Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anata

Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:26

Hallo!
Ik vraag me af wanneer jullie beginnen om met sporen te rijden. Er zijn veel verschilende meningen over volgens mij. Heel erg veel mensen doen het op mijn manege, maar vaak is het niet eens nodig... :( . En waarom rijden jullie met sporen? Is het paard niet genoeg voorwaarts of is het om de hulpen te "verfijnen".
Alvast bedankt!
Groetjes! :D

Rowie1993

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:02

Ik rij nooit met sporen, vind het totaal niet nodig. Sowieso niet op een manege, begin er bij manege paarden nooit aan! Dan weten zij op het gegeven moment ook niet meer wat ze nou moeten, als de een mét sporen en de andere zónder sporen rijdt.
Iemand bij mij uit de les, die dacht ook met sporen te gaan rijden, hoppa, buik van 't paard kapot, nou ben je mooi klaar mee, met een manege paard.
Sowieso vind ik dat je genoeg rij ervaring moet hebben om met sporen te gaan rijden. Ik heb 9,5 jaar rijervaring en rij er zelfs niet mee, niet omdat ik 't niet aandurf, maar omdat ik het niet nodig heb, met zweep en beenhulp kom ik ver genoeg.

Als je het uit gaat proberen, zou ik het sowieso doen met iemand erbij die er ervaring mee heeft en met kleine, stompe beginnen.

En om op je laatste vraag terug te komen:
Voorwaarts vind ik dat je dat ook met je been en zweep op kunt lossen. Hulpen verfijnen kan ik me nog wel enigszins voorstellen, maar dan wel op de júíste manier en kiezen, óf de zweep óf sporen..

Maar goed, dat is mijn mening ;)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:05

Niet, ik heb niet zo'n hele goede beenligging en ik vindt het nog altijd lastig om mijn benen echt goed stil te houden.
Verder zijn sporen echt voor de verfijning van de hulp, en niet om een (al te grove) hulp harder te laten inwerken.
Bij manege paarden vindt ik het meestal niet nodig, vooral omdat de meeste mensen het spoortje gebruiken om het paard voorwaartser te rijden.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:06

Bij mijn pony zijn we begonnen met sporen toen we aan de zijgangen gingen werken.. we rijden met een kleine knop spoor, van die kinder spoortjes. Meer om iets precieser de hulp aan te geven :)

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:12

nooit, en ik ga het nooit doen ook.
nergens voor nodig.( in ieder geval niet bij mijn pony)
ik ben het eens met rowie1993
want, een paard met sporen rijden terwijl ht een manegepaard is, is kansloos.
want er rijden zoveel mensen op en dat beest snapt er niks meer van

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:08

Nooit 8-) mijn paard reageert op de lichtste aanwijzing ook zonder spoor ;-)

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:11

Sinds ik nieuwe laarzen heb gebruik ik ze niet meer en voorheen bleek het een gewoonte te zijn achteraf een zeer foute. Nu ik zonder rij zijn mijn paarden veel fijner te rijden. Het is blijkbaar maar wat je gewend bent.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

Meestal rijd ik met sporen, niet omdat mijn paard sloom is, maar tijdens de oefeningen gebruik ik ze soms om de hulp iets beter aan te geven, heb ze vaak onder aan de laars en heb ook gewoon kleine knopsporen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:19

Het ligt er volkomen aan op welk nivo je rijdt, ben je een beginnend ruiter, is het absoluut geen goed idee. Echter in de wedstrijdsport is het vanaf M dressuur verplicht. Dit om inderdaad de hulpen te "verfijnen". Of dit altijd daarvoor gebruikt wordt, is en blijft een vraag. Maar het is wel het principe. Als je paard goed is afgericht, kan je zelfs de moeilijkste oefeningen rijden zonder spoor.
Kies je niet voor de wedstrijdsport, kan je je hele leven zonder sporen rijden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:39

Ik heb nog nooit met sporen gereden.
Geen idee waar die dingen voor dienen :D .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:42

Ik rijd nooit met sporen heb ze wel maar gebruik ze niet

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:46

ik reed mijn 1e pony niet met sporen.. die was zowiezo niet vooruit te branden :D haha mijn 2e pony pas toen ik naar de L ging, om te verfijnen inderdaad, en alleen als het nodig was..
mijn huidige paard wel.... ik hoef daarbij alleen maar het spoortje om te hebben, en heeeeeel af en toe om ff wat scherper in te komen, als ik ze niet om heb heeft ze dat in de gaten, en loopt ze gewoon niet, heb ik ze wel om dan is ze heel attent en loopt ze lekker, gebruik e onder het rijden bijna niet. is overigens wel een klein knopje dus valt allemaal wel mee

denk dat het heel persoonlijk is, en als het niet nodig is, vooral niet doen..!! word ie alleen maar dood voor het been!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:59

blensink schreef:
Ik heb nog nooit met sporen gereden.
Geen idee waar die dingen voor dienen :D .

Houden zo!!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:08

Ik rijd eigenlijk alle paarden met sporen. Sommige paarden met korte spoortjes, andere met wieltjes. Soms gebruik ik de zweep er ook nog bij ~~}>
Ik doe dit om mijn paarden zo scherp mogelijk aan het been te krijgen. Ze moeten op de allerlichtste beenhulp reageren en anders krijgen ze een por. En ze worden absoluut niet dood voor het been door spoorgebruik, juist wat feller. Ik denk dat je beter 1 keer goed kan doorkomen dan 10 keer half. Het ligt er maar net aan hoe consequent en bewust de ruiter met sporen omgaat.

rimini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

Ik vind sporen te gebruiken om de hulp te verduidelijken, maar hiermee bedoel ik een lichte aanraking. Niet zoals ik dagelijks zie hoe ze worden gebruikt: net zo lang en hard de sporen in de buik drukken om het paard vooruit te krijgen.. belachelijk.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:12

ik ben het grotendeels met liesje1986 eens, en rijd ook met sporen en een zweep, maar ook slechts voor haar goed aan het been te krijgen. mss als je ze zelf hebt ingereden dat het niet nodig is, maar voor een paard te heropvoeden is het soms gewoon nodig. misbruik vind ik echter wel zonde, en dat gebeurt op de meeste maneges, omdat de mensen daar vaak niet stil genoeg zijn met hun been, en het paard dus constant een prik krijgt.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:15

Ik rijd ook nooit met sporen, heb eens een keer op een vosje gezeten wat altijd met sporen was gereden en ik ging er toen zonder op, en het beestje was zo bot als wat. Nou dat vond ik toch maar niets dus gewoon lekker zonder sporen!!!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:19

setteke schreef:
Het ligt er volkomen aan op welk nivo je rijdt, ben je een beginnend ruiter, is het absoluut geen goed idee. Echter in de wedstrijdsport is het vanaf M dressuur verplicht. Dit om inderdaad de hulpen te "verfijnen". Of dit altijd daarvoor gebruikt wordt, is en blijft een vraag. Maar het is wel het principe. Als je paard goed is afgericht, kan je zelfs de moeilijkste oefeningen rijden zonder spoor.
Kies je niet voor de wedstrijdsport, kan je je hele leven zonder sporen rijden.

Is het vanaf de M verplicht?! Wat idioot.. waarom is dat?
Een paard reageert zelfs op een mini vlieg op zijn buik.. waarom dan niet op je been.. moet je hem eerst leren wijken voor druk.. sporen vind ik echt nutteloos..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:19

Toen ik zowat M1 mocht starten begon ik in de les is met af en toe met een spoortje te rijden, nu we de M2 oefeningen er ook bij pakken merk ik wel dat het makkelijker is als ik m'n hulp iets kan verfijnen. Overigens rij ik met het kleinste knopspoortje wat er te vinden is en dat bevalt zeker in de training erg goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:22

Ik mag niet met sporen rijden! :=
Me paard is nog redelijk jong en onervaren, en hij is nog niet helemaal lekker aan me been en ik moet 'm gewoon met me been aan het lopen krijgen, anders gaat hij "lui voor me been worden"..is ook goede training voor mij ook goed me been aan te sluiten ipv zo zitten te klapperen :7

Ander paard heb ik wel tijdje met sporen gereden, maar die ging in de staak zo snel ik met me sporen inkwam..je zag precies wanneer ik been gaf want dan ging de staart zwiepen en chagerijnig :+

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:26

@em_papillon:
Als je een goede ruiter bent dan komt de spoor niet eens tegen zijn buik. Vooral in het M verwacht ik toch dat de mensen een juist beenhouding hebben en dus niet "storen"met een spoor.

Altijd mijn sporen om en wissel nog wel eens van maat.

Gebruik ze om op bepaalde momenten mijn hulp te verduidelijken. Werkt beter als tikje met de zweep aangezien hij dan te gestresst wordt. Heb dus ook altijd een zweep in mijn hand.

Om en gebruiken zijn 2 totaal verschillende dingen net als ieder hulpmiddel moet je hier mee leren omgaan.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:29

Ik bedoel ook als voorbeeld dat er een vlieg op zijn buik.rug,been zit :P

Sammo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:54

Ik rijd ook niet met sporen. Mijn paard is nogal gevoelig voor het been dus het is bij haar niet nodig.
Ik heb ze alleen wel om als ze hengstig is en dan een heel stuk minder op het been reageerd.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:22

Ik heb ook met sporen gereden aangezien ik met m'n paardje tot en met de M2 kwam. Ik vond het zelf niet zo nodig, maar ach. Ik had van die kinderspoortjes en ik heb ze volgens mij niet 1 keer goed aangelegd, vond het echt ondingen :P

Zelfs als ik weer een paard zou nemen dan zou ik (denk ik) geen wedstrijden meer gaan rijden, dus voor mij geen sporen meer.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:16

Zelf heb ik wel met sporen gereden, gewoon om de hulpen te verfijnen en omdat ik eigenlijk nog te klein was en de kracht niet in mijn benen had om zonder sporen alles duidelijk over te brengen. Met sporen was dit net iets makkelijker (En nee, ben er niet in gaan prikken, vind het echt niet kunnen dat sommige paarden kale plekken of zelfs wondjes hebben doordat de ruiter met sporen rijdt).

Omdat ik een recreatie-ruiter ben, ben ik er wel zo snel mogelijk mee gestopt. Wel moet ik er even bij zeggen dat een zweepje bij dit paard geen optie was. Dan ging hij rennen en had ik niets meer te zeggen.

Mijn nieuwe pony is altijd met sporen gereden en daarvan merk ik dat nog. Na een paar maanden reageert hij wel weer een beetje op het been, maar in het begin was dat echt heel slecht. Ik heb zitten twijfelen of ik met sporen wilde gaan rijden (iig in de bak) maar heb toch maar besloten om dit niet te gaan doen. Zonder moet ook kunnen en met veel oefenen gaat hij vast wel beter naar mijn benen luisteren.

Sporen gebruiken: het moet kunnen zolang je er goed mee omgaat. Echt gebruikt om de hulpen te verfijnen, niet om je pony mee vooruit te schoppen (bij wijze van spreken). Aan al dat geprik heb je echt niets, paarden wennen er aan en ik geloof echt dat je daarmee een pony kan verpesten. Dus als het niet hoeft, gewoon geen sporen gebruiken (Mijn mening...)