Appuyement vanuit SB?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Appuyement vanuit SB?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:49

Ik ken wel een aantal theorieën over het rijden van een appuyement, maar gister heb ik iets nieuws gehoord en ik ben er nog een beetje sceptisch over, ben benieuwd naar jullie ideeën.

Het idee is dat je begint met schouderbinnenwaarts, bijvoorbeeld op de A-C lijn. vervolgens stuur je je paard richting de hoek aan de kant waarheen je gaat. Op die manier loopt je paard een soort van appuyement, en als je die steeds scherper maakt heb je op den duur een correct appuyement. Het idee hierachter is dat het paard voorwaartser blijft gaan dan wanneer je de achterhand gaat beïnvloeden. Het commentaar was ook, dat je juist de voorhand moet controleren en niet de achterhand.

Ikzelf zet wel altijd in vanuit schouderbinnenwaarts, maar daarna vraag ik eigenlijk altijd het hele lichaam om opzij te gaan. Travers op de diagonaal is een theorie die ik ook wel ken. Maar schouderbinnenwaarts blijven rijden en dan je lijn veranderen om zo een appuyement te maken/leren is me nieuw.

Binnenkort komt de trainer van betreffend persoon (David Hunt) dus ik zal hem vragen hoe en wat. Maar ben ook benieuwd naar jullie ideeën hierover...

CoriienRN

Re: Appuyement vanuit SB?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:51

Vind zelf de SB zelf lekkerder voor me paard hij wil nog wel eens zijn kontje eerst doen :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:52

Schouder binnen is in mijn ogen niet helemaal de correcte stelling om te vertrekken in een appuyement, dan zou ik vanuit de travers werken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:54

Ik begin ook altijd vanuit SB naar Appuyement. Mijn SB is niet mega overdreven. zoals in de proef, iets minder en dan inzetten. hierdoor heb je zowiezo de goede stelling die veel mensen vergeten. zo ook in travers. ik stel eerst en dan achterhand naar binnen. veel vergeten de stelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:55

Ik vind juist dat het vanuit SB makkelijker gaat, maar ik denk dat het per paard heel erg verschilt. Ook voorkom je hiermee dat de achterhand voor de voorhand komt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:55

Het kan in sommige situaties goed werken,ik heb er ook 1 die graag de voorhand voor wil doen en die werk ik ook meer SB achtig door.
Je voorkomt hiermee dat je geforceerd gaat duwen met je buitenbeen en het voorwaartse er uit haalt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:58

Ik reed met mijn paarden vaak een appuyement in vanuit een SB, dan appuyeerde ik een paar passen, weer een paar passen SB, dan weer een klein stukje appuyeren, weer SB. Dan hield ik mooi de controle over het geheel en het was een prima oefening.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:01

Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet alleen over de inzet, maar meer over het doorsturen daarna. Ofwel gewoon SB blijven rijden en je paard een beetje schuin naar de hoefslag sturen = appuyement

Appuyement inzetten vanuit een SB ken en gebruik ik al langer.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:01

Storm76 schreef:
Ik reed met mijn paarden vaak een appuyement in vanuit een SB, dan appuyeerde ik een paar passen, weer een paar passen SB, dan weer een klein stukje appuyeren, weer SB. Dan hield ik mooi de controle over het geheel en het was een prima oefening.

Tevends kan je beter 3 passen goed hebben dan 10 die slecht zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:02

Inderdaad! Als de 4e pas slecht gaat gelijk terug rechtstellen en naar de hoefslag rijden, en daarna weer proberen :)
Mijn pony heeft snel de neiging om impuls te verliezen, maar de eerste passen is hier dus geen sprake van. En dat gaat steeds beter!

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:17

Je kan ook travers op de lijn van H naar F, maar dat ken je dus al.

Ik vind dat Appuyeren vanuit SB een goede test is voor de controle over de achterbenen.
Laatst bijgewerkt door clarence op 11-01-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:19

Lees even het topic door ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:22

clarence schreef:
Je kan ook travers op de lijn van H naar F. Tada. Begin van Appuyement. :-)

Of Schouderbinnen op een schuine lijn tada begin van appuyement... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:23

Inderdaad :))

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:24

Volgens mij, als je zoals je zegt je lijn veranderd in de SB rijd je al gewoon een appuyement hoor! Want appuyeren is SB maar dan zijwaarts. Dus als je je lijn gaat veranderen terwijl je SB rijdt dan ben je al bezig met appuyeren. Ik denk wel dat als je dit in je hoofd houdt, dat je een correcter appuyement rijdt dan wanneer je bijvoorbeeld vanuit de travers gaat werken.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:28

Zo wordt het mij ook geleerd
Ik vind het erg fijn om gewoon op de hoefslag sb in te zetten en na enkele drafpassen, de hulpen voor het appuyement te geven richting a-c lijn
Lukt prima zo :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:31

En nu zonder de hulpen voor appuyement MeMar.... Maar gewoon een beetje bijsturen richting a-c lijn in je SB, heb je dan ook een appuyement?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:33

Ja natuurlijk! Alleen kan je niet bijsturen richting ac lijn zonder hulpen dus je zet in feite gewoon je appuyement in.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:36

Je doelt echt op het sturen met je handen?... hmm
Ik zou niet weten hoe ik het dier zonder mijn beenhulpen die richting op kan sturen, daar moet je een instructeur maar eens vragen dan..
Ik kan het me niet zo inbeelden ;)
Als ik bijstuur dan doe ik dat met mijn benen, en zo in gedachten kom ik toch op die hulpen uit
Succes ermee! :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:41

Met je handen lijkt me zowiezo niet heel logisch. Als je SB rijdt, en je denkt gewoon aan 'verschuiven' richting ac lijn gaat je paard gewoon mee toch? (teminste mijne wel) onbewust doe je waarschijnlijk wel iets met je zit, benen en wellicht ook heel iets met je handen maar veel hoef je niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:42

Wat ik doe is SB inzetten en dan opzij...

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:45

Idd ook ik verplaats mijn gewicht iets, buitenbeen iets verder naar achter, binnenbeen van het dier af.
Anders kan ik het niet uitleggen :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:49

Er is een probleem met het gelijkstellen van SB op een schuine lijn en een Appuyement. Bij SB kruisen de achterbenen niet, bij een appuyement wel. SB zijwaarts zal inderdaad een Appuyement zijn, maar dan is het geen SB meer.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:57

Nee klopt, daarom heet het ook anders :+ maar de buiging in hetzelfde, de benen kruisen, omdat ie opzij gaat dat kan niet anders.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:05

Als het anders heet, waarom noemt iedereen het dan SB zijwaarts? De buiging in een volte is ook hetzelfde dus ik snap je punt niet helemaal. :?