Rijden op kleine pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa__

Rijden op kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:35

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Zelf valt het mij op dat er, als je ouder wordt, van je verwacht wordt dat je overstapt naar paarden. Maar wát nou als je écht op kleine pony's valt? Wat nou als je je prettiger voelt op een B'tje, C'tje of D'tje (hoewel die laaste nog tamelijk 'normaal' is)? En je bent zelf 1,65 of hoger... Dan zul je van veel mensen commentaar krijgen, net zoals sommige mensen dat ook krijgen wanneer ze met hun koudbloeden de dressuur ingaan. Velen zullen denken: pff, dat ziet er toch niet uit, op zo'n kleine pony rijden? Of: je bent veel te groot (terwijl dat alleen zo voor 'het plaatje' is). Zelf valt het mij op dat veel Bokkers zich enorm snel ergeren aan oudere kinderen/volwassenen die op kleine pony's rijden. Waaróm? Het is namelijk niet zo dat ze echt te groot zijn, qua gewicht ook niet. Dan zouden ze er echt niet op gaan zitten. Het is misschien niet het ídeale plaatje, maar ik vind het helemaal niet misstaan. En over IJslanders doet men nooit zo moeilijk, valt mij ook op. Terwijl die soms ook maar iets hoger dan 1,30 zijn.

Zelf ben ik ook echt gek van kleine pony's, maar op Shetlanders pas ik natuurlijk echt niet meer. Daarom ben ik opzoek gegaan naar andere kleine rassen (natuurlijk wel groter dan een Shet). Al snel kwam ik bij de Exmoor uit: stevig ras, geschikt voor dressuur en aanleg tot springen. Van de zomer zijn we naar Exmoor toegegaan en hebben we op dit ras gereden. Nou, ik ben 1,69, ik vond er niks raars aan! En toch zul je denken: wát, 1,69 en op een pony van 1,23? Er ligt voor mijn gevoel echt een taboe op. Of overdrijf ik nu weer heel erg? := Anyway, een gem. Exmoor kan tot 76 kg dragen, en ik ben 52... Dus dat vond ik ook wel meevallen. Er reden daar in Engeland ook gewoon volwassenen op, die waren natuurlijk niet groot en zo, maar toch. Maar als ik met zo'n pony op de manege zou aankomen, zou iedereen me echt uitlachen. Zo'n maat is namelijk voor kleine kinderen bedoeld. Hier vinden ze dat je daar allang uitgegroeid bent!

Hoe zit dit nou in de sport? Je moet dan starten tussen de paarden, althans: als je 18 of ouder bent. Maar wánneer vindt de jury nou dat je te groot bent? Is dat wanneer het voor 'het plaatje' niet meer mooi is? Of moet je het duidelijk kunnen zien aan gewicht? Het valt mij ook op dat er heel verschillend wordt gedacht over of het wel mooi staat. Ik ben daar bijvoorbeeld heel soepel in, maar sommige Bokkers storen zich al aan een combinatie als de ruiter er 1 cm onderuit komt of een lang bovenlichaam heeft.

Jeetje, mijn handen doen pijn van het typen. := Heel verhaal!

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb het natuurlijk niet over ruiters die écht te zwaar zijn, dat is gewoon dierenmishandeling. Meer gewoon van die mensen op pony's waarover de meningen enorm zijn verdeeld. Bijv., nog even over Exmoors: in Engeland rijden daar ook volwassenen op, maar hier vinden ze die maat voor jonge kinderen. Het zijn inderdaad B-pony's, en dat is gewoon klein. Maar ze zijn wel stevig. Toch snap ik niet waarom ze hier dan vinden dat iemand van 1,70 (normale bouw) al uit een D-pony is gegroeid.

Happinez

Re: Rijden op kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:38

kwa wedstrijden kan ik je niet helpen.
Maar rij momenteel ook tijdelijk een c pony, ben 1.65 en heb een normaal postuur.
Het misstaat niet, maar echt mooi ogen is het ook niet.
Niets mis mee dus :D

Daisy_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:40

Je hebt hellemaal gelijk ik zelf heb ook een welhs b en ben zelf oo kniet groot maar ik ben 19 jaar en ze zeggen altijd tegen me wil je geen groter paard daar leer je veel meer mee, Maar dat vind ik niet zo met een pony heb je heel veel plezier aan. Pony,s zijn sterke beestjes die kunen veel meer hebben dan paarden

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:42

En een goed verhaal, goed onderbouwt, complimenten daarvoor.
Echt ik weet het niet, na mijn weten is er nog nooit echt serieus onderzoek gedaan of er nadelen zijn bij te zwaar of te lang, dus kunnen we wel van alles roepen maar niemand die het gewoon echt zeker weet.
Wel heb ik voor mezelf besloten vooral omdat ik het gewoon niet weet dat ik geen risico ga nemen en de kleintjes voor mijn kinderen overlaat.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:42

Ik ben 1.70 en heb een IJslandertje van ongeveer 1.30, eerlijk gezegd vind ik het zelf niet zo mooi om te zien, wij als grote mensen op Ijslanders, maar ik vind het zo'n gaaf ras dat ik de opmerkingen die ik elke keer weer krijg maar voor lief neem. Desondanks zou ik liever gehad hebben dat de Ijslander van nature ongeveer 1.50 was, dat zou toch voor het plaatje mooier zijn geweest. Kortom als jij de exmoor een mooi en leuk paardje vind dan moet je er zeker eentje kopen, en de opmerkingen die je krijgt moet je gewoon negeren.
Veel plezier in ieder geval, mocht je er eentje aanschaffen!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:43

Ik ben zelf 1.80 en ik rijd ook alleen maar op ponys. Ik start niet in de wedstrijdsport maar gewoon voor de leuk. Ik ben ook niet de lichtste.
Mijn pony is zelf 1.50 maar die rijd ik alleen nog maar recreatief. Lekker buitenritjes etc. Af en toe nog werk in de bak. Andere pony die ik rijd van stal is nog wat kleiner. Die rent nog vrolijk rond met me en kan nog wel eens flink bokken.
Ik merk aan alle 2 dat ze geen problemen met me hebben. Springen gaat ook nog, ookal doe ik dit niet veel. Voor de mooi kan het natuurlijk niet. Maar zover ik het merk aan de ponys stop ik er ook echt mee.
Verder vind ik paarden ook echt niet leuk. Ik hou van echt pony's.
Ik heb eerlijk nog nooit meegemaakt dat ik ben ''uitgelachen'' omdat ik op een kleine pony rijd. Zie het ook nog vaak genoeg!

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:45

Ik zou denk ik tog overgaan op een paard als je echt te groot bent. Ik vind het er zo zielig uitzien een volwasse persoon op een B-tje. Het licht er natuurlijk wel aan wat voor type het is. Een haflinger of fjord is wat forser en kan vind ik beter een volwassene dragen dan als het een supper smal welshje of arabiertje is. Maar je moet het zelf weten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:46

hier nog een ponybeestliefhebster.
heb zelf een exmoor, in engeland rijden daar gewoon volwassenen op.
hier in nederland is het nog een relatief onbekend ras, en dan nog vooral een kinderpony.
precies wat jij ook zegt.

terwijl het zulke ontzettend leuke buitenpony's zijn en heel veelzijdig.
het is meer een statussymbool geloof ik, en natuurlijk ben je bang om te rijden als pony hebt.
want pony's zijn voor kinderen en heel erg braaf :o

Djinteequa schreef:
Ik zou denk ik tog overgaan op een paard als je echt te groot bent. Ik vind het er zo zielig uitzien een volwasse persoon op een B-tje. Het licht er natuurlijk wel aan wat voor type het is. Een haflinger of fjord is wat forser en kan vind ik beter een volwassene dragen dan als het een supper smal welshje of arabiertje is. Maar je moet het zelf weten.

dit is wel een beetj voor de hand liggend vind je zelf ook niet.
de ts heeft zelfs nog een stukje geschreven waar ze er zelf ook tegen is.

bovendien vind ik "dan pak je toch een fjord of een haflinger "ook erg kort door de bocht.
niet iedereen is gecharmeerd van deze paardjes en er zijn nog zoveel meer sterke ponyrassen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 08-01-10 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:46

maras schreef:
Ik ben 1.70 en heb een IJslandertje van ongeveer 1.30, eerlijk gezegd vind ik het zelf niet zo mooi om te zien, wij als grote mensen op Ijslanders, maar ik vind het zo'n gaaf ras dat ik de opmerkingen die ik elke keer weer krijg maar voor lief neem. Desondanks zou ik liever gehad hebben dat de Ijslander van nature ongeveer 1.50 was, dat zou toch voor het plaatje mooier zijn geweest. Kortom als jij de exmoor een mooi en leuk paardje vind dan moet je er zeker eentje kopen, en de opmerkingen die je krijgt moet je gewoon negeren.
Veel plezier in ieder geval, mocht je er eentje aanschaffen!

lijkt me inderdaad geen combinatie maar vroeger werd er verteld dat Ijslanders keisterk waren, soms lijkt het wel alsof je hier op bokt alles maar moet herzien zonder dat er nu echt serieus onderzoek naar gedaan is, zolang niemand weet hoe het zit, tja wie zal er dan iets over moeten zeggen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:47

Ik vind poons ook heeeeeeeeeeeeerlijk met rijden en doen
ben 1.63 :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:23

Ik ben zelf ook 1.70 en mijn poown is ongeveer 1.45..
wel heel breed, dat scheelt vast ook wel.

Zolang de pony er geen last van heeft moet het kunnen vind ik..
laat de rest van de wereld maar banketstaaf..

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:26

Ik ben 1.70m en rijd zelf ook het liefst op pony's..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:29

Zo ziet het er ongeveer uit bij mij op de kleinste:
Afbeelding
Ik schat ongeveer dat de pony 1.45 of net iets groter is.

Mijn pony van 1.50 staat een foto in mn profiel.
Voor de mooi kan het niet, maar nogmaals ik denk niet dat ze er last van hebben!

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:29

ik heb zelf twee fell pony's
1 van 1.34 en 1 van 1.40
zelf ben ik 1.74 en weeg ik 60 kilo
en het gaat super
ik vind een pony leuker dan een paard

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:30

Ik ben 1.72 en rij het lieft op pony's! Heb een A ponybeest, die dus straks ongeveer 1.20 word! Niet dat ik er op ga rijden, maar toch :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:31

Ik heb thuis een welshpony die heel breed gebouwd is. Ik ben zelf 170 en zij is 136. Op wedstrijd kreeg ik weleens commentaar van zou je niet een grotere pony kopen. Ik blijf iedereen die ik tegenkom en verstand van paarden heeft om hun mening vragen of het nog kan (denk aan dierenarts, smid, zadelmaker, instructice) Verder wil ik standaard 1x per jaar een osteopaat laten komen om zijn of haar mening te horen. Zelf heb ik absoluut niet het idee dat ik te groot of te zwaar ben voor Amber maar omdat je overal van alles leest ga je toch twijfelen.

Dus ik vind er niks mis mee, maar het moet wel realistisch blijven. Lange meiden op shetjes omdat die zo ontzettend sterk zijn vind ik dus niet kunnen. Als ik straks van alle kanten hoor dat Amber echt last van me heeft dan stop ik ook meteen met rijden. Ik rijd nu trouwens western en daar krijg ik totaal geen commentaar dat ik te groot zou zijn.

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-01-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:34

Ik heb een welshje (1.20) en een groot paard (1.70)
En inderdaad, het welshje kan mij nog makkelijk aan, maar toch zie je de mensen dan raar kijken als ik ga wandelen.
het is wel zo dat ik enkel (meestal) serieus train op mijn groot paard, maar toch valt het mij wel serieus op, en het irriteerd mij ook mateloos.
Hierdoor ben ik ook steeds minder en minder op het welshje gaan rijden omdat ik er niet tegen kan dat iedereen altijd maar raar kijkt.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:37

Ik ben ook ongeveer 1.70 en ik rij het liefst op ponys.
Maar ik kan er gewoon niet zo goed tegen dat mensen snel zeggen dat je te groot bent.
Ik voel me gewoon wat vertrouwder op een pony :)

misz_mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:38

goed verhaal!

ik ben zelf 1.67 en ik rij af en toe op een welsh
toevallig die van daisy_C
en dat gaat prima!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:42

Zo hier zijn nog best veel ponyruiters.

Ik zelf rij dan wel paard (maar ook niet zo'n grote 1,62). Ben hier volgens mij de eerste. Maar wat betreft rijden op pony's jah ik vind de meeste dingen die hier op de ITP enzo tegen komt. Ook nog wel heel erg mee vallen. Enkel dat ik denk van ja dat wil echt niet meer. Maar vaak is het voor het plaatje niet zo mooi, maar ja zolang het dier daar duidelijk geen last van heeft. Waarom niet?

In de sport is het toch een ander verhaal, hoor vaak dat als de combinatie er niet mooi uit ziet het ook minder punten krijgt. Maarja vooral dressuur is een Jurysport, je moet mazzel hebben met de jury die je hebt. Nou heb ik een mooie verhouding met het paard dat ik rij (ben zelf 1,67) dus dat past mooi voor het oog.
Maar ook ik duik liever weer op een pony (al zou ik dit paard niet meer kunnen missen) Ik vind ponys geweldig, niet zo groot, mocht je er een keer afvallen ben je sneller beneden haha,,

Het is jammer dat mensen, anderen afkraken omdat het voor het oog niet mooi is. Als het rij technisch in orde is nou wat dan nog meer? Wat mij betreft kun je beter een 'te groot' iemand op een pony zitten en de pony goed hebben lopen dan een 'normaal' mens op een paard zetten en het paard loopt bagger. Wat is dat beter de pony maar krijgt het paard dan meer punten omdat het voor het oog mooier is? _-:(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:44

maj0 schreef:
Zo hier zijn nog best veel ponyruiters.
Het is jammer dat mensen, anderen afkraken omdat het voor het oog niet mooi is. Als het rij technisch in orde is nou wat dan nog meer? Wat mij betreft kun je beter een 'te groot' iemand op een pony zitten en de pony goed hebben lopen dan een 'normaal' mens op een paard zetten en het paard loopt bagger. Wat is dat beter de pony maar krijgt het paard dan meer punten omdat het voor het oog mooier is? _-:(

nog wat leuks, waarom kijken mensen neer op pony's??
en waarom denken veel paardenruiters dat ze meer kunnen maken??

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:50

Ja die vraag kan ik je ook geen antwoord op geven, ik zelf kijk niet neer op pony's vind het geweldig als een pony mee kan komen in de paarden. Maar dat is net zo als koudbloeden in de dressuur vinden de meeste mensen ook niets.

en dat laaste is dat zo?? Ik rij heel vaak met ponyruiters, super gezellig en mijn paard stapt dan gewoon iets langzamer zowat anders moeten we alleen :P Maar waarom zou iemand die een paard rijd meer recht hebben dan iemand die een pony rijd? t heeft allebei 4 benen ene hoofd en een straat? Alleen is een pony kleiner,,

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:53

Hier ook een pony mens. Ik ben zelf 1.62. Mijn kleinste pony is een Welshje van 1.20, het is geen plaatje maar ze kan me wel hebben. Ik vind het echter wel belangrijk dat ik haar niet schaadt, dus gaat het niet meer, dan gaat het niet meer. Ook heb ik een gewichtsgrens gesteld, aan de handicap door mijn grote heeft ze al genoeg. Dus boven de 50 kg wordt het hem niet, ik ben zelf ong. 45 kg dus dat valt nog binnen de grens.
Verder heb ik ook een Arabje van 1.48, maar dat kan meer dan prima. Ik groei ook niet meer, dus denk niet dat dat ooit een probleem wordt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:57

Ik heb twee pony's de kleinste is 1,33cm ze is gelukkig stoer gebouwd, ik ben 1,65 hoog.
Ik was ook vaak bang voor opmerkingen van anderen.
Toen ik naar mijn nieuwe pensionstal ging zij de pensioneigenaar, wat een mooie pony is dat, reed je daar vroeger op?

Ik was toen eigenlijk alleen even gestopt vanwege de winter .

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:58

Er wordt (denk ik) toch vaak gedacht (met name de wedstrijdruiters) ach het is maar een pony. Het is natuurlijk allemaal concurentie. Want wie wil er nu verliezen van ''maar'' een pony?