das Gymnasium des Pferdes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:27

Een boek wat je niet in één keer uit leest volgens de rijmethode van Gustav Steibrecht.

de achterkant:

Gustav Steinbrecht is voor mij de vader van de duitse rijleer. Zijn das Gynasium des Pferdes behoot tot de klassiekers van de rijkunst. De hierin verzamde beschouwingen over de opleiding van paard en ruiter vormen sinds het begin van de 20ste eeuw de asis voor het samenstellen van een richtlijn voor de moderne Duitse cavalerie.De excellente leermeesters van de beroemde cavelerieschool van Hannover. 'Steinbrecht', omdat hierin de basisprincipes van de rijvoorschriften te vinden waren. Ikzelf heb Das Gynasium des Pferdes keer op keer geraadpeegd en ben altijd onder de idruk geweest van de bekwaaheid van de meester om de oefeningen en het toepassen van de hulpen zo gedetailleerd voor te stellen dat er niets meer te vragen overbleef. Wie de dressuursport goed willen beoefenen, moet Steinbrects Das Gymnasium des Pferdes niet lezen, maar grondig bestuderen.

Afbeelding

Wie heeft dit boek gelezen? En wat vind je van dit boek?

knollentuin

Re: das Gymnasium des Pferdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:29

ja ik heb m en heb m gelezen,ik ben er fan van.
de zin' rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht' zegt het allemaal toch? daar begint het bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:38

Ik heb hem en blijf erin lezen. Sommige dingen kijk ik wel eens kritisch, en bij sommige passages duurt het een tijdje voor ik ze écht snap en bij sommige passages denk ik nog steeds: wat bedoel je daar nu exact?

Ik vind het 1 van de betere naslagwerken, is echt mijn bijbeltje!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:41

Ik wil dat boek graag nog eens aanschaffen, misschien dat ik hem tot die tijd af en toe in de bieb kan lenen (ben lid geworden).

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:45

Ik hou niet van boeken, maar van praktijk. En zeker niet van dressuur van jaaren geleden, we fokken een modern dressuurpaard, maar moeten blijven hangen in het jaar zoveel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:49

Wellicht zijn er dingen achterhaald, maar dan hoeft het hele boek toch niet slecht te zijn? Daarbij zijn veel nieuwe wetse trainingsmethodes niet voor beginners dus misschien voor hun wel goed om eerst ouderwets te beginnen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:56

lailapri schreef:
Wellicht zijn er dingen achterhaald, maar dan hoeft het hele boek toch niet slecht te zijn? Daarbij zijn veel nieuwe wetse trainingsmethodes niet voor beginners dus misschien voor hun wel goed om eerst ouderwets te beginnen?

Nee, het hele boek hoeft niet slecht te zijn, ik hou gewoon niet van boeken. Ik hou van praktijk, maar mijn zegen heb je, begin
ouderwerts.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:00

haha dat mag idd, alleen staan een beetje 2 aparte dingen in je tekst
1 jij houdt niet van boeken (is persoonlijk)
2 je bent van het nieuwerwetse rijden (wat je wel moet kunnen want zitten in mijn ogen ook grotere risico's aan)

Dat jij niet van lezen houdt dat mag, ik ook niet, ik lees altijd die stukjes die mij op dat moment intereseren en kijk dan kritisch en ga ze meestal ook testen (eventueel met instructeur). Kan ik met die uitleg doet wat de bedoeling is van die oefening...

Zo heeft ieder zijn manier van leren en info vergaren, en dat is goed natuurlijk.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:18

lailapri schreef:
haha dat mag idd, alleen staan een beetje 2 aparte dingen in je tekst
1 jij houdt niet van boeken (is persoonlijk)
2 je bent van het nieuwerwetse rijden (wat je wel moet kunnen want zitten in mijn ogen ook grotere risico's aan)

Dat jij niet van lezen houdt dat mag, ik ook niet, ik lees altijd die stukjes die mij op dat moment intereseren en kijk dan kritisch en ga ze meestal ook testen (eventueel met instructeur). Kan ik met die uitleg doet wat de bedoeling is van die oefening...

Zo heeft ieder zijn manier van leren en info vergaren, en dat is goed natuurlijk.

Dankjewel, voor ieder zijn eigen mening, hoezo ben ik vh nieuwertwetse(punt 2)? Heb respect voor je mening lailapri.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:33

Ik ben ook niet zo'n lezer maar wat me wel opvalt is dat de man op het plaatje de stangteugel wel erg strak er aan heeft :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:05

setteke schreef:
Ik hou niet van boeken, maar van praktijk. En zeker niet van dressuur van jaaren geleden

Beide zelf geschreven.

jij houdt dus niet van lezen dat mag, en daarbij niet van dressuur van jaren geleden. Op dat laatste zei ik dat het voor beginners een best goede methode is. Het wekt ook niet de illusie dat je paard met 4 op z niveau loopt. Dat kan misschien met een prof, maar niet met een beginner want dan komen de martel werken. Met een beginner bedoel ik trouwens een B ruiter of eventueel L.

Vervolgens zeg jij dat dat je niet van lezen houdt. Dat mag van mij, maar heeft eigenlijk weinig met bovenstaande te maken. Je houdt van praktijk, maar jou zegen heb ik, mag ouderwets beginnen. Die reactie snap ik gewoon niet helemaal.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:07

Ik heb het boek en ik ben er voorstander van. Heb ook veel van het boek gebruikt in mijn eindwerk voor sport (ging over dressuur).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:08

Ik was een tijdje geleden begonnen, maar vind het soms zo moeilijk lezen.

Ben wel voor klassieke dresuur, maar ben eigenlijk meer een recreatieruiter :o

Lezen helpt zeker bij je ontwikkeling bij je paarden. Vaak onbewust, soms bewust.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:23

Ik heb het boek ook en ben er ook echt fan van.
Verder het boek is misschien oud en de methoden ook, maar de klassieke rijkunst is nog steeds een goede vorm van training en wordt ook nog veel toegepast.

Ook de moderne ruiter doet er aan mee en dus eigenlijk iedereen (al dan niet op een andere manier), de (basis)wedstrijd sport is immers nog steeds op het skala der ausbilding afgestemd en dacht men nou echt dat dta nieuw is? Nee, het is in een nieuw jasje gestoken, maar komt nog steeds van de klassieke rijkunst.

Ik vind het echt een goed boek en heel duidelijk uitgelegd wat je waarom en hoe doet. Er wordt niet gewoon gezegd, dit moet je doen omdat het goed is, nee er wordt uitgelegd waarom het goed is en welke effecten het heeft.

Ook veel goede dingen over de houding, want dé beste houding is niet kaarsrecht zitten en blabla, nee de goede houding is een functionele houding. Waarbij de ruiter zichzelf én het paard niet in de weg zit. Zo kan je nu eenmaal niet op een groen paard gaan zitten als op een Z paard, een groene loopt nog heel anders en zul je dus ook nog op een andere manier met je houding moeten 'steunen'. Dat vind ik vooral een heel sterk punt in dit boek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:35

Ik vind het zeker niet verouderd... steinbrecht was zijn tijd ver vooruit, en hij wist paarden wel in te schatten volgens mij. Exterieurmatig zijn ze zeker veranderd, maar paarden zijn nogal mentaal hetzelfde als pakweg 100 jaar terug volgens mij.... alleeja we fokken wel op bepaalde karaktertrekken, maar de basistypen heb je gewoon nog (eerder sloom, rillerig, zeer meewerkend etc).
Bovendien zijn de leervormen van zoogdieren in het algemeen op zo'n korte tijd zeker niet veranderd.... dit boek ouderwets noemen... getuigt volgens mij van naïviteit of gebrek aan kennis.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:47

poes schreef:
Ik vind het zeker niet verouderd... steinbrecht was zijn tijd ver vooruit, en hij wist paarden wel in te schatten volgens mij. Exterieurmatig zijn ze zeker veranderd, maar paarden zijn nogal mentaal hetzelfde als pakweg 100 jaar terug volgens mij.... alleeja we fokken wel op bepaalde karaktertrekken, maar de basistypen heb je gewoon nog (eerder sloom, rillerig, zeer meewerkend etc).
Bovendien zijn de leervormen van zoogdieren in het algemeen op zo'n korte tijd zeker niet veranderd.... dit boek ouderwets noemen... getuigt volgens mij van naïviteit of gebrek aan kennis.

Het gymnasium is inderdaad een naslagwerk, er staan veel zaken in die nu nog actueel zijn!
En inderdaad, een paard is qua exterieur wel veranderd en de gangen zijn over het algemeen ruimer geworden, maar stap is nog steeds stap, draf = draf, galop = galop, etc!!

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:54

NenaC schreef:
poes schreef:

Het gymnasium is inderdaad een naslagwerk, er staan veel zaken in die nu nog actueel zijn!
En inderdaad, een paard is qua exterieur wel veranderd en de gangen zijn over het algemeen ruimer geworden, maar stap is nog steeds stap, draf = draf, galop = galop, etc!!

Ik vind het idd totaal niet verouderd. Wel vind ik het boek zelf ouderwets geschreven, en soms moeilijk te begrijpen. Maarja dat zal wel komen omdat het 100 jaar oud is 8-)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:59

Als naslagwerk gebruik ik het, maar ik vind het regelmatig te grof naar het paard toe en stug geschreven - al kun je dat nauwelijks zeggen volgens sommige ruiters (die bij benadering het boek dan weer niet hebben gelezen, whaha :Y) )

Verder alle lof voor de 'professori' achter dit boekwerk :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:07

poes schreef:

Naiviteit is toch eigenlijk hetzelfde als gebrek aan kennis?
En ontopic: Ik ben zeer benieuwd geworden en ga het boek zeker lezen

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 19:16

Uums schreef:
Als naslagwerk gebruik ik het, maar ik vind het regelmatig te grof naar het paard toe en stug geschreven - al kun je dat nauwelijks zeggen volgens sommige ruiters (die bij benadering het boek dan weer niet hebben gelezen, whaha :Y) )

Ik kan me voorstellen dat je het te grof vind,
mijn paardrijinstrecteur is er helemaal weg van omdat het juist zo grof geschreven is. (omdat volgens hem in de meeste boeken, nooit gezegd wordt dat je een paard een keer mag straffen) Niet dat wij alle paarden in elkaar trappen ofso hoor, Maar als een paard echt niet luistert, krijg hij wel op zijn flikker. Als hij wel luistert wordt hij natuurlijk ook goed beloont :P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:57

Ik ben onwijs benieuwd naar het boek, maar kan het nergens meer bestellen :(.
Ik heb net "dressuur onder vuur" gelezen en was blij eindelijk wat nuttigs te lezen, iets waar ik echt wat aan heb.
Maar het meeste wat daarin stond wist ik al.
Weet iemand waar ik het boek kan krijgen?? :)

wilmaaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:01

ben er ook naar op zoek. bij bol.com is hij in ieder geval niet meer verkrijgbaar...
vind t ook n superboek.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:02

Succubi schreef:
Ik ben onwijs benieuwd naar het boek, maar kan het nergens meer bestellen :(.
Ik heb net "dressuur onder vuur" gelezen en was blij eindelijk wat nuttigs te lezen, iets waar ik echt wat aan heb.
Maar het meeste wat daarin stond wist ik al.
Weet iemand waar ik het boek kan krijgen?? :)

Nee, ik zou het niet weten. Ik wil hem ook kopen. Heb hem op dit moment geleend thuis liggen!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:46

Het boek is gewoon te koop bij Divoza.......
Wat het 'grof' zijn betreft: bedenk dat dit boek geschreven is in een tijd dat er nog weinig inzicht was in het leerproces bij dieren. Men ging ervan uit dat een paard (en ook een kind!) leerde uit angst voor straf. De trainingsmethode is als zodanig dus ouderwets.

De rijmethode echter die hij beschrijft is nog steeds de basis van de moderne dressuur. Heel goed en tot in detail bescheven.

Ik vraag me wel af hoe goed de vertaling is, er staan soms vreemde zinnen in en ik vermoed dat het hier en daar behoorlijk vrij vertaald is.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:19

paf schreef:
Uums schreef:

Ik kan me voorstellen dat je het te grof vind,
mijn paardrijinstrecteur is er helemaal weg van omdat het juist zo grof geschreven is. (omdat volgens hem in de meeste boeken, nooit gezegd wordt dat je een paard een keer mag straffen) Niet dat wij alle paarden in elkaar trappen ofso hoor, Maar als een paard echt niet luistert, krijg hij wel op zijn flikker. Als hij wel luistert wordt hij natuurlijk ook goed beloont :P

Wat jij beschrijft vind ik dan, in grote lijn, weer niet te grof. Dat is de taal van het paard en dat deel van het boek kan ik ook goed onderschrijven.

De duidelijke waarschuwingen om de spoorstoot vooral sporadisch toe te brengen is bijvoorbeeld goed en heel logisch, maar een frase als die waarin beschreven wordt dat een spoor scherpe, doch niet te scherpe wieltjes mag bevatten, omdat deze laatste slechts licht oedeemachtige knobbeltjes veroorzaakt en geen open wonden - tja... De eerste keer flink veel pijn en een kneuzing veroorzaken, zodat de gevoeligheid nog lekker lang herinnerd wordt... Het is goed om te benoemen wat je precies wilt en je hoort mij niet zeggen dat een paard beursdrijven totdat het afgestompt is een welkome ontwikkeling is, maar zulke passages vind ik persoonlijk vrij heftig.

Sommige mensen die beweren lyrisch te zijn van dit boek trekken hun wenkbrauwen op als ik aan dergelijke passages refereer, waardoor ik sterk de vergelijking voel met een leerling die ik een mondeling examen literatuur afneem, terwijl die de boeken in kwestie overduidelijk niet heeft gelezen. Ook al is het een goed boek, ik blijf kritisch en destilleer alleen de zaken waaraan ik iets heb uit de tekst :)