt. Als je haar thuis hebt staan, zou ik haar door de zomer regelmatig pakken en dan nadat ze een klein kwartiertje onder het zadel heeft gelopen weer terug in de wei zetten. Volgens mij heb je dan best of both worlds: niet te zwaar werk en lekker ontspannen in de wei.

Helemaal mee eens :j
Zo heb ik het ook gedaan, en nog met mijn nu 4 jarige :)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:46

Mijn paardje wordt als ze 3 jaar is gedeeltelijk beleerd.. (is van maart en in april ongeveer gaat ze het land op). Zodra ze 3 jaar is leer ik haar de beginselen en mag ze weten hoe het is als ik op haar zit. Dan gaat ze het land op net zolang tot het weer het toe laat en dan pak ik haar echt op :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:51

Ik vind het ook fijn om een paard in het voorjaar op 3 jarige leeftijd zadelmak te maken - rem + stuur erop en de rest van de tijd + heel ze zomer lekkker op de wei. In het najaar weer oppakken en dan max 3 x per week even rijden.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:51

@ lovely zo heb ik het met mijn drie jarige afgelopen jaar ook gedaan.
Nu heefct hij door de sneeuw en vrieskou noodgedwongen een extra vakantie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:55

Wat de meeste mensen fout doen is dat ze te lang blijven zitten in de beginperiode en dat wekt heus wel tegenzin bij het paard. Paarden leven in het hier en nu, zijn niet zo slim en kunnen geen logische verklaring bedenken waarom het niet beangstigend zou zijn. Om te zorgen dat dat niet de boventoon gaat voeren, moet je er zo snel mogelijk af. Voor jezelf een helder doel stellen en zodra dat bereikt wordt, afstappen.

Pres, daar kun je niks aan doen, maar je andere dagelijkse routines blijven toch wel hetzelfde?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:57

Princesspres schreef:
@ lovely zo heb ik het met mijn drie jarige afgelopen jaar ook gedaan.
Nu heefct hij door de sneeuw en vrieskou noodgedwongen een extra vakantie

ach, daar worden ze niet slechter van.
Die van mij wordt dit jaar 5 en het stuur zit en nog niet 100% op. Wou ook weer beginnen, maar ook voor ons zit de vorst tegen...

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:58

ik heb al veel jonge paarden zadelmak gemaakt zowel van mijn eigen en van andere mensen. ik haal ze als ze 2,5 tot 3 jaar zijn binnen. dan zadelmak maken tot ze hulpen en besturing kennen en dan terug op wei tot ze 4 zijn. dan weer binnen halen en half jaar rijden en trainen en dan weer op wei. ze komen pas definitief binnen als ze 5 jaar zijn. meesten zijn dan volgroeid. hengsten worden op 2,5 jaar zadelmak gemaakt en merries als ze ouder zijn. ze komen binnen op 2,5 omdat ze dan ook meedoen aan vrijspringen wedstrijden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:59

ahja ze komen in winter binnen. in zomer is dat een zonde! dan is binnenbak ook veel te warm! in zomer wordt er niets gedaan! tot ze 4 a 5 zijn.